bidden na je dood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

bidden na je dood

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 16:13

zo maar een gedachte die in me op kwam tijdens het lezen van het topic hoe je je dood ziet. iemand bracht daar naar voren
Ik denk dat je direct na je sterven door God geoordeeld wordt. Je gaat dan direct naar de hemel of naar de hel. Bij de wederkomst van Christus, worden de verdoemden nogmaals, terwijl de hele wereld erbij aanwezig is, geoordeeld.

na je dood wordt je gelijk berecht of hemel of hel. en dan zou je nog een keer worden berecht tijdens de wederkomst. zou je in de tussentijd nog iets kunnen doen voor je behoudt? of zal de eerste vonnis voor eeuwig vaststaan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2004 16:17

Je kunt na de natuurlijke dood niet meer van veranderen van bestemming.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: bidden na je dood

Berichtdoor @mic » 29 jan 2004 16:19

johannes1 schreef:zo maar een gedachte die in me op kwam tijdens het lezen van het topic hoe je je dood ziet. iemand bracht daar naar voren
Ik denk dat je direct na je sterven door God geoordeeld wordt. Je gaat dan direct naar de hemel of naar de hel. Bij de wederkomst van Christus, worden de verdoemden nogmaals, terwijl de hele wereld erbij aanwezig is, geoordeeld.

na je dood wordt je gelijk berecht of hemel of hel. en dan zou je nog een keer worden berecht tijdens de wederkomst. zou je in de tussentijd nog iets kunnen doen voor je behoudt? of zal de eerste vonnis voor eeuwig vaststaan?
Volgens de roomse leer wel, maar ik ben het met caprice eens.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 16:23

12
En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is;32) en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13
En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14
En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15
En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs

als je al veroordeeld bent, waarom moet je dan op nieuw geoordeeld worden of is het Gods goedheid om ons nog eens te oordelen om te kijken of er toch niet iets goed in ons is?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Vin

Berichtdoor Vin » 29 jan 2004 16:25

Waar haal je vandaan dan dat je meteen na je dood ook geoordeeld word?

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2004 16:27

Vin schreef:Waar haal je vandaan dan dat je meteen na je dood ook geoordeeld word?

Denk eens aan de geschiedenis van de rijke man en de arme lazarus.

Die rijke man kon toch ook niet meer bekeerd worden? Hij ontving zelfs geen druppel water om zijn tong mee te verkoelen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 16:28

uit de topic van wat je verwacht van het beeld van het moment dat je sterft. http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=165936#165936

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 29 jan 2004 16:30

caprice schreef:
Vin schreef:Waar haal je vandaan dan dat je meteen na je dood ook geoordeeld word?

Die rijke man kon toch ook niet meer bekeerd worden? Hij ontving zelfs geen druppel water om zijn tong mee te verkoelen.
Na de dood is er geen tijd meer, denk ik. Omdat God boven tijd staat en daar in principe niets mee te maken heeft (Hij is niet onderhevig aan iets dat Hij zelf gecreëerd heeft), is het best mogelijk dat na ieders dood direct het grote oordeel is.
Dit is voor ons mensen niet voor te stellen, maar probeer niet te erg vast te houden aan het concept tijd.

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jan 2004 16:31

caprice schreef:

Niet vergeten dat het een vergelijking was Caprice, anders moet je ook de conclusie trekken dat God dezelfde is als Abraham, en alleen arme mensen naar de hemel gaan en alle rijke mensen naar de hel.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 16:38

windekind schreef:is het best mogelijk dat na ieders dood direct het grote oordeel is.
als ik openbaring 20 vers 12 tot 15 lees, lees ik dat er 2 oordeelsdagen zijn of lees ik het verkeerd?

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 29 jan 2004 16:45

johannes1 schreef:
windekind schreef:is het best mogelijk dat na ieders dood direct het grote oordeel is.
als ik openbaring 20 vers 12 tot 15 lees, lees ik dat er 2 oordeelsdagen zijn of lees ik het verkeerd?

Maar Johannes1 er zijn ook eigenlijk 2 oordeelsdagen, als je dat tenminste zo wil noemen. Je wordt ge/veroordeeld op de dag van je sterven, dan zegt God tot ons, Ik heb uw nooit gekend, of je bent voor eeuwig gelukkig!!
Maar op de oordeelsdag zelf, als God oordeeld over de levende en de doden, dan oordeelt Hij nog een keer....Hij scheidt Zijn volk van de onbekeerde!!

Misschien is dit wat er bedoeld wordt met 2 oordeelsdagen!?

Of is dit geen goeie gedachten?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 16:47

babbeltje,
wat ik dan niet snap. als je binnen mag gaan, waarom moet je dan opnieuw beoordeelt worden of je bekeerd bent of niet? want je bent toch al binnen? of is die 2de dag voor de helwaardige om toch te kijken of God er naast heeft gezeten (wat ik betwijfel, want Hij zit er nooit naast)

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 29 jan 2004 16:51

Johannes1, als wij sterven wordt onze ziel van ons lichaam gescheiden, onze ziel gaat of naar God of naar de Hel, ons lichaam ligt begraven in een graf. Dit is de 1e keer dat God oordeeld over ons!! De 2e keer is dus bij de opstandig, waar God op de wolken oordeeld en alle oog zal Hem zien. De doden mensen staan op, hun lichaam wordt één en als ik het goed begrijp word je dan met een goed lichaam opgenomen door God of van Hem afgestoten?!

(moeilijk onderwerp trouwens).

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 29 jan 2004 16:52

Johannes, er wordt in Opb 20 gesproken over 'de tweede dood', niet over 'het tweede oordeel'.
De tweede dood is je definitieve dood, dus het eeuwige sterven in de hel.
Nogmaals klem je niet te erg vast aan het begrip tijd. God hoeft niet in tijd te rekenen.

Babbeltje, omdat God niet in tijd hoeft te rekenen kan direct na je dood het grote oordeel al zijn; er is niets tussen je lichamelijke dood en het grote oordeel. En niets houdt in dit geval m.i. in dat er ook geen tijd is.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 16:55

wel moeilijk, maar wel intressant om over na te denken.

windekind, ik klem me niet vast aan tijd, want in de eeuwigheid is geen tijd.

babbeltje, even menselijk bekeken. jou lichaam vergaat dus kan je nooit met lichaam opgenomen worden. zou de 2de oordeel alleen voor de verloorne zijn?

Terug naar “Archief”