eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jan 2004 16:42

TheKeimpe: jij hield van Saviour Machine. Dat wordt in 'deze kringen' ook niet gezien als prototype christelijk :S

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2004 16:55

kurtyo schreef:TheKeimpe: jij hield van Saviour Machine. Dat wordt in 'deze kringen' ook niet gezien als prototype christelijk :S

nee daar is denk ik nog wel meer commentaar op dan op de zoetsappige muziek van Michael W. Smith

Ik denk dat mensen niet uit de kerk gaan door de EO-jongerendag, maar dat ze juist daar kunnen zien dat je ook kunt geloven op een manier die hun wel aanspreekt. Dus jongeren worden juist teruggeroepen naar God, als ze in de kerk al afgeknapt zijn.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 27 jan 2004 17:15

Dat er mensen zijn die én naar de EOJD gaan én op een gegeven moment niet meer naar de kerk gaan zal voorkomen, maar kun je hiervoor een oorzakelijk verband aantonen? Verlaten deze mensen de kerk (onder andere) doordat ze naar de EOJD toe gaan?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 27 jan 2004 17:44

kurtyo schreef:TheKeimpe: jij hield van Saviour Machine. Dat wordt in 'deze kringen' ook niet gezien als prototype christelijk :S


Heb een broer die konstant dat soort drammerige herrie draait als Stryper, bride enz. Nu heb ik niets tegen bepaalde muziekstijlen maar bij dit geschreeuw rijzen bij mij vaak vraagtekens, vooral wanneer het alleen gaat over de duivel en nooit over waar het over hoort te gaan.
Afbeelding
Las laatst een bijbeltekst die erg toepasselijk is op dit soort herrie, kom 'tie:

Dan zult gij roepen, en de HEERE zal antwoorden; gij zult schreeuwen, en Hij zal zeggen: Ziet, hier ben Ik. Zo gij uit het midden van u wegdoet het juk, het uitsteken des vingers, en het spreken der ongerechtigheid. ( Jesaja 58 : 9 ) :mrgreen:
Laatst gewijzigd door everlastingman op 27 jan 2004 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 jan 2004 17:50

TheKeimpe schreef:OK,

aan het eind krijgt God de eer. Aan het begin krijgt MWS (en niet zijn boodschap) de aandacht.

En op mijn tweede opmerking heb ik nog geen reactie.

Verder ben ik het wel met jullie eens dat cultuurverschil niet per definitie betekend dat de ene cultuur meer christelijk is dan de andere. En dat het mogelijk is te springen van blijdschap in God zal ik zeker niet ontkennen.
Ok wat je laatste opmerking betreft: De laatste 2 cd's van hem is allemaal worship, oftewel gewoon opwekkingsnummers. Als je dat geen inhoud vind hebben, tsjek de topic die daar over gaat. Overigens is een behoorlijk deel van opwekking gewoon letterlijke bijbelteksten.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 27 jan 2004 19:14

Klaas schreef:Dat er mensen zijn die én naar de EOJD gaan én op een gegeven moment niet meer naar de kerk gaan zal voorkomen, maar kun je hiervoor een oorzakelijk verband aantonen? Verlaten deze mensen de kerk (onder andere) doordat ze naar de EOJD toe gaan?

Klaas


Ik denk idd dat er GEEN verband is tussen kerkverlating EN bezoek EOJD. ik ken nl alleen maar andere voorbeelden, van jongeren die naar de EOJD gaan, en daardoor weer graag naar de kerk gaan.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jan 2004 15:30

*grijns*

ik denk dat ik van SaMa concerten ook niet heel blij zou worden, maar qua muziek/tekst zit er heel wat meer inhoud in dan in MWS.

Veel aanbiddingsmuziek is inderdaad op bijbelteksten gebaseerd. Vraag is of de weergave getrouw is. En of muziek en inhoud ook met elkaar te maken hebben. En om niet meer vragen te stellen, of het totaal van de aanbiddingsmuziek van een zekere muzikant ook het totaal van het geestelijk leven beschrijft, in alle hoogte en dieptepunten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2004 16:42

Aanbidding is niet iets wat je alleen doet als alles goed gaat. Paulus zat in de gevangenis van Fillipi en zong lofpsalmen naar God. Paulus was gevangene in Rome maar kijk eens hoe hij schrijft in zijn brieven. Dankbaar.

Dat is aanbidding, niet Halleluja roepen maar God vertellen dat je van Hem houdt dat je naar Hem wil luisteren, niet alleen als alles goed gaat in je leven. God wil dat je van Hem houdt, ook als het minder met je gaat. Overigens zijn lang niet al zijn nummers "Halleluja-nummers"

Meer inhoud in SaMa? Ik durf dat te betwijfelen. Inhoud zit hem niet puur in kennis of hoe zwaar iets is. Het gaat om een relatie hebben met de levende God, als je dat door liederen heen leert noem ik dat pas echt inhoud.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jan 2004 17:04

Beetje flauw om te zeggen dat er in SaMa meer diepgang zit als in MWS en dat daarom SaMa wel gerechtvaardigd zou zijn en MWS niet...

Everlastingman: hier hebben wij al eens over gediscussierd en we zijn het niet met elkaar eens...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2004 20:12

heb een broer die konstant dat soort drammerige herrie draait als Stryper, bride enz. Nu heb ik niets tegen bepaalde muziekstijlen maar bij dit geschreeuw rijzen bij mij vaak vraagtekens, vooral wanneer het alleen gaat over de duivel en nooit over waar het over hoort te gaan.


Nee schreeuwen kan toch echt niet.... wacht daar ben ik niet aan gewend.

Kom... dit heeft met je eigen smaak te maken, en jou smaak is niet automatisch ieders smaak en jou beeld van welke muziek mooi is en welke muziek niet is daarmee nog niet Gods beeld.

En gaat het alleen over de duivel? Dat denk je omdat hun bekendste nummer (To hell with the devil) heet.

Maar wat dacht je van: Soldiers under command, All for One, The Rock that makes me roll, You won't be lonely.

Luister daar de lyrics maar es van. Dan praten we verder.

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 29 jan 2004 00:45

Marnix schreef:Kom... dit heeft met je eigen smaak te maken, en jou smaak is niet automatisch ieders smaak en jou beeld van welke muziek mooi is en welke muziek niet is daarmee nog niet Gods beeld.


Je hebt enigsinds gelijk. Ik wil ook niet zeggen dat alleen loffelijke en zoetsappige weidewatermuziek de juiste is hoor. Ik trek echter (voor mezelf ) een grens en kijk naar hoe bepaalde factoren een invloed op mijn gemoedstoestand hebben. :mrgreen: Jij zal zo je eigen grenzen trekken en dat mag ook, een ieder zei in zijn eigen gemoed verzekerd.

Marnix schreef:En gaat het alleen over de duivel? Dat denk je omdat hun bekendste nummer ( To hell with the devil ) heet.


Ik ben bekend met de muziek van stryper. Een van de leden zit nu in een band genaamd Blissed, zal even een songtekst erbij halen:

I want you to release me
I want you to let me go
Because I've heard the truth and now I know
You've been raping and stealing for way too long
Forcing yourself and doing wrong
I'm standing at the gates all soaked in the blood
And you've got nothing that can bring me down

I hate you because of all you do
I hate you, I belong
I hate you, now I know the truth
I hate you because you are wrong

I want you to start to bleed
You are going to step aside
Because I've heard the truth and now I know
The time is coming when you're going down
You'll get spineshanked you're outranked now
I'll let God damn you while I stand tall and resist
You've got nothing that can bring me down

I hate you because of all you do
I hate you, I belong
I hate you now I know the truth
I hate you because you are wrong

I've heard the truth now I know


Dat is nu typisch een songtekst waarbij mijn gemoedstoestand 30 graden naar beneden daalt. Het is bij mij niet zo dat ik spontaan opgewekt ben na het horen van dit goede nieuws.

Marnix schreef:Maar wat dacht je van: Soldiers under command, All for One, The Rock that makes me roll, You won't be lonely.

Luister daar de lyrics maar es van. Dan praten we verder.


Toen ik 14 was luisterde ik al naar stryper, ik ken de muziek dus door en door. Ik hou er tegenwoordig niet meer zo van. Het merendeel van de songs is mij te drammerig en provocerend. Sommige nummers vind ik nog wel goed om aan te horen maar ik hou meer van u2 en evanescence, dat ligt mij meer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2004 10:40

Je hebt enigsinds gelijk. Ik wil ook niet zeggen dat alleen loffelijke en zoetsappige weidewatermuziek de juiste is hoor. Ik trek echter (voor mezelf ) een grens en kijk naar hoe bepaalde factoren een invloed op mijn gemoedstoestand hebben. Jij zal zo je eigen grenzen trekken en dat mag ook, een ieder zei in zijn eigen gemoed verzekerd.


Prima, dat is inderdaad de goede manier. Zolang je het dan ook inderdaad maar als jou mening ziet en dat doe je inderdaad. Er zijn echter ook mensen die kijken naar wat voor HUN gemoed goed is en wat niet, en vervolgens dat als absolute waarheid voor iedereen gaan neerzetten, het luisteren naar muziek met drum en gitaren is dan niet goed voor hun gemoedstoestand, dus is popmuziek fout en mag niemand er naar luisteren (ik denk bijvoorbeeld aan dhr. Vreugdenhil op de avond over moderne media). Daar heb ik wel moeite mee.

De tekst van Blissed (heb ze op Winter Wonder Rock gezien) getuigt van een grote afkeer van de duivel.... op zich niet verkeerd lijkt me als je aan hem een enorme hekel hebt. De duivel is de enige die je echt mag haten, die je niet hoeft te vergeven etc.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 29 jan 2004 13:01

Marnix schreef:Meer inhoud in SaMa? Ik durf dat te betwijfelen. Inhoud zit hem niet puur in kennis of hoe zwaar iets is. Het gaat om een relatie hebben met de levende God, als je dat door liederen heen leert noem ik dat pas echt inhoud.


kurtyo schreef:Beetje flauw om te zeggen dat er in SaMa meer diepgang zit als in MWS en dat daarom SaMa wel gerechtvaardigd zou zijn en MWS niet...


Als uit mijn woorden geconcludeerd kan worden dan MWS niet gerechtvaardigd is, dan heb ik mijn gedachten niet juist weergegeven.
Ik heb echter grote vraagtekens bij de veridolisering van artiesten als MWS, wat m.i. in de hand wordt gewerkt door de stijl van presenteren zoals dat op de EOjd gebeurde.

Misschien zit er ook wel een persoonlijke noot in de hele zaak. Sommige mensen zullenin lichtvoetig geklank hun hart en ziel beter uit kunnen storten, terwijl anderen daar helemaal niets mee kunnen en in veel "zwaardere" muzieksferen zich tot in hun ziel geraakt kunnen verwonderen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2004 14:13

Precies. Smaken verschillen, mensen verschillen :) Zolang mensen hun eigen manier van tegen dingen aankijken maar niet tot absolute waarheid gaan verheffen, maar accepteren dat die verschillen er zijn.

Als uit mijn woorden geconcludeerd kan worden dan MWS niet gerechtvaardigd is, dan heb ik mijn gedachten niet juist weergegeven.
Ik heb echter grote vraagtekens bij de veridolisering van artiesten als MWS, wat m.i. in de hand wordt gewerkt door de stijl van presenteren zoals dat op de EOjd gebeurde.


Wat kan de EOJD daar aan doen? Wat kan MWS daar aan doen? Ze zetten hem op het podium en daarmee is het klaar. MWS "reflecteert" het applaus dat hij krijgt opzettelijk naar boven. Die veridoliseing komt dan van de jongeren af. Ze zetten God op 1 en MWS op 2 misschien. Maar ja, das altijd beter dan wanneer ze een of andere boy-band op 1 zetten. En op zich is het fan zijn van een christelijke artiest toch nog niet zo erg? Zolang God maar op 1 blijft staan.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 jan 2004 14:46

Mooi we zijn het redelijk eens...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten