Hoi bloempie,
Dat de engelen ook een beproevingstijd hebben doorstaan, weet ik ook niet. Het is een conclusie die ik zelf getrokken heb na aanleiding van hebreen 1, zoals ik al in mijn reactie beschreef.
Veel dingen waarover je nu vragen steld, zijn zaken die God aan ons verborgen houdt, niet alles is blijkbaar relevant voor de mens om te weten. Het gaat er bij God om dat we tot het geloof in Hem komen. Al ben ik net zo nieuwsgierig als jij!En het ook jammer vind dat zulke voor ons ogend waardevolle details in de bijbel niet vermeld worden.
Je vroeg hoe het mogelijk was dat de aarde kon vallen terwijl het zeer goed was. In de hemel is de satan ook gevallen... dus waarom zouden de mensen niet kunnen vallen? Ook de hemel was immers goed geschapen!
Dat satan in de hemel is geweest, lees ik niet in Job. Maar je zou gelijk kunnen hebben dat et na de hemelvaart niet meer mogelijk is... Ik lees in Job alleen dat de satan zich in het heilige gezelschap mengde. God is overal tegenwoordig! Bijvoorbeeld bij abraham en Jakob komt God zelf bij hem op 'bezoek'. Ook van engelen lezen we dat ze op aarde kwamen; lot, maria, zacharias enz. Waarom zou deze heilige samenkomst niet op aarde hebben kunnen plaats vinden?
En aragorn... Dat van het eenderde deel van de sterren dat de draak meeneemt met zijn staart, dat dat de duivel en zijn gevallen engelen betekende, is een verklaring die ik eens van een dominee ontving in zijn preek. Waar deze het vandaan heeft weet ik niet, maar vond dit een zeer logische verklaring daarvoor en is mij bijgebleven. Welke dominee dat is geweest weet ik helaas niet meer, anders zou ik et hem nog even vragen