Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Belijdenis

Berichtdoor Johanne » 18 feb 2004 00:24

Hier een beetje naar aanleiding van t andere topic een nieuw topic over belijdenis enzo. Vooral omdat t anders in t andere topic veel te erg offtopic gaat enzo. Maar ik las daar toch wel interessante dingen vandaar dat ik er een nieuw topic over open. Als het niet goed is hoor ik het wel.

Ik hoop dat ik niet te onsamenhangend over ga komen ofzo, zolang jullie maar snappen wat ik allemaal bedoel.

1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?

2.Verder las ik in het andere topic dat in iedere kerk belijdenis weer iets anders inhoudt. Bij de ene doe je belijdenis van de leer van de kerk en bij anderen van het geloof. Ook zag ik belijdenisvragen die weer echt totaal verschilden van die die ik ga krijgen. Dus vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.

3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?

4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?

5. opmerkingen, vragen, suggesties enz.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"


-Narnia-

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 feb 2004 00:28

2: Binnenkort wordt ik gedoopt (voor de eerste keer) en dan geef je gelijk je geloofsbelijdenis, dus je vertelt waarom je verlooft (vind ik zelf iets inhoudelijker dan alleen ja zeggen)

4: Ja, aangezien belijdenis impliceert dat je ook wedergeboren bent, is het dus een normale zaak dat je aan het avondmaal gaat (tenzij er dus (tijdelijk) iets niet goed zit tussen jouw en God/ medemens )
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 18 feb 2004 00:45

Dan hier maar eerst mijn eigen antwoord:
Even voor de duidelijkheid ik zit op belijdeniscathechesatie in de hervormde kerk en ga dit jaar ook belijdenis van mijn geloof doen.

1. Bij mij wordt aan de hand van het boekje van domine Troost: 'als ik op zondag wakker wordt' iedere week een hoofdstuk besproken en aan de hand daarvan discussieren we over allerlei onderwerpen die belangrijk zijn. O.a. over de doop, het avondmaal, hoe de kerkdienst is opgebouwd enz.

2. Ik doe belijdenis omdat ik graag 'ja' tegen God wil zeggen. Toen ik werd gedoopt heeft God als het ware 'ja' tegen mij gezegd en ik vind dat ik nu ook oud en wijs genoeg ben om persoonlijk voor God te kiezen en ook 'ja' tegen Hem te zeggen.

Bij ons in de kerk doe je belijdenis van het geloof. Belijdenis heeft bij ons verder niets met de leer van de kerk te maken, maar echt met je persoonlijk geloof.

Ik zal hieronder eerst even de belijdenisvragen die ik ga krijgen neerzetten:
Ten eerste:
Belijdt gij te geloven in God de vader, de Almachtige Schepper des hemels en der aarde, en in Jezus Christus Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere, en in de Heilige Geest?
Ten tweede:
Aanvaardt gij de roeping om, als lidmaat van de gemeente die God zich in Christus ten eeuwigen leven verkoren heeft door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden; uw Heiland te volgen in leven en sterven; Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?
Ten derde:
Wilt gij in de gemeenschap van de algemene christelijke kerk, waarvan ook de Nederlandse Hervormde Kerk een gestalte is, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift, en naar de u geschonken gaven medewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?


Dit zijn dus de vragen waar ik ja op ga zeggen. Opzich zitten er in deze vragen een aantal mooie dingen. O.a. bij 'ten tweede'dat er gevraagd wordt: aanvaardt gij de roeping. God roept je en je zegt ja op de roep van God. Dan geloof ik ook dat God je de kracht geeft om de rest makkelijker te maken; het strijden tegen de zonde en de duivel enz.

3. De dindagavond voor de zondag dat ik belijdenis ga doen is er de aannemingsavond. Opzich stelt deze avond niet zo superveel voor, omdat in principe toch al vast staat dat je belijdenis gaat doen. Onze dominee zegt ook: 'er wordt nooit iemand geweigerd. Omdat we allemaal volwassen mensen zijn en zelf in moeten staan voor de keuze die we maken. De dominee/kerkenraad kan niet beslissen of jij wel/niet genoeg gelooft om belijdenis te doen.'
Op die aaneminigsavond, die aan de pastorie is, komt er een delegatie van de kerkenraad langs. Die mensen van de kerkenraad zullen dan iets vertellen over hoe het kerkenwerk gaat enzo. Verder worden aan ieder persoonlijk de belijdenisvragen gesteld en moet je daar ja (of nee natuurlijk, maar dan zit je daar waarschijnlijk ook niet) op antwoorden. Vervolgens wordt de hele belijdenisdienst enzo doorgesproken en dat was t wel weer...

4. Over het avondmaal. Na mijn belijdenis ga ik sowieso voortaan aan het avondmaal! En eigenlijk ben ik het ook wel verplicht; om 2 redenen eigenlijk:
- Ik beloof het op het moment dat ik ja zeg op de belijdenisvragen:
Wilt gij in de gemeenschap van de algemene christelijke kerk, waarvan ook de Nederlandse Hervormde Kerk een gestalte is, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten

Ik beloof hier dus om met God en met Zijn gemeenschap getrouw te zijn aan de bediening van de sacramenten (waaronder dus het avondmaal)
- In de bijbel zegt Jezus: "doet dit tot mijn gedachtenis." Dus God (Jezus) heeft het avondmaal zelf ingesteld, met de bedeoling dat dit iedere keer weer ter ere van Hem gevierd wordt.
En aangezien je bij mij in de kerk (in de meeste kerken zelfs geloof ik) pas aan het avondmaal mag nadat je belijdenis gedaan hebt, ga ik nu voortaan ook aan het avondmaal.

Ik geloof dat dit het wel was...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"




-Narnia-

jacobH
Kapitein
Kapitein
Berichten: 869
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:58

Berichtdoor jacobH » 18 feb 2004 08:26

4. Over het avondmaal. Na mijn belijdenis ga ik sowieso voortaan aan het avondmaal! En eigenlijk ben ik het ook wel verplicht; om 2 redenen eigenlijk:
- Ik beloof het op het moment dat ik ja zeg op de belijdenisvragen:
Quote:
Wilt gij in de gemeenschap van de algemene christelijke kerk, waarvan ook de Nederlandse Hervormde Kerk een gestalte is, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten

Ik beloof hier dus om met God en met Zijn gemeenschap getrouw te zijn aan de bediening van de sacramenten (waaronder dus het avondmaal)
- In de bijbel zegt Jezus: "doet dit tot mijn gedachtenis." Dus God (Jezus) heeft het avondmaal zelf ingesteld, met de bedeoling dat dit iedere keer weer ter ere van Hem gevierd wordt.
En aangezien je bij mij in de kerk (in de meeste kerken zelfs geloof ik) pas aan het avondmaal mag nadat je belijdenis gedaan hebt, ga ik nu voortaan ook aan het avondmaal.


Beste Johanne,

Volgens mij vergeet je een heel belangrijk argument. Dat is namelijk de beproeving.

(26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.)

het is niet mijn bedoeling je van het avondmaal te houden hoor. Laat dat duidelijk zijn.

Maar zoals je he nu stelt is het meer een optelsom. Ik doe belijdenis dus ga ik ook aan het avondmaal.

Het kan niet anders zijn dan dat je dat eet en drinkt ter versterking van je geloof.

Beproef dat geloof of het uit God is. Als dat zo is. (weet je dat Christus voor zondaren is gestorven en ben jij zo'n zondaar? Ellende, verlossing dankbaarheid) dan is dat brood en de wijn ook voor jou.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Gebruikersavatar
babbeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2003 18:42
Locatie: Scherpenzeel

Re: Belijdenis

Berichtdoor babbeltje » 18 feb 2004 08:45

vraag 1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?

antwoord 1.Wij hebben een leerboekje met allemaal vragen erin....over de bijbel, cathechismus enz enz. Daarnaast hebben we een boek, door onze eigen dominee gemaakt, dit boek behandelen wij en dat gaat van de schepping t/m de Middelaar. Dit boek is echt heel erg fijn. In dit boek staan ook gespreksvragen die we ook behandelen, daaruit ontstaan meestal hele fijne discussies en komen er heel veel vragen naar voren die heel fijn beantwoord worden. Echt de belijdeniscath is zo fijn en je leert er zo heel erg veel van!!!

vraag 2.Verder las ik in het andere topic dat in iedere kerk belijdenis weer iets anders inhoudt. Bij de ene doe je belijdenis van de leer van de kerk en bij anderen van het geloof. Ook zag ik belijdenisvragen die weer echt totaal verschilden van die die ik ga krijgen. Dus vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.

antwoord 2.Ik doe belijdenis van mijn geloof, maar ook dat ik er mee instem dat ik geloof wat er in de kerk gepredikt word.
Het heet tenslotte ook openbare GELOOFSbelijdenis en niet LEERbelijdenis.
De vragen die wij krijgen is heel erg verschillend, deze vragen komen uit het leerboekje, waar ik het in antwoord 1 over had.
Onze eerste vraag die we moesten leren was, Wat is uw enige troost beiden in het leven en sterven? (zondag 1 van de cathechismus).
Over de cathechismus worden nog meer vragen gesteld, ook over het lijden, het sterven, Zijn dood, Hij als Middelaar, Enige Hogepriester, Profeet en Eeuwige Koning, over bidden, Doop, Avondmaal enz enz.

vraag 3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?

antwoord 3. van een aannemingsavond heb ik nog nooit gehoord. Wij krijgen een gesprek met 2 ouderlingen als we ons opgegeven hebben voor belijdeniscath. we praten dan over het belijdenis doen, het hoe en waarom we belijdenis gaan doen en hoe we over bepaalde dingen denken o.a. het avondmaal. Als de belijdeniscath is afgelopen krijgen we weer een gesprek met 2 ouderlingen, wat er dan besproken word weet ik niet, dat gesprek moeten we nog krijgen.


vraag 4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?

antwoord 4. Als ik heel eerlijk ben zou je eigenlijk wel aan het avondmaal moeten als je belijdenis heb gedaan, want een niet wedergeboren mens kan ook eigenlijk geen belijdenis doen en als je dat dus wel doet zou het eigenlijk zo moeten zijn dat je ook aan het avondmaal zou kunnen gaan.
Je hebt ook nog een kerkelijk recht als je belijdenis gedaan hebt, wat ook wil zeggen dat je aan het avondmaal deel mag nemen.
Toch zou ik nog niet aan het avondmaal kunnen gaan, ik kan nu nog niet van mezelf zeggen dat ik bij Gods volk mag horen. (sorry ik wijk hier nu niet verder over uit).

Gebruikersavatar
Laurina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:12

Berichtdoor Laurina » 18 feb 2004 09:27

1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?

Op de belijdenis-cathechesatie behandelen we hoofdzakelijk het Kort Begrip. Verder besteden we aandacht aan de Dordtse Leerregels.

2.Verder las ik in het andere topic dat in iedere kerk belijdenis weer iets anders inhoudt. Bij de ene doe je belijdenis van de leer van de kerk en bij anderen van het geloof. Ook zag ik belijdenisvragen die weer echt totaal verschilden van die die ik ga krijgen. Dus vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.

Bij mij in de kerk doe je voornamelijk belijdenis van de leer. Je stemt in met de leer en belooft dat je daarnaar zult leven. De vragen die gestelt worden:

1. Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
2. Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4. Belooft gij dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?

Ik doe belijdenis omdat ik me wil aansluiten bij die kerk en de verantwoordelijkheid die mijn ouders hebben uitgesproken bij mijn doop wil overnemen.

3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?

Je hebt bij ons als je op de belijdenis-cathechesatie zit een gesprek met de wijkouderling/diaken en later nog een gesprek met de dominee. Een paar weken voor het belijdenis doen wordt het Kort Begrip overhoort, in tegenwoordigheid van de kerkenraad.

4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?

Dat vindt ik niet. Bij het belijdenis doen krijg je een kerkelijk recht om naar het avondmaal te gaan. Maar je hebt een Goddelijk recht nodig voor het gaan naar het avondmaal. Als je niet wedergeboren bent kun je niet gaan. Het is bij ons niet zo dat belijdenis doen automatisch een toegang geeft tot het avondmaal.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

jacobH
Kapitein
Kapitein
Berichten: 869
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:58

Berichtdoor jacobH » 18 feb 2004 09:34

Dat vindt ik niet. Bij het belijdenis doen krijg je een kerkelijk recht om naar het avondmaal te gaan. Maar je hebt een Goddelijk recht nodig voor het gaan naar het avondmaal. Als je niet wedergeboren bent kun je niet gaan. Het is bij ons niet zo dat belijdenis doen automatisch een toegang geeft tot het avondmaal.


beste Laurina

wat is precies het verschil tussen een Goddelijk recht een een kerkelijk recht?

De Kerk is toch het lichaam van Christus?

verder zou ik niet goed weten hoe je zonder waar geloof op vraag 2 kan antwoorden. (en eigenlijk ook niet op de andere vragen)

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Vin

Berichtdoor Vin » 18 feb 2004 09:40

jacobH schreef:verder zou ik niet goed weten hoe je zonder waar geloof op vraag 2 kan antwoorden. (en eigenlijk ook niet op de andere vragen)

met vr gr

JacobH

Ja maar bij hun in de kerk gaat t daar niet om, je begrijpt t niet! lol :lol: :lol:

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 feb 2004 09:40

Beproef dat geloof of het uit God is. Als dat zo is. (weet je dat Christus voor zondaren is gestorven en ben jij zo'n zondaar? Ellende, verlossing dankbaarheid) dan is dat brood en de wijn ook voor jou.

Volgens mij heeft ze daar in haar post al antwoord op gegeven JakobH. Persoonlijk is mij overigens geleerd dat dat beproeven in houdt of de relatie met God en jou op dat moment goed is, en zoniet dat je eerst je zonden belijd (aan God) oftewel je weer bekeerd.

Toch zou ik nog niet aan het avondmaal kunnen gaan, ik kan nu nog niet van mezelf zeggen dat ik bij Gods volk mag horen. (sorry ik wijk hier nu niet verder over uit).

Bij vraag 2 zeg je te geloven. Hoe zou je dan niet tot Gods volk kunnen behoren? Je kunt niet zonder te geloven bij Gods volk horen, maar ook niet andersom.

Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
Je weet dat een Godvruchtig leven inhoudt dat je je bekeerd, dus ik denk niet dat je op deze vraag ja kunt zeggen als je niet bekeerd bent. Als je er ja op zegt, impliceert dit dus dat je bekeerd bent en mag je dus aan het avondmaal (tenzij zie hierboven..)

Overigens vind ik het verschil tussen Goddelijk recht en kerkelijk recht ook wat vaag. Ik snap wel wat je ermee bedoelt, maar waarom meet de kerk met een andere maat dan God?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 feb 2004 09:42

een kerkelijk recht is eht moment dat je belijdenis hebt gedaan, dan mag je bij ons aan het avondmaal.
Een Goddelijk recht is dat je mag weten dat je een kind van God bent.
Afbeelding

Vin

Berichtdoor Vin » 18 feb 2004 09:45

@mic schreef:Bij vraag 2 zeg je te geloven. Hoe zou je dan niet tot Gods volk kunnen behoren? Je kunt niet zonder te geloven bij Gods volk horen, maar ook niet andersom.

Dan komen ze met 'Ja maar Satan gelooft ook'. :roll:

En zo blijven ze smoesjes hebben tot ze voor God verschijnen, zonder geloof.

Weinig in de bijbel lezen is de sleutel tot dit soort wantoestanden. :x

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 18 feb 2004 09:46

Daphne schreef:een kerkelijk recht is eht moment dat je belijdenis hebt gedaan, dan mag je bij ons aan het avondmaal.
Een Goddelijk recht is dat je mag weten dat je een kind van God bent.


Het Goddelijk recht staat bovenaan en daarna komt het kerkelijk recht.


Binnen de refomatorische kringen wordt vooral de nadruk gelegd op het kerkelijk recht......

En dat vindt ik soms triest. Je doet belijdenis van jou (persoonlijk) geloof en dat je bij een gemeente heb aangesloten waar jij je thuis voelt.

Gebruikersavatar
Laurina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:12

Berichtdoor Laurina » 18 feb 2004 09:50

beste Laurina

wat is precies het verschil tussen een Goddelijk recht een een kerkelijk recht?

De Kerk is toch het lichaam van Christus?

verder zou ik niet goed weten hoe je zonder waar geloof op vraag 2 kan antwoorden. (en eigenlijk ook niet op de andere vragen)

De kerk in uiterlijke zin is niet het lichaam van Christus. Niet al de mensen in de kerk zijn wedergeboren. De mensen die dat wel zijn (de Kerk met een hoofdletter) zijn het lichaam van Christus. Bij het belijdenis doen kan de kerk wel zeggen dat je aan het avondmaal mag, maar als God dat niet zegt...

Je kunt bij vraag 2 wel beloven dat je in de belijdenis van deze leer zult blijven. Dat je bij de leer en bij de kerk blijft.

Het is wel zo dat zonder waar geloof dit eigenlijk maar lege beloften zijn. De moeilijkheid hierin is belijdenis te doen (je moet een keuze maken bij de kerk te willen horen of niet) maar het eigenlijk niet te kunnen.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Vin

Berichtdoor Vin » 18 feb 2004 09:51

Laurina schreef:Het is wel zo dat zonder waar geloof dit eigenlijk maar lege beloften zijn. De moeilijkheid hierin is belijdenis te doen (je moet een keuze maken bij de kerk te willen horen of niet) maar het eigenlijk niet te kunnen.

Dat heet liegen in mijn woordenboek, sorry.

Gebruikersavatar
babbeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2003 18:42
Locatie: Scherpenzeel

Berichtdoor babbeltje » 18 feb 2004 09:53

@mic schreef:
Toch zou ik nog niet aan het avondmaal kunnen gaan, ik kan nu nog niet van mezelf zeggen dat ik bij Gods volk mag horen. (sorry ik wijk hier nu niet verder over uit).

Bij vraag 2 zeg je te geloven. Hoe zou je dan niet tot Gods volk kunnen behoren? Je kunt niet zonder te geloven bij Gods volk horen, maar ook niet andersom.


Ik geloof ja, maar mijn geloof is nog heel klein, daarom ben ik nog niet zover om al aan het avondmaal te kunnen gaan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten