Bidden voor elkaar.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Bidden voor elkaar.

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 16:40

Hier weer een nieuw rondje gebedsaanvragen.

Wil iedereen bidden voor Caprice? Dat hij Jezus mag ontdekken als zijn verlosser?
Voor iedereen eigenlijk die Jezus nog niet kent als de verlosser.

En voor mij en mijn vriendin, voor een oplossing in het kiezen voor een kerkverband.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jan 2004 16:53

misschien mag ik ook aandacht vragen voor:

Mattheus 6 3 Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linker [hand] niet weten, wat uw rechter doet;

Ook als het gaat om bidden.

Bidden voor anderen is goed, maar doe het in het verborgen.

Ofwel enige terughoudendheid in het voordragen voor medeforummers voor het gebed lijkt mij wel gewenst.
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 16:56

Maarten schreef:misschien mag ik ook aandacht vragen voor:

Mattheus 6 3 Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linker [hand] niet weten, wat uw rechter doet;

Ofwel enige terughoudendheid in het voordragen voor medeforummers voor het gebed lijkt mij wel gewenst.

Ik zou niet weten waarom. Bidden doe je in het verborgene, maar je mag best openbaar aandacht vragen voor iemand om voor te bidden. Dat gebeurt toch ook in de kerk? Je bent het gewoon niet gewent.

caprice

Re: Bidden voor elkaar.

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 16:59

Kaw schreef:Wil iedereen bidden voor Caprice? Dat hij Jezus mag ontdekken als zijn verlosser?

Dankjewel. Ik durf het zelf eigenlijk nooit te vragen. Omdat ik anderen dan lastig val met de problemen die ik zelf veroorzaakt heb. :oops:

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jan 2004 17:01

Kaw schreef:

Ik zou niet weten waarom. Bidden doe je in het verborgene, maar je mag best openbaar aandacht vragen voor iemand om voor te bidden. Dat gebeurt toch ook in de kerk? Je bent het gewoon niet gewent.

Ik reageer vanuit persoonlijk motieven. Een gebedspunt kan zodanig geformuleerd worden dat de persoon in kwestie zich niet serieus genomen voelt. Ik denk alleen al tussen ev. en ref.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 17:04

Maarten schreef:
Kaw schreef:

Ik reageer vanuit persoonlijk motieven. Een gebedspunt kan zodanig geformuleerd worden dat de persoon in kwestie zich niet serieus genomen voelt. Ik denk alleen al tussen ev. en ref.

Hoe zit dat dan bij de evangelischen? In de reformatorische kerken wordt elke zondag wel voorbede voor meerdere personen gevraagd.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jan 2004 17:09

caprice schreef:Hoe zit dat dan bij de evangelischen? In de reformatorische kerken wordt elke zondag wel voorbede voor meerdere personen gevraagd.
Ik zeg niet dat het niet mag, maar ik vraag terughoudendheid.

In de ref. kerken is voorbede trouwens nagenoeg altijd op verzoek van betrokkene of familie.

Wat bedoel ik dan?

Dit: Het kan zijn dat iemand die een (meestal evang. georienteerd) forumlid voor een ander (meestal ref. georienteerd) forumlid vraagt te bidden of hij zijn of haar beeld van God als rechtvaardig zal mogen verwisselen voor een beeld van God als 'lieve vader'. (sorry voor de karikaturen, pin me er niet op vast, het is een poging om iets duidelijk te maken, niet om mensen in een hokje te stoppen)

Ik zou me niet serieus genomen voelen als dit gezegd werd over mij.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 17:11

Maarten schreef:
caprice schreef:Hoe zit dat dan bij de evangelischen? In de reformatorische kerken wordt elke zondag wel voorbede voor meerdere personen gevraagd.
Ik zeg niet dat het niet mag, maar ik vraag terughoudendheid.

In de ref. kerken is voorbede trouwens nagenoeg altijd op verzoek van betrokkene of familie.

Wat bedoel ik dan?

Dit: Het kan zijn dat iemand die een (meestal evang. georienteerd) forumlid voor een ander (meestal ref. georienteerd) forumlid vraagt te bidden of hij zijn of haar beeld van God als rechtvaardig zal mogen verwisselen voor een beeld van God als 'lieve vader'. (sorry voor de karikaturen, pin me er niet op vast, het is een poging om iets duidelijk te maken, niet om mensen in een hokje te stoppen)

Ik zou me niet serieus genomen voelen als dit gezegd werd over mij.

Inderdaad, want God blijft rechtvaardig, en wij moeten gerechtvaardigd worden.

Erna82

Re: Bidden voor elkaar.

Berichtdoor Erna82 » 15 jan 2004 18:12

caprice schreef:
Kaw schreef:Wil iedereen bidden voor Caprice? Dat hij Jezus mag ontdekken als zijn verlosser?

Dankjewel. Ik durf het zelf eigenlijk nooit te vragen. Omdat ik anderen dan lastig val met de problemen die ik zelf veroorzaakt heb. :oops:

Natuurlijk mag je dat vragen! We zijn hier toch ook voor elkaar?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 15 jan 2004 23:05

ik kan kan me beide kanten Kaw en Maarten, wel indenken. Natuurlijk is het goed als je voor elkaar bid, maar ik kan begrijpen dat sommige mensen in verlegenheid worden gebracht door de vraag. omdat zij het niet gewend zijn op deze manier.
Toch zie ik het als positief, want een gebed geeft vaak kracht.
ook denk ik dat door forummers al langer veel voor elkaar gebeden word.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 23:10

Kgeloof niet dat gebed ooit kwaad kan. Het tegenovergestelde is heel goed mogelijk.

Voor mensen die zich er wat ongemakkelijk onder voelen: het is juist een heel bijbelse opdracht om voor elkaar te bidden. Bovendien is het vaak het enige wat we kunnen doen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 jan 2004 00:58

:oops: :oops: Zouden jullie dan misschien ook voor mij willen bidden? (Als je een plekje voor me over hebt) Want ik draai me de laatste tijd helemaal van God af en ik weet ook niet of ik er wel zo'n zin in heb om me weer om te keren. :oops: :cry:
En ik zie/ voel de noodzaak niet om een kind van God te worden. :oops:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 jan 2004 08:28

Het is altijd nog God die het gebed in de praktijk brengt. Wie zal er slechter worden van een gebed?

Sorry hoor Maarten, maar ik vind je redenatie vergezocht en oneigenlijk. Het is aan God om een gebed te verhoren. Het ligt (!gelukkig!) niet aan het onderwerp en hoe serieus het onderwerp de bidder neemt.

joris

Berichtdoor joris » 16 jan 2004 10:47

God zoekt aanbidders en recht en waarheid, Als dit niet goed voor je voelt, doe je het niet.

Tis overigens nog steeds week van gebed. http://www.eanl.nl/weekvangebed/

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jan 2004 11:30

Ben ik nu zo onduidelijk?????? :cry: :cry:

Al die reacties gaan niet in op wat ik zeg. Het gaat er mij om dat je niet zomaar voor een ander laat bidden waar hij zichzelf niet in herkent, omdat je ze dan niet serieus neemt (zie voorbeeld boven). Als mensen vragen voor zichzelf te bidden, is dat erg goed, maar dan doen ze het zelf.

Terug naar “Archief”