Wat een ongeloof!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Wat een ongeloof!

Berichtdoor Rudolf Meuser » 14 feb 2004 16:52

Wat mij bij dit topic opvalt is dat veel mensen zowat ongelovig zijn - ook al zijn ze christen - of ze hebben heel sterke twijfels. Het lijkt zo, misschien heb ik het verkeerd.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 14 feb 2004 17:06

En? Wat wil je hier mee zeggen? Net of het raar is dat christelijke jongeren twijfels over hun geloof hebben? Ik denk zelf dat de verbrokenhied binnen kerkelijk Nederland hier een medeoorzaak van is. Waarom is die verbrokenheid er? Juist, vanwege allerlei verschillende visies en interpretaties van Gods Woord. Is het dan raar dat mensen gaan twijfelen als ze van alle kanten verschillende visies en interpretaties op zich af krijgen? Ik wil het zeker niet goedpraten, het belangrijkste is, wat doe je ermee? Blijf je er zelf mee lopen of ga je ermee naar God. Ik weet zeker dat het Hem ook verdriet doet, dit is niet wat Hij wilde, maar het is, door Adam, onze eigen schuld. Maar God wil die twijfels wegnemen, als we Hem daar om vragen.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 14 feb 2004 20:35

Maar daarmee is het ongeloof nog niet goed te praten
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Vin

Berichtdoor Vin » 14 feb 2004 20:37

Wieowie schreef:Maar daarmee is het ongeloof nog niet goed te praten

Is ongeloof iets om op neer te kijken dan? :x

Vin

Re: Wat een ongeloof!

Berichtdoor Vin » 14 feb 2004 20:38

Rudolf Meuser schreef:Wat mij bij dit topic opvalt is dat veel mensen zowat ongelovig zijn - ook al zijn ze christen - of ze hebben heel sterke twijfels. Het lijkt zo, misschien heb ik het verkeerd.

Ik vertrouw iemand die twijfeld meer dan iemand die zegt dat niet te doen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: Wat een ongeloof!

Berichtdoor Brion » 14 feb 2004 21:43

Vin schreef:
Rudolf Meuser schreef:Wat mij bij dit topic opvalt is dat veel mensen zowat ongelovig zijn - ook al zijn ze christen - of ze hebben heel sterke twijfels. Het lijkt zo, misschien heb ik het verkeerd.

Ik vertrouw iemand die twijfeld meer dan iemand die zegt dat niet te doen.

Je bent niet de enige Vin. En mensen die gaan proberen te beoordelen of mensen gelovig of ongelovig zijn, zoals de topic-starter doet, die vertrouw ik eigenlijk helemaal niet. Gelukkig is het allemaal niet zo zwart-wit...een gelovige kan je, als het goed is, heel wat over ongeloof vertellen, en misschien ook wel andersom.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 feb 2004 22:20

Ik denk dat iedereen op z'n tijd twijfels over dingen heeft, ook al ben je priester of dominee of non, maakt niet uit, twijfels hebben is menselijk en heeft denk ik niks met ongeloof te maken. Geloof is geloof anders zou het "zeker weten" heten..................... toch? :?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2004 10:14

Maar geloven is toch een ZEKER weten, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God ons in Zijn woord beloofd heeft?
Hebr. 11:1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.
Dus als je alsmaar blijft twijfelen of het nu wel voor jou is, dan geloof je niet.
En een keer twijfelen, is wat anders dan tot je dood twijfelen.
Zeggen dt je dan pas echt weet of je een kind van God bleek te zijn.
Wil je dat weten zul je dat ook nu moeten geloven.

Vin

Berichtdoor Vin » 15 feb 2004 10:23

joepie schreef:Maar geloven is toch een ZEKER weten, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God ons in Zijn woord beloofd heeft?
Hebr. 11:1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.
Dus als je alsmaar blijft twijfelen of het nu wel voor jou is, dan geloof je niet.
En een keer twijfelen, is wat anders dan tot je dood twijfelen.
Zeggen dt je dan pas echt weet of je een kind van God bleek te zijn.
Wil je dat weten zul je dat ook nu moeten geloven.

Zeg je dat omdat je zeker weet, of omdat je twijfelt?

In mijn omgeving lijken de mensen die eerlijk zijn over twijfels vaster in hun geloof dan zij die zich verre van twijfel houden. Wat hebben we allemaal toch een hoop maskers op.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2004 10:36

Nee, ik zeg dat omdat ik zeker weet!

Vin

Berichtdoor Vin » 15 feb 2004 10:40

Doet het je dan geen pijn als niemand om je heen Hebr. 11:1 zo vijmoedig aanhaalt als jij? Ik heb hem tot nog toe alleen beladen met schuldgevoel gehoord. Of opdringerig, maar dat is hetzelfde. 8)

Maar ik vind het fijn dat je zekerheid voelt.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2004 11:09

Waarom zou mij dat pijn moeten doen?
Als iemand om mij heen blijmoedig kan zeggen : Ik geloof!
Daar wordt je toch alleen maar blij om?

Vin

Berichtdoor Vin » 15 feb 2004 11:16

Ja dan wel, maar ik zei niemand... of is iedereen bij jou in de kerk zo zeker? Als je antwoord ja is zeg ik: dat liegen ze.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2004 11:28

Waarom zouden ze liegen? Ik vind jou veronderstelling nogal kwetsend. Alsof je niet zeker mag zijn van je geloof!
Alsof je er pas echt bij hoort als je twijfelt. Pas dan is je geloof goed?
Volgens mij is dat niet zoals de Bijbel ons dat leert.

Vin

Berichtdoor Vin » 15 feb 2004 11:34

joepie schreef:Waarom zouden ze liegen? Ik vind jou veronderstelling nogal kwetsend. Alsof je niet zeker mag zijn van je geloof!
Alsof je er pas echt bij hoort als je twijfelt. Pas dan is je geloof goed?
Volgens mij is dat niet zoals de Bijbel ons dat leert.

Vind je mijn veronderstelling kwetsend? Ik vind het kwetsend dat het zo is. Van mij mag je zeker zijn, maar ik denk dat er een hoop onzekerheid verborgen gaat onder de de buitenkant, mede omdat er (zie dit topic) totaal geen ruimte is om dat te uiten.

Terug naar “Archief”