Bestaat God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Bestaat God?

Berichtdoor hijwel » 26 jan 2004 21:52

BESTAAT GOD ?

Een man ging naar de kapper om zijn haar en baard bij te laten knippen. Ze begonnen te discussiëren en spraken over vele zaken.
Al gauw kwamen ze bij de bekende vraag of God wel bestaat.
De kapper zei: "Kijk, ik geloof niet dat God bestaat."
"Waarom zeg je zoiets ?" – Vroeg de man.
"Nou, iemand hoeft alleen maar naar de wereld te
kijken en hij zal zien dat God niet bestaat. Als God
echt bestaat, zouden daar dan zoveel zieke mensen
zijn? Zouden daar zoveel gehandicapte kinderen zijn?
Nee, Als Hij echt bestond, zou er geen ellende zijn op de aarde. Ik kan me niet voorstellen dat een God dit allemaal kan toestaan.
De man was even stil maar zei verder niets.
De kapper was inmiddels klaar en de man verliet de zaak.
Onderweg naar huis zag hij een oude man op straat met heel lang haar en ongetrimde baard. De man ging onmiddellijk weer terug naar de
kapperszaak en zei tegen de kapper: "KAPPER S BESTAAN
NIET !"
"Maar ik ben toch een kapper en ik sta hier vlak voor
je. " antwoordde de kapper.”
"NEE!" – schreeuwde de cliënt. "Kappers bestaan gewoon
niet. Als zij echt bestonden, zouden er geen mensen
meer rond lopen met lang haar en ongetrimde baarden op
de wereld." De kapper antwoordde: "Ach, wij kappers bestaan zeer
zeker wel. Het zijn gewoon de mensen die niet naar ons
komen. " "Exact!" – ging de man verder. "Dat is het hem nou
juist. God bestaat ook zeer zeker wel. Het zijn juist
de mensen die niet naar hem gaan en Hem niet opzoeken
en daarom is er zoveel ellende op de wereld.
Laatst gewijzigd door hijwel op 26 jan 2004 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 26 jan 2004 22:12

Hoi Hijwel, de laatste zin van je bericht valt me een beetje tegen.
Ongevraagde email (spam) is altijd fout. Als alle christenen en niet-christenen zouden stoppen met spammen, dan zou het internet 2 maal zo snel zijn als nu het geval is.

Ik denk dat het verhaal niet klopt. Als alle mensen naar de kapper zouden gaan, dan zouden er inderdaad geen mensen meer rondlopen met onverzorgd lang haar, en ongetrimde baarden. Prima en logische oplossing voor het probleem.

Als alle mensen "naar God" zouden gaan, zou daarmee alle ellende uit de wereld zijn? Alle handicap, ziekte, verdriet, aardbevingen, oorlog en ga zo maar door? Ik denk van niet..............Ook christenen wordt leed niet bespaard. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat je dit verhaal niet zelf hebt verzonnen, en kom dan tot de conclusie dat er wel heel veel onzin wordt verzonnen, om mensen tot het geloof te dwingen. Ik houd niet zo van die evangelisatie-drift. En zeker niet met verhalen die niet kloppen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 jan 2004 22:25

Brion schreef:Hoi Hijwel, de laatste zin van je bericht valt me een beetje tegen.
Ongevraagde email (spam) is altijd fout. Als alle christenen en niet-christenen zouden stoppen met spammen, dan zou het internet 2 maal zo snel zijn als nu het geval is.

Ik denk dat het verhaal niet klopt. Als alle mensen naar de kapper zouden gaan, dan zouden er inderdaad geen mensen meer rondlopen met onverzorgd lang haar, en ongetrimde baarden. Prima en logische oplossing voor het probleem.

Als alle mensen "naar God" zouden gaan, zou daarmee alle ellende uit de wereld zijn? Alle handicap, ziekte, verdriet, aardbevingen, oorlog en ga zo maar door? Ik denk van niet..............Ook christenen wordt leed niet bespaard. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat je dit verhaal niet zelf hebt verzonnen, en kom dan tot de conclusie dat er wel heel veel onzin wordt verzonnen, om mensen tot het geloof te dwingen. Ik houd niet zo van die evangelisatie-drift. En zeker niet met verhalen die niet kloppen.

sorry voor de laatste zin (was niet de bedoeling heb het gewoon gekopieert)

ik ben het gedeeltelijk wel met jou commentaar eens.
Maar ik weet wel dat het niet God zijn schuld is dat er zonde is maar dat het onze schuld is. Wij geloven niet genoeg in God, wij verwachten te wijnig van God. Wij zondigen en laten de duivel toe. Als we volkomen op God vertrouwen (en dus heen gaan netzoals die man naar de kapper) laat alles maar weghalen door Jezus in je leven. Alles wat niet Goed is.

Ga maar naar de kapper!!! daar zal je verlost worden van alles wat je van God lost maakt. Snap je, als nou iedereen naar DE Kapper zou gaan en alles van God zou verwachten zouden we een goed leven hebben.

btw: "dan zou het internet 2 maal zo snel zijn als nu het geval is."
hier moet ik hartelijk om lachen, de grootse onzin, maar geeft niet

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 26 jan 2004 22:50

Beste hijwel, ok "ga naar de kapper!" schrijf je.
Op zich helemaal niet zo'n gekke gedachte hoor, maar we moeten ons denk ik realiseren dat we over een maand WEER naar de kapper moeten.
En een maand later WEER. Je doet een beetje of je met een kappersbezoekje de rest van je leven een prima kapsel hebt.

Laten we toch voorzichtig zijn met een voorstelling van zaken alsof christenen die "Jezus in hun hart hebben aangenomen" zo gelukkig zijn en al die andere zielige niet-christenen doodongelukkig. Ik zie het om mij heen toch zo vaak andersom.

Steeds weer als je schrijft dat dat voor JOU persoonlijk geldt, heb je mijn volledige respect. Maar laten we anderen dit niet opleggen. Christenen hebben geen beter leven dan niet-christenen. Christenen doen dingen vanuit hun overtuiging, en dat is een prima zaak. Maar ze zijn geen haar beter als niet-christenen.

Dat internet 2 keer zo snel zou worden als er niet gespamd zou worden, baseer ik op een onderzoek van het Europees Parlement. De helft van het internet verkeer bestaat uit spam. Als de christenen eens zouden stoppen met spammen, dan zijn we al weer een stapje verder, en geven we nog het goede voorbeeld ook. 2 vliegen in een klap.

hartelijke groeten, brion

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 jan 2004 23:01

Brion schreef:Beste hijwel, ok "ga naar de kapper!" schrijf je.
Op zich helemaal niet zo'n gekke gedachte hoor, maar we moeten ons denk ik realiseren dat we over een maand WEER naar de kapper moeten.
En een maand later WEER. Je doet een beetje of je met een kappersbezoekje de rest van je leven een prima kapsel hebt.

Laten we toch voorzichtig zijn met een voorstelling van zaken alsof christenen die "Jezus in hun hart hebben aangenomen" zo gelukkig zijn en al die andere zielige niet-christenen doodongelukkig. Ik zie het om mij heen toch zo vaak andersom.

Steeds weer als je schrijft dat dat voor JOU persoonlijk geldt, heb je mijn volledige respect. Maar laten we anderen dit niet opleggen. Christenen hebben geen beter leven dan niet-christenen. Christenen doen dingen vanuit hun overtuiging, en dat is een prima zaak. Maar ze zijn geen haar beter als niet-christenen.

Dat internet 2 keer zo snel zou worden als er niet gespamd zou worden, baseer ik op een onderzoek van het Europees Parlement. De helft van het internet verkeer bestaat uit spam. Als de christenen eens zouden stoppen met spammen, dan zijn we al weer een stapje verder, en geven we nog het goede voorbeeld ook. 2 vliegen in een klap.

hartelijke groeten, brion

Het is wel zo dat het grootste gelukt te vinden is bij God. En het is ook zo dat je niet elke keer bij de Kapper weg moet je mag altijd bij Hem blijven, hij wil je verzorgen met je zijn. Ik weet dat de realiteit soms anders is, maar dat neemt niet weg dat Jezus het beste met ons voor heeft. En vader straft niet omdat het er nou eenmaal bij hoort (of omdat het ook eens moet gebreuren) Nee, een vader geeft liefde en zal zolang zijn kinderen bij hem blijven ook lief hebben. Maar soms zijn er middelen om kinderen terug te halen nodig. Maar dat neemt niet weg, dat God wil dat je bij Hem blijft.

Blijf maar dicht bij de Herder dan kan het niet fout gaan, ook al lijkt er soms vaak wat fout te gaan.

ik kan me het soms moelijk voorstellen dat Christenen niet gelukkig zouden worden van het Grootste geluk. Ik mis Hem wel eens, maar ik weet dat Hij er altijd is. De kapper is vaker open dan je denkt.
kijk eens wat vaker in de spiegel van DE Kapper!

achja laten we over dat spam gedoetje maar een nieuwe topic openen.
(want ik ben het er nog niet mee eens, en jij waarschijnlijk weer neit met mij) :mrgreen:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jan 2004 01:01

Met alle respect hijwel, maar met deze vergelijking kan ik niets. Dat is weer zo'n standaard-cliche-verhaal.

Stacie

Berichtdoor Stacie » 27 jan 2004 15:55

Mooie vergelijking
Ik kan er wel wat mee

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 jan 2004 16:09

Leuk verhaal, Hijwel!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jan 2004 17:29

Sabra schreef:Met alle respect hijwel, maar met deze vergelijking kan ik niets. Dat is weer zo'n standaard-cliche-verhaal.

ach niet iedereen hoeft er wat aan te hebben. ik wil best uitleggen waarom ik er wel wat aan heb.

Het is zo gek dat mensen de elende in de wereld zien als een argument dat er geen God is. Terwijl dat niet Gods schuld is maar onze schuld. Wij gaan niet naar de kapper

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 27 jan 2004 19:59

Ik weet waar de kapper zit, ik kan erheen en hij zal doen wat ik van hem vraag.
Ik weet niet waar God zit, ik zou niet weten hoe ik erheen moet, en wat ik ook vraag, hij doet het nooit.

Een beetje gechargeerd, maar deze reactie lijkt me heel goed mogelijk, en nog redelijk terecht ook.
The proof of the pudding is in the eating.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jan 2004 20:22

DireStraits schreef:Ik weet waar de kapper zit, ik kan erheen en hij zal doen wat ik van hem vraag.
Ik weet niet waar God zit, ik zou niet weten hoe ik erheen moet, en wat ik ook vraag, hij doet het nooit.

Een beetje gechargeerd, maar deze reactie lijkt me heel goed mogelijk, en nog redelijk terecht ook.

iedereen kan naar de kapper.
Maar ook iedereen kan naar God toe komen.

het probleem is dat sommige mensen de juiste weg niet naar de kapper weten te vinden en er dus ook nooit komen. Maar of ze het ooit zullen vinden is de vraag nog maar. Dit is bij het zoeken naar God niet zo, want wie zoekt zal vinden.

mijn vraag zal denk ik zijn: waarom vertrouw je de kapper wel en God niet? Waarom zou God er niet zijn en de kapper wel?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 jan 2004 20:23

Dit is bij het zoeken naar God niet zo, want wie zoekt zal vinden.
niet alle mensen hebben die ervaring, hijwel, jammer genoeg. En op dat moment is het begrijpelijk dat ze aan het bestaan van God gaan twijfelen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 27 jan 2004 20:29

Ik vind het heel mooi verwoord Hijwel! Ik heb dit soort onderwerpen altijd moeilijk gevonden om over te discussieren, omdat ik niet goed kan onderbouwen waarom er zoveel ellende is in de wereld (behalve dan dat het onze schuld is). Maar nu kan ik dit voorbeeld gebruiken. Dank je wel!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 27 jan 2004 20:40

ik vind hem ook mooi hijwel.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jan 2004 21:55

surfer schreef:
Dit is bij het zoeken naar God niet zo, want wie zoekt zal vinden.
niet alle mensen hebben die ervaring, hijwel, jammer genoeg. En op dat moment is het begrijpelijk dat ze aan het bestaan van God gaan twijfelen.

tuurlijk is dat begrijpelijk maar dat wil nog niet zeggen dat er geen God is. Iemand die ziek is zal mischien ook zeggen: "er is geen dokter die me kan helpen omdat de ziekte nog zo vaak voor komt." Pas als hij iemand ontmoet die hem heeft geholpen zal hij zeggen: "er is een dokter die jou kan helpen".

Zo is het in het geestelijkleven ook. Als je leed en eenzaamheid ervaart zul je zeggen: "er kan geen God zijn want anders voelde ik me niet zo en was er niet zo veel leed op de wereld". Maar er zijn mensen op aarde die zeggen dat ze genezen zijn, en dat ze het doel van het leven zien. Ze zeggen dat je genezen kunt worden bij God. Je zult pas zeggen: "er is een God!" als je God echt ervaart.

Het probleem is denk ik dat we te eigenwijs zijn en we zelf door willen vechten in het leven, we willen niet verlost worden, we willen niet dat iemand ons beter maakt. Maar het is dom om daar aan toe te geven als je weet je beter kan worden.

Terug naar “Archief”