Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 11 feb 2004 14:03

Je hebt toch ook nog Gergem in Ned buiten en binnen verband. Lijkt me lastig moet je daar ook nog uit gaan kiezen.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Vito
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 nov 2002 14:51
Locatie: Bos
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 11 feb 2004 16:43

Rudolf Meuser schreef:Je hebt toch ook nog Gergem in Ned buiten en binnen verband. Lijkt me lastig moet je daar ook nog uit gaan kiezen.


Mijn vriendin is binnen verband, dus dat valt weer mee...
Het verschil zit hem volgens mij in het moment van bekering. Werd Ruth bijvoorbeeld bekeerd op het moment dat ze vertrok uit haar land of was dit de aanloop ernaartoe?
(Ik denk zoiets een keer opgevangen te hebben. tKan ook zijn dat het verschil wat anders geformuleerd moet worden).

Een verschil tussen GG en GGiN is volgens mij ook -in mijn beleving- dat de GGiN nog sterker de nadruk leggen op de uitverkiezing. Elke discussie over geloven, wordt bij wijze van spreken begonnen met dat woord. Dit leidt m.i. een nog grotere leidelijkheid in de hand.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 18 feb 2004 09:39

Vito schreef:
Rudolf Meuser schreef:Je hebt toch ook nog Gergem in Ned buiten en binnen verband. Lijkt me lastig moet je daar ook nog uit gaan kiezen.


Mijn vriendin is binnen verband, dus dat valt weer mee...
Het verschil zit hem volgens mij in het moment van bekering. Werd Ruth bijvoorbeeld bekeerd op het moment dat ze vertrok uit haar land of was dit de aanloop ernaartoe?
(Ik denk zoiets een keer opgevangen te hebben. tKan ook zijn dat het verschil wat anders geformuleerd moet worden).

Een verschil tussen GG en GGiN is volgens mij ook -in mijn beleving- dat de GGiN nog sterker de nadruk leggen op de uitverkiezing. Elke discussie over geloven, wordt bij wijze van spreken begonnen met dat woord. Dit leidt m.i. een nog grotere leidelijkheid in de hand.


Ik ben het niet met je eens....in de ger.gem. in ned word niet de nadruk gelegd op de uitverkiezing, het komt wel eens voor in de preken, maar waar niet. Mijn ervaring is dat juist de GG altijd zit te hameren op de uitverkiezing...

Gebruikersavatar
Laurina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:12

Berichtdoor Laurina » 18 feb 2004 11:47

Ik ben het niet met je eens....in de ger.gem. in ned word niet de nadruk gelegd op de uitverkiezing, het komt wel eens voor in de preken, maar waar niet. Mijn ervaring is dat juist de GG altijd zit te hameren op de uitverkiezing...

Hier ben ik het niet mee eens. In de Ger.Gem zit men helemaal niet altijd te hameren op de uitverkiezing. In de Ger.Gem in Ned. is dat veel erger. Daar is juist heel veel lijdelijheid. De dominee preekt alleen voor de bekeerde mensen en de houding van de gemeenteleden is daar van, als ik uitverkoren ben kom ik er toch wel...
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 18 feb 2004 11:51

Nou laurina dat is echt niet zo....ik kan niet zeggen dat ik achter de ger.gem. in ned staat, maar zoals jij dit zegt, vind ik echt erg. Het is echt niet zo dat mensen op een stoeltje gaan zitten wachten totdat het aankomt waaien!! Vorige week hoorde ik nog toen ik bij mn ouders was.. zoek maar met het verstand en dan wil God het doorwerken..over de uitverkiezing hoor ik zelfde of nooit wat!! Maar wel in de ger.gem. bij ons in de stad!! Maar goed, ik ga hier verder niet over twisten. We kunnen ons beter afvragen of wij al bij Hem mogen horen, dat is wel het belangrijkste wat er bestaat.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 18 feb 2004 11:55

welles-nietes...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Laurina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:12

Berichtdoor Laurina » 18 feb 2004 11:56

Oke, het verschilt misschien ook wel per gemeente. Maar in de Ger.Gem waar ik zit wordt echt niet op de uitverkiezing gehamerd terwijl dat in de Ger. Gem in Ned. in mijn plaats wel heel sterk zo is. Maar dat kan dan denk verschillen per plaats.
We kunnen ons beter afvragen of wij al bij Hem mogen horen, dat is wel het belangrijkste wat er bestaat.

Helemaal mee eens!
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2004 13:27

We kunnen ons beter afvragen of wij al bij Hem mogen horen, dat is wel het belangrijkste wat er bestaat


Ik vind dat geen goede vraag. Ik kan je het antwoord meteen al geven. Ja. Waar ik dat antwoord vind? De hele bijbel staat er vol van!

God wil dat je bij Hem hoort. Lees Johannes 3 vers 16 maar eens, of Romeinen 10:9.

De vraag dit blijt is:

Wil jij dat ook?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 11 mar 2004 21:25

Laurina schreef:
Ik ben het niet met je eens....in de ger.gem. in ned word niet de nadruk gelegd op de uitverkiezing, het komt wel eens voor in de preken, maar waar niet. Mijn ervaring is dat juist de GG altijd zit te hameren op de uitverkiezing...

Hier ben ik het niet mee eens. In de Ger.Gem zit men helemaal niet altijd te hameren op de uitverkiezing. In de Ger.Gem in Ned. is dat veel erger. Daar is juist heel veel lijdelijheid. De dominee preekt alleen voor de bekeerde mensen en de houding van de gemeenteleden is daar van, als ik uitverkoren ben kom ik er toch wel...

't Zal waarschijnlijk net zijn welke dominee ergens staat, en/of welke ligging een bepaalde gemeente heeft.
Kijk je naar de officiële leer, dan kun je wel zeggen dat de GGiN een sterker en radicaler accent legt op de uitverkiezing dan de GG.

Ikke21 schreef:Vorige week hoorde ik nog toen ik bij mn ouders was.. zoek maar met het verstand en dan wil God het doorwerken..


Tsjonge, ikke21, dergelijke uitspraken verbazen me wel uit de kring van de GGiN! In positieve zin, hoor. :) Van de GGiN heb ik toch een heel ander beeld. In een boek van ds. F. Mallan lees ik dat hij nou juist niks moet hebben over dat oproepen tot werkzaamheid (zoals: bidden, zoeken, etc.), omdat God het moet doen. Hij keert zich daarmee tegen het algemeen welmenend aanbod van genade wat in de GG wordt geleerd, en wat hij als verval interpreteert. Hij legt enorm sterk de nadruk op de onmacht van de mens tot zijn bekering. Als ik dat lees, en dat helemaal serieus zou nemen, dan zou ik er heel erg passief van worden.

Ariaantje

Berichtdoor Ariaantje » 11 mar 2004 21:43

Mijn vriend is ook van GerGeminNed en ik ben zelf GerGem. Voordat we verkering kregen hebben we heel lang over de verschillen gepraat. Maar ook over sommige overeenkomsten. We zijn tot de conclusie gekomen dat in beide kerkverbanden fouten zijn gemaakt wb de scheiding in 1953. We hebben er heel eerlijk over gepraat en we zijn er ook uitgekomen. Je moet zeker tegenover je vriend/vriendin niet schijnheilig gaan doen, want daar bereik je zeker niks mee. Zeg ook eerlijk de zwakheden van je eigen kerk...niet dat dat wat oplost, maar zo stel je je kwetsbaar op. Ook is het heel belangrijk om de 'probleemkwesties' samen te bespreken en er de Bijbel naast te leggen. Wat zegt de Bijbel erover? Dat moet eigenlijk je leidraad zijn.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mar 2004 22:45

ik zou voor de ger. gem kiezen als ik jullie was :mrgreen:
Vooral omdat het vrij aanbod van genade wordt ontkracht in de ger. gem in ned
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 22:57

Mijn ervaring met mensen uit de ggn is dat daar inderdaad heel sterk het idee leeft dat hun kerk uiteindelijk toch de beste is. Dat zal waarschijnlijk voortkomen uit het feit dat ze zich constant moeten profileren naast de gg en ogg.

Ik zou het niet accepteren als mijn vriendin alleen om redenen van -daar ben ik nu eenmaal opgevoed- zou vasthouden aan haar eigen kerk, maar op inhoudelijke gronden een keuze proberen te maken.

Ik kan me goed voorstellen dat jij de sfeer daar wat benauwend vind, dat vind ik ook en waarschijnlijk velen die er zelf niet in opgegroeid zijn.

Overigens is de ggn niet zo heel traditioneel want hun leer is pas halverwege de vorige eeuw in zwang gekomen (resulterend in de scheiding van '53). Wat dat betreft zijn de behoudendere hervormde gemeenten nog het meest 'historisch' qua leer.

Het is juist zo dat mijn vriendin vooral gevoelsmatig kiest voor de GGiN, omdat ze zo is opgegroeid en deze cultuur haar het meest aanspreekt (over het algemeen -en indien men geen extreem kritische insteek heeft- voel je je het meest thuis bij hetgeen dat je met de paplepel is ingegoten).

Hm, ik voel me nou niet bepaald het meest thuis bij hetgeen me met de paplepel ingegoten is... maar ik heb inderdaad ook wel een behoorlijk kritische insteek.. kan ik trouwens iedereen wel aanraden.. :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2004 10:59

Ik ken het Aragorn.. ik ben ook wel es wat kritisch... maar dat is niet verkeerd... Je kunt je wel met de paplepel laten ingieten wat je ouders het beste voor je vinden... de vraag is echter of dat inderdaad ook zo is.

Maar ja, voor veel mensen is het moeilijk te breken met die vertrouwde omgeving, die vrienden en vriendinnen bij je in die vertrouwde kerk waar je je hele leven al zit... De vraag is waarom haar voorkeur uitgaat naar de GGiN... is dat omdat ze de leer daar goed vindt... en zo ja, vindt ze de leer goed omdat ze daar zelf veel over nadenkt of omdat ze daarmee is opgegroeid? Of gaat haar voorkeur daarnaar uit vanwege de contacten, de mensen die ze daar kent... het vertrouwde?

Gebruikersavatar
Loezje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2002 20:22
Locatie: Ergens op de Veluwe

Berichtdoor Loezje » 15 mar 2004 23:46

Even terugkomend op het verschil GG en GGiN: dit bestaat idd hoofdzakelijk uit het verschil in aanbod van genade (in GGiN wordt de bijzondere (!) genade alleen aangeboden aan de uitverkorenen).

De motivatie in hedendaags Nederlands: als een dominee ook de bijzondere genade aan niet-uitverkorenen aanbiedt, betekent dat dus dat deze genade geweigerd kan worden (want: ze zijn niet uitverkoren, dus de bijzondere genade is niet voor hen). Deze weigering strookt niet met de totale doodstaat van de mens (dood in Adam), waardoor de mens dus helemaal niet meer kan kiezen.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

caprice

Berichtdoor caprice » 16 mar 2004 04:49

Loezje schreef:Even terugkomend op het verschil GG en GGiN: dit bestaat idd hoofdzakelijk uit het verschil in aanbod van genade (in GGiN wordt de bijzondere (!) genade alleen aangeboden aan de uitverkorenen).

De motivatie in hedendaags Nederlands: als een dominee ook de bijzondere genade aan niet-uitverkorenen aanbiedt, betekent dat dus dat deze genade geweigerd kan worden (want: ze zijn niet uitverkoren, dus de bijzondere genade is niet voor hen). Deze weigering strookt niet met de totale doodstaat van de mens (dood in Adam), waardoor de mens dus helemaal niet meer kan kiezen.

Niet bij iedereen is de verkiezing vastgemaakt. Niet iedere uitverkorene weet ook dat hij uitverkoren is.
Ik vrees dat in die kerk het kleine geestelijke leven (veelvuldig?) vertrapt wordt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten