Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 mar 2004 15:53

Ok, ik heb deze discussie al 20 keer gevoerd op ditzelfde forum, jullie kunnen mijn argumenten zo nazoeken, ik heb al vaker uitgelegd waarom volgens mij de sabbat niet gehouden hoeft te worden.

Ik ben bereikbaar op pb voor iedereen die mijn mening wil horen maar ik blijf hier niet bezig :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 02 mar 2004 15:58

Gershwin schreef:

@ Sabra: dat is denk ik een onmogelijke exegese, waarbij je een tekst neemt en daar vervolgens een hoop externe gegevens bij haalt. Ik lees het als volgt (Matth.12:8):
"de Zoon de Mensen is een Heer over alles, dus ook van de Sabbat" (gecursiveerde gedeelte door mij toegevoegd; is wel een logische interpretatie als je het vergelijkt met bijv. Hebr.2:7,8).
Volgens mij is de kern van dit gedeelte, dat Jezus boven de Sabbat staat (aangezien het ook over het 'ontheiligen' van de Sabbat gaat in vs. 5). Dat zou dus in kunnen houden dat de Sabbat door Jezus afgeschaft zou kunnen worden (ik zeg het voorzichtig).(Gelukkig maar Gerswhin B.)
_________________

Maar dat gaat niet op, want het Sabatsgebod is een eeuwig gebod voor het volk van God; het is de grondwet van het Hemelse (Koning-) Rijk namelijk, zie maar:

Exodus 31
14-15 Rust dus op de sabbat, want het is een heilige dag. Ieder die deze opdracht niet gehoorzaamt, moet sterven; ieder die op deze dag toch werkt, moet worden gedood.
16 Zes dagen moeten jullie werken, maar op de sabbat moet iedereen volkomen rust houden, want het is een heilige dag voor de HERE. Deze wet is een eeuwigdurend verbond en een verplichting van geslacht op geslacht voor het volk Israël.
17 Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken."

Het is dus eeuwig (dus voor alle mensen )en daarna verwijst de Almachtige Vader naar het volk Israël, waar het een verplichting voor is. Dus waar blijven nu diegene die beweren dat de zondag de Dag des Heren is en daarmee zouden willen aantonen, dat Jezus de wet zou hebben veranderd.

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 02 mar 2004 20:12

Boudewijn schreef:Exodus 31
14-15 Rust dus op de sabbat, want het is een heilige dag. Ieder die deze opdracht niet gehoorzaamt, moet sterven; ieder die op deze dag toch werkt, moet worden gedood.
16 Zes dagen moeten jullie werken, maar op de sabbat moet iedereen volkomen rust houden, want het is een heilige dag voor de HERE. Deze wet is een eeuwigdurend verbond en een verplichting van geslacht op geslacht voor het volk Israël.
17 Het is een eeuwig gedenkteken van het verbond tussen Mij en het volk Israël. Want in zes dagen maakte de HERE hemel en aarde en Hij rustte op de zevende dag om Zich te verkwikken."

Zoals hierboven duidelijk genoemd:
op de sjabbath moet iedereen volkomen rust houden, want het is een heilige dag voor de HASJEM. Deze wet IS een eeuwigdurend verbond en een verplichting van geslacht op geslacht VOOR het volk JIESRAEL.

En "Jiesrael" is niet hetzelfde als de "volken". Ook niet als de "gemeente uit de volken" hoewel de scheidsmuur en de vervreemding van het burgerschap G-ds daar niet meer is, maar ja, dat gaat natuurlijk over het Koninkrijk G-ds, het koninkrijk der hemelen.

Sam

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 03 mar 2004 01:28

Gershwin schreef:@ Nakdimon: ik zie twee mogelijkheden n.a.v. Colossensen 2:
a. Wij moeten behalve de Sabbat ook de wetten aangaande "spijs en drank, feestdagen en nieuwe maan" houden.
b. Wij hoeven ook de Sabbat niet meer te houden.

Ik begrijp dat jij voor a. gaat? dat is dan consequent; ik neig naar b. en vind dat ook consequent. Maar de meesten zullen ergens tussenin blijven hangen. Is dat inconsequent, of zie ik het verkeerd?


Gershwin,

Wat is dan jouw kijk op deze passage en hoe is jouw zienswijze (punt b) staande te houden met de woorden van Sha'ul uit vers 22? Als ik jouw zienswijze heb gemist tussen al de postings, kan je mij dan voorzien van een link?

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 03 mar 2004 08:51

Beste vrienden,

Ik weet niet wie Taytelbaum is, maar ik vind het interessant wat hij schrijft, want het sluit precies aan bij de (Protestantse) gemeente waartoe ik mij reken en de leer die zij verkondigen vanuit het fundament van JHWH (Adventisten). Als Sabbatvierende Christen zie ik dat het feit dat wij, als Christenen, wel degelijk in de boom geeint zijn (in de stam Israël). Dat wil zeggen, allen die Jezus navolgen of de Messias leren aanvaarden, uiteindelijk allemaal Joden zijn. Hetzij van geboorte hetzij in Geestelijk opzicht, m.b.t. de aanname er van (Doop door onderdompeling). Ik moet dan vooral denken aan de Joodse broeders en zusters die ten tijde van het volk Israël (volk van dé Israël= Jezus) Hem hebben aangenomen, in Hem zijn gestrorven of meegegaan naar de NT (eerste) gemeente.

Wel als we dat dus vastgesteld hebben, dan zijn er dus miljoenen Christenen die dus helemaal niet tot dat volk (kunnen) behoren omdat ze de Sabbat als geheiligde dag, en dag van ontmoeting tusen het Hemelse en aardse leger van trouwe volgelingen. In feite zijn ze dus ook helemaal niet ge-ent op die stam, maar op een andere, namelijkeen Heidense, een occulte, een vals Evangelie en een valse God = Satan.
Misschien klinkt het lullig, maar elke wiskundige kan u dat voorrekenen!

En kijk Gershwin heeft natuurlijk ook niet helemaal ongelijk met zijn visie want de Bijbel leert ons in maar liefst 16 Bijbelse verwijzingen, waar een poging wordt gemeld, de Sabbat de geboden te veranderen. Ik zal laten zien hoe bezorgd onze Heiland is, en waar Hij ons in heeft onderwezen:

Johannes 17
1 Nadat Jezus dit gezegd had, keek Hij omhoog naar de hemel en zei: "Vader, het is zover. Laat zien hoe groot en machtig Uw Zoon is, dan kan Hij laten zien hoe groot en machtig U bent.
2 U hebt Hem macht gegeven over alle mensen, om aan ieder die U Hem hebt toevertrouwd, eeuwig leven te geven.
3 Het eeuwige leven is dat zij U kennen als de enig ware God, en Jezus als de Christus Die U naar de aarde hebt gestuurd.4 Ik heb de mensen laten zien hoe groot Uw macht en majesteit zijn. Daarmee heb Ik gedaan wat U Mij had opgedragen.5 Vader, laat Mij nu bij U terugkomen om de eer en de heerlijkheid te ontvangen die Ik voor het ontstaan van de wereld al had.
6 Door wat Ik gedaan en gezegd heb, weten deze mensen nu wie U bent. U hebt hen aan Mij gegeven, omdat zij van U waren. Zij hebben zich gehouden aan wat U zei.7 Zij weten dat alles wat Ik heb van U komt.
8 Want wat U Mij hebt verteld, heb Ik aan hen doorgegeven. En zij hebben het aanvaard. Zij zijn tot het geloof en de overtuiging gekomen dat U Mij hebt gestuurd.9 Ik bid voor hen. Niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij hebt toevertrouwd.
10 Zij zijn van U. Alles wat van Mij is, is van U. En wat van U is, is van Mij. In hen wordt weerspiegeld wie Ik ben.11 Ik verlaat de wereld en kom bij U, maar zij blijven nog in de wereld. Heilige Vader, bescherm hen in Uw naam, die U Mij gegeven hebt, zodat zij één kunnen zijn zoals Wij.12 Zolang Ik bij hen was, beschermde Ik hen in Uw naam die U Mij hebt gegeven. Ik heb geen van hen aan zijn lot overgelaten, behalve Judas, die zich door de duivel liet leiden. (A) Daardoor kwam immers uit wat in de Boeken stond.13 Nu kom Ik bij U. Ik zeg dit allemaal terwijl Ik nog in de wereld ben, omdat Ik wil dat zij vol zullen zijn van de blijdschap die Ik heb.
14 Ik heb hun doorgegeven wat U verteld hebt[/b[b]]. De wereld haat hen omdat zij, net als Ik, niet bij de wereld horen.15 Ik vraag U niet hen uit de wereld [b]weg te nemen[/b], maar hen te beschermen tegen de duivel.
16 Zij horen net zo min bij de wereld als Ik.
17 Maak hen zuiver en heilig door hen te onderwijzen in Uw woord van waarheid.18 Ik stuur hen de wereld in, zoals U Mij de wereld hebt ingestuurd.
19 Ik geef Mijzelf voor hen over om hen door de waarheid aan U te verbinden.
20 Wat Ik U vraag, is niet alleen voor hen. Het is ook voor de mensen die door hen in Mij zullen gaan geloven.
21 Ik vraag U, Vader, of zij net zo één mogen zijn als U en Ik. U bent in Mij en Ik ben in U. Laat hen ook zo in Ons zijn. Dan [b]zal de wereld geloven dat U Mij gestuurd hebt.[/b]22 Ik heb hun dezelfde eer gegeven als U Mij gegeven hebt, om hen zo één te laten zijn als U en Ik.
23 Doordat Ik in hen ben en U in Mij bent, zullen zij een volmaakte eenheid zijn. Dan zal de wereld erkennen dat U Mij gestuurd hebt en dat U net zoveel van hen houdt als van Mij.
24 Vader, U hebt hen aan Mij gegeven. Ik wil dat zij bij Mij zullen zijn om mijn schitterende majesteit te zien. U hebt Mij die majesteit gegeven, omdat U al van Mij hield voor het ontstaan van de wereld.
25 Rechtvaardige Vader, al kent de wereld U niet, Ik ken U. En mijn discipelen weten dat U Mij gestuurd hebt.
26 Ik heb hun verteld wie U bent en zal dat blijven doen. Want Ik wil dat Uw liefde voor Mij in hen zal zijn, en dat Ikzelf ook in hen zal zijn."


Als we nu dit Hoofdstuk lezen uit Johannes. Wat te meer staat hier dan dat Jezus spreekt over Zijn volk, dat we kunnen vinden in Openbaringen 12:17

@@17 De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.@@

En dat zijn echt diegenen die aanvaarden wat Jezue hen voorhield. En zelfs horen zij daarbij, die door misleiding en een verkeerde voorstelling van zaken, zich niet aan de wet (kunnen) houden.

@@Efeziërs 2
18 Door wat Jezus heeft gedaan, mogen wij (of we nu Joden zijn of niet) vrij bij de Vader komen, in één Geest.
19 Voor God bent u nu geen vreemdelingen of buitenlanders meer; nee, u hebt dezelfde rechten als de Joodse christenen. U hoort nu ook bij het volk van God, bij Zijn gezin.
20 U staat zo vast als een huis op de fundering van de apostelen en profeten. Maar de belangrijkste steen, de hoeksteen, is Jezus Christus Zelf.@@

Let op, hier staat niet dat men (al) gered is, maar wel dat Jezus én Zijn God en Vader dezelfde rechten toe willen kennen aan hen die het Koninkrijk willen beerven. Daartegenover stelt Jezus dus dezelfde wet.
Daarom stelt Jezus zo duidelijk in Mattheus 15:9-15

@@Mattheüs 15
9 Hun godsdienst is waardeloos. Ze houden zich alleen maar bezig met menselijke wetten en niet met de wet van God." (a)
10 Hierna riep Jezus de mensen bij Zich. "Luister! Probeer te begrijpen wat Ik bedoel.
11 U wordt niet slecht door wat u eet en drinkt. U wordt slecht door wat u denkt en zegt."
12 De discipelen gingen naar Hem toe en zeiden: "Weet U dat de Farizeeërs zich hebben geërgerd aan wat U hebt gezegd?"
13 Jezus antwoordde: "Iedere plant die niet door mijn Vader is geplant, zal worden uitgetrokken.
14 Trek u dus niets aan van de Farizeeërs. Zij zijn blinde gidsen, die blinde mensen leiden. Zij zullen samen in een kuil vallen."@@

Galaten 1
@@8 Als iemand aankomt met een andere leer dan het goede nieuws dat u van mij gehoord hebt, moet u hem uit de weg gaan als een vervloekte; zelfs al zou ik het zijn of een engel uit de hemel.9 Ik zeg het nog eens: Als iemand u een andere leer brengt dan het goede nieuws, dat u van ons ontvangen hebt, moet u hem uit de weg gaan. Zo iemand is een vloek.
10 Probeer ik bij de mensen in de gunst te komen? Praat ik iedereen naar de mond? Nee, ik probeer Gods wil te doen. Als ik de mensen naar de mond zou praten, zou ik geen dienaar van Christus zijn.@@

Ook hier zien we dus een volgeling van Jezus die duidelijk maakt dat er maar één wet en dus maar één leer is, dus ook maar één rustdag is en niet (nog) een andere, welke (mede) tot de verlossing kan leiden.

Gershwin kan het dus niet aan het rechte eind hebben, alhoewel de Bijbel dus wel aangeeft dat er pogingen zijn gedaan (en met succes) om de Sabbat te veranderen en dus de tijden en dus de juistheid van (de) profetie en dus een verkeerd en onjuist beeld van Jezus en Zijn verlossingsplan; een Dwaalspoor waarvan en waarvoor de kerk van Rome (door Satan en door onreine Geesten) verantwoordelijk is. Gelukkig (zou ik haast zeggen) erkent deze "kerk" haar dwalingen en zelfs in die erkenning, stellen de Geestelijken en hunne Geestelijkheid zich nog boven de Allerhoogste; de Almachtige Vader.

De hardheid van hun harten moet wel zeer groot zijn; indien zij willen vasthouden aan zo'n dwaling en vals Evangelie. Maar de Bijbel zegt ons dat het moet gebeuren om Satans werk te (kunnen) openbaren. Let wel ik spreek over een politiek-geo-religieus systeem. (Openbaring 13: het Beest uit de zee)

Awel van Jezus weten we dit:

Johannes 17
9 Ik bid voor hen. Niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij hebt toevertrouwd.

Jezus bidt dus niet voor Bush, niet voor een "te winnen" oorlog, niet voor de ellende, niet voor "vrede op aarde" niet voor Alcaida, niet voor de omgekomen mensen bij bomaanslagen, maar voor hen die Hem naarstig willen volgen en zij die Hem zoeken. Net zoals Hij, in eerste indtantie voor het volk Israël was gekomen om hen bij te staan in het werk dat ze zouden moeten volbrengen. Niets nieuwe onder de zon en geen verandere wet, hoe dan ook. Gisteren en vandaag maar ook morgen -nog steeds- dezelfde wet en dezelfde rustdag; de Sjabbat!

Des te meer een reden om Zijn wet (en Sabbat) te erkennen, omdat dat alleen tot de redding en verlossing kan leiden. Een ander Evangelie is er niet; tenzij we het valse Evangelie en de 3 Onreinde Geesten, waarvan de Hoer op de 7 heuvelen, die aan de wateren der wereld zit (politek) willen navolgen. Tenzij we zelf als mensen menen Gods Koninkrijk hier op aarde zelf te moeten oprichten. Dan zijn we verloren en kiezen we voor degene die ons influisterd dat we ons eigen Hemelse Koninkrijk -op deze aarde of in deze wereld-moeten oprichten. En die opdracht is nooit vanuit de Hemel gekomen!

Groet

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 03 mar 2004 11:38

Boudewijn schreef:Beste vrienden,

Ik weet niet wie Taytelbaum is, maar ik vind het interessant wat hij schrijft, want het sluit precies aan bij de (Protestantse) gemeente waartoe ik mij reken en de leer die zij verkondigen vanuit het fundament van JHWH (Adventisten). Als Sabbatvierende Christen zie ik dat het feit dat wij, als Christenen, wel degelijk in de boom geeint zijn (in de stam Israël). Dat wil zeggen, allen die Jezus navolgen of de Messias leren aanvaarden, uiteindelijk allemaal Joden zijn. Hetzij van geboorte hetzij in Geestelijk opzicht, m.b.t. de aanname er van (Doop door onderdompeling). Ik moet dan vooral denken aan de Joodse broeders en zusters die ten tijde van het volk Israël (volk van dé Israël= Jezus) Hem hebben aangenomen, in Hem zijn gestrorven of meegegaan naar de NT (eerste) gemeente.


Ik wacht met spanning het antwoord van Sam af.... :wink: :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 03 mar 2004 12:08

Beste Cathy,

Men leest de Here slecht!

Sam Talybaum heeft het antwoord al gegeven in zijn posting (Zoals hierboven duidelijk genoemd:)=, waar hij verwijst naar mijn stukje proza. Weet je trouwens dat er met name in Israël en de USA "Adventistische" Joodse gemeentes zijn; dat wil zeggen dat er dus (eertijds) Orthodoxe Joden, de Messias hebben aangenomen, door de Adventgemeente? De kennis maar ook de essentie van de Adventkerk is dermate groot en fundamenteel in het OT en NT m.b.t. het verlossingsplan, dat het mij nietr verwondert dat met name de Joodse Raad in de USA, diverse boekwerken als maatgevend heeft geacht, om Orthodoxe Joden de weg naar de Messias te wijzen. De overeenkomst in de vorm van Bijbelstudie schijnt ook exact aan te sluiten op datgene wat Jezus bedoelde als Hij onderricht gaf in de synaghoge, toen Hij naar de gewoonte op Sabbat hen onderwees. De "sjule" van het OT en dat wat we nog kennen van de Joodse 'traditie' (Schriftgeleerden) vinden we ook -wereldwijdt- terug in de gemeenten der Adventisten. Overal zijn de Bijbelstudies exact hetzelfde, echter vaak aangepast overeenkomstig de culturele (gevoelens en-)achtergrond (Moslims bijv.) aangepast.

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 03 mar 2004 14:06

Boudewijn schreef:Beste vrienden,

Ik weet niet wie Taytelbaum is, maar ik vind het interessant wat hij schrijft, want het sluit precies aan bij de (Protestantse) gemeente waartoe ik mij reken en de leer die zij verkondigen vanuit het fundament van JHWH (Adventisten). Als Sabbatvierende Christen zie ik dat het feit dat wij, als Christenen, wel degelijk in de boom geeint zijn (in de stam Israël). Dat wil zeggen, allen die Jezus navolgen of de Messias leren aanvaarden, uiteindelijk allemaal Joden zijn.


Hier kan ik me niet in vinden, dat allen die Yeshua aannemen Joden zijn. Dit baseert men vast op de uitspraak van Sha'ul uit Romeinen 2:29. M.i. bedoelt hij er iets anders mee dan wat men ervan maakt. NL dat allen Joden zijn in de Messias.

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 mar 2004 14:12

Nakdimon schreef:
Gershwin schreef:@ Nakdimon: ik zie twee mogelijkheden n.a.v. Colossensen 2:
a. Wij moeten behalve de Sabbat ook de wetten aangaande "spijs en drank, feestdagen en nieuwe maan" houden.
b. Wij hoeven ook de Sabbat niet meer te houden.

Ik begrijp dat jij voor a. gaat? dat is dan consequent; ik neig naar b. en vind dat ook consequent. Maar de meesten zullen ergens tussenin blijven hangen. Is dat inconsequent, of zie ik het verkeerd?


Gershwin,

Wat is dan jouw kijk op deze passage en hoe is jouw zienswijze (punt b) staande te houden met de woorden van Sha'ul uit vers 22? Als ik jouw zienswijze heb gemist tussen al de postings, kan je mij dan voorzien van een link?

Nakdimon


Yep, ik zoek hem ff op.

Nouja, ik kan er wel kort op ingaan, maar alleen op jouw argumenten dan :mrgreen: : ik heb de indruk dat de OT-geboden niet meer letterlijk geldig zijn en bij hernieuwde invoering door Paulus beschouwd worden als 'geboden en leringen van mensen'? Maar bovendien gaat 'geboden en leringen van mensen' denk ik over het 'raak niet, smaak niet, roer niet aan' uit het vorige vers; ik weet niet of dat ueberhaupt nog op vs.16/17 teruggrijpt. En onder 'raak niet, smaak niet, roer niet aan' verstaat hij volgens mij een bepaald soort reinheids- en spijswetten (waarbij ik dus geen idee heb of die ontleend zijn aan het OT of later door de wetgeleerden zijn ingesteld).

Hier en hier en hier heb ik wel een en ander gezegd, succes met zoeken...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 03 mar 2004 15:32

Beste Nakdimon,

Lees mee:

Johannes 1
12 Maar allen die Hem wel aanvaard hebben, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden.
13 Door geloof in Zijn naam worden zij opnieuw geboren, natuurlijk niet als mens, maar geestelijk uit God.
14 En Christus kreeg een menselijk lichaam en leefde bij ons hier op aarde. Hij was vol vergevende liefde en waarheid. Wij hebben gezien hoe groot en machtig Hij is, de enige Zoon van de hemelse Vader.

Mattheüs 15
23 Maar Jezus gaf haar geen antwoord. Zijn discipelen zeiden dat Hij haar maar moest wegsturen. "Zij loopt steeds achter ons aan te zeuren", zeiden zij.
24 Jezus zei tegen de vrouw: "Ik ben gestuurd om de Joden te helpen en niet de andere volken."
25 De vrouw viel voor Hem op haar knieën en smeekte: "Here, help mij!"


Markus 15
8 Een grote groep mensen drong op Pilatus aan en vroeg hem een gevangene vrij te laten.
9 "Moet ik de koning van de Joden loslaten?" zei hij, want hij begreep wel dat dit geen eerlijke zaak was.
10 De leidende priesters hadden Jezus laten arresteren omdat zij jaloers op Hem waren.

Lukas 1
15 Uw zoon wordt één van Gods grote mannen. Hij mag geen druppel wijn of sterke drank drinken en al voor zijn geboorte zal hij vol zijn van de Heilige Geest.
16 Hij zal vele Joden ervan overtuigen dat zij moeten terugkeren tot de Here, hun God.
17 Hij zal een bijzondere man zijn, met dezelfde geest en kracht als de profeet Elia. Hij mag de mensen erop voorbereiden dat de Christus komt. Hij zal hun leren God lief te hebben zoals hun voorouders deden en te leven zoals God het wil."


Johannes 8
30 Toen Hij dit zei, geloofden velen dat Hij de Christus was.
31 Jezus zei tegen de Joden die in Hem geloofden: "Als u zich houdt aan wat Ik zeg, bent u werkelijk mijn discipelen.
32 Dan zult u de waarheid kennen en door de waarheid bevrijd worden."

Daarom staat hier de esentie van de (Geestelijke-) Jood vermeldt. Wie in Israël een Adventistische synagoghe bezoekt, zal zich wanene\ in een Orthodox Joodse synaghoge, met dit verschil; dat de 10 geboden (en niet het -lege- Kruis) centraal staan in het gebouw en de litrugie de Messias. Adventisten van niet-Joodse geboorte worden daar (volkomen in over eenstemming met Johanes 8) verwelkomt als "Geestelijke-" Joden. Welk een beter voorbeeld hiervan vinden we terug in:

Romeinen 11

16 Omdat Abraham en de profeten het volk van God waren, zullen hun kinderen het ook zijn. (e) Als de wortel van God is, zijn de takken ook van Hem.
17 Sommige takken van de goede olijfboom zijn afgebroken. En u, niet-Joden, bent als wilde olijftakken op de goede olijfboom geënt. Nu u tussen de andere takken staat, krijgt u net als zij voedsel uit de wortel.

Wie is nu de boom en wie is nu de wortel? Is het nu een Joodse boom of een Heidense!

18 Nu moet u vooral niet neerkijken op de takken, die weggebroken zijn. Verbeeld u maar niets! U bent maar een tak en niet de wortel, die alle takken draagt.



Okay, Jezus legt in Efeziërs uit dat er Joden van geboorte zijn. Waarom; omdat Hij aangeeft dat er dus ook Joden moeten zijn die niet vanuit de geboorte (Jood) dat zijn, maar door Zijn Geest (het Lichaam)


Efeziërs 3
1 Ik zit terwille van Christus Jezus in de gevangenis, omdat ik zeg dat u, die geen Joden van geboorte bent, ook tot Gods huis behoort.2 U hebt ongetwijfeld gehoord dat God zo goed is geweest mij een speciale taak voor u te geven.
3 Wat ik hiervoor in het kort schreef, was tot nog toe onbekend. Maar God heeft het mij duidelijk gemaakt.4 Daaraan kunt u zien hoe goed ik begrijp wat voor bedoeling God met Christus heeft.5 Vroeger is dat altijd voor de mensen verborgen gebleven, maar nu heeft God het door de Heilige Geest aan Zijn apostelen en profeten bekendgemaakt.6 Het komt hierop neer: Door het goede nieuws te geloven, worden niet-Joden gelijk aan de Joden. Zij delen mee in de rijke erfenis. Zij horen bij hetzelfde lichaam, de Gemeente; en voor hen geldt dezelfde belofte in Christus Jezus.7 God heeft mij de taak gegeven dit overal bekend te maken. Dat is een geweldig voorrecht! Ik kan het alleen maar omdat God zo goed is mij er steeds weer de kracht voor te geven.
8 En dan te bedenken dat ik de minste van alle gelovigen ben! Alleen door de genade van God mag ik andere volken op de onvoorstelbare rijkdom van Christus wijzen.9 Ik mag de mensen laten zien hoe God, Die alles gemaakt heeft, Zijn verborgen plan uitvoert. Het plan dat Hij vanaf het begin voor Zich heeft gehouden.
10 God wil door de Gemeente aan de geestelijke heersers en machten laten zien hoe rijk en volmaakt Zijn wijsheid is.
11 Het is altijd Zijn bedoeling geweest dat door onze Here Jezus Christus bekend te maken.
12 Nu kunnen wij, die in Jezus Christus geloven, zonder angst en vol vertrouwen in Gods directe nabijheid komen.
13 Verlies dus de moed niet door alles wat mij wordt aangedaan. Ik maak het allemaal door voor u; u zou het als een eer moeten beschouwen.
14 Wanneer ik eraan denk hoe wijs en groot Gods plan is, val ik op mijn knieën voor Hem neer.
15 Hij is de Vader van al Zijn kinderen, zowel in de hemel als op aarde.
16 Ik vraag Hem u vanuit Zijn heerlijke rijkdom de innerlijke kracht van de Heilige Geest te geven.
17 Ik bid dat Christus meer en meer in u mag wonen, naarmate u Hem meer gaat vertrouwen. Dat u geworteld zult zijn in Gods liefde en daarop uw leven zult bouwen.
18 Dan zult u, samen met alle gelovigen, zien hoe breed, lang, hoog en diep de liefde van Christus is.
19 U zult ervaren en begrijpen dat die liefde van Christus ons menselijk verstand te boven gaat. Uw hele wezen zal dan vol van God zijn.
20 God kan oneindig veel meer doen dan wij ooit kunnen bidden of beseffen. Dat blijkt uit de kracht die in ons werkt.
21 Hem komt voor altijd en eeuwig alle eer toe in de Gemeente door Jezus Christus. Amen!

De Orthodoxe Joden en de Christenen die de Joden (van het huidige Israël) zo bewieroken, moeten dat vooral niet doen maar luisteren wat de Meester Jezus zelf daarover zegt; teneinde de ervaring en daardoor de groei in de Gerechtigheid Jezus te delen, en niet Jezus opnieuw te vervolgen, inplaats er van deel de enting te zijn die de Olijboom zo voortreffelijk symbolisch schetst. Joden van geboorte hebben (dus) geen streepje meer voor. Dat is niet wat ik beweer, maar Jezus zo duidelijk in de Heilige Schrift laat zien!

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 03 mar 2004 21:16

Gershwin schreef:Yep, ik zoek hem ff op.

Nouja, ik kan er wel kort op ingaan, maar alleen op jouw argumenten dan :mrgreen: : ik heb de indruk dat de OT-geboden niet meer letterlijk geldig zijn en bij hernieuwde invoering door Paulus beschouwd worden als 'geboden en leringen van mensen'? Maar bovendien gaat 'geboden en leringen van mensen' denk ik over het 'raak niet, smaak niet, roer niet aan' uit het vorige vers; ik weet niet of dat ueberhaupt nog op vs.16/17 teruggrijpt. En onder 'raak niet, smaak niet, roer niet aan' verstaat hij volgens mij een bepaald soort reinheids- en spijswetten (waarbij ik dus geen idee heb of die ontleend zijn aan het OT of later door de wetgeleerden zijn ingesteld).

Hier en hier en hier heb ik wel een en ander gezegd, succes met zoeken...


Hoi Gershwin,

Dank je voor de links

Ik vraag me soms af wat mensen precies bedoelen als zij het over "de Bijbel" hebben. Wat verstaat men onder de Bijbel:

1) het NT
2) Het OT PLUS NT

want hoe kan het in hemels naam zo zijn dat Gods woorden uit de Tora als "leringen van mensen" kunnen worden bestempeld. En dan maakt het niet uit of je Paulus of hoe dan ook heet. Paulus zegt zelf "Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, "

bedenk wel dat Paulus deze uitspraak doet terwijl er nog helemaal geen NT bestond. Het enige "van God ingegeven schriftwoord" dat er toen bestond was het OT. Waarom zou iets wat niet meer geldig is omdat het tot een andere bedeling behoort, goed zijn "om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid"?

Nakdimon
Laatst gewijzigd door Nakdimon op 06 jul 2004 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 03 mar 2004 21:18

Boudewijn schreef:Beste Nakdimon,

Lees mee:

Johannes 1
12 Maar allen die Hem wel aanvaard hebben, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden.
13 Door geloof in Zijn naam worden zij opnieuw geboren, natuurlijk niet als mens, maar geestelijk uit God.
14 En Christus kreeg een menselijk lichaam en leefde bij ons hier op aarde. Hij was vol vergevende liefde en waarheid. Wij hebben gezien hoe groot en machtig Hij is, de enige Zoon van de hemelse Vader.

Mattheüs 15
23 Maar Jezus gaf haar geen antwoord. Zijn discipelen zeiden dat Hij haar maar moest wegsturen. "Zij loopt steeds achter ons aan te zeuren", zeiden zij.
24 Jezus zei tegen de vrouw: "Ik ben gestuurd om de Joden te helpen en niet de andere volken."
25 De vrouw viel voor Hem op haar knieën en smeekte: "Here, help mij!"


Markus 15
8 Een grote groep mensen drong op Pilatus aan en vroeg hem een gevangene vrij te laten.
9 "Moet ik de koning van de Joden loslaten?" zei hij, want hij begreep wel dat dit geen eerlijke zaak was.
10 De leidende priesters hadden Jezus laten arresteren omdat zij jaloers op Hem waren.

Lukas 1
15 Uw zoon wordt één van Gods grote mannen. Hij mag geen druppel wijn of sterke drank drinken en al voor zijn geboorte zal hij vol zijn van de Heilige Geest.
16 Hij zal vele Joden ervan overtuigen dat zij moeten terugkeren tot de Here, hun God.
17 Hij zal een bijzondere man zijn, met dezelfde geest en kracht als de profeet Elia. Hij mag de mensen erop voorbereiden dat de Christus komt. Hij zal hun leren God lief te hebben zoals hun voorouders deden en te leven zoals God het wil."


Johannes 8
30 Toen Hij dit zei, geloofden velen dat Hij de Christus was.
31 Jezus zei tegen de Joden die in Hem geloofden: "Als u zich houdt aan wat Ik zeg, bent u werkelijk mijn discipelen.
32 Dan zult u de waarheid kennen en door de waarheid bevrijd worden."

Daarom staat hier de esentie van de (Geestelijke-) Jood vermeldt. Wie in Israël een Adventistische synagoghe bezoekt, zal zich wanene\ in een Orthodox Joodse synaghoge, met dit verschil; dat de 10 geboden (en niet het -lege- Kruis) centraal staan in het gebouw en de litrugie de Messias. Adventisten van niet-Joodse geboorte worden daar (volkomen in over eenstemming met Johanes 8) verwelkomt als "Geestelijke-" Joden. Welk een beter voorbeeld hiervan vinden we terug in:

Romeinen 11

16 Omdat Abraham en de profeten het volk van God waren, zullen hun kinderen het ook zijn. (e) Als de wortel van God is, zijn de takken ook van Hem.
17 Sommige takken van de goede olijfboom zijn afgebroken. En u, niet-Joden, bent als wilde olijftakken op de goede olijfboom geënt. Nu u tussen de andere takken staat, krijgt u net als zij voedsel uit de wortel.

Wie is nu de boom en wie is nu de wortel? Is het nu een Joodse boom of een Heidense!

18 Nu moet u vooral niet neerkijken op de takken, die weggebroken zijn. Verbeeld u maar niets! U bent maar een tak en niet de wortel, die alle takken draagt.



Okay, Jezus legt in Efeziërs uit dat er Joden van geboorte zijn. Waarom; omdat Hij aangeeft dat er dus ook Joden moeten zijn die niet vanuit de geboorte (Jood) dat zijn, maar door Zijn Geest (het Lichaam)


Efeziërs 3
1 Ik zit terwille van Christus Jezus in de gevangenis, omdat ik zeg dat u, die geen Joden van geboorte bent, ook tot Gods huis behoort.2 U hebt ongetwijfeld gehoord dat God zo goed is geweest mij een speciale taak voor u te geven.
3 Wat ik hiervoor in het kort schreef, was tot nog toe onbekend. Maar God heeft het mij duidelijk gemaakt.4 Daaraan kunt u zien hoe goed ik begrijp wat voor bedoeling God met Christus heeft.5 Vroeger is dat altijd voor de mensen verborgen gebleven, maar nu heeft God het door de Heilige Geest aan Zijn apostelen en profeten bekendgemaakt.6 Het komt hierop neer: Door het goede nieuws te geloven, worden niet-Joden gelijk aan de Joden. Zij delen mee in de rijke erfenis. Zij horen bij hetzelfde lichaam, de Gemeente; en voor hen geldt dezelfde belofte in Christus Jezus.7 God heeft mij de taak gegeven dit overal bekend te maken. Dat is een geweldig voorrecht! Ik kan het alleen maar omdat God zo goed is mij er steeds weer de kracht voor te geven.
8 En dan te bedenken dat ik de minste van alle gelovigen ben! Alleen door de genade van God mag ik andere volken op de onvoorstelbare rijkdom van Christus wijzen.9 Ik mag de mensen laten zien hoe God, Die alles gemaakt heeft, Zijn verborgen plan uitvoert. Het plan dat Hij vanaf het begin voor Zich heeft gehouden.
10 God wil door de Gemeente aan de geestelijke heersers en machten laten zien hoe rijk en volmaakt Zijn wijsheid is.
11 Het is altijd Zijn bedoeling geweest dat door onze Here Jezus Christus bekend te maken.
12 Nu kunnen wij, die in Jezus Christus geloven, zonder angst en vol vertrouwen in Gods directe nabijheid komen.
13 Verlies dus de moed niet door alles wat mij wordt aangedaan. Ik maak het allemaal door voor u; u zou het als een eer moeten beschouwen.
14 Wanneer ik eraan denk hoe wijs en groot Gods plan is, val ik op mijn knieën voor Hem neer.
15 Hij is de Vader van al Zijn kinderen, zowel in de hemel als op aarde.
16 Ik vraag Hem u vanuit Zijn heerlijke rijkdom de innerlijke kracht van de Heilige Geest te geven.
17 Ik bid dat Christus meer en meer in u mag wonen, naarmate u Hem meer gaat vertrouwen. Dat u geworteld zult zijn in Gods liefde en daarop uw leven zult bouwen.
18 Dan zult u, samen met alle gelovigen, zien hoe breed, lang, hoog en diep de liefde van Christus is.
19 U zult ervaren en begrijpen dat die liefde van Christus ons menselijk verstand te boven gaat. Uw hele wezen zal dan vol van God zijn.
20 God kan oneindig veel meer doen dan wij ooit kunnen bidden of beseffen. Dat blijkt uit de kracht die in ons werkt.
21 Hem komt voor altijd en eeuwig alle eer toe in de Gemeente door Jezus Christus. Amen!

De Orthodoxe Joden en de Christenen die de Joden (van het huidige Israël) zo bewieroken, moeten dat vooral niet doen maar luisteren wat de Meester Jezus zelf daarover zegt; teneinde de ervaring en daardoor de groei in de Gerechtigheid Jezus te delen, en niet Jezus opnieuw te vervolgen, inplaats er van deel de enting te zijn die de Olijboom zo voortreffelijk symbolisch schetst. Joden van geboorte hebben (dus) geen streepje meer voor. Dat is niet wat ik beweer, maar Jezus zo duidelijk in de Heilige Schrift laat zien!


hoi Boudewijn,

Maar al deze teksten maken een gelovige uit de volken nog geen Jood. en dáár ging het mij om.

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Gebruikersavatar
Taytelbaum
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 okt 2003 13:09

Berichtdoor Taytelbaum » 03 mar 2004 21:20

Joden van geboorte hebben (dus) geen streepje meer voor.
En hier is de de bron te herleiden van jou projectie! Afgunst! Er van uitgaande dat wij Joden ons beter acht(t)en, je daarboos om maken. Een afgezonderd volk zijn, zo geroepen door G-d, is niet benijdenswaardig alleen. Anderen, nog een graadje afgunstiger dan jij hebben zich erg veel moeite getroost ons te vernietigen: de nobele kruisridders, de heilige Spaanse inquisitie. Een groot deel van de christenheid, die ons 'correct' links liet liggen in WOII en het ons verdiende lot vond.
Ja, prachtig die geestelijke 'Israelieten', die zich alles wat tot of over ons gesproken is in de Schrift, zich toe-eigenden. En ons lot laat hen koud. In naam van de Christus en de crucifix zwolg men in ons bloed. Hoe konden wij dan Jaloers op hen worden, zoals Paulus hen opdroeg ons tot jaloesie te wekken. Hoe konden we nog de Masjiach zien in die afgrijselijk afgod die ons geschilderd werd, een moloch en een Jodenhater, zo moest die door die heilige christenen aanbeden god toch zijn, een griekse of romeinse afgod dan toch, verkondigd als verwerpende de wet, ons dwingend tot het eten van varkensvlees als bewijs van onze waarachtige bekering, of anders de brandstapel!
De vrouw in de woestijn met de 12 sterren om het hoofd IS het volk Israel. Zij brengt het Kind voort, de Masjiach, of wil je beweren dat de christenen als volk bestonden voor Zijn geboorte en Hem hebben voortgbracht? Ongereimd zulke nonsens. De 12 stammen die bij name in Openbaring genoemd worden zijn ineens de christenen uit de volken en wellicht ook wat Israelieten volgens het Wachttoren gezelschap en de zevende dag adventisten. "U zult niet begeren . . . iets, dat van uw naaste is" (Ex.20:17).
Tuurlijk zijn de gelovigen uit de volken ook volk van G-d, maar zij zijn niet Jiesrael of in plaats van Jiesrael en het praten over superioriteit van de ene groep t.a.v. de andere groep laat je aardig in de kaart kijken.
"Heeft G-d zijn volk verstoten? Dat zij verre" "Want de genadegiften en de roeping G-ds zijn onberouwelijk" (Rom.11:1,29).
Nogmaals, dat zij (de volken die in Hem geloven) zich ook Zijn volk weten, is juist (Hos.1:10; 2:23; Zach.2:15 [=2:11]; Rom.9:25,26; Tit.2:14), maar geen Jiesraël. Ja, zij hebben ook tot vader Avraham (Matth.wat zijn geloof in onbesneden toestand betreffend (Rom.4:11,12,16; Gal.3:7,29). Maar de zoon van Avraham was geen Jiesrael maar Jietschack, en zijn zoon Ja'akkov die Jiesra'el ging heten. En sinds hij weer zonen kreeg worden zij en de generaties na hen de zonen (kinderen) van Jiesra'el genoemd.
U, Wouter, bent niet op Jiesrael ge'ent, maar op Avraham, zo'als Paulus ook zegt. U bent mede erfgnaam op basis van GELOOF en BEHOUD, nog voor de Torah werd geschonken op Sinaj, noch voor de besnijdenis van Avraham.
Met ons (Jiesraelieten, Joden zo je wilt, naar het vlees) heeft HASJEM afspraken gemaakt op de Sinaj. en de volken die in Jesjoe'a geloven hoeven de Torah niet op zich te nemen, voor ons is het klaar dat wel te doen. Dit kun je onverbloemd nalezen in Hand.15 en 21, zonder suggestie, gegoochel met worden. Helder en klaar.
Dat jij plotseling niet meer weet wie ik ben en pas na mijn 2e reactie mijn posting pas interessant vindt, namelijk om je tegen mij en mijn volk exemplarisch te kunnen afzetten siert je niet Wouter "egboss7" @@!

Sam

Gebruikersavatar
Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 nov 2003 19:38
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 03 mar 2004 22:54

Joden van geboorte hebben (dus) geen streepje meer voor.


Echter, de zaligheid BEGINT bij de Jood en komt dán tot de niet-Jood. Over een streepje vóór gesproken:

Zach. 8:13
Gelijk gij onder de volken een vervloeking geweest zijt, o huis van Juda en huis van Israël, zo zult gij, doordat Ik u heil schenk, een zegen worden; vreest niet, laten uw handen sterk zijn.

"Want zie, in die dagen en te dien tijde, wanneer Ik een keer zal brengen in het lot van Juda en van Jeruzalem, zal Ik alle volken verzamelen en afvoeren naar het dal van Josafat, en Ik zal aldaar met hen in het gericht treden ter oorzake van Mijn volk en van Mijn erfdeel Israël, dat zij onder de volken verstrooid hebben, terwijl zij Mijn land verdeelden..." (Joël 3:1-2)

Israel is Zijn oogappel. Dat is niet wat IK zeg, maar dat is wat GOD zegt.

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 04 mar 2004 07:53

Beste Nakdimon,

Dank voor je reactie. Laat ik zeggen dat ik je standpunt begrijp. Maar in mijn posting heb ik toch duidelijk aangegeven wat het verschil is tussen een Geestelijke Jood en een Jood van (de) geboorte. Daarin is duidelijk aangegeven dat de Messias er (blijkbaar) er een andere gedachte op na houdt en zegt dat allen die het Koninkrijk binnengaan, "Joden" zijn. Want immers Jezus = Jood en volgen wij diens Joodse wet na. Een Politieman is weliswaar Joris Driepinter, maar het "Lichaam" waartoe hij (of zij) behoort is het Politiekorps en hij of zij heeft zich aan de wet van dat Politiekorps te houden; ook als was hij 15 jaar daarvoor een (bijv.) Marine man of bij de Marechaussee.

Dat de Geestelijke Jood, inderdaad -dus- geen Jood is in de essentie van de (wewreldse-) Jood, zoals in het huidge Israël, mag natuurlijk waar zijn en is juist. Maar Jezus maakt dat onderscheidt niet meer. En het is natuurlijk ook juist dat de Christenen (dus ook de Adventisten) lbij lange na niet alle 'Joodse" feesten (onder-) j=houden. Feitelijk zouden zij dat wel moeten doen; maar niet welke (ceremoniëel of burgerlijk) afgeschaft zjn door de Messias.

Want wat dacht je nu ervan dat Dé Israël = Jezus (Yushua) en de stad waar we gaan wonen (voor 1000 jaar en er -ook- al is in de Hemel) het Hemese Jeruzalem!) Dus wonen daar nu Heidenen (inwoners van het Grote Babylon) of "Joden" zoals nu ook in het aardse Jeruzalem!
Pas op! Satan heeft het aardse Israël en de stad Jeruzalem a.h.w. "herbouwt" om politieke onrust en Messiaanse vervalsing in de wereld te brengen en oorlog en vrede (good cops and bad cops) wisselend in de wereld te brengen. Israël en de stad Jeruzalem zijn altijd het middelpunt van onrust en onstane meningsverschillen geweest, zeer zeker sinds zijn (politieke-) aanvaarding in 1947-948. Er is toen door de Engelse regering en de (nieuwe) Joodse Raad heel veel onrecht aangedaan aan anderen (Palestijnen). Immers de Staat Israël werd gesticht op de plaats waar men meende dat het recht er voior was. Jezus lert ons dat het Joodse (Theocratische) volk was opgeheven.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten