straft God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

straft God?

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 feb 2004 10:03

Hebben jullie ook wel meegemaakt, dat als iemand jou iets akeligs aandoet, dat je in de eerste instantie wat terug wil doen ( = wraak), maar omdat je je gezond verstand gebruikt doe je niks, en dan later merk je dat God toch straft, dat die persoon toch wel iets akeligs op een andere manier terugkrijgt, dus dat je zelf niks hoeft te doen?
Ik heb het wel meegemaakt in het verleden.
Nu heeft iemand mij iets heel gemeens aangedaan (mij een gekneusde hand geschopt,expres, om niks), en ik probeer nu maar vertrouwen in God te hebben, omdat ik denk dat God ook straft.
Geloven jullie ook dat als je expres iets gemeens doet, dat God je dan straft?

Vin

Berichtdoor Vin » 09 feb 2004 10:05

Nee

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 feb 2004 10:07

een mens straft zichzelf.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 feb 2004 10:13

surfer schreef:een mens straft zichzelf.

Dus je denkt, dat die man die mijn hand naar de knoppen heeft geschopt, zichzelf straft? Hoe dan?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 feb 2004 10:35

ik zou zeggen, het is de straf/ gevolg van de zondeval. Pesterijtje van de duivel. Iig heeft het een doel.

Ik geloof iig niet dat als zo de lamp uit het plafond valt of m'n computer uitvalt het directe gevolg is van dat koekje wat ik gister gejat heb.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 09 feb 2004 10:36

@mic schreef:Ik geloof iig niet dat als zo de lamp uit het plafond valt of m'n computer uitvalt het directe gevolg is van dat koekje wat ik gister gejat heb.

Nee daarom, dan krijg je van die Job taferelen :?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

straft God?

Berichtdoor tanteoranje » 09 feb 2004 13:33

Ik denk het wel maar lijkt me moeilijk om als mens te weten dat het DIE straf is op DIE zonde, blijft voor ons verborgen denk ik. (waar heb jij die gekneusde hand aan te danken, zo'n vechtjas ben je toch niet... :? )

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: straft God?

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 feb 2004 15:27

tanteoranje schreef:Ik denk het wel maar lijkt me moeilijk om als mens te weten dat het DIE straf is op DIE zonde, blijft voor ons verborgen denk ik. (waar heb jij die gekneusde hand aan te danken, zo'n vechtjas ben je toch niet... :? )

Hoi, Tanteoranje,
Mijn man heeft een soort horecabedrijfje, samen met een compagnon van hem. Ik help er regelmatig.
Er was een vervelende gast, die al beschonken binnenkwam en heel vervelend deed. Hij zat op een stoel aan een tafeltje te zieken, en het werd zo vervelend, bovendien wilde hij bier, en ik zei dat hij alleen fris kon krijgen, omdat hij al behoorlijk wat op had, toen vroeg ik hem het pand te verlaten, toen begon hij mij uit te schelden voor alles wat lelijk was, toen liep ik naar hem toe en zei: nu is het afgelopen, u gaat nu onmiddelijk weg, of ik bel de politie. Toen trapte hij met zijn laars tegen mijn hand.
Eerst dacht ik dat het wel meeviel, omdat ik niet zo kleinzerig ben en ik zag alleen wat bloed en ik had het onder de koude kraan gehouden.
Het is mijn rechter ringvinger, maar mijn man zei dat ik naar de eerste hulp moest. Toen heeft een van mijn zonen mij naar het ziekenhuis gebracht en het bovenste vingerkootje is zwaar gekneusd en het andere gewricht (dus in het midden van mijn vinger) is gewoon gekneust, maar mijn ringvinger is dus dik en opgezet en paars van de bloeduitstorting en krom, ik kan hem niet meer bewegen. Ik mag van de dokter 1 week helemaal niks doen ( :? zie je het voor je? ) en moet eigenlijk de hele dag met mijn hand omhoog zitten, een week lang :? Ik heb hele zware pijnstillers gehad, want het is net of iemand met naalden in je vinger prikt, en het klopt....... nie zo leuk dus allemaal. Ik heb maar erg veel gebeden en God gevraagd of Hij in de Naam van Jezus Christus wil helpen dat het weer goed komt met die vinger. Dat is het dus. Maar ik vind het zo laf en gemeen dat een man tegen een vrouw gaat schoppen....... (ik typ nou heel onhandig met mijn linkerhand) Raar he?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: straft God?

Berichtdoor Carl » 09 feb 2004 16:20

Mariamagdalena schreef:Hebben jullie ook wel meegemaakt, dat als iemand jou iets akeligs aandoet, dat je in de eerste instantie wat terug wil doen ( = wraak), maar omdat je je gezond verstand gebruikt doe je niks, en dan later merk je dat God toch straft, dat die persoon toch wel iets akeligs op een andere manier terugkrijgt, dus dat je zelf niks hoeft te doen?
Ik heb het wel meegemaakt in het verleden.
Nu heeft iemand mij iets heel gemeens aangedaan (mij een gekneusde hand geschopt,expres, om niks), en ik probeer nu maar vertrouwen in God te hebben, omdat ik denk dat God ook straft.
Geloven jullie ook dat als je expres iets gemeens doet, dat God je dan straft?

Dag Mariamagdalena,

God is gelukkig geen politieman. Alhoewel....als Hij dat wel was geweest, had het er misschien beter uitgezien.
maar okay dat even terzijde.

Je hebt wel, en je hebt geen gelijk.
Geen gelijk, want God straft niet; ZHij heeft alleen maar lief. Onvoorwaardelijk, met overgave aan jou en ieder die dit leest. Tot zelfs op de handentrapper aan toe.
Anderzijds heb je ook weer wel gelijk. De handentrapper mishandelde jou. Hij koos ervoor om geweld tegen je te gebruiken. Die gewelddadige, agressieve houding zal zich tegen hem keren, net zo goed als een liefdevolle, geestelijk lichtgevende instelling een mens ook beloont. In die zin zal dat wat God de handentrapper gegeven heeft (zijn geest, zijn leven) hem vanzelf brengen op een tijd en plaats dat hij de beloning van zijn gewelddadige keuzes zal mogen incasseren.

Wie geeft zal ontvangen.
maar jij.....ondanks al je pijn en het hele vernederende van deze situatie: probeer hem in je geest te vergeven. Het is een goede kans voor je om die kracht te ontwikkelen die zo zeldzaam is bij mensen!

Wees liefde!
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 09 feb 2004 16:30

Die gewelddadige, agressieve houding zal zich tegen hem keren, net zo goed als een liefdevolle, geestelijk lichtgevende instelling een mens ook beloont. In die zin zal dat wat God de handentrapper gegeven heeft (zijn geest, zijn leven) hem vanzelf brengen op een tijd en plaats dat hij de beloning van zijn gewelddadige keuzes zal mogen incasseren.

Jij beweerd dat God niet straft. Maar wat moet ik me hier bij voorstellen dan? Wat is die beloning voor zijn gewelddadige keuzes?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 09 feb 2004 16:36

Zijn "straf" zal zijn dat hij vanuit zijn eigen geest ontvangen zal wat hij vanuit zijn geest gegeven heeft.

Dat kan van alles zijn:
*een wantrouwige instelling naar zijn medemens
*het altijd op zijn hoede zijn voor een ander
*verraad
*innerlijke agressie (ongeduld, ongefundeerde boosheid)
*het onverwachts zelf te maken krijgen met pijn en vernedering.

Vraag het een jeugdbende, en zelfs die jonge knulletjes zullen je vertellen, dat zij dagelijks met dit soort verschijnselen te maken hebben en dat "het er nu eenmaal bij hoort"

je
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 09 feb 2004 16:45

Dus straft God wel....

Zijn "straf" zal zijn dat hij vanuit zijn eigen geest ontvangen zal wat hij vanuit zijn geest gegeven heeft.

Als hij vanuit zijn eigen geest al die dingen die je opsomt krijgt, omdat hij dat vanuit zijn eigen geest ook gegeven heeft, dan is dat toch een straf van God...

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 09 feb 2004 16:50

Ja en nee....... uiteindelijk straft de man zichzelf, doordart hij de gevolgen ondervindt van wat hij heeft aangericht.
Lees ook mijn antwoord aan mariamagdalena nog es.

je
Carl

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 09 feb 2004 19:29

Laten we de Bijbel eens aan het woord laten. We kunnen van alles vinden over hoe God handelt, maar wat zegt Hij zelf? Laten we ons grote voorbeeld Jezus volgen:

1 Petr.2:
21 Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt navolgen;
22 Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijn mond gevonden;
23 Die, als Hij gescholden werd, niet wederschold, en als Hij leed, niet dreigde; maar gaf het over aan Dien, Die rechtvaardiglijk oordeelt;
24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.
25 Want gij waart als dwalende schapen; maar gij zijt nu bekeerd tot den Herder en Opziener uwer zielen.

Persoonlijk onrecht, mag overgegeven worden aan de Vader, die rechtvaardig oordeelt, staat hier!
Geweldig, om te weten dat al het vreselijke onrecht in deze wereld, uiteindelijk rechtvaardig geoordeeld zal worden!

Rom 12:
17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.
18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.
19 Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij [komt] de wraak [toe]; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.
20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.
21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.

God komt de wraak toe. Hij is rechtvaardig. Weet wel, dit is geschreven aan christenen, tot troost. Niet om angstig van te worden. Hij is een liefhebbende Vader, die niets liever doet dan vergeven als jij erom vraagt! Zijn bloed wast rein en vergeeft van zonden!

1 Joh.1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 09 feb 2004 20:07

Dag HereIam,

ik geloof niet dat Mariamagdalena nu zit te wachten op bijbelteksten. Zij wil weten of de sadist in kwestie nu wel of niet door God wordt bestraft.
De kennis die je daarvoor nodig hebt is de ervaring van hoe deze zaken in de geestelijke wereld "doorwerken"; niet wat iemand daar 2000 jaar geleden in zijn algemeenheid daarover opschreef.

Wees liefde!
Carl

Terug naar “Archief”