Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vito
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 nov 2002 14:51
Locatie: Bos
Contacteer:

Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

Berichtdoor Vito » 09 feb 2004 16:24

Ik heb een discussie met mijn vriendin, die ger. gem. in ned. opgevoed is, over onze kerkkeuze voor de toekomst en onder welk kerkverband wij allereerst belijdenis gaan doen. Ikzelf ben ger. gem. opgevoed.

In principe is er geen "belangrijk" verschil, dus we zouden kunnen werken met een dobbelsteen, echter zij denkt dat het beter is om bij de ger. gem. in ned. te blijven, omdat dit kerkverband "behoudener" is.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de ger.gem., omdat er meer dominee's beschikbaar zijn en dit kerkverband beter over het land verdeeld is. Daarnaast ben ik te eigenwijs om zomaar over te stappen, zonder duidelijke reden.

Er bestaat echter wel een dogmatisch verschil tussen beide kerkgenootschappen! Dit verschil heeft betrekking op het aanbod van genade. Helaas weet ik er het fijne niet van. Weet iemand misschien een bron (liefs internet), waarmee ik dit leerstellige punt vanuit ger.gem. oogpunt kan onderbouwen?

Klinkt allemaal niet echt interessant en sommige forummers weten misschien geen eens waar het over gaat, maar misschien dat iemand mij kan ondersteunen in mijn "kerkstrijd" met mijn vriendin...

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 feb 2004 17:33

in veel voorkomend geval dat men niet uit de ger. gem in ned wil gaan en dat de wederpartij maar van kerk moet veranderen. ik kan je niet helpen met een site hiervan. maar denk je eens in. een kerkverband die andere kerkverbanden afdoet als 'niet-behoudend' zijn die goed bezig, want het eigen ik spreekt hier meer in uit dan in welke andere kerkverband.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 09 feb 2004 17:57

ik weet niet uit wat voor "soort" ger. gem. je komt, tussen de rechtse gergems en de GGiN is weinig tot geen verschil, tussen de linkse GG's en de GGiN wel.

de theologische kwestie is het aanbod van genade, wat volgens mij inhoudt dat de GG leert dat je de genade van Christus aan iedereen mag "aanbieden", en bij de GGiN zijn dat alleen de uitverkorenen. die discussie zal hier op het forum ongetwijfeld al een aantal keer gevoerd zijn, even de zoekoptie dus :D

verder ben ik het absoluut niet eens met de stelling dat behoudender altijd beter zou zijn. op het moment dat bepaalde dingen die uit de traditie stammen als Bijbels geleerd worden, is dat niet beter, maar eigengemaakte godsdienst, oftewel God dienen op een manier die Hij niet bevolen heeft. afgoderij dus, als je het heel strikt neemt. ik geef nu geen oordeel over in hoeverre dat in de GG of GGiN gebeurt (ik vermoed dat het in elke kerk wel in meerdere of mindere mate gebeurt), maar behoudend is volgens mij zeker niet per definitie Bijbelser. kijk ook maar hoe vaak er in de Bijbel gewaarschuwd wordt voor wetticisme, volgens mij een groot gevaar in de reformatorische kerken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2004 20:58

Het aanbieden mag, ja moet aan iedereen, maar het zijn uiteindelijk de uitverkorenen die alleen genade ontvangen.

Bij de uitgetredenen mag die genade alleen aan de uitverkorenen aangeboden worden. Dat is vreemd, want niemand weet toch van tevoren of hij uitverkoren is, om het maar zwart-wit te zeggen?

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 09 feb 2004 21:02

sorry dat ik het niet snap, maar zit Ger.Gem. dan niet in Nederland?

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2004 21:21

PaLPiTaTioN schreef:sorry dat ik het niet snap, maar zit Ger.Gem. dan niet in Nederland?

In de eerste helft van de 19e eeuw ontstonden er 'Gereformeerde Gemeenten onder het Kruis' en 'Ledeboeriaanse Gemeenten'. Deze gemeenten bestonden uit volgelingen van predikanten die uit de Nederlands Hervormde kerk waren gezet. Een van hen was Ds. Ledeboer uit Benthuizen (vandaar ook Ledeboeriaanse gemeenten).

In 1907 fuseerden deze twee soorten gemeenten (en ook nog wel anderen) en gingen ze verder onder de nieuwe naam 'Gereformeerde Gemeenten'. Een kleine groep die het met bepaalde dingen niet eens konden worden gingen verder als 'Oud Gereformeerde Gemeenten'.

In 1953 maakte een aantal mensen zich los van de Gereformeerde Gemeenten. Dit waren volgelingen van Ds. Steenblok.

Deze uitgetredenen gingen verder onder de naam 'Gereformeerde Gemeenten in Nederland'. Later zijn hier ook nog een aantal gemeenten uitgetreden. Dit kerkverband heet 'Gereformeerde Gemeenten in Nederland buiten synodaal verband'.

Omdat de 'Gereformeerde Gemeenten' ook in Amerika gemeenten heeft, geinstitueerd door emigranten, worden de huidige 'Gereformeerde Gemeenten' ook wel 'Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika' genoemd.

Klopt het een beetje?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 09 feb 2004 21:41

Vito schreef:In principe is er geen "belangrijk" verschil, dus we zouden kunnen werken met een dobbelsteen, echter zij denkt dat het beter is om bij de ger. gem. in ned. te blijven, omdat dit kerkverband "behoudener" is.


Gooien met een dobbelsteen zou ik niet aanraden.

Allereerst is het elke keer weer een droevige constatering dat we dit soort keuzen moeten maken. Het laat zien dat we aan Jezus' oproep om 1 te zijn bar weinig gehoor gegeven hebben. Gelukkig is dat voor God geen reden om het bijltje er dan maar bij neer te gooien. Hij werkt ook door onze verdeelde kerken heen.

Omdat God nog steeds door de verschillende gemeenten heen werkt betekent dat ook dat er voor jou een plaatsje is in de kerk. Ergens kun je als 'lid' (in de zin van Paulus' vergelijking van het lichaam) een bepaalde taak vervullen. Waar het om gaatr is denk ik dat je probeert duidelijkheid te krijgen over Gods wil in deze. Waar wil God jou gebruiken? Het dient er dus niet in eerste instantie om te gaan wat jou het beste lijkt maar wat Hem het beste lijkt. Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede.

Dat het niet altijd eenvoudig is te achterhalen wat Zijn wil is is evident maar mag geen reden zijn om dan maar niet te zoeken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 09 feb 2004 22:31

Als je er niet uit komt, kun je ook nog besluiten om een derde kerk op te zoeken :mrgreen:

Volgens mij vaak de praktijk bij Ger Gem-ers en Vrijgemaakten, worden ze Chr Ger.


Ik ben het met eerdere posters eens dat het niet moeten draaien om het behoudend op zichzelf. Een manier om eruit te komen, is om op een heel aantal gebieden jullie standpunten te bedenken en dan te kijken welke kerk het beste bij jullie past. Dus neem zowel de 'puur' theologische punten, maar ook de levensstijl.

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Re: Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

Berichtdoor SDG » 09 feb 2004 23:06

Vito schreef:Ik heb een discussie met mijn vriendin, die ger. gem. in ned. opgevoed is, over onze kerkkeuze voor de toekomst en onder welk kerkverband wij allereerst belijdenis gaan doen. Ikzelf ben ger. gem. opgevoed.

In principe is er geen "belangrijk" verschil, dus we zouden kunnen werken met een dobbelsteen, echter zij denkt dat het beter is om bij de ger. gem. in ned. te blijven, omdat dit kerkverband "behoudener" is.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de ger.gem., omdat er meer dominee's beschikbaar zijn en dit kerkverband beter over het land verdeeld is. Daarnaast ben ik te eigenwijs om zomaar over te stappen, zonder duidelijke reden.

Er bestaat echter wel een dogmatisch verschil tussen beide kerkgenootschappen! Dit verschil heeft betrekking op het aanbod van genade. Helaas weet ik er het fijne niet van. Weet iemand misschien een bron (liefs internet), waarmee ik dit leerstellige punt vanuit ger.gem. oogpunt kan onderbouwen?


Beste Vito,

Als je de Saambinder leest, zou je inderdaad kunnen gaan denken dat er geen "belangrijk" verschil is tussen de GerGem en de GerGeminNed. Ds Moerkerken stelt althans dat er geen leerverschil is, en heeft ook al eens gezegd dat hij het voor 98% eens is met Steenblok, het "boegbeeld" van de GerGeminNed.

Anderzijds: als je de laatste tijd de pers, de Saambinder en ook dit forum enigszins gevolgd hebt, zul je gemerkt hebben dat het allemaal wel wat ingewikkeld is geworden... De hoofdstroom binnen de GerGem lijkt zich te neigen richting de GerGeminNed, maar er zijn toch ook een heleboel gemeenteleden -en gelukkig ook een paar predikanten!- die zich ernstig zorgen maken over deze ontwikkeling.
De boekjes van dr Blauwendraad, het dikke boek van dr Van der Zwaag, het zijn uitingen van bezorgdheid over de leer van de GerGem. Bezorgdheid van binnenuit!

Als je een bron op internet zoekt, zou ik je De Theoloog willen aanbevelen: http://www.homepages.hetnet.nl/~detheoloog/
Je vindt daar o.a. een lezing die ds C. Harinck heeft gehouden over de "rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie", een onderwerp dat binnen de GerGeminNed en binnen bepaalde GerGem's nogal gevoelig ligt. Maar je vindt er ook diverse persberichten over het boek van dr Van der Zwaag, de recensie die ds De Wit over dat boek heeft gepubliceerd in de Saambinder, en een gedegen reactie op die recensie van mr A.A. Bart. Geen gemakkelijke lectuur misschien, maar je snijdt ook nogal een onderwerp aan!

Laat alsjeblieft je keuze niet bepaald worden door zaken aan de buitenkant, niet door het aantal predikanten (hoe meer, hoe beter), niet door het tempo van de gemeentezang (hoe langzamer, hoe beter), niet door het aantal avondmaalsgangers (hoe minder, hoe beter), niet door de mate van progressiviteit (hoe behoudender, hoe beter). Alsjeblieft niet!

Probeer zèlf na te denken over de zaken waar het wèrkelijk om gaat: om de zuiverheid van de leer, om de vraag in hoeverre het Evangelie van vrije genade recht wordt gedaan, zonder menselijke toevoegingen of beperkingen. Laat men Gods Woord spreken, of geldt daar ook het argument dat weleens tégen schriftuurlijke argumenten wordt aangevoerd: "Maar Gods volk leert het ànders!" Als er iets ànders geleerd wordt dan er in jouw en mijn Bijbel staat: denk er dan nog eens driemaal over na voor je je bij zo'n kerkverband aansluit!

Leg je vraag vooral biddend voor de Heere neer.
"Merk op, mijn ziel, wat antwoord God u geeft"!
Ik wens je veel wijsheid en bovenal Gods zegen toe.

SDG
Laatst gewijzigd door SDG op 10 feb 2004 11:02, 3 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 04:25

Beste Vito,

:(

Zegt dat al niet genoeg, dat je een discussie hebt over een issue waarvan je de inhoud niet eens weet? :|

Je vriendin zou liever GGiN blijven, mede om redenen die de verkondiging van de leer aangaan. Jij zou liever weggaan(blijven?) bij de GGiN, vanwege allerhande praktische en anderssoort redenen. Zie je de schoen al wringen? Nu wil je weten wat het verschil in leer precies inhoud, zodat je het hier mee óneens kan zijn, of ééns?

Het komt op mij over alsof jouw vriendin wel aardig voor ogen heeft wat ze wil, en met redenen die relevant zijn voor haar geloofsleven. Zit jouw probleem met de GGiN dieper dan haar probleem met de GG denk je?

Los daarvan zou het uiteraard een goede zaak zijn als jullie gewoon samen blijven zoeken naar waar je achter staat en verder groeien. :D

caprice

Berichtdoor caprice » 10 feb 2004 05:09

Handelingen 17 vers 11:
En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.

Misschien een idee.

Vito
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 nov 2002 14:51
Locatie: Bos
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 10 feb 2004 14:15

Vin schreef:Beste Vito,

Zegt dat al niet genoeg, dat je een discussie hebt over een issue waarvan je de inhoud niet eens weet?


We hadden een discussie die in eerste instantie niet inhoudelijk was, vandaar dat ik in mijn vraag aangaf meer duidelijkheid hierover te willen krijgen.

Vin schreef: Je vriendin zou liever GGiN blijven, mede om redenen die de verkondiging van de leer aangaan. Jij zou liever weggaan(blijven?) bij de GGiN, vanwege allerhande praktische en anderssoort redenen. Zie je de schoen al wringen? Nu wil je weten wat het verschil in leer precies inhoud, zodat je het hier mee óneens kan zijn, of ééns?

Het komt op mij over alsof jouw vriendin wel aardig voor ogen heeft wat ze wil, en met redenen die relevant zijn voor haar geloofsleven. Zit jouw probleem met de GGiN dieper dan haar probleem met de GG denk je?


Het is juist zo dat mijn vriendin vooral gevoelsmatig kiest voor de GGiN, omdat ze zo is opgegroeid en deze cultuur haar het meest aanspreekt (over het algemeen -en indien men geen extreem kritische insteek heeft- voel je je het meest thuis bij hetgeen dat je met de paplepel is ingegoten). Op mij komt deze cultuur echter nogal benauwend over. De weinige dominee's die het kerkgenootschap herbergt worden op handen gedragen, zijn bij de koffie onderwerp van gesprek en krijgen een geweldige autoriteit toebedeeld.

Vin schreef: Los daarvan zou het uiteraard een goede zaak zijn als jullie gewoon samen blijven zoeken naar waar je achter staat en verder groeien.


Samen zoeken naar waar je achter staat betekent dat je ofwel concessies moet doen of anderzijds de ander moet zien te overtuigen. In tegenstelling tot de opbouwende reactie van de anderen op deze pagina, kan ik met jouw bijdrage weinig tot niets.

Evenwel bedankt voor je poging.

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 14:17

In tegenstelling tot de opbouwende reactie van de anderen op deze pagina, kan ik met jouw bijdrage weinig tot niets.

Evenwel bedankt voor je poging.

In tegenstelling tot wat je denkt was ook mijn reactie opbouwend bedoelt. Opbouwend met dat je je bewust bent dat je naar de goede redenen kijkt.

Dat ik er beetje triest over ben en met een scheef oog naar je beweegredenen kijk heeft alles met het onderwerp en jouw benadering te maken.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 jul 2003 18:03
Contacteer:

gergem vs gergeminned

Berichtdoor tanteoranje » 10 feb 2004 15:07

cire schreef:Als je er niet uit komt, kun je ook nog besluiten om een derde kerk op te zoeken :mrgreen:

Volgens mij vaak de praktijk bij Ger Gem-ers en Vrijgemaakten, worden ze Chr Ger.



...WELKOM!

Gebruikersavatar
babbeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2003 18:42
Locatie: Scherpenzeel

Berichtdoor babbeltje » 10 feb 2004 15:17

Vito, ik weet een beetje wat jou vriendin voelt, dat is een veel voorkomend probleem in de ger.gem. in ned. Zelf ben ik ook in de ger.gem. in ned opgegroeid en had best wel moeite mee om mezelf daaruit te breken, maar gelukkig is dat wel gelukt en ga nu belijdenis doen samen met mn vriend in de chr.ger.kerk (behoudend).

Ik denk dat je vriendin heel duidelijk moet zijn tegenover jou waarom ze in de ger.gem in ned wilt blijven, is de reden die jij noemt echt de enigste???


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten