Hoe leggen jullie dat uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stacie

Hoe leggen jullie dat uit?

Berichtdoor Stacie » 18 feb 2004 21:30

Had vandaag nog discussie met ongelovige (en zeer koppige overigens :P ) vriend, en hij is dus van mening dat als wij zeggen het zeker te weten, wij het eigenlijk denken zeker te weten.
En dat christenen altijd aankomen met uitspraken als 'het staat geschreven' en 'het is een gevoel'.
Natuurlijk heeft hij gelijk en is dit moeilijk uit te leggen aan niet christenen.
Maar mijn vraag aan jullie is:
Hoe leggen jullie neit gelovigen uit, dat jij zeker weet dat God bestaat, en dat Jezus voor jou gestorven is, of
leg je uit dat je het niet zeker weet, anyway.... hoe leg je wat uit

miss btje onduidelijk geformuleerd, mijn excuses dan, is niet mijn sterkste kant :P

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 feb 2004 22:34

Dat ik het zeker weet omdat ik God ervaar in mijn leven.
Jij ziet God waarschijnlijk in je leven, je ziet wat God doet in je leven.
Ik ervaar God in mijn leven, ik praat met Hem ik zie zijn leiding dat is voor mij genoeg om te weten dat er een God bestaat.

er zijn veel christenen die begonnen zijn met een simpel gebed: God als u er bent, kom dan in mijn leven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 feb 2004 22:59

Ik spreek niet vaak over zeker weten als het over geloof en God gaat omdat die term nogal beladen is. Ik spreek liever van 'overtuigd zijn van' en 'vertrouwen op'. Naar niet-christenen gebruik ik vaak het voorbeeld van het huwelijk, al begint de kracht daarvan helaas ook af te nemen.

Geloven in God en alles wat daarbij hoort lijkt voor mij op de manier waarop ik mijn eigen vrouw liefheb en vertrouw. Als ik zeg dat ik zeker ben van Gods bestaan en Zijn liefde voor ons dan kan ik dat niet bewijzen maar is dat iets dat gewoon muurvast in me zit. Ik kan me b.v. ook absoluut niet voorstellen dat mijn vrouw vreemd zou gaan. Ik kan het niet bewijzen maar de waarheid ervan staat voor mij domweg vast. Ik ken haar en dat is voldoende.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 feb 2004 23:54

voor mijn gevoel bewijst het geloof zichzelf. Dankzij het geloof ervaar ik God. Niet omdat ik er op vertrouw dat ik God ervaar, maar gewoon omdat ik dat ervaar.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2004 12:29

Hebreeen 11:1 geeft het mooi weer... maar ja, ook dat is lastig te begrijpen voor niet gelovigen. Ik zou in zo'n geval ook de natuur aanhalen als bewijs voor God, ik denk dat Hij ook in de natuur zichtbaar is, zoiets moois ontstaat niet bij toeval. Daar zit een groot Kunstenaar achter.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 19 feb 2004 16:31

Inderdaad, doe ik ook altijd.
Maar mensen snappen het gewoon niet als je zegt dat je zeker weet dat God er is.
Logisch, want dat staat ook in de bijbel.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 19 feb 2004 17:37

hier een gesprek met een vriend van me, hij wist dat ik dit op een forum ging zetten.

Stacie zegt:
jah kijk
Stacie zegt:
piet, wat is voor jou de reden dat je niet in God gelooft
Piet zegt:
Ik geloof in de wetenschap.. en ik denk dat mensen gewoon vroeger werden zoetgehouden met het idee "pas op anders straft god je" en ik denk dat mensen daar zo in zijn gaan geloven dat dat aan generaties werd doorgegeven en we zo het geloof van nu hebben. En daarnaast kan ik me gewoonweg niet voorstellen dat iemand boven in de hemel zit en toezicht houdt op iedereen enzo daar geloof ik totaal niet in
Stacie zegt:
juist, en hoe denk je over de natuur, zoiets moois is ontstaan uit een knal o.i.d.?
Piet zegt:
ja dat denk ik ja
Stacie zegt:
en jijzelf bent een gevolg van die knal?
Piet zegt:
ja
Stacie zegt:
ok
Piet zegt:
want bij de reactie van die knal zijn er dus bepaalde stoffen vrijgekomen en die reageren weer met anderen, een heel verhaal, en het is heel goed mogelijk dat daaruit dus mensen bestaan
Piet zegt:
ontstaat
Piet zegt:
ontstaan
Stacie zegt:
aha
Stacie zegt:
en hoe zie jij t dat ik gewoon zeker weet dat God bestaat en ook jou Vader is?
Stacie zegt:
(net als vele andere christenen)
Piet zegt:
Ik zie gewoon dat je dat niet zeker kan weten, want dan mag er eerst wel eens een mooi bewijs gaan komen
Stacie zegt:
zoals? God die even achter de wolken ofzo komt?
Piet zegt:
Hij kan volgens Christenen alles, dus dan kan hij dat toch ook wel
Stacie zegt:
idd
Stacie zegt:
en waarom denk je -als Hij bestaat dus- dat Hij dat niet doet?
Piet zegt:
Ja daar kan ik dus geen goede reden voor verzinnen, en dus is het logischer dat hij niet bestaat
Stacie zegt:
ok.
Stacie zegt:
en wat is jou beeld van christenen in het algemeen?
Piet zegt:
Het zijn gewone mensen
Stacie zegt:
niet anders dan andere? behalve dat ze naar de kerk gaan?
Piet zegt:
nee, niets anders dan anderen verder
Stacie zegt:
fijn, bedankt piet :p
Piet zegt:
Graag gedaan Stacie :p

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 feb 2004 18:07

ik zou je vriend de volgende voorleggen.

Als je denkt zeker te weten dat er geen God bestaat, maar het toch niet heel zeker weet. Waarom vraag je persoonlijk dan gewoon niet aan God of hij zich laat zien. Dat zou natuurlijk een uitdaging zijn. Je zou kunnen beginnen met vragen: God als u bestaat laat u dan zien?

Verder gelooft je vriend ook ergens in, in iets. De wereld is niet vanzelf ontstaan, want er is altijd iets geweest. Hij gelooft in een oorcel die er altijd geweest is. Maar wij geloven in een God die er altijd geweest is.
Je kan je afvragen, wat makkelijker is om te geloven. In iets of in een God. Sommige niet-christenen vinden Christenen nog al vaag als ze zeggen: ik geloof in God. Ik vindt het nog veel vager als je zegt: ik geloof in iets.

Voor miljoenen, miljarden mensen is God realiteit. Mensen die God niet ervaren in hun leven, willen Hem ook niet ervaren. Dus zal het ook nooit realiteit voor hun worden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 feb 2004 19:01

overigens hoef je niet te bewijzen dat God bestaat, ten eerste kan alleen Hijzelf dat, en ten tweede is er ook niemand die kan bewijzen dat hij niet bestaat.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 feb 2004 12:12

@mic schreef:overigens hoef je niet te bewijzen dat God bestaat, ten eerste kan alleen Hijzelf dat, en ten tweede is er ook niemand die kan bewijzen dat hij niet bestaat.

Zo is dat, tot die conclusie ben ik na het ongeloof-topic ook wel gekomen.

Enne, waarom zou God zich laten zien aan die vriend zodat'ie ook weet dat God er is? God weet waarschijnlijk ook wel dat hij dan zou zeggen: he, interessant natuurverschijnsel dat noorderlicht. (Of hij zou dood neervallen natuurlijk)

Freddy

Berichtdoor Freddy » 20 feb 2004 12:13

Ik weet het in ieder geval wel zeker. Als hij het op die manier zegt, denkt hij dan ook zelf niet zeker te weten dat hij van de apen afstamt?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 feb 2004 12:14

Ikzelf vind dat het boek Onversneden christendom van C.S. Lewis veel materiaal biedt voor een alternatieve redenering ipv die van de evolutie. Het is dan wel geen bewijs, maar geeft in ieder geval aan dat het helemaal zo gek nog niet is om iets anders te geloven, en als de ander daar achter komt ben je al een heel eind.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 01 mar 2004 16:01

Misschien nog een aanknopingspunt, naast de belangrijke die hierboven al genoemd zijn.

Je hoeft namelijk geen christen te zijn om te geloven dat er ooit een Jezus Christus op aarde heeft geleefd. En dat Hij geleden heeft aan het kruis. Ook in de niet-christelijke historische bronnen wordt dit beschreven. Als christen weet je vanuit de Bijbel de betekenis van dit leven op aarde, terwijl dat voor niet-christenen een ‘geheimenis’ is.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 01 mar 2004 20:43

Waarom ik geloof dat God (in Jezus Christus) bestaat:
1. Satanisten doen te hard hun best om het enkel en alleen het christendom (en het Jodendom) te vernietigen! Waarom zo fanatiek? Omdat zij weten dat Jezus bestaat en zalig maakt.
2. De beloften in de Bijbel komen uit: denk aan de oprichting van de staat Israel. De wonderen die in israel zijn gebeurd. Israel was in oorlog tegen 5 landen en heeft gewonnen. Dit zou nooit gelukt zijn zonder de kracht van God.
3. Christenen in bijv. noord-korea worden dagelijks gemarteld en kunnen maar niet tot het verloochenen van Christus komen. ZOu dit mogelijk zijn als er geen God was die hen de kracht niet gaf?
4. Mensen hebben soms een verlangen naar iets hogers/naar God.
Als er geen god was, zou ook dat verlangen er niet zijn. Je verlangt naar eten, omdat je weet dat het er is. Mensen verlangen alleen naar dingen, die er echt bestaan.
5. Hoe kunnen gebedsgenezingen plaats vinden? Dit moet toch wel van een hogere macht komen (hetzij een kwade of een goede).
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 01 mar 2004 21:29

met puntje een ben ik het niet eens... ik ben zelf 'satanist' geweest, echt niet alle doen dat, wel wat. Ze geloven in haat, in plaats van liefde het is een reactie op het christendom, ze zien God als satan enzovoort
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Terug naar “Archief”