De drie-éénheid als "3" individuele Personen -in-

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

De drie-éénheid als "3" individuele Personen -in-

Berichtdoor Boudewijn » 30 jan 2004 13:23

Sommige kerken beweren dat God de Almachtige, zijn Zoon Jezus en de Heilige Geest gewoon als één God gezien en aanbeden kunnen worden.
Ik persoonlijk kan, aan de hand van de Bijbel bewijzen dat de drie-éénheid " onafhankelijk opererende Personen in één zijn. Daardoor is Jezus onze God en niet de Vader in de Hemel, onze directe God en voorbeeld in alles geweest in de volmaaktheid. God is de Almachtige Vader. De Heilige Geest bevat de kracht van zowel de Almachtige vader alswel het dienstwerk van Jezus, waardoor deze in staat is om de zoekende mens, te leiden naar de voet van het kruis.

De (drie)eenheid is dus, mijns inziens devolgende Eenheid:

01 God de (Almachtige) Vader
02 Jezus de (afhankelijke) Zoon die het Koninkrijk opgericht heeft en Koning is over dat Rijk
03. De door de (Almachtige-) Vader gezonden heilige Geest

Wat vinden jullie er van en kunne jullie mij aantonen dat het tegendeel waar is.

God leert ons in Hebreeën 1 dat het Koninkrijk van onze God (Jezus) is
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 30 jan 2004 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Re: De drie-éénheid als "3 individuele Personen -in- é

Berichtdoor joris » 30 jan 2004 15:02

Boudewijn schreef:Sommige kerken beweren dat God de Almachtige, zijn Zoon Jezus en de Heilige Geest gewoon als één God gezien en aanbeden kunnen worden.
Ik persoonlijk kan, aan de hand van de Bijbel bewijzen dat de drie-éénheid " onafhankelijk opererende Personen in één zijn. Daardoor is Jezus onze God en niet de Vader in de Hemel, onze directe God en voorbeeld in alles geweest in de volmaaktheid. God is de Almachtige Vader. De Heilige Geest bevat de kracht van zowel de Almachtige vader alswel het dienstwerk van Jezus, waardoor deze in staat is om de zoekende mens, te leiden naar de voet van het kruis.

De (drie)eenheid is dus, mijns inziens devolgende Eenheid:

01 God de (Almachtige) Vader
02 Jezus de (afhankelijke) Zoon die het Koninkrijk opgericht heeft en Koning is over dat Rijk
03. De door de (Almachtige-) Vader gezonden heilige Geest

Wat vinden jullie er van en kunne jullie mij aantonen dat het tegendeel waar is.

God leert ons in Hebreeën 1 dat het Koninkrijk van onze God (Jezus) is
ik denk dat ik het gewoon met je eens ben. Mag dat ook? Daarom bidden we immers tot Jezus? De vader heeft Hem het koningschap gegeven tot het getal vol is. De HEilige Geest wordt volgens mij niet door de vader gegeven, maar is een geschenk van Jezus. JEzus zegt: ik zal de Geest geven aan wie mij daarom vragen.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 30 jan 2004 15:12

God is een in wezen, maar drie in personen. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn drie onderscheiden personen, in een Goddelijk wezen. De drie personen hebben alledrie verschillende eigenschappen, nl:

God de Vader: Schepper en onderhouder
God de Zoon: Zaligmaker
God de Heilige Geest: Heiligmaker, past het werk van de Zoon toe aan de harten

De HEilige Geest wordt volgens mij niet door de vader gegeven, maar is een geschenk van Jezus.

Volgens mij gaat de Heilige Geest uit van de Vader en van de Zoon

joris

Berichtdoor joris » 30 jan 2004 15:15

Laurina schreef:God is een in wezen, maar drie in personen. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn drie onderscheiden personen, in een Goddelijk wezen. De drie personen hebben alledrie verschillende eigenschappen, nl:

God de Vader: Schepper en onderhouder
God de Zoon: Zaligmaker
God de Heilige Geest: Heiligmaker, past het werk van de Zoon toe aan de harten

De HEilige Geest wordt volgens mij niet door de vader gegeven, maar is een geschenk van Jezus.

Volgens mij gaat de Heilige Geest uit van de Vader en van de Zoon
dat komt uit een boekje, wat geloof je zelf?

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 30 jan 2004 15:36

dat komt uit een boekje, wat geloof je zelf?

Dit staat in artikel 8 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. En aangezien de Nederlandse Geloofsbelijdenis gebaseerd is op de Bijbel geloof ik dit.

Drie zijn er Die Getuigen in de hemel; de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn een.
Ik weet even niet waar deze tekst staat :oops:

Vin

Berichtdoor Vin » 30 jan 2004 15:45

Laurina schreef:Drie zijn er Die Getuigen in de hemel; de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn een.
Voor zover mij bekend is het dikgedrukte gedeelte niet oorspronkelijk.

Maar waar gaat de discussie nou over, iedereen is het eens toch?

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jan 2004 15:59

Laurina schreef:Drie zijn er Die Getuigen in de hemel; de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn een.

1 Johannes 5 vers 7:

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 30 jan 2004 16:40

misschien kun je het wel met water vergelijken, beetje kreupel, maar goed: vloeibaar, gasvormig of vaste stof, toch allemaal water, hoe onderscheiden ook
Ken uzelf.

Mijn web-log!

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 30 jan 2004 16:44

Is de drie-eenheid niet een menselijke projectie van God?
Ik kan me niet voorstellen dat God een man of een vrouw is of een zoon heeft. Dat zijn allemaal aardse begrippen.
Kan het niet zo zijn dat God zelf de begrippen Vader, Zoon en Heilige Geest heeft geïntroduceerd om het voor mensen wat begrijpelijker te maken? Of dat mensen dat zelf verzonnen hebben, dat kan natuurlijk ook.
The proof of the pudding is in the eating.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jan 2004 16:48

oke laten we het persoonlijk houden.

De Vader is voor mij een Vader die heel de wereld heeft geschapen. Ik dank mijn Vader vaak voor alle mooie dingen. Ook bid ik om heel veel dingen. (dit kan alleen doordat Jezus in mij is) Want Jezus zij: Je kunt alleen tot de Vader naderen door mij. Jezus is in mij dus kan ik tot de Vaderen naderen. En steunen op de beloftes in de bijbel.

Jezus is voor mij Het Voorbeeld van hoe de Vader mij bedoelt heeft. Hij wil mij ook zo hebben. Jezus dank ik altijd voor zijn onuitputtelijke liefde, en bid of Hij in mij wil leven.

De Heilige Geest is voor mij een bescherm engel en een vertrooster. Een tastbare vertrooster die de plek voor Jezus in heeft genomen op aarde. Door zijn kracht en die van Jezus in mij kan ik leven zoals de Vader het wil. Bij de Heilige Geest heb ik veel vraagtekens, ik zie het meer als een extra kracht bovenop de kracht die Jezus je geeft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 jan 2004 17:27

DireStraits schreef:Is de drie-eenheid niet een menselijke projectie van God?
Ik kan me niet voorstellen dat God een man of een vrouw is of een zoon heeft. Dat zijn allemaal aardse begrippen.
Kan het niet zo zijn dat God zelf de begrippen Vader, Zoon en Heilige Geest heeft geïntroduceerd om het voor mensen wat begrijpelijker te maken? Of dat mensen dat zelf verzonnen hebben, dat kan natuurlijk ook.
Ik denk dat de termen op zich, zoals Zoon een concrete invulling van een bepaalde vorm van abstractie is om het begrijpelijker temaken. Maar niet datn het door mensen verzonnen is.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 30 jan 2004 18:43

Beste Laura,

Jouw reactie vind ik erg mooi verwoord. Je zegt het, op jouw manier, zeer juist. Alle 3 hebben ze specifieke eigenschappen die voor hun opdracht en doel de juiste aspecten van Gods reddinsplan bijeenbrengen in het leven van de trouwe volgeling. Zo is Jezus niet als een Godheid teruggekeerd in de Hemel, maar als een VOLMAAKT MENS. Alle drie hebben ze ook hun reikwijdte en persoonllijke verantwoording tegenover de (Almachtige- Vader).

De Heilige Geest is geen geschenk van Jezus, kijk maar:

Johannes 14
13 Wat u in mijn naam biddend vraagt, zal Ik doen. Want daardoor zal blijken hoe groot en machtig de Vader in Mij is.
14 Als u Mij iets vraagt in mijn naam, zal Ik het doen.
15 Wie van Mij houdt, zal altijd volgens mijn geboden leven.
16 Ik zal de Vader bidden of Hij een Plaatsvervanger wil sturen, Die altijd bij u zal blijven.

Hier zie je duidelijk dat Jezus ook inderdaad onze God is, want Hij zegt duidelijk dat, wat we Hem in gebed vragen, Hij de Vader voor zal leggen. Hijzelf (onze God Jezus) zegt dan ook hoe krachtig Hij ons kan helpen, juist door de kracht die Hij -ook weer op Zijn beurt- van de Almachtige Vader ontvangt.

Je ziet dat Jezus een Persoon is die aan een Persoon (de Almachtige Vader) iets vraagt te doen voor ons! Aan dit kunnen we herleiden dat niet de Almachtige Vader, maar Jezus onze God is, want aan Zijn voorbeeld hebben we genoeg. De Almachtige Vader verlangt ook niet die Heiligehid van ons, die Hijzelf bezit. In Zijn nabijheid zouden we in een enkel ogenblijk in een Damp opgaan. Daarom Jezus!

Met groet

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 30 jan 2004 19:01

Hallo Joris,

Ja je hebt ook het juiste beeld van dat drie-manschap. Wat leuk dat jullie toch allemaal zo´n heel persoonlijke inzicht daarin hebben en toch die duidelijke éénheid tussen de 3 Personen zien.

Gegroet

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 30 jan 2004 19:07

Beste Joris,

Het kan zijn dat Laura iets uit een boekje heeft overgeschreven.Het feit dat ze dat wellicht gedaan zou hebben leert mij toch dat ze probeert mee te doen op dit forum. Het geeft ook aan dat ze die teksten in dat boekje heeft gelezen. Toch is het wel te waarderen. Want de heilige Geest zal haar toch dat inzicht geven dat zij nodig heeft om verder te groeien.
En ach Joris, als het zo is zoals je vermoed: we spieken allemaal wel eens, al ben je nog zo oud als Matusalem

Groet en Gods zegen

joris

Berichtdoor joris » 30 jan 2004 19:10

Boudewijn schreef:Hallo Joris,

Ja je hebt ook het juiste beeld van dat drie-manschap. Wat leuk dat jullie toch allemaal zo´n heel persoonlijke inzicht daarin hebben en toch die duidelijke éénheid tussen de 3 Personen zien.

Gegroet
vergeef me mijn opmekrng over het boekje.

maar het juiste beeld? euh,... dat heb jij?

Terug naar “Archief”