Lieve Vader <-> boze Rechter.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Lieve Vader <-> boze Rechter.

Berichtdoor Kaw » 16 jan 2004 08:25

Korte inleiding:

Eerst een paar voorbeelden van lieve Vader. Alzo lief had God de wereld..., maar je kunt ook denken aan de goede vader die uitkeek naar zijn zoon en de verloren zoon weer aannam. Daarnaast staat het oude testament bol van teksten waarin staat dat God barmhartig is voor iedereen die zijn toevlucht zoekt bij Hem.

De andere kant is de rechter die zich zeer vertoornt over onze zonden. De God van de zondvloed, de vernietiging van Sodom en Gomorra, een verterend vuur...

De vraag van de topic is:
Wanneer is God een boze rechter en wanneer is God een lieve Vader.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 09:44

Als wij ons niet bekeren zullen wij eenmaal horen van deze Rechter: 'Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend!', maar tot Zijn kinderen zegt Hij: 'Komt in, gij gezegende des Heeren.'

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 16 jan 2004 09:57

ik denk dat je Boze Rechter beter kunt vervangen door rechtvaardige rechter.

Hij is zeer zeker ook een lieve Vader.
Vergelijk het met het natuurlijke, je houdt van je vader, het is een lieve vader. Als jij iets doet wat niet mag, dan is hij boos, maar rechtvaardig want jij weet dat waar je straf voor krijgt niet mocht doen.

Omdat je weet dat hij rechtvaardig vertoornd is houdt je toch van hem en vraag je om vergeving voor wat je gedaan hebt. Ik denk dat je dit op het geestelijke ook toe kunt passen.

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2002 16:13
Locatie: *censuur* utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 19 jan 2004 10:36

Ik ben het ermee eens dat het geen boze rechter is maar een rechtvaardige rechter, als die er niet zou zijn dan zou het einde ook zoek zijn. De opmerking over de opvoeding van de vader kun je hier goed op toepassen om het duidelijk te krijgen.

Zie ook: op 20 vers 11, en ik zag een groten witten troon --> op een troon zit een koning, en het aangezicht -->ookwel, majesteit en heerlijkheid. Hoe kun je god dan een boze rechter noemen vraag ik me af??


Openbaring 20 11-15
11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en34) de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
" You'll never be alone "

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jan 2004 16:49

meid19 schreef:Ik ben het ermee eens dat het geen boze rechter is maar een rechtvaardige rechter, als die er niet zou zijn dan zou het einde ook zoek zijn. De opmerking over de opvoeding van de vader kun je hier goed op toepassen om het duidelijk te krijgen.


Misschien bedoelt Kaw meer 'toornig' in plaats van 'rechtvaardig'?

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Re: Lieve Vader <-> boze Rechter.

Berichtdoor Kaw » 19 jan 2004 16:54

Kaw schreef:De vraag van de topic is:
Wanneer is God een boze rechter en wanneer is God een lieve Vader.


Het maakt niet uit wat voor kreet je er aan plakt, maar als je de onderzoeksvraag lees, moet het toch duidelijk zijn.

Een kort aanzetje. Als je onbekeerd bent, is God dus je rechter, maar wanneer wordt Hij je Vader? Of is Hij dat vanaf de doop?

caprice

Re: Lieve Vader <-> boze Rechter.

Berichtdoor caprice » 19 jan 2004 16:55

Kaw schreef:
Kaw schreef:De vraag van de topic is:
Wanneer is God een boze rechter en wanneer is God een lieve Vader.


Het maakt niet uit wat voor kreet je er aan plakt, maar als je de onderzoeksvraag lees, moet het toch duidelijk zijn.

Een kort aanzetje. Als je onbekeerd bent, is God dus je rechter, maar wanneer wordt Hij je Vader? Of is Hij dat vanaf de doop?

Hij wordt je Vader als je een kind van Hem wordt door Jezus Christus.
Hij blijft altijd een Rechter (altijd rechtvaardig), maar bij Zijn kinderen worden de zonden betaald door de Borg.
Laatst gewijzigd door caprice op 19 jan 2004 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 jan 2004 16:56

kaw schreef:Een kort aanzetje. Als je onbekeerd bent, is God dus je rechter, maar wanneer wordt Hij je Vader? Of is Hij dat vanaf de doop?

vanaf je geboorte denk. Hij is onze Vader van af het beginne, maar we willen Hem niet erkennen als onze Vader. of zie ik het verkeerd?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Lieve Vader <-> boze Rechter.

Berichtdoor hijwel » 19 jan 2004 18:03

Kaw schreef:Het maakt niet uit wat voor kreet je er aan plakt, maar als je de onderzoeksvraag lees, moet het toch duidelijk zijn.

Een kort aanzetje. Als je onbekeerd bent, is God dus je rechter, maar wanneer wordt Hij je Vader? Of is Hij dat vanaf de doop?

Hij is je Vader al vanaf je geboorte, denk aan de verloren zoon. Hij is weggelopen net zoals wij zijn weggelopen in het paradijs. Maar als we bij onze aartse vader weg zullen lopen dan blijft hij ook onze Vader. Zo is het ook met God de Vader hij is de Vader van de wereld, wij zijn kinderen van de vader. Hij heeft ons lief en wacht nog steeds op ons tot dat we eindelijk eens terug komen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2004 23:25

God is rechter. Maar Jezus wisselde met jou van plek. In plaats van dat jij zou worden veroordeeld werd Hij veroordeeld. En jij mag Hem nu als je liefdevolle Vader zien. Geloof in Jezus en God zal je niet straffen maar een Vader voor je zijn!

Gebruikersavatar
dode zee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 dec 2003 11:05
Locatie: Engeland

Berichtdoor dode zee » 02 feb 2004 21:28

Nee, ik denk niet dat God je Vader is vanaf je geboort, en al zeker niet vanaf je doop!
En de vergelijking met de verloren zoon gaat niet op, want die wist immers wat het was te leven met de Vader!
Maar God wil wel onze Vader zijn. Lees maar bijvoorbeeld in het OT, waar Hij vraag van het volk dat ze Hem 'mijn Vader' noemen, en Hij zal hun 'Mijn volk' noemen!
Om onbegrijpelijke redenen wil God een relatie hebben met ons, zoals een Vader handelt met zijn kinderen!
Maar Hij blijft niet eindeloos wachten en vragen. Hij is ook een Rechter, die de zonden niet kan verdragen.
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Vin

Berichtdoor Vin » 02 feb 2004 22:19

dode zee schreef:Om onbegrijpelijke redenen wil God een relatie hebben met ons, zoals een Vader handelt met zijn kinderen!
Onbegrijpelijke redenen? Err, misschien omdat wij Zijn kinderen zijn? Niet zo veel onbegrijpelijks aan. Hij maakt ons, Hij is Vader. 8)

Doortje
Mineur
Mineur
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jan 2004 16:00

Berichtdoor Doortje » 03 feb 2004 16:54

Wel onbegrijpelijke redenen!
Wij zijn Zijn kinderen niet meer! God heeft de mens geschapen, maar de mens heeft zich in het paradijs moedwillig van Hem afgekeerd. God heeft er geen enkele reden voor om nog mensen tot Zijn kinderen te willen maken. Hij is aan ons niks verplicht! Alleen omdat de Heere Jezus aan het kruis gestorven is, kunnen mensen weer met God verzoend worden en zich een kind van God noemen. Maar dan moet er wel eerst wat gebeuren in je leven. Het is niet zo dat God een Vader is voor iedereen! Voor degenen zich niet bekeren is Hij geen Vader maar een Rechter!

Gebruikersavatar
Laurina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:12

Berichtdoor Laurina » 03 feb 2004 19:54

Voor degene die bekeerd zijn, is God een Vader, voor degenen die dat niet zijn is God een rechtvaardig rechter. Wij zijn in het paradijs in opstand gekomen tegen God. Het is een onbegrijpelijk wonder dat de Heere Jezus nog naar de aarde wilde komen om te sterven voor zulke mensen. Degenen voor wie Hij gestorven is kunnen God hun Vader noemen. En dat niet door geboorte of de doop, maar door een waar geloof in Hem.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 feb 2004 20:18

ff kleine aanvulling: voor de adneren wil Hij ook Vader zijn, maar daar hen wordt Hij niet als vader geaccepteerd.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten