De ander naar de hel verwijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

De ander naar de hel verwijzen

Berichtdoor meschianza » 27 jan 2004 19:57

Ik kwam voor het eerst van mn leven op een site waar ik vanaf nu ook nooit meer wil komen omdat ik dit tegen kwam:

Verder heb ik genoeg van en over de EO gelezen om tot de volgende stelling te komen: de hele EO is voor mij - voorzover ik de EO ken! - verwerpelijk en verfoeilijk. Dominee (.......) zei het heel crue, maar ik denk heel terecht: EO staat voor eeuwige ondergang!

Ik ben er gewoon helemaal kapot van. Ondank de goede bedoelingen waarmee het gezegd zou zijn, dit mag toch nooit!!
Je kan je ergens niet lekker bij voelen, niet gewend zijn, het afkeuren, maar mag je zo praten??!!
Ik ben echt shocked, ik ken iets teveel christenen vanuit mijn afstuderen, die veel voor de EO bezig zijn. Dit zijn mensen die zo gedreven zijn om niet gelovigen over God te vertellen, die zoveel liefde uitstralen en zo dicht bij de Heere leven. En de meesten hebben inmiddels al een paar jaar van hun leven aan de zending gegeven!! Maar de EO staat voor de hel volgens deze dominee!!! wat erg, wat erg dat je dat over je lippen krijgt. Ondanks dat je je niet zou thuis voelen bij de EO.

Hoe kan je zo praten als je een kind van God bent? Ik snap dat gewoon niet. Echt niet. Zo liefdeloos: haha, wacht maar. ze gaan lekker naar de hel met hun ingebeelde evangelisatie, hun gospel en hun tv. Zo komt het op me over! Komt het omdat ze te bekrompen kijken?
Jagen we alle Afrikanen met hun trommels en hun dansen dan ook maar naar de hel omdat het niet naar Luther en Calvijn is? Wat is onze reformatorische calvinistische cultuur en traditie nu in wereldperspectief? Een cultuur die je absoluut mag koesteren, maar toch niet tot heilig verklaren en de rest tot verdoemenis?? Hoe durf je zo te oordelen, een oordeel die alleen in Gods hand is.Mag je dan alles als je dominee bent?

Help, ik ben echt heel verdrietig en verward hiervan.... :?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

DireStraits
Mineur
Mineur

Re: De ander naar de hel verwijzen

Berichtdoor DireStraits » 27 jan 2004 20:06

meschianza schreef:Ik kwam voor het eerst van mn leven op een site waar ik vanaf nu ook nooit meer wil komen omdat ik dit tegen kwam:

Verder heb ik genoeg van en over de EO gelezen om tot de volgende stelling te komen: de hele EO is voor mij - voorzover ik de EO ken! - verwerpelijk en verfoeilijk. Dominee (.......) zei het heel crue, maar ik denk heel terecht: EO staat voor eeuwige ondergang!

Ik ben er gewoon helemaal kapot van. Ondank de goede bedoelingen waarmee het gezegd zou zijn, dit mag toch nooit!!
Je kan je ergens niet lekker bij voelen, niet gewend zijn, het afkeuren, maar mag je zo praten??!!
Ik ben echt shocked, ik ken iets teveel christenen vanuit mijn afstuderen, die veel voor de EO bezig zijn. Dit zijn mensen die zo gedreven zijn om niet gelovigen over God te vertellen, die zoveel liefde uitstralen en zo dicht bij de Heere leven. En de meesten hebben inmiddels al een paar jaar van hun leven aan de zending gegeven!! Maar de EO staat voor de hel volgens deze dominee!!! wat erg, wat erg dat je dat over je lippen krijgt. Ondanks dat je je niet zou thuis voelen bij de EO.

Hoe kan je zo praten als je een kind van God bent? Ik snap dat gewoon niet. Echt niet. Zo liefdeloos: haha, wacht maar. ze gaan lekker naar de hel met hun ingebeelde evangelisatie, hun gospel en hun tv. Zo komt het op me over! Komt het omdat ze te bekrompen kijken?
Jagen we alle Afrikanen met hun trommels en hun dansen dan ook maar naar de hel omdat het niet naar Luther en Calvijn is? Wat is onze reformatorische calvinistische cultuur en traditie nu in wereldperspectief? Een cultuur die je absoluut mag koesteren, maar toch niet tot heilig verklaren en de rest tot verdoemenis?? Hoe durf je zo te oordelen, een oordeel die alleen in Gods hand is.Mag je dan alles als je dominee bent?

Help, ik ben echt heel verdrietig en verward hiervan.... :?

Leg dit eens uit aan een willekeurige, niet gelovige Nederlander: de ene christen verwijst (verwenst?) de andere christen naar de hel. Omdat hij de verkeerde muziek luistert, TV kijkt en een iets andere interpretatie geeft aan het geloof.
Je gelooft het gewoon niet. Wat een wereldbeeld zeg.
En dan wil je graag serieus genomen worden? Haha.
The proof of the pudding is in the eating.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jan 2004 20:08

Ach, deze instelling heb ik ook een beetje. In gereformeerde en evangelische kringen zitten allebei fouten in leer en leven.

Maar 1 ding staat vast: God heeft ook zijn kinderen in de de Evangelische kerken hoor.
Wordt niet verward. Het gaat erom wat God ervan vindt, en niet wat mensen denken.

Ik heb het ook wel eens gezegd misschien: EO: 'Eeuwige ondergang'.
Maar dat geldt ook voor onbekeerd gereformeerd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jan 2004 20:50

God ziet niet aan wat voor ogen is maar God ziet het hart aan (een typische rechtse uitspraak)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jan 2004 20:58

hijwel schreef:God ziet niet aan wat voor ogen is maar God ziet het hart aan (een typische rechtse uitspraak)

Rechtse uitspraak?
Wat bedoel je daarmee?

Het is toch de waarheid?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jan 2004 21:00

caprice schreef:
hijwel schreef:God ziet niet aan wat voor ogen is maar God ziet het hart aan (een typische rechtse uitspraak)

Rechtse uitspraak?
Wat bedoel je daarmee?

Het is toch de waarheid?

met een rechtse uitspraak bedoel ik een uitspraak die vaak wordt gebruikt in de rechtse ('zwaardere') kant van kerkelijk nederland.
Het is zeker waar!!!!! maar daar verbaast het mij zo vaak dat ondangs dat ze dit met hart en ziel beleiden toch heel vaak kijken naar het uiterlijk.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 jan 2004 21:04

O ja.
Er kan ook veel troost in liggen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jan 2004 23:11

Ik kwam voor het eerst van mn leven op een site waar ik vanaf nu ook nooit meer wil komen omdat ik dit tegen kwam:

Eh, riep die dominee dat (EO=Eeuwige Ondergang) ook niet op Refoweb?

We zullen je missen Mes....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 29 jan 2004 14:12

meschianza schreef:Verder heb ik genoeg van en over de EO gelezen om tot de volgende stelling te komen: de hele EO is voor mij - voorzover ik de EO ken! - verwerpelijk en verfoeilijk. Dominee (.......) zei het heel crue, maar ik denk heel terecht: EO staat voor eeuwige ondergang.

Nog het meest voor de persoon zelf

want de maat waarmee je oordeelt..
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jan 2004 14:26

meschianza schreef:Ik kwam voor het eerst van mn leven op een site waar ik vanaf nu ook nooit meer wil komen omdat ik dit tegen kwam:

welke site was dat dan eigenlijk..?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jan 2004 14:29

om sions wil, vermoedt ik.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 jan 2004 14:45

caprice schreef:Maar 1 ding staat vast: God heeft ook zijn kinderen in de de Evangelische kerken hoor.

Ik zou het iets anders zeggen: Natuurlijk heeft God NET ZO GOED kinderen in de Evangelische kringen als dat Hij die heeft in de Refo-scene...

Ik vind de uitspraak laag, ik vind hem ongenuanceerd, ik vind zo'n uitspraak erger dan een uitspraak van een vriend van mij: "Als God een bestemming voor mij heeft, dan is dat de hel.." En die is toch al best heftig (voor de goede orde: mijn vriend gelooft niet)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jan 2004 14:48

Klaas schreef:

Eh, riep die dominee dat (EO=Eeuwige Ondergang) ook niet op Refoweb?

We zullen je missen Mes....

Klaas
breng meschianza nou niet op dit soort ideen, Klaas...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jan 2004 14:53

kurtyo schreef:
caprice schreef:Maar 1 ding staat vast: God heeft ook zijn kinderen in de de Evangelische kerken hoor.

Ik zou het iets anders zeggen: Natuurlijk heeft God NET ZO GOED kinderen in de Evangelische kringen als dat Hij die heeft in de Refo-scene...

Ik vind de uitspraak laag, ik vind hem ongenuanceerd, ik vind zo'n uitspraak erger dan een uitspraak van een vriend van mij: "Als God een bestemming voor mij heeft, dan is dat de hel.." En die is toch al best heftig (voor de goede orde: mijn vriend gelooft niet)

ja..... :roll:

net of het heel toevallig is al er eens een paar mensen uit de evangelische kerk worden aangeraakt door God. Ondanks de verkeerde preek. :roll:

God kijkt naar je hart!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 jan 2004 14:58

the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”