"Overbodige" Boeken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

"Overbodige" Boeken?

Berichtdoor sweap » 16 jan 2004 22:18

Gisteravond zat ik in de Bijbel te lezen, en toen ging ik een beetje erin bladeren. Toen bedacht ik mij dat ik lang niet alle bijbelboeken gelezen heb en interessant vind. Voor mijn gevoel zijn een aantal bijbelboeken ook een soort van "overbodig". begrijp me niet verkeerd, maar voor mn idee hebben ze niet zoveel waarde.

een bijbelboek als Romeinen, Efeze, de evangelien e.d. vind ik persoonlijk erg mooi, en daar kun je nu ook veel mee. maar neem nou een boek als Habakuk, daar kan ik niet veel mee.

Ik vroeg me af of jullie dat ook hebben.
zo ja, hoe je daarmee omga, en zo nee, wat vind jij dan zo waardevol in boeken als Habakuk/Zefanja?Obadja e.d.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 jan 2004 22:39

Ik las ook nooit pofetieen, maar 'toevallig' ben ik deze week begonnen met het lezen van de profetieen. En ik heb er echt wel wat aan. Ik vind het ontzettend mooi dat je ziet hoe God Zich openbaarde en welke beloftes Hij had/ heeft voor Zijn volk!
Maar God spreekt ook tot ons door deze profetieen! In alle bijbelboeken is de rode draad: Het verzoenen van de mens met God.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2004 09:16

Dat gevoel heb ik wel eens bij de geslachtsregisters en de ceremoniele wetten.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

overbodige boeken

Berichtdoor tanteoranje » 17 jan 2004 10:44

Caprice: dat heb ik precies zo! Heb jij idee of het heel belangrijk is dat we ze lezen of gewoon meer als naslagwerk mogen beschouwen?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 17 jan 2004 11:15

Bij die opsommingen van de stammen en families van het volk Israel met de hoeveelheid mensen, heb ik het ook al snel gehad.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 17 jan 2004 11:31

Die kleine profeten lees ik juist heel graag! Je ziet dat het volk Israel telkens weer van God afdwaalt, maar dat God Zijn volk steeds weer opzoekt. God straft en vertroost
'En gij zult weten dat Ik de Heere ben' Beslist niet 'overbodig', deze boeken!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 17 jan 2004 12:03

cire schreef:Bij die opsommingen van de stammen en families van het volk Israel met de hoeveelheid mensen, heb ik het ook al snel gehad.

De Bijbel is compleet zoals hij is. Die boeken staan niet voor niets in de Bijbel. Misschien zegt het jou niet zo veel, of alleen op dit moment, maar ze hebben zeker hun belang.
Ik las laatst een verslag van iemand die voor Wycliffe Bijbelvertalers ergens in de rimboe zit.
Nadat de Bijbel was vertaald in een of andere indianentaal is een van die indianen tot geloof gekomen, juist door die geslachtsregisters.
Hij zei: "Dit is voor mensen niet belangrijk. Als dit in de Bijbel staat, zo uitgebreid, dan moet het wel het woord van God zijn, een mens zou dit er nooit inzetten."

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 17 jan 2004 12:07

De geslachtsregisters zijn juist belangrijk in culturen waarin afstamming een belangrijke rol speelt, bij schriftloze religies onder andere.
Ook voor joden bijvoorbeeld, om aan te tonen dat de Heere Jezus wel echt van David afstamde.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 17 jan 2004 14:04

Sjaan schreef:Die kleine profeten lees ik juist heel graag! Je ziet dat het volk Israel telkens weer van God afdwaalt, maar dat God Zijn volk steeds weer opzoekt. God straft en vertroost
'En gij zult weten dat Ik de Heere ben' Beslist niet 'overbodig', deze boeken!

Ja, ik begrijp wel dat ze niet overbodig zijn.
Misschien zie ik de waarde er niet van in omdat er niet vaak uit gepreekt wordt? Maar hoe komt het dan weer dat er niet vaak uit gepreekt wordt? soort van ondergesneeuwd?
Ik vind het wel grappig dat jij ze juist heel graag leest.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 17 jan 2004 14:46

windekind schreef:De geslachtsregisters zijn juist belangrijk in culturen waarin afstamming een belangrijke rol speelt, bij schriftloze religies onder andere.
Ook voor joden bijvoorbeeld, om aan te tonen dat de Heere Jezus wel echt van David afstamde.

Yeps, in de Filipijnen gebruikt de Heilige Geest geslachtsregisters om hele dorpen tot geloof te doen komen.

Het ontstaan van de canon op zich is wel een wonderlijk iets, lijkt me niet dat er dingen overbodig of te weinig zijn... Oude Testament bijvoorbeeld is voor ons westerlingen nauwelijks nog relevant, alle basis voor ons geloof en bekering staat iig ook in het NT. Onze cultuur is te verschillend van Israel >2000 geleden om het goed te kunnen snappen. Niet-westerse culturen lijken echter maar al te vaak op het OT-Israel, daarom vertalen ze bij Wycliffe steeds vaker ook direct het NT terwijl men vroeger dit vaak pas veel later deed (capaciteitsproblemen m.b.t. de vertaalnoden zorgen ervoor dat men wijs om moet gaan met tijd etc.).
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

caprice

Re: overbodige boeken

Berichtdoor caprice » 17 jan 2004 16:33

tanteoranje schreef:Caprice: dat heb ik precies zo! Heb jij idee of het heel belangrijk is dat we ze lezen of gewoon meer als naslagwerk mogen beschouwen?

Ik sla het niet over met lezen. God heeft het niet voor niets op laten schrijven.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 17 jan 2004 16:48

het is eens een keer met een leesdienst geweest dat ze ook dat stuk oplazen.

de persoon die het moest lezen had er heel veel moeite mee.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2004 16:51

Een tijdje terug hoorde ik een preek in mijn oude woonplaats. Ik logeerde daar, en een dominee kwam daar preken doordeweeks. Hij liet eerst een geschiedenis lezen, en nam toen een tekst uit Lukas 1, het geslachtsregister.
In de preek foeterde hij op de mensen die de geslachtsregisters oversloegen met het bijbellezen. :mrgreen:

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 17 jan 2004 18:23

caprice schreef:Een tijdje terug hoorde ik een preek in mijn oude woonplaats. Ik logeerde daar, en een dominee kwam daar preken doordeweeks. Hij liet eerst een geschiedenis lezen, en nam toen een tekst uit Lukas 1, het geslachtsregister.
In de preek foeterde hij op de mensen die de geslachtsregisters oversloegen met het bijbellezen. :mrgreen:

Had hij het niet beter ook kunnen laten voorlezen in de kerk? Wel inconsequent om te foeteren op mensen die het niet lezen en het zelf niet voorlezen in de kerk.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2004 23:42

Memmem schreef:
caprice schreef:Een tijdje terug hoorde ik een preek in mijn oude woonplaats. Ik logeerde daar, en een dominee kwam daar preken doordeweeks. Hij liet eerst een geschiedenis lezen, en nam toen een tekst uit Lukas 1, het geslachtsregister.

Had hij het niet beter ook kunnen laten voorlezen in de kerk? Wel inconsequent om te foeteren op mensen die het niet lezen en het zelf niet voorlezen in de kerk.

Daarom staat de ' :mrgreen: -smiley' er ook achter. :wink:

Terug naar “Archief”