Moderator: Moderafo's
FrankB schreef:Verder is nog van belang dat de joodse religieuze leiders ten tijde van de romeinse overheersing zelf recht mochten spreken in zaken van religieuze aard. Jezus zou dus helemaal niet door de romeinen veroordeelt hoeven te worden. Niettemin krijgt hij de romeinse straf voor staatsgevaarlijke activiteiten. Gevaarlijk voor de Romeinse staat wel te verstaan. Daar klopt dus helemaal niets van.
jacobH schreef:OFF TOPIC
ik wordt zo moe van mensen die op een REFO forum moet gaan zitten vertellen dat God God niet is dat de bijbel zijn Woord niet is. Is het dan zo moeilijk om daar op te modereren.
OFF TOPIC
Ik ken dat hele tv programma niet. Maar het is dwaas.
21 Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.
22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.
23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.
24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
25 Ziet, Ik heb het u voorzegd!
jacobH schreef:OFF TOPIC
ik wordt zo moe van mensen die op een REFO forum moet gaan zitten vertellen dat God God niet is dat de bijbel zijn Woord niet is. Is het dan zo moeilijk om daar op te modereren.
OFF TOPIC
21 Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.
22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.
23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.
24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
Brion schreef:jacobH schreef:OFF TOPIC
OFF TOPIC
Dat is niet misselijk wat je daar zegt.....modereren?
En een heel forum kapot-modereren? Laten we blij zijn dat het niet gebeurt. Verstandige moderatoren dus. Of wil jij een forum waar mensen de hele dag elkaar over de bol gaan zitten aaien, en ja en amen gaan zitten zeggen? Een forum waar iedereen het met elkaar eens is?
Ik vind het wel verfrissend hoor, iemand eens wat anders te horen zeggen dan wat ik zelf vind. Ik ben niet zo bang van iemand die zegt dat God niet bestaat. Jij wel?
Weet je waar ik het liefst een heel klein beetje op gemodereerd zou willen zien?
Op eenregelige reakties zoals jij doet.
Je schrijft alleen dat je het tv-programma niet kent, en dan zeg je over het tv programma (dat je niet kent!) dat het dwaas is ......![]()
Om vervolgens met wat bijbelteksten te gaan smijten.
Dat is pas dwaas, want natuurlijk gebruik je daar de bijbel niet voor!
Knippen en plakken in windows kan iedereen. Nadenken is wat moeilijker.
Sabra schreef:jacobH schreef:OFF TOPIC
OFF TOPIC
Als jij je ogen niet wilt openen voor zeer interessante zienswijzen, dan moet jij dat weten.
Jij kent het programma niet, dus houdt je mond erover dicht. Ongenuanceerde meningen horen we hier al genoeg.
Het gaat erom, wat Frank ook aanhaalt, dat het christendom zoals wij dat kennen volledig naar het beeld van Paulus is ingericht.
Paulus was alleen in Jezus geïnteresseerd als zijnde gekruisigde en opgestane, meer niet.
Bijna het hele nieuwe testament is geschreven door Paulus, van de originele discipelen van Jezus staat bijna niets in het NT, terwijl dit toch de mensen waren die 3 jaar lang met Hem zijn opgetrokken en alles van Hem geleerd hebben. Dat is toch opmerkelijk te noemen.
Het is dus zeker interessant om te onderzoeken dat zij zo weinig invloed hebben gehad om het christendom. Dat geldt trouwens voor alle intimi van Jezus.
Daarnaast is het zo dat historisch gezien enkele feiten in de bijbel onjuist zijn. Bijvoorbeeld de beschrijving van Pilatus. Het leek net of Pilatus een zwak leider was, wat je zou kunnen herleiden hoe Pilatus omging met de Joden. De historische feiten, o.a. beschreven door Flavius Josephus, wijzen anders uit. Pilatus was juist een harde man die met geweld de Joden onderdrukte.
Boeken van Josephus staat ook online:
http://www.biblestudytools.net/History/BC/FlaviusJosephus/
De canon is bij mijn weten pas jaren later samengesteld, en zoals ieder weet was de vroege kerk antisemitisch, wat zij nu soms nog is. De vermoedens dat bepaalde toevoegingen anti-Joods zijn dus niet zomaar ergens op gebaseerd.
Evenals de geschiedenis van Paulus, daar wordt ook over gezegd dat die niet helemaal jofel is, of dat zo is weet ik niet, daar heb ik de bewijzen niet voor en ik zou dat ook niet zo durven stellen. Gedacht wordt hier aan het Jood zijn van Paulus en zijn Romeins burgerschap.
Sabra schreef:Het NT is zeker voor een groot gedeelte geschreven door Paulus, en door volgelingen van hem.
Paulus: Romeinen, 1 Korinthe, 2 Korinthe, Galaten, Efeziërs, Filippenzen, Colossenzen, 1 Thessalonicenzen, 2 Thesselonicenzen, 1 Timotheüs, 2 Timotheüs, Titus, Filemon
Volgeling: Markus; Markus evangelie, Lukas; Lukas evangelie, Handelingen
Het kan aan mij liggen, JacobH, maar dit zijn toch aardig wat boeken geschreven door Paulus of door een van zijn volgelingen.
Bovendien heb ik jou helemaal niet verweten dat jij met teksten zou smijten, wel dat je ongenuanceerd reageert op een stelling.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten