Wat een ongeloof!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 23:41

Aragorn schreef:Ik geloof dat ik het aardig begin te begrijpen ja. Ik verwachtte alleen van mensen die zelf zeggen gelovig te zijn, dat ze zouden zeggen: twijfels oke, maar bij God is zekerheid enz. Ik raakte even in verwarring doordat dat uit jouw reacties niet direct bleek. In ieder geval bedankt!

Oh jammer... dan gaat dat biertje niet door :shock:
Nou dan moet je maar naar de volgende meeting komen :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 23:44

Nou, ik denk niet dat alle grote vragen van de mensheid ondertussen de wereld uit zijn hoor. (En waag het niet te zeggen dat het wel zo is!!!) :mrgreen:

Gebruikersavatar
DireStraits
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 24 okt 2003 09:25
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor DireStraits » 17 feb 2004 10:44

Aragorn schreef:Nou, ik denk niet dat alle grote vragen van de mensheid ondertussen de wereld uit zijn hoor. (En waag het niet te zeggen dat het wel zo is!!!) :mrgreen:

Ik denk dat de vragen in de loop der tijden alleen maar groter zijn geworden. Vroeger werd er minder getwijfeld...
The proof of the pudding is in the eating.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2004 14:11

Omdat mensen vroeger minder wisten. Tegenwoordig denken we alles zelf te snappen en te kunnen bewijzen. Vroeger geloofden mensen nog in God, tegenwoordig geloven ze in zichzelf.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat een ongeloof!

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2004 14:32

Rudolf Meuser schreef:Wat mij bij dit topic opvalt is dat veel mensen zowat ongelovig zijn - ook al zijn ze christen - of ze hebben heel sterke twijfels. Het lijkt zo, misschien heb ik het verkeerd.


Tof dat die mensen hier komen praten over hun twijfels he, in plaats van dat ze het voor zich houden. We krijgen een kans om ze te helpen!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 feb 2004 14:46

Als je veel bidt, krijg je van God wel een hoop "bewijzen", dat heb ik wel meegemaakt, meestal denk ik wel dat ik het zeker weet, maar soms zijn er toch wel twijfelmomenten, en velen hebben dat toch, hoor, al is het maar eens per jaar een kort moment................

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2004 16:07

Marnix schreef:Omdat mensen vroeger minder wisten. Tegenwoordig denken we alles zelf te snappen en te kunnen bewijzen. Vroeger geloofden mensen nog in God, tegenwoordig geloven ze in zichzelf.


Of ze geloofden vroeger in de kerk en in de dagelijkse gang van zaken, werden niet geconfronteerd met andersdenkenden want iedereen was van de kerk. (En die paar die het niet waren, die waren gewoon gek... :wink: )

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wat een ongeloof!

Berichtdoor Rudolf Meuser » 17 feb 2004 16:18

Marnix schreef:
Rudolf Meuser schreef:Wat mij bij dit topic opvalt is dat veel mensen zowat ongelovig zijn - ook al zijn ze christen - of ze hebben heel sterke twijfels. Het lijkt zo, misschien heb ik het verkeerd.


Tof dat die mensen hier komen praten over hun twijfels he, in plaats van dat ze het voor zich houden. We krijgen een kans om ze te helpen!


Wat wil je hiermee zeggen. Dit komt erg negatief over. Misschien lijkt het wel zo dat ik daarmee boven iedereen ga staan, maar dat is niet zo. Ik geef alleen maar wat aan.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2004 17:48

Het feit dat mensen hier laten merken dat ze geloofsvragen en twijfels hebben is beter dan wanneer ze het niet laten merken en hun geloof doodbloedt. Dan kun je er niks aan doen, maar omdat ze er over praten kun je ze er mee helpen.

Komt dat negatief over dat je mensen mag proberen te helpen? Kun je mij dat uitleggen? Om mensen te helpen hoef je niet boven ze te staan hoor. Kijk eens naar de gelijkenis van de barmhartige sameritaan bijvoorbeeld.

Volgens mij is dit wat Paulus bedoelt met het samen 1 lichaam zijn, dit is een functie van de kerk. Elkaar helpen, nu help jij iemand die het moeilijk heeft met het geloof, misschien helpt over 5 jaar iemand jou wel met het zelfde.

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Re: Wat een ongeloof!

Berichtdoor Brion » 17 feb 2004 18:27

Marnix schreef:
Rudolf Meuser schreef:Wat mij bij dit topic opvalt is dat veel mensen zowat ongelovig zijn - ook al zijn ze christen - of ze hebben heel sterke twijfels. Het lijkt zo, misschien heb ik het verkeerd.


Tof dat die mensen hier komen praten over hun twijfels he, in plaats van dat ze het voor zich houden. We krijgen een kans om ze te helpen!


Misschien moeten we van die laatste zin maken: We krijgen een kans om naar ze te luisteren? Dat spreekt mij heel wat meer aan, dan helpen.
En als we goed luisteren kunnen we er nog wat van leren ook.

Gebruikersavatar
DireStraits
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 24 okt 2003 09:25
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor DireStraits » 17 feb 2004 18:39

Aragorn schreef:
Marnix schreef:Omdat mensen vroeger minder wisten. Tegenwoordig denken we alles zelf te snappen en te kunnen bewijzen. Vroeger geloofden mensen nog in God, tegenwoordig geloven ze in zichzelf.


Of ze geloofden vroeger in de kerk en in de dagelijkse gang van zaken, werden niet geconfronteerd met andersdenkenden want iedereen was van de kerk. (En die paar die het niet waren, die waren gewoon gek... :wink: )

Dan is de vraag: wat is beter? Weinig twijfel, omdat je niet nadacht en gewoon het geloof van iedereen volgde (als een kuddedier?) of veel twijfels, omdat je een persoonlijke keuze maakt, los van allerlei vooroordelen en invloeden van buitenaf. Zoveel mogelijk los, uiteraard, je wordt altijd beïnvloed door je omgeving. Ik kies het tweede. Liever een moeilijke, maar eerlijke en persoonlijke afweging dan het klakkeloze navolgen van de algemene mening. Velen hebben daar blijkbaar vrede mee.
The proof of the pudding is in the eating.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 feb 2004 19:15

Marcus 9 (SV)
23 En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft.
24 En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.


Lijkt me heel duidelijk. Jezus werd er zelf ook mee geconfronteerd bij mensen die Hem met eigen ogen zagen. Hij bestrafte de twijfel niet, sterker nog, Hij nam het de man geeneens kwalijk, of dat Hij de man berispte. Hij maakte hem niet belachelijk en ook geen verwijten.

Het is niet iets om je voor te schamen, als je twijfeld. Of iets om te verbergen. Je moet er wel mee naar Jezus gaan, zoals deze man. WAnt de bijbel waarschuwt wel voor een geloof vol twijfel: Matth21: 21 [i]Doch Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij geloof hadt, en niet twijfeldet, gij zoudt niet alleenlijk doen, hetgeen den vijgeboom [is] [geschied]; maar indien gij ook tot dezen berg zeidet: Word opgeheven en in de zee geworpen! het zou geschieden.[/i]JEzus zal je niet bestraffen, maar je oprichten (Marcus 9:vers 27) Jezus zal nooit tegen je zeggen; najah, het lijkt wel of hier veel mensen zowat ongelovig zijn - ook al zijn ze christen - of ze hebben heel sterke twijfels.

DE vraag alleen is, doet het ons zoveel verdriet als deze man als we twijfelen? oF als je iets niet meer lukt/kan/mag geloven?
Of trekken we een grote scheur open en maken we iedereen duidelijk wat en waar in de bijbel precies we niet meer mee uit de voeten kunnen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2004 23:06

Marnix schreef:Het feit dat mensen hier laten merken dat ze geloofsvragen en twijfels hebben is beter dan wanneer ze het niet laten merken en hun geloof doodbloedt. Dan kun je er niks aan doen, maar omdat ze er over praten kun je ze er mee helpen.


Ik voel me al aardig in de slachtofferrol gedrongen... :mrgreen:

DireStraits schreef:Dan is de vraag: wat is beter? Weinig twijfel, omdat je niet nadacht en gewoon het geloof van iedereen volgde (als een kuddedier?) of veel twijfels, omdat je een persoonlijke keuze maakt, los van allerlei vooroordelen en invloeden van buitenaf.


De vraag stellen is haar beantwoorden... Alhoewel, als je nou gewoon gelooft omdat je dat altijd verteld is, dat is ook wel makkelijk en hoeft niet verkeerd te zijn. Je moet jezelf dan alleen niet de vraag gaan stellen waarom je ben gaan geloven want dan wordt het lastig. Maar als je dat kan...
dacht hij hardop...

En meschianza, dank voor je opmerkingen. Je hebt ook mensen die zeggen: ja maar je moet geloven, want ongeloof is de grootste zonde, enz. Alsof je kan zeggen: oja, nee inderdaad, ik zal gauw ophouden met ongelovig te zijn.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 feb 2004 23:54

DireStraits schreef:
Aragorn schreef:
Marnix schreef:Omdat mensen vroeger minder wisten. Tegenwoordig denken we alles zelf te snappen en te kunnen bewijzen. Vroeger geloofden mensen nog in God, tegenwoordig geloven ze in zichzelf.


Of ze geloofden vroeger in de kerk en in de dagelijkse gang van zaken, werden niet geconfronteerd met andersdenkenden want iedereen was van de kerk. (En die paar die het niet waren, die waren gewoon gek... :wink: )

Dan is de vraag: wat is beter? Weinig twijfel, omdat je niet nadacht en gewoon het geloof van iedereen volgde (als een kuddedier?) of veel twijfels, omdat je een persoonlijke keuze maakt, los van allerlei vooroordelen en invloeden van buitenaf. Zoveel mogelijk los, uiteraard, je wordt altijd beïnvloed door je omgeving. Ik kies het tweede. Liever een moeilijke, maar eerlijke en persoonlijke afweging dan het klakkeloze navolgen van de algemene mening. Velen hebben daar blijkbaar vrede mee.


Volgens mij geeft zelf afwegen veel meer zekerheid, omdat je het dan zelf ontdekt in de bijbel, en het niet van een ander hoort.

(het is dus wel goed om iemand anders z'n redenatie te volgen, en zo hetzelfde ontdekken. Als je iemands antwoord overschrijft bij een wiskunde opgave leer je er niets van, wel als die andere uitlegt hoe hij de opgave aangepakt heeft en jij het vervolgens ook op dezelfde manier probeert.)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2004 13:22

Amen, dat kan ik bevestigen!

Neem niet alles wat je hoort zomaar over, zelfs al zeggen je ouders of de dominee het :) Kijk in bijbel, zoek naar de antwoorden die daar staan.

Jezus zegt dat wie zoekt zal vinden.... zoek dus ook!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten