Je ziel naar de hemel en je geest op aarde, kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Je ziel naar de hemel en je geest op aarde, kan dat?

Berichtdoor bloempie » 28 jan 2004 17:23

Ik heb net het boek 'Spelen met vuur' gelezen. (Auteur Janwillem Blijdorp). In dit boek gaat het over het ouijabord (glaasje draaien). Glaasje draaien is iets wat steeds populairder wordt onder jongeren. Voor de mensen die niet precies weten wat het inhoud: Met glaasje draaien, roep je een geest op, die werkt door je onderbewuste. Je onderbewuste komt dus boven. Je kunt in contact komen met overleden familieleden. Meestal zijn de geesten die je oproept verongelukt of vermoord.
Het gaat mij er nu niet om hoe gevaarlijk het is, want het is ontzettend gevaarlijk! Laat je er niet mee in! Je kunt erdoor bezeten raken van de duivel.
Het gaat mij er meer om, hoe het kan dat je geesten kunt oproepen. Mensen die zich bezig houden met het ouijabord, zeggen, dat het geesten zijn die nog een opdracht te vervullen hebben op aarde of die door mensen naar het licht gestuurd moeten worden.
Als je bent overleden gaat je ziel naar de hemel of naar de hel. Maar geldt dat dan automatisch ook voor je geest? Of kan deze terug gaan naar de aarde?
(Btw: de geest van Samuel is ook door een waarzegster opgeroepen. 1 Samuel 28 )
Laatst gewijzigd door bloempie op 28 jan 2004 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 28 jan 2004 17:31

Wat betreft dat laatste: het is maar de vraag of dit daadwerkelijk de geest van Samuel was. Misschien was het een demon die zijn verschijning aannam.

Verder zegt de Bijbel dat wij de Heere God geheel toebehoren; naar lichaam, ziel en geest.
1 Thess 5:23 'Moge nu de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen en moge geheel uw geest en ziel en lichaam onberispelijk worden bewaard bij de komst van onze Heer Jezus Christus.'
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jan 2004 17:34

Bij mijn weten heeft de mens:

- Een ziel
- Een lichaam

Wordt met de geest van de mens niet het verstand bedoeld?

Zullen die geesten niet gewoon duivelen zijn die zich vermommen als een geliefde?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 jan 2004 17:39

windekind schreef:Wat betreft dat laatste: het is maar de vraag of dit daadwerkelijk de geest van Samuel was. Misschien was het een demon die zijn verschijning aannam.

Het was wel de geest van Samuel. Lees het hoofdstuk zelf maar eens. Samuel spreekt hier ook in de naam van God. De duivel kan dit niet en zal dit ook niet doen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 jan 2004 17:41

caprice schreef:Bij mijn weten heeft de mens:

- Een ziel
- Een lichaam

Wordt met de geest van de mens niet het verstand bedoeld?

Zullen die geesten niet gewoon duivelen zijn die zich vermommen als een geliefde?

Die geesten zijn soms wel duivelen. En de duivel kan zich inderdaad vermommen als een geliefde, maar door bepaalde vragen te stellen, kun je er achter komen dat het niet de geliefde zelf is, maar een andere geest (of duivel).
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 28 jan 2004 17:44

bloempie19 schreef:
windekind schreef:Wat betreft dat laatste: het is maar de vraag of dit daadwerkelijk de geest van Samuel was. Misschien was het een demon die zijn verschijning aannam.

Het was wel de geest van Samuel. Lees het hoofdstuk zelf maar eens. Samuel spreekt hier ook in de naam van God. De duivel kan dit niet en zal dit ook niet doen.
Normaalgesproken niet, maar waarzeggerij is geen normale zaak.
God kan hier wel een demon gebruikt hebben; 'goede geesten' komen niet op bevel.
Lees het boek Ezechiël eens in z'n geheel, daar wordt er veel over gezegd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 jan 2004 19:06

windekind schreef:
bloempie19 schreef:

God kan hier wel een demon gebruikt hebben; 'goede geesten' komen niet op bevel.
Goede geesten bestaan niet Wondekind, behalve de Heilige geest. Maar het kan toch ook een visioen geweest zijn?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 28 jan 2004 19:24

Met 'goede geesten' bedoelde ik in dit geval geesten die geen demon zijn (engelen in die gedaante bijvoorbeeld). Ik wist even niet de juiste omschrijving.

Excuus voor de verwarring.

Windekind :wink:

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 29 jan 2004 09:50

@mic schreef:
windekind schreef:
bloempie19 schreef:

Goede geesten bestaan niet Wondekind, behalve de Heilige geest. Maar het kan toch ook een visioen geweest zijn?

Ik geloof, dat als het niet Samuel zelf was, maar een demon die gesproken had, dat dat wel in de Bijbel had gestaan. Er staat echter, dat Samuel opkwam en niet dat een demon in de gedaante van Samuel opkwam.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 04 feb 2004 23:01

???? Heeft niemand een antwoord op mijn vraag?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Vin

Re: Je ziel naar de hemel en je geest op aarde, kan dat?

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 06:36

bloempie19 schreef:Als je bent overleden gaat je ziel naar de hemel of naar de hel. Maar geldt dat dan automatisch ook voor je geest?
Vooralsnog ben ik van mening dat we tot de wederkomst allemaal in winterslaap liggen.

Wat betreft het oproepen van Samuel, [insert duh]
Je hoort nog van me! :D
Laatst gewijzigd door Vin op 05 feb 2004 06:53, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2004 06:37

Is ziel en geest niet hetzelfde?

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 07:00

Ja Caprice.

Hm. Over Samuel. Ik zat net te denken... Als het 'een demon' of lucifer zelf was die deed alsof ie Samuel was, dan kan hij toch niet de toekomst voorspellen? :roll: Of ben ik nou in de war omdat ik naar bed moet?

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2004 08:05

Vin schreef:Ja Caprice.

Hm. Over Samuel. Ik zat net te denken... Als het 'een demon' of lucifer zelf was die deed alsof ie Samuel was, dan kan hij toch niet de toekomst voorspellen? :roll: Of ben ik nou in de war omdat ik naar bed moet?

Dan kan niet de ziel in hemel/hel zijn en geest op aarde. Alle geesten die op aarde zijn, zijn niet van mensen.

De satan weet veel. Hij kan ook nog een beetje toekomst voorspellen. Maar God is machtiger.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 05 feb 2004 10:12

caprice schreef:
Vin schreef:Ja Caprice.

Dan kan niet de ziel in hemel/hel zijn en geest op aarde. Alle geesten die op aarde zijn, zijn niet van mensen.

De satan weet veel. Hij kan ook nog een beetje toekomst voorspellen. Maar God is machtiger.

Alleen God weet wanneer iemand gaat sterven. De duivel weet dat niet. Maar Samuel zegt wel tegen Saul dat hij morgen sterven zal en dat ook zijn zonen sterven zullen.
Dan lijk het mij dat God door Samuel heeft gesproken.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”