Licht <-> Zwaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Licht <-> Zwaar

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 15:44

Lichte kerken proberen zoveel mogelijk van het geloof een belevenis te maken die je leven verdiept en dat je rust geeft. God is lief, kan haast niet boos zijn. Jezus heeft er voor gezorgt dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken over onze zonden. We leven zoveel mogelijk naar God's geboden, maar wel binnen de grenzen van de moderne samenleving. Het geloof is een leidraad om mee te leven, maar je moet ook weer niet te fanatiek doen.

Zware kerken proberen zo dicht mogelijk bij God en Zijn regels te leven. Men probeert zo bijbels mogelijk te zijn en God is niet je gabber, maar een God die gevreest wil worden. De genade moet niet verkwist worden en wedergeboorte is toch echt een eis om hemel in te kunnen gaan. Alles wat een geloof in de weg staat wordt weggeworpen. Oké, er zijn wat zwakke punten in het matrealisme, maar voor de rest zitten de zware kerken dicht bij Gods woord. Alles is er op gericht om tot eer van God te leven en je leven in Zijn dienst te stellen.

______________________________________________________________________________________

Het ultravreemde voor mij is het feit dat er in een zware kerk juist een enorme afstand tot God wordt ervaren. Hoe zwaarder de kerk, hoe groter de afstand tot God.

Vin

Re: Licht <-> Zwaar

Berichtdoor Vin » 15 jan 2004 15:49

Kaw schreef:Het ultravreemde voor mij is het feit dat er in een zware kerk juist een enorme afstand tot God wordt ervaren. Hoe zwaarder de kerk, hoe groter de afstand tot God.
Misschien vind je dat ultravreemd omdat je iets vergat te vermelden? Je zegt dat de 'zware' zo bijbels mogelijk willen zijn. Zo ervaar ik dit zelf helemaal niet. Ze willen zo 'dordtse leerregels' mogelijk zijn. Dit is heel wat anders.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 jan 2004 15:53

Vin schreef:
Kaw schreef:Het ultravreemde voor mij is het feit dat er in een zware kerk juist een enorme afstand tot God wordt ervaren. Hoe zwaarder de kerk, hoe groter de afstand tot God.
Misschien vind je dat ultravreemd omdat je iets vergat te vermelden? Je zegt dat de 'zware' zo bijbels mogelijk willen zijn. Zo ervaar ik dit zelf helemaal niet. Ze willen zo 'dordtse leerregels' mogelijk zijn. Dit is heel wat anders.

Het is niet mijn bedoeling om een discussie te openen over bijbelgetrouwheid van de zware kant, waar ikzelf ook grote twijfels over heb, maar ik probeer duidelijk te maken dat de opzet van de zware kant niet gelukt is. Nergens is schijnbaar zo'n grote afstand tussen hen en God dan aan de zware kant.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jan 2004 16:47

Misschien kunnen deze teksten uit 1 Joh. een en ander in een bijbels kader zetten.

1 Johannes 2 5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.

1 Johannes 5 2 Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.
1 Johannes 5 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

Het liefhebben van God bestaat ook voor een deel uit het houden van Zijn geboden (hoe heb ik mij te schamen en te bekeren :oops: )

Wie zegt God lief te hebben, en daarmee slechts enige affectiviteit op het oog heeft, heeft niet op een voluit bijbelse manier lief.

Juist het besef dat God dicht bij is en over onze schouder meekijkt doet God ook heel dicht bij zijn.

Bij de lichte kerken gaat het vooral om God is liefde en is dan ook overal, maar het concreet ernst maken met Zijn geboden ontbreekt wel eens.

Bij de zware kerken wordt vooral de nadruk gelegd op het gebod van God, en wordt wel eens vergeten dat we Gods geboden uit liefde moeten onderhouden.

Beide elementen zijn belangrijk, al moet ik er wel bij zeggen dat ik bij de termen 'licht' en 'zwaar' gebruik heb gemaakt van een karikatuur.
The one thing you can give and still keep is your word.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 jan 2004 17:13

Kaw schreef:Lichte kerken proberen zoveel mogelijk van het geloof een belevenis te maken die je leven verdiept en dat je rust geeft. God is lief, kan haast niet boos zijn. Jezus heeft er voor gezorgt dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken over onze zonden. We leven zoveel mogelijk naar God's geboden, maar wel binnen de grenzen van de moderne samenleving. Het geloof is een leidraad om mee te leven, maar je moet ook weer niet te fanatiek doen.

Zware kerken proberen zo dicht mogelijk bij God en Zijn regels te leven. Men probeert zo bijbels mogelijk te zijn en God is niet je gabber, maar een God die gevreest wil worden. De genade moet niet verkwist worden en wedergeboorte is toch echt een eis om hemel in te kunnen gaan. Alles wat een geloof in de weg staat wordt weggeworpen. Oké, er zijn wat zwakke punten in het matrealisme, maar voor de rest zitten de zware kerken dicht bij Gods woord. Alles is er op gericht om tot eer van God te leven en je leven in Zijn dienst te stellen.

______________________________________________________________________________________

Het ultravreemde voor mij is het feit dat er in een zware kerk juist een enorme afstand tot God wordt ervaren. Hoe zwaarder de kerk, hoe groter de afstand tot God.

Wat is zwaar wat is licht.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 17:16

Komt die afstand niet door het besef dat wij God de rug hebben toegekeerd, en dat de gemeenschap door God alleen door Christus werk hersteld kan worden?
Er zijn kerkdiensten waar de Heere zo'n opening van het Woord wil geven, waar Hij in het midden wil zijn. Gisteravond nog. Voor geen goud zou ik dat willen missen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 17:58

Het geloof is een leidraad om mee te leven, maar je moet ook weer niet te fanatiek doen.
OVer de lichte: Ze zijn juist meestal fanatieker (door de weeks bijbelstudies, bidstonden, evangelisatie etc etc).
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 15 jan 2004 18:31

caprice schreef:Komt die afstand niet door het besef dat wij God de rug hebben toegekeerd, en dat de gemeenschap door God alleen door Christus werk hersteld kan worden?

Door het besef van goed en kwaad wordt de afstand tussen God en mens groter. Maar het feit dat een mens beseft dat Jezus door zijn leiden deze band weer mogelijk heeft gemaakt, zou de mens die dat beseft weer dichter bij God brengen.

En wat 'zwaar' en 'licht' betreft, het is volgens mij ook voor een groot deel van de manier waarop je het beleeft. Bij 'zwaar' kan ik me er aan ergeren dat bijv. de Dordse Leerregels als even belangrijk worden gezien als de Bijbel, terwijl deze laatste het Woord van God is en de eerste mensenwerk (goed boek hierover: 'De bijbel en de belijdenis', J.G. Fijnvandraat). Bij 'licht' vind ik de preek af en toe wat oppervlakkig overkomen. Ik ben voor de gouden middenweg.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 jan 2004 20:06

Waar je ook rekening mee moet houden is dat 'de zware kant' wat minder makkelijk over het persoonlijk geloof praat. uit angst dat mensen er hiaten ontdekken, denk ik. Over de kerkleer, dat praat prima, maar niet over wat God voor jou persoonlijk is en wat Hij in je leven gedaan heeft. MEnsen zijn toch bang dat ze er niet over mogen praten.

Pas sprak ik mijn oma en heel voorzichtig vroeg ik naat haar leven met God want ik weet dat ze een bekeerde vrouw is. Aan heel haar leven zie ik dat, maar ze praat er nauwlijks over. Ik zei haar dat ik er naar verlangde om haar verhaal te horen. Vervolgens heeft ze 3 uur volgepraat, het was zo mooi... we hebben gehuild en ze bleef maar praten. God is voor haar niet op een afstand, Hij is in haar. Maar ze heeft de vrijmoedigheid niet om over zoiets teers te praten,Mensen in 'lichte' kerken hebben dat toch veel meer. Wat de indruk kan wekken dat zij dichter met God leven.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 20:30

Met terughoudendheidend denk ik dat procentueel meer mensen bekeerd zijn in de lichtere dan in de zwaardere kerken. Maar dat is niet aan mij om over te oordelen.

Wel is er in de lichtere kerken minder geloofsonzekerheid.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 20:32

meschianza schreef:Waar je ook rekening mee moet houden is dat 'de zware kant' wat minder makkelijk over het persoonlijk geloof praat. uit angst dat mensen er hiaten ontdekken, denk ik. Over de kerkleer, dat praat prima, maar niet over wat God voor jou persoonlijk is en wat Hij in je leven gedaan heeft. MEnsen zijn toch bang dat ze er niet over mogen praten.

Pas sprak ik mijn oma en heel voorzichtig vroeg ik naat haar leven met God want ik weet dat ze een bekeerde vrouw is. Aan heel haar leven zie ik dat, maar ze praat er nauwlijks over. Ik zei haar dat ik er naar verlangde om haar verhaal te horen. Vervolgens heeft ze 3 uur volgepraat, het was zo mooi... we hebben gehuild en ze bleef maar praten. God is voor haar niet op een afstand, Hij is in haar. Maar ze heeft de vrijmoedigheid niet om over zoiets teers te praten,Mensen in 'lichte' kerken hebben dat toch veel meer. Wat de indruk kan wekken dat zij dichter met God leven.

Daarom is het ook zo schrijnend dat de kerkenraad gezelschappen uit elkaar jaagt door te dreigen met censuur, en dat terwijl ouderlingen, diakenen en dominees vroeger gezelschap hielden in hun eigen huis. :cry:

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jan 2004 22:45

Vin schreef:

gemene opmerking vind ik dit
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jan 2004 22:47

@mic schreef:Met terughoudendheidend denk ik dat procentueel meer mensen bekeerd zijn in de lichtere dan in de zwaardere kerken. Maar dat is niet aan mij om over te oordelen.

waarom doe je dat dan?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 23:11

jacobH schreef:
@mic schreef:Met terughoudendheidend denk ik dat procentueel meer mensen bekeerd zijn in de lichtere dan in de zwaardere kerken. Maar dat is niet aan mij om over te oordelen.

waarom doe je dat dan?
Omdat dat mijn indruk is. Ik zeg alleen dat je geen waardeoordeel aan mijn indruk moet hangen, en dat ik dat ik gelukkig ook niet beoordeel of iemand bekeerd is.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 23:12

jacobH schreef:
Vin schreef:

gemene opmerking vind ik dit
Waarom wordt er dan vaker geschermd om leerstellingen te verdedigen met de DL dan met de Bijbel. Ik ben het eigenlijk wel met vin eens...
Afbeelding

Terug naar “Archief”