Moderator: Moderafo's
BJ schreef:Na een gesprek met een ander forumlid vroegen we ons af wat nu eigenlijk nu nog de verschillen zijn tussen de CGK en de GKV, als ze er tenminste nog zijn. Natuurlijk zal er plaatselijk nog wel weer verschil zijn in de cultuur binnen de kerk. Maar wat is het verschil in de leer tussen deze twee kerken? Er wordt op plaatselijk niveau al heel veel samengewerkt. Kanselruil is al een veelvuldig voorkomend iets. Maar toch schijnen er verschillen te zijn als je de geluiden mag geloven. Wie kan ze even duidelijk op een rij zetten?
Speedy schreef:BJ schreef:Na een gesprek met een ander forumlid vroegen we ons af wat nu eigenlijk nu nog de verschillen zijn tussen de CGK en de GKV, als ze er tenminste nog zijn. Natuurlijk zal er plaatselijk nog wel weer verschil zijn in de cultuur binnen de kerk. Maar wat is het verschil in de leer tussen deze twee kerken? Er wordt op plaatselijk niveau al heel veel samengewerkt. Kanselruil is al een veelvuldig voorkomend iets. Maar toch schijnen er verschillen te zijn als je de geluiden mag geloven. Wie kan ze even duidelijk op een rij zetten?
1. De verschillen over de toeeigening van het Heil.
2. De verschillen mbt de zienswijze over het Verbond
3. De veronderstelde wedergeboorte
4. De onkunde over de rechtvaardigmaking en de heiligmaking (helaas komt dat ook in de CGK steeds meer en meer voor)
5. De inhoud van de prediking (ik denk dat de ondertekening door 40 CGK predikanten van een brief met hun zorgen die gestuurd is naar deputaten Kerkelijke eenheid voldoende zegt!).
Deze komen in mij op, er zijn er nog meer.
Kaw schreef:En de CKV moet zijn mond houden over de inhoud van de prediking. Over een afstand van 15 KM heb je een vrije evangelische gemeente en een oud. ger. gem. in 1 kerkverband onder de noemer van CGK. (Emmeloord <-> Urk)
Daarnaast hebben ze (CKV) een verbondenleer (als je over de 3verbondenleer spreekt) die hetzelfde is. Maar ze laten ook een andere toe.
Kort gezegt heb je gemeenten die op de GKV lijken en gemeenten die er heel ver vanaf staan, maar dat komt door de veelzijdigheid van de CKV.
GKV heeft over het algemeen genomen een lerende prediking op het geloofsgebied. (Weinig bekering/wedergeboorte-prediking) Geen oproep tot levensheiliging en verregaande vervlakking op christelijk moraal gebied.
Speedy schreef: "GKV heeft over het algemeen genomen een lerende prediking op het geloofsgebied. (Weinig bekering/wedergeboorte-prediking) Geen oproep tot levensheiliging en verregaande vervlakking op christelijk moraal gebied."
Speedy schreef:Kaw schreef:En de CKV moet zijn mond houden over de inhoud van de prediking. Over een afstand van 15 KM heb je een vrije evangelische gemeente en een oud. ger. gem. in 1 kerkverband onder de noemer van CGK. (Emmeloord <-> Urk)
Daarnaast hebben ze (CKV) een verbondenleer (als je over de 3verbondenleer spreekt) die hetzelfde is. Maar ze laten ook een andere toe.
Kort gezegt heb je gemeenten die op de GKV lijken en gemeenten die er heel ver vanaf staan, maar dat komt door de veelzijdigheid van de CKV.
GKV heeft over het algemeen genomen een lerende prediking op het geloofsgebied. (Weinig bekering/wedergeboorte-prediking) Geen oproep tot levensheiliging en verregaande vervlakking op christelijk moraal gebied.
1. Sorry, maar dan ben je slecht ingelicht. Op Urk zijn 2 CGK'en. De Eben-Haezer die sinds een paar jaar ook een Pniel-kerk heeft. Waar de predikanten Van Heteren en Egas staan. Daarnaast is een aantal decennia geleden een gereformeerde kerk synodaal overgekomen naar de CGK en dat is de Schuilplaatskerk. Die ook gesplitst is in een aantal kerken vanwege de interne groei, dat is de Maranatha en nog 1'tje die in de aula van het Pieter Zand bijeenkomt. Hierstaan de predikanten Polinder en Kok + 2 vacatures. De predikanten preken in wederzijdse kerken en daarnaast ds. Polinder is ook beroepen geweest in de Eben-Haezer. Kortom ik zie hier geen enkele OGG.
Speedy schreef:Dat er verschil is tussen Urk en Emmeloord dat is zeker. En ze zullen ook geen zaken zo maar samen doen omdat ze geestelijk uit elkaar liggen. En je kan je afvragen wie er nu werkelijk Christ.Geref. is. Helaas is dat de tendens in de CGK. Steeds meer groeit de boel uit elkaar.
Speedy schreef:2. Daarnaast heeft de CGK geen leeruitspraken mbt de Verbondsleer. In de CGK mogen zowel de 3 als de 2 verbondenleer geleerd worden en er zijn nog steeds predikanten die de 2 verbondenleer na staan. Alleen het is geen enkel punt in de CGK. Helaas zie je dat in de CGK aan de 'linkerkant' op dit punt ontspoort. Omdat steeds meer en meer voorkomt dat de gedoopte wordt gezien als een kind van God en dat is niet conform er geleerd wordt in de CGK. Je schreef al eerder "De veronderstelde wedergeboorte is niet van de GKV, maar van de GK." Hier ben ik het niet mee eens, aangezien ik nog niet lang geleden gehoord heb van een GKV predikant dat die opmerkte dat het kind als een kindje van God moet zien tenzij het tegendeel blijkt. Wie de geschriften van Schilder daar op na leest, dan zie je dat hij heel sterk die kant op wijst, alleen het is nooit vastgelegd! En ook in de gesprekken met de GKV wordt elke keer gevraagd naar de definitie van van woorden omdat in de CGK wil weten wat ze er mee bedoelen. Maar ook in de CGK komt het helaas steeds meer en meer voor. Dus je kan zeggen dat er een verruiming is in de verbondsleer bij de CGK.
Speedy schreef:Maar nogmaals wijs ik erop dat er 40 predikanten geweest die hun zorg richting deputaten kerkelijke eenheid hebben geuit over de inhoud van de preken van de GKV en dan kom je wel heel dicht bij wat jij zegt: "GKV heeft over het algemeen genomen een lerende prediking op het geloofsgebied. (Weinig bekering/wedergeboorte-prediking) Geen oproep tot levensheiliging en verregaande vervlakking op christelijk moraal gebied."
parkiet schreef:Wat is wel ooit de 3verbondenleer en de 2 verbondenleer![]()
Nog nooit van gehoord eigenlijk...
Kaw schreef:caprice schreef:Kaw schreef:Hé Caprice... Jij kwam toch uit de ger. gem.? Dan ben je toch 2-verbonder?
Jazeker.
Raad des Vredes en Verbond der Genade horen onlosmakelijk bij elkaar.
Persoonlijk geloof ik ook maar in 2 verbonden. Maar die verbondenleringen vind ik een beetje pietlutten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten