Charismatische kerken: goed of slecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2004 12:09

Jelmer schreef:Marnix, in welke vertaling heb je 'als ik alleen ben' erbij? Staat namelijk niet in de NBG 51.


Hm dat was Het Boek. Misschien is die vertaling op dit punt inderdaad niet helemaal goed, maar dat maakt de boodschap denk ik niet anders. De lijn van heel 1 Corinthiërs 14 en in het bijzonder van dit vers lijkt me duidelijk.

Paulus zegt: Ik dank God dat ik meer dan U allen in tongen spreek... maar.... als ik in de gemeente ben, dan spreek ik liever 5 verstaanbare woorden dan 1000 in tongen.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 feb 2004 13:27

Vin:
Tja. De context is in handelingen neergelegt toch?


Waar doel je precies op?

Vin:
Elke keer als Paulus dan het 'nut' voor jezelf aangeeft is dat volgens mij gewoon juist om aan te geven dat het geen nut voor de gemeente heeft.


Daarmee laat je 1 kant van het verhaal liggen. Wat is nl. het nut voor jezelf als je in het Swahili bidt?

Vin:
Een verduidelijking. Het heeft dan dus een zendingsdoel, wat je al zei.


Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat zendingsdoel in de gemeente zou liggen. het lijkt me eerlijk gezegd redelijk bizar dat Paulus een gave zou behandelen die de Geest geeft voor het uitzonderlijke geval dat er een buitenlander in de samenkomst komt. Daarnaast zou het dan logisch zijn om te stellen dat het ter opbouw van de bezoeker is en niet tot opbouw van de gemeente.

Op de kern van mijn argument heb je m.i. dan ook nog geen echt weerwoord gegeven. Het spreken van een vreemde taal kan erg zinvol zijn, maar waarom gaat Paulus niet in op de context bij uitstek waarin die gave nuttig zou zijn?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Vin

Berichtdoor Vin » 04 feb 2004 13:31

ik reageer straks, ff liggen

*knuffel*

Antigohnee

Berichtdoor Antigohnee » 04 feb 2004 14:13

Hierbij komt ook nog dat vrijwel iedereen in de toenmalig bekende wereld goed (koine) Grieks sprak, op een enkele Germaan of Illyriër na, wat het nut ook nogal beperkt.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 02:25

Antigohnee schreef:Hierbij komt ook nog dat vrijwel iedereen in de toenmalig bekende wereld goed (koine) Grieks sprak, op een enkele Germaan of Illyriër na, wat het nut ook nogal beperkt.

7 En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileers?
8 En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?
9 Parthers, en Meders, en Elamieten, en de inwoners zijn van Mesopotamie, en Judea, en Cappadocie, Pontus en Azie.
10 En Frygie, en Pamfylie, Egypte, en de delen van Libye, hetwelk bij Cyrene ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten;
11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.


Ja inderdaad. Die uitstorting was niet echt nuttig. Nee laten we maar iets verzinnen wat er niet staat, dat is nuttig!

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 02:34

Klaas schreef:Vin:
Tja. De context is in handelingen neergelegt toch?


Waar doel je precies op?

Wat de gave is! Zie handelingen 2:4 en verder!

Daarmee laat je 1 kant van het verhaal liggen. Wat is nl. het nut voor jezelf als je in het Swahili bidt?

Niet veel, dat probeerde ik te zeggen. Paulus geeft niet zozeer het nut voor het individu maar het niet van node zijn voor de gemeente! Het heeft 'geen' nut. Niet meer dan als je dat in het nederlands doet. God verstaat het. Snap je wat ik bedoel? Het draait niet om het individuele nut, dat is alleen om aan te geven waar het nut zeker niet ligt.

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat zendingsdoel in de gemeente zou liggen.

Dat lijkt mij ook. Daarom zegt Paulus ook 'doe ff normaal mensen, het gaat niet goed hier'.

het lijkt me eerlijk gezegd redelijk bizar dat Paulus een gave zou behandelen die de Geest geeft voor het uitzonderlijke geval dat er een buitenlander in de samenkomst komt. Daarnaast zou het dan logisch zijn om te stellen dat het ter opbouw van de bezoeker is en niet tot opbouw van de gemeente.
Enz enz. Het is een vermaning! Lees jij de brief niet als vermaning? *erg verbaasd*

Op de kern van mijn argument heb je m.i. dan ook nog geen echt weerwoord gegeven. Het spreken van een vreemde taal kan erg zinvol zijn, maar waarom gaat Paulus niet in op de context bij uitstek waarin die gave nuttig zou zijn?

Wat is de kern van je argument? De kern van die van mij is dat tongentaal niet in de bijbel staat. Wat is jouw argument? Paulus gaat niet op die context in omdat Paulus behandeld wat binnen die gemeente nuttig is. Omdat het niet een brief over 'tongen' is, maar gewoon over wat ze goed en fout doen enz enz. Wat wil je dan dat er staat in je bijbel? "Jongens als jullie dit er in lezen, dit is het niet. En dat ook niet. En dat niet. Enz enz". Hoe duidelijk moet het zijn? De gave word vermeld in Handelingen 2, de gemeente in Korinthe vliegt uit de bocht. En wij doen het allemaal ook.

Ik heb helemaal geen argument te weerleggen Klaas, want je hebt niet aangetoond dat 'tongen' iets anders is dan wat er staat.

Gebruikersavatar
DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 nov 2002 23:19
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 05 feb 2004 03:08

WOoohoooboeeboeeeloeeeeejoooeee!

Zo ik sprak net tongen... wie wil het tegen spreken etc?

( en nee , dit is geen onzin gedoe, dit is gewoon even om wat te testen etc )

Ik zelf vind de tongen taal kante klare onzin... Verder moet ik zeggen dat ik het op alle punten eens ben met meneer Vin.
Bedshaped

Jelmer

Berichtdoor Jelmer » 05 feb 2004 08:20

Vin schreef:
Antigohnee schreef:Hierbij komt ook nog dat vrijwel iedereen in de toenmalig bekende wereld goed (koine) Grieks sprak, op een enkele Germaan of Illyriër na, wat het nut ook nogal beperkt.

7 En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileers?
8 En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?
9 Parthers, en Meders, en Elamieten, en de inwoners zijn van Mesopotamie, en Judea, en Cappadocie, Pontus en Azie.
10 En Frygie, en Pamfylie, Egypte, en de delen van Libye, hetwelk bij Cyrene ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten;
11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.


Ja inderdaad. Die uitstorting was niet echt nuttig. Nee laten we maar iets verzinnen wat er niet staat, dat is nuttig!


Wat deden ze daar eigenlijk in Jerusalem als ze niet Grieks zouden spreken, of Aramees? Ze hadden wel elk hun eigen moedertaal, maar je kunt er niet uit afleiden dat ze geen grieks spraken.

Jelmer

Berichtdoor Jelmer » 05 feb 2004 08:25

Vin schreef:
Waar doel je precies op?

Wat de gave is! Zie handelingen 2:4 en verder! [/quote]

2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

Dat lijkt niet echt op wat er gebeurde in Handelingen 2. Daar verstond iedereen het.


Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat zendingsdoel in de gemeente zou liggen.

Dat lijkt mij ook. Daarom zegt Paulus ook 'doe ff normaal mensen, het gaat niet goed hier'.


26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden

39 Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet. 40 Laat alles betamelijk en in goede orde geschieden.

In de gemeente.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 08:40

Je leest gewoon niet heh? Ik zeg iets, je weerlegt er niets van, je reproduceerd gewoon hetzelfde weer en leest het op je eigen inlegmanier.

Wat is eigenlijk het nut van 'tong' vetgedrukt typen? Denk je nog steeds dat tong iets anders betekend dan taal?

Dit zou een stuk vruchtbaarder zijn als ik het idee had dat je de vraagstelling in de goeie volgorde benaderde.

Jelmer

Berichtdoor Jelmer » 05 feb 2004 08:47

Vin schreef:Je leest gewoon niet heh? Ik zeg iets, je weerlegt er niets van, je reproduceerd gewoon hetzelfde weer en leest het op je eigen inlegmanier.

Wat is eigenlijk het nut van 'tong' vetgedrukt typen? Denk je nog steeds dat tong iets anders betekend dan taal?

Dit zou een stuk vruchtbaarder zijn als ik het idee had dat je de vraagstelling in de goeie volgorde benaderde.


Let me try again.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 08:49

*zet koffie* Jij ook? :D

Jelmer

Berichtdoor Jelmer » 05 feb 2004 08:51

Vin schreef:*zet koffie* Jij ook? :D


Alstu.

Jelmer

Berichtdoor Jelmer » 05 feb 2004 08:52

Vin,

Wat verwacht je eigenlijk dat ik aantoon? Lijkt me wel handig om nog even op een rijtje te hebben voordat ik aan men verhaaltje begin.
Laatst gewijzigd door Jelmer op 05 feb 2004 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 08:55

Vin schreef:Nou begrijp ik nog steeds niet waarom ik taal/tong zou moeten lezen als iets hokuspokus bovennatuurlijks wat gewone stervelingen niet kunnen verstaan. Kan iemand dat eventueel aannemelijk maken? Met de grondtekst a.u.b, geen ingelegde betekenis in vertalingen. :D

Zie boven. Tongentaal bestaat niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 61 gasten