eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 17:05

En andersom... (ook altijd belangrijk om dat in je achterhoofd te houden!)

caprice

Berichtdoor caprice » 18 mar 2004 17:07

Aragorn schreef:En andersom... (ook altijd belangrijk om dat in je achterhoofd te houden!)

Ja, je hebt gelijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2004 18:44

Evangelisch en reformatorisch zijn gewoon twee subculturen, en dat we elkaar niet altijd begrijpen bewijst dit topic wel.
Wij zien gevaren die evangelischen niet zien.


Soms kan dat kloppen... Soms kun je ook in dingen gevaren zien terwijl ze helemaal geen gevaar zijn... maar omdat het niet in de tradities past vinden mensen het dan eng, het is anders dan het oude vertrouwde, zoals het altijd was.

En die tweedeling tussen evangelisch en reformatorisch moet je ook niet teveel maken... op de EO-jongerendag zie je dat die 2 groepen namelijk prima samen gaan :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Poolrev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:22

Berichtdoor Poolrev » 19 mar 2004 05:59

caprice schreef:Misschien goed om dit ook hier te plaatsen:

Reformatorische mensen leven vanuit tradities. Hebben hun eigen cultuur. Hun eigen muziek, kleding, manier om hun geloof te beleven.

Voor het woord 'reformatorische' kun je ook 'evangelische' of 'Afrikaanse', 'Russische', of 'Amerikaanse' zetten.


Daar ben ik het niet mee eens, Amerikaanse, russische of afrikaanse is helemaal niet hetzelfde als evangelische. Ik zelf een hele poos van mijn leven in Amerika gewoont, en ben daar dus ook naar de kerk geweest. En om nu gelijk te zeggen dat dat hetzelfde is als evangelische of reformatorische? Nou, niet echt. Uiteraard is geloof cultuurgebonden, maar omdat dat zo is, moeten wij hier in Nederland dat allemaal ook maar overnemen? Omdat ze het daar doen mogen wij het ook? Beetje kort door de bocht vind ik.

Er zijn christenen die erg geloven vanuit hun gevoel, maar er zijn ook christenen die het meer vanuit hun verstand benaderen.


Dat vind ik heel erg gevaarlijk, geloven vanuit je gevoel of verstand. Je moet geloven vanuit het hart. Je gevoel of verstand kan je heel erg bedriegen, daar hebben we allemaal wel ervaring mee, denk ik zo.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Gebruikersavatar
Poolrev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:22

Berichtdoor Poolrev » 19 mar 2004 06:02

Marnix schreef:En die tweedeling tussen evangelisch en reformatorisch moet je ook niet teveel maken... op de EO-jongerendag zie je dat die 2 groepen namelijk prima samen gaan :)


Jah, ik zie een christen en een niet-christen die samen naar een of andere sportevenement zijn ook prima samengaan. Dus moeten die tweedeling ook maar niet teveel maken.....
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 mar 2004 10:15

Poolrev schreef:
Marnix schreef:En die tweedeling tussen evangelisch en reformatorisch moet je ook niet teveel maken... op de EO-jongerendag zie je dat die 2 groepen namelijk prima samen gaan :)


Jah, ik zie een christen en een niet-christen die samen naar een of andere sportevenement zijn ook prima samengaan. Dus moeten die tweedeling ook maar niet teveel maken.....
*volgt poolrev effe niet*
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2004 10:24

Jah, ik zie een christen en een niet-christen die samen naar een of andere sportevenement zijn ook prima samengaan. Dus moeten die tweedeling ook maar niet teveel maken.....


Niet in de zin van dat je geen dingen samen kunt doen inderdaad... stel dat je een christelijke en een niet-christelijk sportevenement hebt... dat schiet niet op... maar als je een sportevenement hebt waar christenen en niet-christenen samen sporten kun je als christen wel iets laten zien aan die mensen, en misschien in de kantine na het sporten onder het genot van een biertje vertellen wie Jezus voor je is :)

Zo is het ook met interkerkelijkheid... je kunt van elkaar leren... met elkaar praten... en samen voor God zingen... om nou een jongerendag met een sportevenement te vergelijken... vergeet niet dat God er centraal staat he :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

caprice

Berichtdoor caprice » 19 mar 2004 19:08

Poolrev schreef:
caprice schreef:Misschien goed om dit ook hier te plaatsen:

Reformatorische mensen leven vanuit tradities. Hebben hun eigen cultuur. Hun eigen muziek, kleding, manier om hun geloof te beleven.

Voor het woord 'reformatorische' kun je ook 'evangelische' of 'Afrikaanse', 'Russische', of 'Amerikaanse' zetten.


Daar ben ik het niet mee eens, Amerikaanse, russische of afrikaanse is helemaal niet hetzelfde als evangelische. Ik zelf een hele poos van mijn leven in Amerika gewoont, en ben daar dus ook naar de kerk geweest. En om nu gelijk te zeggen dat dat hetzelfde is als evangelische of reformatorische? Nou, niet echt. Uiteraard is geloof cultuurgebonden, maar omdat dat zo is, moeten wij hier in Nederland dat allemaal ook maar overnemen? Omdat ze het daar doen mogen wij het ook? Beetje kort door de bocht vind ik.

Amerikaanse christenen, evangelische christenen, reformatorische christenen. Dat bedoel ik. En het zij verre dat wij de gewoonten zouden (moeten) overnemen van een andere (sub)cultuur.

Poolrev schreef:
Er zijn christenen die erg geloven vanuit hun gevoel, maar er zijn ook christenen die het meer vanuit hun verstand benaderen.


Dat vind ik heel erg gevaarlijk, geloven vanuit je gevoel of verstand. Je moet geloven vanuit het hart. Je gevoel of verstand kan je heel erg bedriegen, daar hebben we allemaal wel ervaring mee, denk ik zo.

Inderdaad, niet erg zorgvuldig geformuleerd, misschien. Het geloof uit je hart kan je met je gevoel beleven, maar ook meer verstandelijk. De één zal dus bepaalde zaken meer verstandelijk benaderen, terwijl een ander het in het gevoel sterk beleeft (emotioneel).

egel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 feb 2004 10:49
Contacteer:

Berichtdoor egel » 19 mar 2004 23:20

de eo jongeren dag ben ik niet zo voor

want
vaak zijn de teksten alleen maar lofprijzingen omdat GOD zo goed is

maar komt daar niet iets voor volgens mij

ik heb altijd geleerd op kattebak dat een waar geloof uit drie dingen bestaat elende, verlossing en dankbaarheid
is het dan niet een beetje arm om alleen maar te bedanken

voor de rest de mensen die er heen gaan wil ik niet veroordelen
en op zich is het een goed initiatief maar er moet denk ik meer inhoud aan gegeven worden.

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 20 mar 2004 12:16

egel schreef:de eo jongeren dag ben ik niet zo voor

want
vaak zijn de teksten alleen maar lofprijzingen omdat GOD zo goed is

maar komt daar niet iets voor volgens mij

ik heb altijd geleerd op kattebak dat een waar geloof uit drie dingen bestaat elende, verlossing en dankbaarheid
is het dan niet een beetje arm om alleen maar te bedanken

voor de rest de mensen die er heen gaan wil ik niet veroordelen
en op zich is het een goed initiatief maar er moet denk ik meer inhoud aan gegeven worden.


jij denkt dat er meer inhoud aan gegeven moet worden, ik denk dat je je beter moet laten informeren of een keer langs moet komen.
als jij denkt dat het alleen maar halleluja is, dan heb je het nl mis. lees anders de preek van vorig jaar nog eens door

Gebruikersavatar
M@rije
Luitenant
Luitenant
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 mei 2003 12:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 21 mar 2004 15:01

maar dan is het wel gegrond commentaar
Engaged @ 07-01-2005

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 mar 2004 16:20

egel schreef:de eo jongeren dag ben ik niet zo voor

want
vaak zijn de teksten alleen maar lofprijzingen omdat GOD zo goed is

maar komt daar niet iets voor volgens mij

ik heb altijd geleerd op kattebak dat een waar geloof uit drie dingen bestaat elende, verlossing en dankbaarheid
is het dan niet een beetje arm om alleen maar te bedanken

voor de rest de mensen die er heen gaan wil ik niet veroordelen
en op zich is het een goed initiatief maar er moet denk ik meer inhoud aan gegeven worden.
en als je ellende en verlossing al gehad hebt :wink: ?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 02:09

@mic schreef:
egel schreef:de eo jongeren dag ben ik niet zo voor

want
vaak zijn de teksten alleen maar lofprijzingen omdat GOD zo goed is

maar komt daar niet iets voor volgens mij

ik heb altijd geleerd op kattebak dat een waar geloof uit drie dingen bestaat elende, verlossing en dankbaarheid
is het dan niet een beetje arm om alleen maar te bedanken

voor de rest de mensen die er heen gaan wil ik niet veroordelen
en op zich is het een goed initiatief maar er moet denk ik meer inhoud aan gegeven worden.
en als je ellende en verlossing al gehad hebt :wink: ?


Daar heb je precies het euvel van de "eerst ellende-dan verlossing"theorie te pakken. :wink: Want als je dan de ellende eenmaal gehad hebt wordt deze chronologische volgorde vak losgelaten en blijft de ellende nog steeds op de voorgrond, terwijl men, als men consequent wil zijn, na de bekering geen spoortje ellende meer over zou moeten hebben eigenlijk.. maja, veelste offtopic..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2004 13:25

Waar praten we over.... De EO-jongerendag is helemaal niet alleen maar "blij blij mijn hartje is zo blij". Het is vaak ook confronterend. Ik heb vorig jaar na de EO-jongerendag voor het eerst sinds jaren gehuild... niet omdat ik blij was... maar omdat ik juist mijn ellende zag... en hoeveel de verlossing kostte.

Egel, misschien goed om je meer in dingen te verdiepen voor je er kritiek op geeft? (zie dit niet als een aanval maar als goedbedoelde kritiek, het praat namelijk een stuk beter al beide partijen weten waarover ze praten)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 20:28

Aragorn schreef:
@mic schreef:
egel schreef:de eo jongeren dag ben ik niet zo voor

want
vaak zijn de teksten alleen maar lofprijzingen omdat GOD zo goed is

maar komt daar niet iets voor volgens mij

ik heb altijd geleerd op kattebak dat een waar geloof uit drie dingen bestaat elende, verlossing en dankbaarheid
is het dan niet een beetje arm om alleen maar te bedanken

voor de rest de mensen die er heen gaan wil ik niet veroordelen
en op zich is het een goed initiatief maar er moet denk ik meer inhoud aan gegeven worden.
en als je ellende en verlossing al gehad hebt :wink: ?


Daar heb je precies het euvel van de "eerst ellende-dan verlossing"theorie te pakken. :wink: Want als je dan de ellende eenmaal gehad hebt wordt deze chronologische volgorde vak losgelaten en blijft de ellende nog steeds op de voorgrond, terwijl men, als men consequent wil zijn, na de bekering geen spoortje ellende meer over zou moeten hebben eigenlijk.. maja, veelste offtopic..

Prof. G. Wisse schreef er dit over:
"Maar meen nu nooit, mijn beste lezer, dat ge in een of ander stuk helemaal ‘afgestudeerd’ zijt; en dat dan eerst daarna het volgende stuk komt. Dan zag het er treurig met ons allen uit. Feitelijk zijn we nooit ver genoeg, in geen enkel stuk." (De droefheid naar God, blz. 27)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten