Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 05 feb 2004 22:32

Trouwens, als Yeshua het hier over de toekomst heeft komt daar nog steeds een sabbat in voor, geen zondag...
    Matth 24:15-20
    Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniël, den profeet, staande in de heilige plaats; (die het leest, die merke daarop!)
    Dat alsdan, die in Judea zijn, vlieden op de bergen;
    (…)
    Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Ik heb ook een studie gedaan naar het vieren van de zondag, er is geen reden om de rustdag niet op zaterdag te houden. En ja, de dag maakt mi wel uit gezien de 7de dag door G.d geheiligd is.
Sterker nog, mi hebben we een flinke fout gemaakt, vooral toen ik las dat het ergens in de 3de/4de eeuw voor christenen zelfs verboden was de sabbat (zaterdag) te houden. Ik ruik antisemitisme.

Al moet ik bekennen dat ik (nog) aan zondagsviering doe.
..

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 05 feb 2004 22:45

caprice schreef:Christus was vrijdag al gestorven (denk maar aan 'goede vrijdag', waar dat herdacht wordt). In het Jodendom wordt een gedeelte van een dag altijd als hele dag gerekend.


Maar daarmee los je het 3 nachten probleem niet op...

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 06 feb 2004 11:36

Invincible schreef:(PS: die avatars worden met de dag groter... beetje vervelend)


Ik voel me aangesproken. Zal het veranderen :oops:
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Gebruikersavatar
FonsV
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 sep 2002 21:34
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 13 feb 2004 21:24

Dag Snorbaarder,

JIJ: Waarom moet de zondag op zondag geviert worden?

Als je de Joodse gewoonte overneemt en de zondag laat duren van zaterdag zonsondergang tot zondags zonsondergang dan kun je nog kiezen ook! :)

Groeten.

Fons.

menachem
Mineur
Mineur
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 nov 2003 11:07
Locatie: earne yn Fryslân
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 14 feb 2004 23:07

Omdat carnaval op carnaval gevierd moet worden, en halloween op halloween etc.

Maar sjabbat is op sjabbat (de 7e dag der week: ergo zaterdag)
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Chill

Berichtdoor Chill » 15 feb 2004 14:05

menachem schreef:Omdat carnaval op carnaval gevierd moet worden, en halloween op halloween etc.

Maar sjabbat is op sjabbat (de 7e dag der week: ergo zaterdag)


klopt als een bus Menachem.

Juist door Constatijn de Grote is er veel veranderd.
-Het afschaffen van Shabbat en de zondag voor in de plaats.
-Het afschaffen van kosjer eten en het eten van varkensvlees etc. voor in de plaats.
-Het afschaffen van de Bijbelse Feesten en kerst voor in de plaats e.a. heidense feesten....

Voordat Constatijn in de picture kwam, vierden de gelovigen uit de volken gewoon de shabbat en de Feesten van Adonai, etc. samen met de Messiasbelijdende Joden.

Dasj,
Chill

Chill

Berichtdoor Chill » 15 feb 2004 14:12

Invincible schreef:Trouwens, als Yeshua het hier over de toekomst heeft komt daar nog steeds een sabbat in voor, geen zondag...
    Matth 24:15-20
    Wanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door Daniël, den profeet, staande in de heilige plaats; (die het leest, die merke daarop!)
    Dat alsdan, die in Judea zijn, vlieden op de bergen;
    (…)
    Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.
Ik heb ook een studie gedaan naar het vieren van de zondag, er is geen reden om de rustdag niet op zaterdag te houden. En ja, de dag maakt mi wel uit gezien de 7de dag door G.d geheiligd is.
Sterker nog, mi hebben we een flinke fout gemaakt, vooral toen ik las dat het ergens in de 3de/4de eeuw voor christenen zelfs verboden was de sabbat (zaterdag) te houden. Ik ruik antisemitisme.

Al moet ik bekennen dat ik (nog) aan zondagsviering doe.


Ben ik het volkomen met je eens Invincible!
ik schrok me ook een hoedje toen ik de geschiedenis las van het christendom...en dat was echt niet kosjer hoor. :(

Ik heb de ommekeer gemaakt door de Shabbat te heiligen i.p.v. zondag en ik moet je zeggen: het bevalt mij uitstekend. Er is nog veel meer veranderd binnen mijn geloofsleven, maar dat is meer voor een andere topic. :lol:

Greetzz en shalom in Yeshua,
Chill

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 15 feb 2004 15:54

@tlantis schreef:Augustinus heeft het geloof ik ooit ingesteld, er is totaal geen bijbelse ondergrond voor. Ik denk dat de dag niet zo belangrijk is, maar bij de letter van Het Woord hebben de zevende dags adventisten absoluut gelijkt. De sabbat is op zaterdag, niet op zondag...

De tekst is Handelingen 20:7
En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

-edit-
FF opgezocht: Constantijn heef in 321 de zondag ingevoerd als rustdag, daarvoor was de sabbat onder christenen ook de rustdag


Hoi allen,

Dat de discipelen op de eerste dag der week bijelkaar kwamen om het brood te breken is gewoon een detail dat belicht wordt maar rechtvaardigt geenszins om Gods Shabbat (de zevende dag) te vervangen voor de zondag (die overigens nergens wordt opgedragenin de bijbel). Er staat namelijk dat dit een dagelijks gebeuren was:

"en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten, " (hand. 2:46)

Dus dat dit een aanwijzing is om de zondag te vervangen voor de Shabbat is m.i. onjuist. Er zijn veel meer verwijzingen naar de Shabbat als rustdag voor de apostelen dan de zgn aanwijzingen naar de zondag.

grts,
Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 15 feb 2004 16:05

caprice schreef:Christus was vrijdag al gestorven (denk maar aan 'goede vrijdag', waar dat herdacht wordt). In het Jodendom wordt een gedeelte van een dag altijd als hele dag gerekend.


Heel het concept van "goede vrijdag" klopt niet. Yeshua is helemaal niet op vrijdag gestorven. Zie de volgende link voor de tijdschema van zijn lijdensweek en een uitgebreide studie over het Pesach met Yeshua als Gods Lam:

Pesach Tijdschema
Yeshua als Pesach-Lam

doei,
Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 18 feb 2004 18:21

Nakdimon schreef:
caprice schreef:Christus was vrijdag al gestorven (denk maar aan 'goede vrijdag', waar dat herdacht wordt). In het Jodendom wordt een gedeelte van een dag altijd als hele dag gerekend.


Heel het concept van "goede vrijdag" klopt niet. Yeshua is helemaal niet op vrijdag gestorven. Zie de volgende link voor de tijdschema van zijn lijdensweek en een uitgebreide studie over het Pesach met Yeshua als Gods Lam:

Pesach Tijdschema
Yeshua als Pesach-Lam

doei,
Nakdimon

De vraag rest: in welk jaar was de kruisiging dan? Het moet een jaar geweest zijn waarbij de 15de Nisan op een vrijdag viel, rond 30 naChr. Is dit mogelijk?
Volgens velen kon de 15de niet op een vrijdag vallen rond die tijd (of pas 34 naChr, wat hoogstwaarschijnlijk veel te laat is om deze gebeurtenis te plaatsen).

Als je kunt bewijzen dat dit wel mogelijk is en mij een jaartal geeft wordt ik erg enthousiast.
..

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 18 feb 2004 18:43

Hallo allemaal,
Ik denk dat we toch de zondag moeten hebben als rustdag. Dit omdat Christus op de zondag is opgestaan en Hij dit ook bevestigd heeft. Niet met woorden, maar wel met daden. Hij is juist op zondag verschenen aan de discipelen, en een week later weer een keer. We lezen vanaf dat moment nergens meer dat Jezus preekte of ergens kwam op de sabbat. Zo heeft God Zijn goedkeuring gegeven aan het houden van de zondag als eerste dag der week, en ook als rustdag.
Groeten Christa

HereIam
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 jan 2004 12:09

Berichtdoor HereIam » 18 feb 2004 20:18

Sorry Christa, maar ik ervaar dit persoonlijk als een argument van niks. Sterk ingekleurd door een kerkelijk bril.
De zondag is een feestdag, Jezus is opgestaan. Een rustdag opgrond van godsdienstige motieven, kan ik er niet van maken. De christenen uit de eerste eeuwen overigens ook niet. Er zijn wel vele geschriften waarin de christenen uit de eerste eeuwen aangeven, de zondag als feestdag te zien.

Hebr. 4 zegt toch dat als we in de rust van Christus komen, gerust hebben van al onze werken?! De Sabbat zie ik als ceremonieel.
In Kol.2:16 staat dat de Sabbath een schaduw was van hetgeen komen moest (dat is Jezus.)
Rom.14 geeft aan dat voor sommige alle dagen gelijk zijn en geeft niet aan dat dit fout is, integendeel.

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 18 feb 2004 22:41

Invincible schreef:De vraag rest: in welk jaar was de kruisiging dan? Het moet een jaar geweest zijn waarbij de 15de Nisan op een vrijdag viel, rond 30 naChr. Is dit mogelijk?
Volgens velen kon de 15de niet op een vrijdag vallen rond die tijd (of pas 34 naChr, wat hoogstwaarschijnlijk veel te laat is om deze gebeurtenis te plaatsen).

Als je kunt bewijzen dat dit wel mogelijk is en mij een jaartal geeft wordt ik erg enthousiast.

Van wat Clemens van Alexandrie vermeld in de 2e eeuw in Stromateis 1:21 m.b.t. de geleerden, kunnen we opmaken dat hoewel zij 3 verschillende maand/dag data noemen t.a.v. de kruisiging, zij er in ieder geval vanuit gingen dat Hij in het jaar 16 van Tiberius is gestorven. Dit jaar liep van 13-09-29 tot 13-09-30. Aangezien Jochannan (Johannes de doper) zijn werk in het 15 jr (gangbare jaartelling 13-09-28 tot 13-09-29) van Tiberius begon (zie Luk.3:1) kunnen we op basis van deze vroege gegevens niet op een datum na het jaar 30 uitkomen.

Sam

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 18 feb 2004 23:39

HereIam schreef:Hebr. 4 zegt toch dat als we in de rust van Christus komen, gerust hebben van al onze werken?! De Sabbat zie ik als ceremonieel.
In Kol.2:16 staat dat de Sabbath een schaduw was van hetgeen komen moest (dat is Jezus.)
Rom.14 geeft aan dat voor sommige alle dagen gelijk zijn en geeft niet aan dat dit fout is, integendeel.


Hoi HereIam,

Weet je dat Kol 2:16 juist een aanmoediging van Paulus is om je aan de Shabat te houden? Weet je dat Romeinen 14 niets te maken heeft met het wel of geen waarde achten aan de dagen die God heeft aangewezen als Hoogtijdagen, waaronder ook de Shabat valt?

Nergens, maar dan ook nergens wordt er in de Bijbel een verband gelegd met de zondag als "nieuwe" rustdag in verband met de opstandingsdag. De opstanding van Yeshua op de eerste dag van de maand heeft alles te maken met de Feesten die God heeft aangesteld als Hoogtijdagen. Yeshua was namelijk de Eersteling der opstanding. Volgens de Tora werd dit feest (de Feest der Eerstelingen genoemd) daags na de eerste Shabat na Pesach gehouden. Vanaf die dag moest men 7 Shabatten tellen (49 dagen) en daags na de 7e Shabbat werd het Wekenfeest (Pinksteren) gevierd. Deze Feesten hebben allemaal hun verwijzingen naar de Messias.

Ik vraag me dan af: als christenen dan tóch zo graag alles willen doortrekken naar Yeshua en alles op Hem willen betrekken (Zoals bijv. de vervanging van Zijn Shabat voor de zondag als rustdag ivm Zijn opstanding), waarom weigeren diezelfde christenen dan de Feesten te vieren die God heeft opgedragen? Die Feesten hebben allemaal stuk voor stuk hun verwijzingen naar Yeshua en vinden hun volle betekenis in Hem, maar ipv de Feesten te vieren, gaat men zich bezighouden met de zondag en God zelfs overrulen door die als vervanging voor Zijn Shabat te laten gelden. Iets wat nooit Gods bedoeling was en ook nooit wordt beweerd in de Bijbel.

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Chill

Berichtdoor Chill » 19 feb 2004 08:55

Christa schreef: Zo heeft God Zijn goedkeuring gegeven aan het houden van de zondag als eerste dag der week, en ook als rustdag.
Groeten Christa


Waar staat dat Christa??? Waar kan jij dat terugvinden in de Bijbel?
Ik weet wel dat God zegt: Heiligt de Shabbat!
Shabbat betekent zowel rustdag als zaterdag in het Hebreeuws!
Dat je elke zondag bijeenkomt is prima, al is het elke dag, dat deden de discipelen ook, maar de rustdag hielden ze op zaterdag=Shabbat.

Over de eeuwen heen hebben mensen Gods inzettingen aan de kant geschoven voor hun eigen tradities. Welke telt zwaarder denk je?
Moeten we Adonai gehoorzamen of de mens?

Shalom in Yeshua,
Chill


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten