eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 30 jan 2004 13:12

Ze zetten God op 1 en MWS op 2 misschien.

Je bedoelt waarschijnlijk andersom?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2004 14:14

Nee. Ik ken een heleboel MWS-fans maar ze hebben allemaal God op 1 staan. Als je God niet op 1 hebt staan is MWS ook niet interessant hoor.... dan kun je net zo goed naar seculiere muziek gaan luisteren.

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 31 jan 2004 14:33

amen marnix

ik ben ook beetje MWS fan, maar God staat toch echt op nr 1!!
weet je waarom ik MWS fan ben? niet om MWS zelf, maar om zn liedjes en zn teksten. en kijk, die krijgt hij geinspireerd, door God, dus kom je toch weer bij God uit.

en vooral door zn worshipsongs, kom ik dichter bij God!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2004 18:37

Precies. Dat het pop-muziek is wil nog niet zeggen dat daar de veridolisering zoals ik het maar noem ook net zo is hoor.

Gaaf om te horen Sweap, vooral veel blijven luisteren dan maar ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 02 feb 2004 21:40

weet je waarom ik MWS fan ben? niet om MWS zelf, maar om zn liedjes en zn teksten. en kijk, die krijgt hij geinspireerd, door God, dus kom je toch weer bij God uit.


Hoe weet je dat ze geinspireerd zijn? Bevatten ze geen fouten? En zo wel, hoe zit het dan met die inspiratie? Zo niet, mag ik er dan net zoveel waarde aan hechten als aan de Bijbel?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2004 12:04

Tuurlijk niet. Je moet het net doen als bij andere muziek met christelijke boodschap, of het nou gaat om gezangen, opwekking of worship. Toets ze aan de bijbel. Daar zijn de nummers namelijk op gebaseerd en daarom is moet je je ook niet afvragen of je er meer waarde aan mag hechten of niet. De nummers gaan namelijk over de bijbel, er is dus geen sprake van "meer waarde hechten aan het een dan aan het ander"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 03 feb 2004 14:57

Marnix schreef:Tuurlijk niet. Je moet het net doen als bij andere muziek met christelijke boodschap, of het nou gaat om gezangen, opwekking of worship. Toets ze aan de bijbel. Daar zijn de nummers namelijk op gebaseerd en daarom is moet je je ook niet afvragen of je er meer waarde aan mag hechten of niet. De nummers gaan namelijk over de bijbel, er is dus geen sprake van "meer waarde hechten aan het een dan aan het ander"


Hmm, de liederen zijn een interpretatie van de Bijbel, niet de Bijbel zelf. Je mag dus wel degelijk onderscheid maken tussen de Bijbel (wel geinspireerd) en de liederen (niet geinspireerd). En door te zeggen dat MWS zijn teksten geinspireerd zijn, verhef je hem daarmee tot een profeet.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 03 feb 2004 15:10

door te zeggen dat MWS zijn teksten geinspireerd zijn, verhef je hem daarmee tot een profeet.


Hallo, zeg...

Het gaat hier toch niet om inspiratie in de bijbelse zin van het woord? Het gaat gewoon om de vraag waardoor iemand geïnspireerd wordt om iets te doen. Zo kun je door een mooie zonsondergang, de liefde voor je vrouw of tot God geïnspireerd worden tot het schrijven van ene lied.

Je kunt ook overal een probleem van maken....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 03 feb 2004 15:15

Klaas,
dank voor de verheldering, een spraakverwarring is zo ontstaan. Ik las het woord inspiratie anders, en ik vraag me af hoe het bedoeld was. Misschien kan daar nog iets over gezegd worden door SWEAP?
Als ik zijn verhaal lees dan krijg ik toch werkelijk het idee dat Sweap mijn interpretatie van inspiratie bedoeld heeft.

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 03 feb 2004 21:52

TheKeimpe schreef:Klaas,
dank voor de verheldering, een spraakverwarring is zo ontstaan. Ik las het woord inspiratie anders, en ik vraag me af hoe het bedoeld was. Misschien kan daar nog iets over gezegd worden door SWEAP?
Als ik zijn verhaal lees dan krijg ik toch werkelijk het idee dat Sweap mijn interpretatie van inspiratie bedoeld heeft.



*zucht* je kunt hier ook nooit eens een paar dagen afwezig zijn... :mrgreen:

maar goed, overigens is sweap een ZIJ en geen hij. om maar een misverstand uit de weg te ruimen :?

met de opmerking dat MWS zijn liedjes geinspireerd krijgt door God, stel ik zijn liedjes absoluut niet op gelijke hoogte met de Bijbel. ik zou niet durven. aan 1 Bijbel heb ik ook wel genoeg trouwens. ik bedoelde daarmee, dat hij niet denkt, sjoh, nou ga ik eens een leuk liedje schrijven, ehm, waarover, ach ja, over God, waarom ook niet...
ik geloof echt dat die man een drijfveer in zich heeft, waardoor hij God wil verheerlijken en groot maken met zijn muziek. en dat komt omdat hij gelooft in God, dus hij heeft de Heilige Geest in zich, en daarom kan hij het doen met hart en ziel.

als je iets geinspireerd krijg, hoef je niet direct een profeet te zijn, maar een kind van God. ik krijg ook wel eens dingen geinspireerd door God, omdat Hij met Zijn Geest in je komt. maar daarom ben ik nog geen profetes.

nu duidelijk wat ik bedoelde?

Gaaf om te horen Sweap, vooral veel blijven luisteren dan maar

doen we! :D Jij ook?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2004 11:42

Jahoor Sweap, ik heb nu opwekking aanstaan ;) Is dat ook goed? ;)

Hmm, de liederen zijn een interpretatie van de Bijbel, niet de Bijbel zelf. Je mag dus wel degelijk onderscheid maken tussen de Bijbel (wel geinspireerd) en de liederen (niet geinspireerd). En door te zeggen dat MWS zijn teksten geinspireerd zijn, verhef je hem daarmee tot een profeet.


Hehe, sorry maar dat zie je niet goed. Tuurlijk is het een interpretatie van de bijbel. Daarom moet je wat hij zingt ook aan de bijbel toetsen, als het de bijbel zelf zou zijn zou dat overbodig zijn. Ik denk dat jij ook een bepaald onderscheid moet maken, namelijk tussen Geinspireerd door God en geinspireerd door de bijbel :) Dat is nogal een verschil. Ik schrijf regelmatig gedichten, de inspiratie krijg ik vaak uit de bijbel, door de bijbel te lezen. Maar dat is iets anders dan wanneer je door God geinspireerd wordt zoals de bijbel dat is. Dat verschil is wel belangrijk om te maken, anders gaan we langs elkaar heen praten omdat we verschillend aankijken tegen het woord: Geinspireerd.

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 06 feb 2004 17:09

Marnix schreef:Jahoor Sweap, ik heb nu opwekking aanstaan ;) Is dat ook goed? ;)


ja hoor, dat is ook erg mooi, heb ik nu ook opstaan :D


Misschien kan daar nog iets over gezegd worden door SWEAP?


maarre, misschien kan TK hier nog eens op reageren...? :mrgreen:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2004 20:13

OK,

het misverstand over het woord geinspireerd is weer uit de weg geruimd:) Zo kan ik wel redelijk met je instemmen. Blijft het gegeven dat ik mijn twijfels heb bij de show tijdens een optreden.

"Van Keith Green is bekend dat hij onder de piano wegkroop, als hij mensen opriep om hun hart aan God te geven tijdens een concert. (Overigens is dat een discussie op zich, KG is er erg in teleurgesteld, zie het boek "No Compromise", geschreven door Melody Green e.a.)"
PS. (Tja, dit kwam zo in mij op, is niet echt meer in de discussie...)

Wat verder de vraag is: iemand kan vanuit zijn liefde voor God muziek gaan maken, daar zijn we het helemaal mee eens. Maar als die persoon bepaalde "dwalingen"/onzuiverheden in zijn geloofsleer heeft, dan kan dat, ondanks zijn goede bedoelingen, doorklinken in zijn muziek toch? En in dit geval zal die muziek ondanks de goede bedoelingen toch afgekeurd moeten worden, toch? Waarmee ik niet direct wil zeggen dat MWS dwaalt, dat zou dan door nader onderzoek aangetoond moeten worden.
Verder vraag ik me af wat ik met "kreukels" in iemands levensstijl aanmoet met betrekking tot de muziek die geschreven is. Als ik vraagtekens heb bij de levensstijl van iemand, omdat die niet is zoals voorgeschreven in Gods Woord, kan je dan nog naar die muziek luisteren als echte aanbiddingsmuziek? Hoewel ik niet graag wil oordelen wil ik toch een voorbeeld geven van wat ik hier aan wil geven. Delirious? maakt seculiere muziek (twijfel) en treedt op op seculiere concerten, zonder daar iets van het christendom uit te dragen. Alleen om de mensen een leuk avondje te bezorgen. Wat moet ik nu met hun aanbiddingsmuziek? (GLO heette die CD toch?)

Zomaar wat vragen in het verlengde van de discussie.

Ik hoop voor SWEAP dat ZE niet erg teleurgesteld is dat het antwoord zo lang uitbleef...

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 feb 2004 20:54

Eehh als ik heel eerlijk ben The Keimpe heb ik meer de neiging om andersom te redeneren. Ondanks eventuele leerfouten geloof ik dat hij toch tot eer van God muziek kan maken. God beoordeelt ons niet op onze leerfouten, ik denk niet dat wij dat dan ook niet moeten doen.

Tenslotten bouwden aan de tempel van salomo ook heidenen mee....

UIteraard moet je wel kritisch blijven.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 04:31

TheKeimpe schreef:Verder vraag ik me af wat ik met "kreukels" in iemands levensstijl aanmoet met betrekking tot de muziek die geschreven is. Als ik vraagtekens heb bij de levensstijl van iemand, omdat die niet is zoals voorgeschreven in Gods Woord, kan je dan nog naar die muziek luisteren als echte aanbiddingsmuziek?

Als je dat niet kunt; gooi de psalmen weg.
Als je dat niet kunt; luister niet naar de dominee.
Als je dat niet kunt; sluit je oren voor de profeten.
Als je dat niet kunt; verbrand de Bijbel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 105 gasten

cron