eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2004 16:43

Amen

als ik het goed begreep trek jij in twijfel hoe michal zag dat david niet voor God danste (als dat niet zo is, dan vervalt de vraag die hier na komt) hoe zie jij dat die jongeren niet dansen om de muziek maar voor God.

ook twijfel ik aan de zangers die daar spelen, maar dat is al een discussie over geweest ooit.


Waarom twijfel je aan die jongeren?

Overigens, hoe ik het zie? Door goed op te letten, niet alleen op hoe ze dansen maar hoe ze kijken... waar het hart vol van is loopt de mond van over, door te kijken en met deze jongeren te praten kun je merken waar hun hart vol van is. Met ze praten en naar ze kijkenm daardoor zie ik dat.

Gebruikersavatar
Poolrev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:22

Berichtdoor Poolrev » 23 feb 2004 19:08

Marnix schreef:Kom op... open your eyes.... Dit noem ik dus echt een bijbeltekst naar je eigen hand zetten.... zo uitleggen dat ie precies bij jou visie klopt.

Kom op... het is Het is toch overduidelijk dat David gewoon door de straten danste.... Uit blijdschap. Dat is niet blijdshcap in zijn hart alleen nee, je zag het ook aan hem. Michal zag het vanuit een vensterraam...

Probeer nou geen teksten te verdraaien omdat ze niet aansluiten bij hoe jij tegen dingen aankijkt.

David dartelde, huppelde, sprong als een jong lammetje dat voor het eerst in de lente naar buiten mag door de straten omdat hij blij was voor God. Het staat er zwart op wit... just face it.


Sorry, kan me mond toch niet houden. Je spreekt jezelf heel erg tegen. De Bijbel naar je eigen hand zetten....... Ben je daar zelf ook niet heel erg hard mee bezig? Je hebt het telkens alleen maar over het dansen van David. Ik zou zeggen bekijk de Bijbel is in zijn geheel, en lees eens de gehele geschiedenis. En lees in verband met het onderwerp van deze hele topic ook eens het volgende stukje uit de Bijbel:

Romeinen 12:1-3 :
1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.


Dit zegt genoeg lijkt me.......
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 23 feb 2004 19:45

Heb jij de joden in Israël wel eens zien dansen met de wet ?
Zijn die dan ook wereldgelijkvormig ? Ik denk zelfs dat Jezus meegedanst heeft.
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 feb 2004 20:23

Poolrev schreef:
Marnix schreef:Kom op... open your eyes.... Dit noem ik dus echt een bijbeltekst naar je eigen hand zetten.... zo uitleggen dat ie precies bij jou visie klopt.

Kom op... het is Het is toch overduidelijk dat David gewoon door de straten danste.... Uit blijdschap. Dat is niet blijdshcap in zijn hart alleen nee, je zag het ook aan hem. Michal zag het vanuit een vensterraam...

Probeer nou geen teksten te verdraaien omdat ze niet aansluiten bij hoe jij tegen dingen aankijkt.

David dartelde, huppelde, sprong als een jong lammetje dat voor het eerst in de lente naar buiten mag door de straten omdat hij blij was voor God. Het staat er zwart op wit... just face it.


Sorry, kan me mond toch niet houden. Je spreekt jezelf heel erg tegen. De Bijbel naar je eigen hand zetten....... Ben je daar zelf ook niet heel erg hard mee bezig? Je hebt het telkens alleen maar over het dansen van David. Ik zou zeggen bekijk de Bijbel is in zijn geheel, en lees eens de gehele geschiedenis. En lees in verband met het onderwerp van deze hele topic ook eens het volgende stukje uit de Bijbel:

Romeinen 12:1-3 :
1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.


Dit zegt genoeg lijkt me.......
Misschien ben ik woordenblind hoor ofzo, maar ikz ie hier niets maar dan ook helemaal niets staan over dansen. Dit kan net zo goed gaan over het dekken van de tafel of autorijden.

Wil jij me uitleggen wat wereldgelijkvormig is? Is het feit dat het RD gerukdt wordt met hetzelfde papier en inkt als de playboy ook werelgelijkvormig? Het glas waaruit je dringt, de kleren die je aandoet, de pen die je gebruikt, de tafel waaraan je zit, de manier waarop je je eten nuttigt, of je huiswerk matigt. Zijn die ook niet wereldgelijkvormig?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2004 13:26

Precies.

1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.


Omdat iedereen in de wereld op z'n benen loopt en ik niet wereldgelijkvormig wil zijn ben ik nu aan het oefenen om op mijn handen te kunnen lopen... Ik moet niet te wereldgelijkvormig worden he. Het gaat nog niet zo goed, het is ontzettend onpraktisch maar ja... je moet er wat voor over hebben he :D

Sorry Poolrev maar ik lees hier niks over dansen.

Als je niet wereldgelijkvormig wil zijn zou ik vooral ook niet autorijden, eten en drinken, werken, naar school gaan, en zo kan ik nog wel 100 dingen verzinnen.

Of.... zou het "maar u geheel anders" soms iets anders betekenen? Zou het iets zeggen over je hart, over hoop, over het doel van je bestaan? U geheel anders, u hebt Christus leren kennen. Daar zit het verschil, in het kennen van Hem of niet.

Gebruikersavatar
Poolrev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:22

Berichtdoor Poolrev » 24 feb 2004 19:38

Marnix schreef:Omdat iedereen in de wereld op z'n benen loopt en ik niet wereldgelijkvormig wil zijn ben ik nu aan het oefenen om op mijn handen te kunnen lopen... Ik moet niet te wereldgelijkvormig worden he. Het gaat nog niet zo goed, het is ontzettend onpraktisch maar ja... je moet er wat voor over hebben he :D

Sorry Poolrev maar ik lees hier niks over dansen.

Als je niet wereldgelijkvormig wil zijn zou ik vooral ook niet autorijden, eten en drinken, werken, naar school gaan, en zo kan ik nog wel 100 dingen verzinnen.


Zielig hoor zo 'n reactie..... Had het precies wel verwacht. Aangezien men hier graag van het ene uiterste naar het andere uiterste doorslaat. :roll:


Marnix schreef:Of.... zou het "maar u geheel anders" soms iets anders betekenen? Zou het iets zeggen over je hart, over hoop, over het doel van je bestaan? U geheel anders, u hebt Christus leren kennen. Daar zit het verschil, in het kennen van Hem of niet.


Hierin ben ik deels wel met je eens, maar als je werkelijk Christus kent, dan ziet 'de wereld' als het goed is ook aan de buitenkant dat je "geheel anders" bent. En dat kan ik bij de EOjd nou niet direct zeggen..... :?
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 24 feb 2004 20:05

Hierin ben ik deels wel met je eens, maar als je werkelijk Christus kent, dan ziet 'de wereld' als het goed is ook aan de buitenkant dat je "geheel anders" bent. En dat kan ik bij de EOjd nou niet direct zeggen.....
---------------------------------

Als je met "geheel anders" een gezicht of je net een fles azijn op hebt bedoelt.

Dan vind ik toch de blijde gezichten op de E.O.J meer van een verlost Christen getuigen. En ik denk dat "de wereld'daar sneller door tot bekering komt.
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 24 feb 2004 20:26

Poolrev schreef:
Marnix schreef:Of.... zou het "maar u geheel anders" soms iets anders betekenen? Zou het iets zeggen over je hart, over hoop, over het doel van je bestaan? U geheel anders, u hebt Christus leren kennen. Daar zit het verschil, in het kennen van Hem of niet.


Hierin ben ik deels wel met je eens, maar als je werkelijk Christus kent, dan ziet 'de wereld' als het goed is ook aan de buitenkant dat je "geheel anders" bent. En dat kan ik bij de EOjd nou niet direct zeggen..... :?


de wereld zal het zeker aan de buitenkant zien, en merken. moet je de stewards van het Gelredome eens interviewen na de EOJD, krijg je leuke reacties. ze zijn zeer verbaasd dat 30.000 jongeren zonder rellen schoppen in een stadion kunnen zitten. ze zeggen dat deze jongeren anders zijn. gij geheel anders? lijkt me wel.

en als je zegt dat het ook aan de buitenkant te zien moet zijn, dan kun je ook wel een discussie op touw gaan zetten over de dure merkkleren van refo's. dat lijkt me dan ook niet bepaald gij geheel anders.

ik vind in elk geval dat je niet over dat innerlijk van die jongeren kan oordelen. maar ik verzeker je, dat er velen bij zitten, die van binnen geheel anders zijn! God zij dank! en die voorbeelden ken ik persoonlijk!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2004 23:33

Zielig hoor zo 'n reactie..... Had het precies wel verwacht. Aangezien men hier graag van het ene uiterste naar het andere uiterste doorslaat


Ik wil de je door deze reaktie even laten zien dat het Gij geheel anders en Wordt niet wereldgelijkvormig niet betekent dat je gelijk alles anders moet doen dan de wereld.... Ik vind het zo raar dat dit als excuus wordt gebruikt tegen een eo-jongerendag. Het is normaal dat je aan iemand kan zien als hij/zij blij is maar omdat we geheel anders zijn moeten we dat dus maar niet doen? Zo is het gewoon niet bedoeld. Ik vind het jammer dat deze tekst selectief wordt gebruikt, als het goed uitkomt... om veranderingen tegen te gaan bijvoorbeeld...

Hierin ben ik deels wel met je eens, maar als je werkelijk Christus kent, dan ziet 'de wereld' als het goed is ook aan de buitenkant dat je "geheel anders" bent. En dat kan ik bij de EOjd nou niet direct zeggen.....


Wina heeft gelijk, die blije jongeren stralen denk ik op dat moment meer uit dat ze van Christus zijn dan mensen in een kerk die strak voor zich uitstaren. Die jongeren daar zijn overigens net zo anders als iemand die met rok en hoed laat zien dat hij/zij christen is... Dacht je dat een niet-gelovige die naar de jongerendag kijkt op tv bijvoorbeeld, niet kan zien dat daar een groep christenen staan? Ik kan op straat trouwens niet zomaar een gelovige van een niet-gelovige onderscheiden. Maar als je met iemand in gesprek gaat kom je daar snel genoeg achter :)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 feb 2004 12:31

Dacht je dat een niet-gelovige die naar de jongerendag kijkt op tv bijvoorbeeld, niet kan zien dat daar een groep christenen staan?

als je een hossende menigte ziet staan denk je dan gelijk: he dat zijn christenen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 25 feb 2004 12:33

Ik ben wel de laatste die naar een eo-jongerendag zou gaan. Maar wie ben ik om te oordelen over de goede bedoelingen van die jongeren. Ik ben ervan overtuigd dat daar zeer velen rondlopen die geraakt zijn door jezus. Ik vind het erg kleintjes om die mensen hun overtuiging af te kraken of in vraag te stellen. (wat natuurlijk niet betekent dat het debat niet gevoerd mag worden).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2004 13:34

als je een hossende menigte ziet staan denk je dan gelijk: he dat zijn christenen?


Nee. En als je een niet hossende menigte ziet, herken je ze dan wel meteen? Nee. Een goede boom herken je niet aan de boom, maar aan zijn vruchten. Je herkent een christen niet aan zijn/haar uiterlijk, maar aan zijn/haar gedrag.

Ik ben wel de laatste die naar een eo-jongerendag zou gaan. Maar wie ben ik om te oordelen over de goede bedoelingen van die jongeren. Ik ben ervan overtuigd dat daar zeer velen rondlopen die geraakt zijn door jezus. Ik vind het erg kleintjes om die mensen hun overtuiging af te kraken of in vraag te stellen. (wat natuurlijk niet betekent dat het debat niet gevoerd mag worden).


Een wijze reaktie, Morse! Oordeel niet te makkelijk over bedoelingen van anderen. Het is heel makkelijk om mensen die het anders doen dan jij dat gewend bent te veroordelen. Dat merk ik zelf ook wel eens hier... soms denk ik: Dit is echt triest.... Maar zo denken is niet goed. Kun je mensen in hun hart kijken? Zo niet, oordeel dan ook niet over hun hart!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 feb 2004 14:36

johannes1 schreef:
Dacht je dat een niet-gelovige die naar de jongerendag kijkt op tv bijvoorbeeld, niet kan zien dat daar een groep christenen staan?

als je een hossende menigte ziet staan denk je dan gelijk: he dat zijn christenen?


Als je de menigte bij de Jaarbeurs in deze week ziet, denk je dan gelijk: he dat zijn christenen? En zo ja, is dat dan omdat ze er positief uitspringen of alleen maar omdat ze toevallig een andere kledingstijl hebben?

Ik denk dat Marnix' punt HET punt is waar het om gaat. Wat wordt nu bedoeld het geheel anders zijn? Op sommige punten misschien het uiterlijk, maar daar wordt vaak zo selectief mee omgegaan. We gaan toch niet anders zijn om het anders zijn??!!

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 feb 2004 20:53

marnix zegt dat niet christenen op de tv zo zien dat het christenen zijn. dan vraag ik me toch af hoe je dat ziet aan een hossende menigte.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 25 feb 2004 21:30

Op een EO-jongerendag ervaar je wel een POSITIEVE energie!!! Of die nu dogmatisch juist of fout is kan me geen moer schelen. Ik zie wel elk jaar tijdens het kijken op TV naar deze manifestatie dat Jezus' liefde er te voelen valt. Ik zou er zelf niet naar toegaan omdat ik niet hou van dat "hoera" christendom en ik niet behoor tot het bijbelgetrouwe christendom. Maar dat neemt niet weg dat vele duizenden daar iets doen uit de grond van heel hun hart en bestaan. Daar doet Morse zijn pet voor af.
Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 101 gasten