Ik kan niet geloven in Jezus. Wat nu?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ik kan niet geloven in Jezus. Wat nu?

Berichtdoor TheEdge » 10 feb 2004 14:24

Na jaren van twijfel ben ik erachter gekomen dat ik geen Christen ben. Ik kan namelijk niet volmondig "ja" zeggen als iemand me vraagt of ik geloof dat Jezus de zoon van God is en dat hij me heeft gered van de zonde. Maar het voelt niet goed om geen christen te zijn. Of om "nee" te moeten zeggen als niet-christenen aan mij zouden vragen of ik 'daar ook bij hoor'.

Ik wil graag een christen zijn, liefst vandaag nog. Maar ik twijfel zo, aan van alles en nog wat. En ik ben bang om dingen op te moeten geven om God te kunnen volgen (een gezin misschien, vrienden, m'n gemakkelijk leventje, geld)...

Is er iemand van jullie die me kan vertellen hoe ik echt Christen kan worden?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 14:31

waarom wil je christen zijn?

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 feb 2004 14:39

vraag of God in jou wil gaan leven, ondangs alles wat zo moelijk lijkt. Want je weet dat je het liefste bij Hem wil zijn.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 10 feb 2004 14:56

hm..the Edge, ik denk dat ik strikt genomen ook geen christen ben. Maar ik denk wel (niet altijd) dat ik ongeveer de kern van de zaak te pakken heb.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 feb 2004 15:01

Vin schreef:waarom wil je christen zijn?


*au*
Die is raak.

Ten eerste omdat mijn hele sociale netwerk in elkaar stort als ik geen christen meer ben. Ik zit bij een vereniging voor christenstudenten, heb een relatie met een christen, en mijn ouders zijn ook christenen.

Ik heb mezelf jarenlang christen genoemd, omdat ik het idee had dat ik er een was. Weliswaar niet zo'n toegewijde, maar toch, ik geloofde dat God van mij hield enzo, en in alles wat in de Nederlandse geloofsbelijdenis stond. Maar sinds ik de Alphacursus ben gaan volgen afgelopen jaar, om mijn geloof wat extra te versterken, ben ik erachter dat mijn geloof bijzonder weinig, zo niet niks voorstelt. Dat God bestaat, daar is nauwelijks twijfel over mogelijk. Maar dat Hij de God is waar de bijbel het over heeft, en dat Jezus voor mijn zonden gestorven is, dat gevoel is bij mij volledig verdwenen.

Ik kijk al jaren op tegen de 'echte', devote christenen waarvan ik er steeds meer tegenkom. En waar ik mensen in mijn omgeving in heb zien veranderen. Die niet christen zijn door opvoeding, maar doordat ze een persoonlijke relatie met God hebben, geduldig zijn, behulpzaam, goed, en op zo'n bijzondere manier over Jezus kunnen praten dat ik er eindeloos door geboeid (maar gek genoeg soms ook afgeschrikt) raak. Zo zou ik ook willen zijn.

Maar niet alleen weet ik niet hoe ik Jezus kan aannemen als mijn redder, ik ben ook nog eens zo verschrikkelijk bang voor de consequenties....
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 feb 2004 15:07

hijwel schreef:vraag of God in jou wil gaan leven, ondangs alles wat zo moelijk lijkt. Want je weet dat je het liefste bij Hem wil zijn.


Maar dat kan toch niet? Jacobus 1:14 (of daar in de buurt): een gebed van een twijfelaar wordt niet verhoord, omdat hij is als de golven van de zee, grillig in al zijn wegen.

Bovendien... ik weet eigenlijk niet of ik het liefste bij Hem wil zijn. Aan de andere kant: als je geen kind bent van God, ben je een kind van de Satan (en dat ben ik nu dus blijkbaar)... en eigenlijk vind ik dat maar niks... :!:
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 10 feb 2004 15:11

geloven in Jezus is mi vooral geloven in de boodschap van Jezus.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 feb 2004 15:38

TheEdge schreef:
hijwel schreef:vraag of God in jou wil gaan leven, ondangs alles wat zo moelijk lijkt. Want je weet dat je het liefste bij Hem wil zijn.


Maar dat kan toch niet? Jacobus 1:14 (of daar in de buurt): een gebed van een twijfelaar wordt niet verhoord, omdat hij is als de golven van de zee, grillig in al zijn wegen.

Bovendien... ik weet eigenlijk niet of ik het liefste bij Hem wil zijn. Aan de andere kant: als je geen kind bent van God, ben je een kind van de Satan (en dat ben ik nu dus blijkbaar)... en eigenlijk vind ik dat maar niks... :!:

Kijk eerlijk naar je zelf, wat wil je. luister naar je hart.
Vraag maar om kracht dat je het mag geloven dat Hij het geeft, dat zal hij zeker doen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 feb 2004 15:39

surfer schreef:geloven in Jezus is mi vooral geloven in de boodschap van Jezus.


Bedoel je dat je vindt dat je Jezus gewoon moet zien als een wijze profeet? Maar het verlossingsgebeuren dan? Da's toch het belangrijkste uit het Christelijk geloof? Anders kan ik net zo goed meteen Moslim worden...
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 feb 2004 16:36

TheEdge schreef:Ik heb mezelf jarenlang christen genoemd, omdat ik het idee had dat ik er een was. Weliswaar niet zo'n toegewijde, maar toch, ik geloofde dat God van mij hield enzo, en in alles wat in de Nederlandse geloofsbelijdenis stond. Maar sinds ik de Alphacursus ben gaan volgen afgelopen jaar, om mijn geloof wat extra te versterken, ben ik erachter dat mijn geloof bijzonder weinig, zo niet niks voorstelt. Dat God bestaat, daar is nauwelijks twijfel over mogelijk. Maar dat Hij de God is waar de bijbel het over heeft, en dat Jezus voor mijn zonden gestorven is, dat gevoel is bij mij volledig verdwenen.

Het gaat niet om je gevoel, het gaat om wat waar is.
Overgave is inderdaad supermoeilijk... maar je mag het elke dag weer proberen. Praat hier eens over met Jezus! Hij wil je vast wel helpen. Trouwens, twijfelen mag, de discipelen twijfelden ook zo vaak.

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 16:44

TheEdge schreef:*au*
Die is raak.

Beginnersgeluk :D

Ten eerste omdat mijn hele sociale netwerk in elkaar stort als ik geen christen meer ben. Ik zit bij een vereniging voor christenstudenten, heb een relatie met een christen, en mijn ouders zijn ook christenen.

Kan me inderdaad voorstellen dat dat een flinke klap zou zijn. Ik zie nu de mensen om me heen al steigeren elke keer als ze denken dat ik dwaal. Jammer is dat.

Ik heb mezelf jarenlang christen genoemd, omdat ik het idee had dat ik er een was. Weliswaar niet zo'n toegewijde, maar toch, ik geloofde dat God van mij hield enzo, en in alles wat in de Nederlandse geloofsbelijdenis stond. Maar sinds ik de Alphacursus ben gaan volgen afgelopen jaar, om mijn geloof wat extra te versterken, ben ik erachter dat mijn geloof bijzonder weinig, zo niet niks voorstelt. Dat God bestaat, daar is nauwelijks twijfel over mogelijk. Maar dat Hij de God is waar de bijbel het over heeft, en dat Jezus voor mijn zonden gestorven is, dat gevoel is bij mij volledig verdwenen.

Zou je het erg vinden om daar wat meer op in te gaan, wat er precies veranderde en waarom? Ik kan je natuurlijk wel vertellen 'Bid en vertrouw en hopla alles is oké', maar ik dat is niet echt m'n stijl. Bovendien denk ik het misschien wat efficienter is als we kijken naar wat er precies bij je is weggevallen. Heb je problemen met de uitleg van de bijbel, de bijbel helemaal, denk je misschien dat Islam misschien de waarheid heeft, of de Hindoes?

Ik kijk al jaren op tegen de 'echte', devote christenen waarvan ik er steeds meer tegenkom. En waar ik mensen in mijn omgeving in heb zien veranderen. Die niet christen zijn door opvoeding, maar doordat ze een persoonlijke relatie met God hebben, geduldig zijn, behulpzaam, goed, en op zo'n bijzondere manier over Jezus kunnen praten dat ik er eindeloos door geboeid (maar gek genoeg soms ook afgeschrikt) raak. Zo zou ik ook willen zijn.

Ja wil je ook mensen afschrikken? Haha :lol: :wink:
Ik kom niet zoveel devote christenen tegen, misschien heeft God je expres tussen hun gegooid en mij hier in m'n uppie :) Als ze, ik neem aan dat dit binnen je vriendenkring is, inderdaad zo geduldig zijn als je zegt dan kun je iniedergeval wat minder bang zijn dat je sociale netwerk instort. Je kunt ook tegen hun eerlijk zijn.

Maar niet alleen weet ik niet hoe ik Jezus kan aannemen als mijn redder, ik ben ook nog eens zo verschrikkelijk bang voor de consequenties....

Bang voor de consequenties? Nee joh ;) Dat is net als van te voren over een meisje zeggen, 'Als ik op die lelijkerd maar niet verliefd raak!', want zodra je verliefd bent is ze mooi. Dat is me trouwens letterlijk wel eens overkomen. 8)

Ik kan me eerlijk gezegt niet zo voorstellen dat je erg vreselijke consequenties zou ervaren als je Jezus in je hart laat. Dingen die je niet meer mag? Ik kan maar moeilijk iets verzinnen weet je dat. Geloof ik dan al 'te veel'? Ik doe nog dingen fout, natuurlijk, maar ik weet eigenlijk ook dat het toch niet goed voor me is. Misschien moet je je nog niet met de consequenties bezighouden, en kijken wat je voelt. Zoeken naar wat je ziet.

Vincent

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 10 feb 2004 17:40

Bedoel je dat je vindt dat je Jezus gewoon moet zien als een wijze profeet? Maar het verlossingsgebeuren dan? Da's toch het belangrijkste uit het Christelijk geloof? Anders kan ik net zo goed meteen Moslim worden...
de verlossing, denk ik steeds meer, is gelegen in de boodschap van Jezus. De kennis van het leven: doe dit en je zult eeuwig leven, bijvoorbeeld door het vermogen om te vergeven. Dat is verlossing. Iemand die in beginsel niet vergeven kan is niet verlost.

Moslims hebben die boodschap niet, die hebben een grillige God met bepaalde voorschriften die je precies zo moet volgen, en niet anders, want dan...Veel christenen hebben overigens ook zo'n godsbeeld.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 10 feb 2004 17:41

Ik kijk al jaren op tegen de 'echte', devote christenen waarvan ik er steeds meer tegenkom.
ik steeds minder.. :(

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 feb 2004 18:45

Maar niet alleen weet ik niet hoe ik Jezus kan aannemen als mijn redder, ik ben ook nog eens zo verschrikkelijk bang voor de consequenties....
Vragen? Heer wilt U mijn verlosser zijn...
Bang voor de consequenties... als ikd e Bijbel mag geloven kun je beter bang zijn voor de consequenties van het niet geloven...

P.s. ik ben ook tot geloof gekomen doordat ik jarloers was op christenen die-het-wel-hebben.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
jacob
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 sep 2003 19:55
Locatie: Goudriaan
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 10 feb 2004 18:58

TheEdge schreef:
Vin schreef:waarom wil je christen zijn?


*au*
Die is raak.

Ten eerste omdat mijn hele sociale netwerk in elkaar stort als ik geen christen meer ben. Ik zit bij een vereniging voor christenstudenten, heb een relatie met een christen, en mijn ouders zijn ook christenen.

Ik heb mezelf jarenlang christen genoemd, omdat ik het idee had dat ik er een was. Weliswaar niet zo'n toegewijde, maar toch, ik geloofde dat God van mij hield enzo, en in alles wat in de Nederlandse geloofsbelijdenis stond. Maar sinds ik de Alphacursus ben gaan volgen afgelopen jaar, om mijn geloof wat extra te versterken, ben ik erachter dat mijn geloof bijzonder weinig, zo niet niks voorstelt. Dat God bestaat, daar is nauwelijks twijfel over mogelijk. Maar dat Hij de God is waar de bijbel het over heeft, en dat Jezus voor mijn zonden gestorven is, dat gevoel is bij mij volledig verdwenen.

Ik kijk al jaren op tegen de 'echte', devote christenen waarvan ik er steeds meer tegenkom. En waar ik mensen in mijn omgeving in heb zien veranderen. Die niet christen zijn door opvoeding, maar doordat ze een persoonlijke relatie met God hebben, geduldig zijn, behulpzaam, goed, en op zo'n bijzondere manier over Jezus kunnen praten dat ik er eindeloos door geboeid (maar gek genoeg soms ook afgeschrikt) raak. Zo zou ik ook willen zijn.

Maar niet alleen weet ik niet hoe ik Jezus kan aannemen als mijn redder, ik ben ook nog eens zo verschrikkelijk bang voor de consequenties....


Een christen herken je aan de daaden en niet om de grote mond die steeds harder roept hoe goed Christen ze zijn. Sorry klinkt hart he. Maar ga en doe het goede tegenover je medemens en je zult christen zijn!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten