Het 3 dagen en 3 nachten (Matth 12:40) probleem, dolle pret.
Okay: waarom aangenomen wordt dat de opstanding op zondag was heeft mi 3 redenen, meer niet.
> Markus 16:9
> Matth 28 1ste verzen
> Het gesprek met de Emmaüsgangers op een zondag: ‘Doch ook benevens dit alles is het heden de derde dag, van dat deze dingen geschied zijn’ (Luk 24:21) De 3de dag > dus de opstandingsdag.
Markus en Mattheus zijn twijfelachtig vanwege discussie over de plaatsing van de komma resp. twijfel over chronologische volgorde (zie andere evangelien). Het gesprek van de Emmausgangers is mi wat overtuigender.
Dat de vrouwen op zondag naar het graf gingen zegt nix over het moment van de opstanding.
Over de plaatsing van de kruisiging en begrafenis is een ellenlange discussie mogelijk. Feit is dat de Pesach-sabbat (de bewuste sabbat) op
iedere dag van de week had kunnen vallen, dus niet perse op zaterdag (zie ook: Ex 12, Lev 23, Num 9, 28, Deut 16)
Daarnaast zijn er zelfs argumenten te noemen om de kruisiging
op de sabbat (Pesach-sabbat) te plaatsen. Leuk he.
Ik ben er
hier iets dieper op in gegaan. Oplossing op basis van de statenvertaling is er niet, zo ja, schiet me lek.
Desalniettemin is het mi
geen reden om de sabbatsviering in zondagsviering te veranderen.
Vragen? Stel gerust.
Groet.
(PS: die avatars worden met de dag groter... beetje vervelend)
..