begraven of cremeren??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

begraven of cremeren??

Berichtdoor JialiKelly » 06 nov 2002 13:36

deze vraag heb ik al vaker gesteld op een forum, en daar kwamen best veel verschillende reacties op... dus ben benieuwd naar jullie mening...

Begraven of cremeren, moet je daar over nadenken, of zegt iedereen hier:
ik ben tegen cremeren!

en hoe zit het als een tante ofzo gecremeerd wordt, en je bent ertegen, ga je er dan wel heen??
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 06 nov 2002 13:41

Je kunt voor een ander niet beslissen of deze gecremeerd wil worden ja of nee. Je kan natuurlijk met zo iemand gaan praten, maar als deze er echt van overtuigd is dat ze zich wil laten cremeren, is dat haar keuze.

Ja, ik denk dat ik er wel heen zou gaan. Ligt ook een beetje aan de band die je met zo'n tante had. Ik zou me ontzettend onprettig voelen bij de crematie, en weten dat t niet klopt, maar ik zou bang zijn dat ik spijt zou krijgen als ik niet zou gaan. Het is toch je familie!

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3143
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 nov 2002 13:42

en hoe zit het als een tante ofzo gecremeerd wordt, en je bent ertegen, ga je er dan wel heen


dat is een gewetensvraag, waar je niet zo maar op kan antwoorden

ik ben dus tegen het cremeren van overledene. je verbrandt het lichaam die je van de Heere hebt gehad. en dat is verkeerd volgens mij. ook lees je in de bijbel: als stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. dus ook nog onbijbels ook dat cremeren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 06 nov 2002 13:45

Ik ben wel tegen cremeren, maar ik zou zeker gaan. Die tante wil het dan zo graag, en ik zou gewoon naar die crematie gaan. Ik ben het er dan wel niet mee eens, maar het moet zo maar.
Overigens is God almachtig, qua opstanding van de doden. Er zijn ook veel lichamen van mensen nooit meer terug gevonden, levend verdampt(New York, 11 september) enz.
Dus, dat.

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 06 nov 2002 13:46

was even mijn motivatie vergeten:
Je lichaam is de tempel van de Heilige Geest. Daar moet je eerbiedig mee om gaan. Dat doe je (mijn ogen inziens) niet door je lichaam te laten verbranden.
Dus, dat.

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 06 nov 2002 13:47

Hmmzzz ik ben opzich tegen cremeren

Maar naar zo'n tante zou ik wel gaan, t'is haar keuze...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"


-Narnia-

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 06 nov 2002 15:26

Je lichaam is de tempel van de Heilige Geest. Daar moet je eerbiedig mee om gaan. Dat doe je (mijn ogen inziens) niet door je lichaam te laten verbranden.
maar wel door het door wormen en maden op te laten eten...? Een ontbindend lijk is een vreselijk gezicht. Ik kan me voorstellen dat mensen met zo'n beeld voor ogen zich liever laten cremeren. Niet dat ik voor cremeren ben.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 06 nov 2002 15:34

Begraven!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 06 nov 2002 15:56

Cybercurse schreef:Begraven!


waarom?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joepie

Berichtdoor joepie » 07 nov 2002 11:10

Ik ben tegen cremeren. In de Bijbel staat het verbranden van lijken alleen maar als straf op...... Zie b.v.Gen 12: 24. Brengt tamar naar buiten opdat zij verbrand worde.
Lev. 21:9 ontucht plegen.... met vuur zal zij verbrand worden.
Enz. Als je een concordantie hebt kun je zo heel veel teksten opzoeken waar dat in tot uiting komt.
En aangezien ik geloof in de opstanding der doden, zal ik het lichaam wat gestorven is zaaien in de grond, zoals je zaad zaait en er nieuw leven uit voort komt. Daar duid de begrafenis op.
Lees hiervoor maar eens 1 Cor. 15:42,43,44.

Groetjes.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 07 nov 2002 14:14

Cremeren gebeurt vaak omdat mensen aan willen tonen dat er niets naar de dood is. Een lichaam dat verbrand en uitgestrooid is kan niet hereent worden.

Die gedachte leeft bij mensen die cremeren vaak.

Ik ben daar dus flink op tegen. Ook zit er voor mij een bepaalde gevoelsmatige link, hel/crematie. We zouden het vreselijk vinden als er iemand ligt te branden in de hel. Laten we dan wel zijn lichaam hier op aarde verbranden??


Een oom van mij werd gecremeerd. Een enorme losbol zuipschuit en atheist. Ik ben er niet geweest.

geertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:35
Locatie: breda

Berichtdoor geertje » 07 nov 2002 21:41

johannes1 schreef:
en hoe zit het als een tante ofzo gecremeerd wordt, en je bent ertegen, ga je er dan wel heen


dat is een gewetensvraag, waar je niet zo maar op kan antwoorden

ik ben dus tegen het cremeren van overledene. je verbrandt het lichaam die je van de Heere hebt gehad. en dat is verkeerd volgens mij. ook lees je in de bijbel: als stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. dus ook nog onbijbels ook dat cremeren.
het komt echt in de bijbel niet voor dat het niet mag het werd wel als straf gebruikt.trouwens als je verbrand word het ook stof.zodra je sterft gaat je geest al uit je stoffelijk lichaam. het is maar een aardse tent. ik kan heel veel gelovigen die daar beslist geen moeite mee hebben. wij krijgen een niuew lichaam.

Gebruikersavatar
rutgernation
Mineur
Mineur
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:57
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 nov 2002 23:09

Je verbrandt het lichaam dat je van God hebt gekregen. Maar het lichaam onder de grond stoppen is ook bepaald niet goed voor het instandhouden van het lichaam. Het is hoogstens een verschil in jaren voor het ook in stof is vergaan (net zo goed als het stof wordt bij het verbranden).

geertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:35
Locatie: breda

Berichtdoor geertje » 08 nov 2002 13:57

rutgernation schreef:Je verbrandt het lichaam dat je van God hebt gekregen. Maar het lichaam onder de grond stoppen is ook bepaald niet goed voor het instandhouden van het lichaam. Het is hoogstens een verschil in jaren voor het ook in stof is vergaan (net zo goed als het stof wordt bij het verbranden).
de ziel gaat naar god. dit aardse lichaam heeft eigenlijk geen waarde.als je ziet wat er tegenwoordig gaande is wat betreft;tranplantatie; dit is je lichaamsdeel ruilen met een ander.dat is toch niet gods bedoeling?hij heeft jou geformeerd tot wat je nu bent.dit zie ik wel als verkeerd en die bevriezingsrituelen in amerika ook.
laat de wereld maar voor de levende; wij krijgen een nieuw lichaam met de opstanding gr geertje

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 nov 2002 12:12

we hebben het er vanlaatst over gehad op catechsatie. De dominee had drie puntejs
1. cremeren is een heidens feest
2. in de bijbel wordt christes begraven/bijgezet
3. in de bijbel staat dat de doden gezaaid worden in de dodenakker


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Rembrand en 89 gasten