Christelijke Computerspellen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Christelijke Computerspellen?

Berichtdoor Vin » 15 jan 2004 04:34

Ik post hem maar in deze rubriek, lijkt me hier het beste te passen.

Jaja. Interessant onderwerp? Ik heb hier geen vragen over gezien en het 'debat' in reformatorisch nederland lijkt ook niet echt te leven. Is dat zo? In de Verenigde Staten iniedergeval wel, na elk tragisch schietincident onder de jeugd word ook steevast de computerspelletjesindustrie aangewezen als de schuldige.

Veel geweld, veel bloed, dit brengt onze tere zieltjes toch wel van slag! En dan is er nog de vraag, zijn sommige spellen uberhaubt wel verantwoord om te spelen? In Doom of Quake waad je tot kniehoogte tussen de lijken van allerhande demonen die je met een indrukwekkend arsenaal aan wapens terug mag schieten naar de hel. Kan dit?

Een bedrijf in Canada zou graag een lichtend licht en een zoutend zout in de games industrie zijn. Staan we aan de vooravond van Gospel Games of is het initiatief flauwekul? In Eternal War: Shadows of Light word je gezonden door God om de demonen uit het hoofd van de suicidale John te verbannen. Er komt geen bloed in voor volgens de ontwikkelaars; want dat is slecht. De demonen gaan dus niet 'dood', maar worden 'verbannen'. Geweld a la Buffy dus. (Voor niet ingewijden, je steekt wel een zwaard in iemand maar ze doen poef in plaats van splat)

With eight high powered weapons with alternative firing modes it is your turn to turn the tide. If that isn't enough, hook up with your friends and work together in two frantic cooperative multiplayer modes. Failure is not an option. It's time to kick some demon scales.

Evangeliserend, of een typisch geval van de plank compleet misslaan?

En, op welke manier beoordelen we dan spelletjes? Is dit nog moeilijker dan muziek, of valt het allemaal wel mee?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jan 2004 12:07

Ik kan zo'n spel niet echt als evangelisatiemiddel zien ofzo. Mijn ervaring (al speel ik niet veel spellen, en zulke nog veel minder) is dat het eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is of je nu demonen met een zwaard lekprikt om iemand te reinigen of dat je ze zonder bijzondere reden allemaal overhoop schiet. Een spel wordt attractief door de grafische afwerking, en vooral de speelbaarheid, spanning enzo.
Daarom heb ik ook altijd een beetje m'n twijfels bij mensen die zulke spellen de schuld van al het geweld geven. Bij mij werkt het in ieder geval niet zo dat ik er aggressief van wordt ofzo. Misschien als je toch al een kronkeltje hebt, dat je dan een soort kapstok voor die neigingen vind in zo'n spel, maar dat zou ook afreagerend kunnen werken.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 15 jan 2004 12:48

Ik vind het een beetje een misgeslagen plank. Iets van: wij willen eigenlijk ook zo'n spel spelen, maar vinden dat slecht, dus doen we het een heel kleinbeetje anders en dan kan het wel. En in dit spel steek je toch ook met een zwaard (dan wel niet om te doden, maar demonen uitdrijven doe je iig niet met een zwaard) en dan is het opeens goed :?:

En zoals Aragorn zegt, het is wel erg makkelijk om meteen zulke spellen de schuld te geven van agressie. Lijkt me niet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 jan 2004 12:52

Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

*Annet*
Generaal
Generaal

christelijke computerspelletjes

Berichtdoor *Annet* » 15 jan 2004 13:29

Weet iemand misschien iets waar ik nette spelletjes kan downloaden voor mijn zoon van 6??
ja, dat is mijn mening dan he.....

Vin

Berichtdoor Vin » 15 jan 2004 14:21

johannes1 schreef:lees dit maar eens
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=83415
Is wel duidelijk dat die meneer met de VUT is; een groot deel van zijn aannames lijken meer gedreven door emotie dan enig gedegen onderzoek. :roll:

En zeggen dat je goed hebt voorspelt dat geweld zou toenemen? Nou nou wat een prestatie. :roll: :mrgreen:

Weet ik ook weer naar welke psycholoog ik niet hoef te gaan :)

Vin

Re: christelijke computerspelletjes

Berichtdoor Vin » 15 jan 2004 14:23

Annettje schreef:Weet iemand misschien iets waar ik nette spelletjes kan downloaden voor mijn zoon van 6??
Ehm... Ik zou niet weten wat een jochie van 6 zou spelen. Ik deed toen Frogger op een monochroom scherm geloof ik. :mrgreen: 8)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 15 jan 2004 15:19

Leuke oude dosspelletjes

>> KLIK HIER <<

Ouderwets maar leuk
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 15 jan 2004 15:23

Annettje: Ik heb niet zoveel verstand van spelletjes voor kinderen, maar ik geloof dat de Redcat serie van Davilex wel geschikt is. Voor zover ik weet zijn dit educatieve spelletjes waarbij kinderen spelenderwijs van alles leren over taal rekenen en topografie.

Vin: Meneer mag dan wel met de VUT zijn maar meneer heeft helemaal gelijk. Misschien heb je niet goed gelezen maar hij haalt een onderzoek uit science aan. Jarenlang is er onderzoek naar gedaan of gewelddadige televisie programma's en spellen effect hebben op kinderen. Uiteindelijke conclusie is dat dit idd zo is. Vooral op jongere kinderen (onder de 12 jaar) is er een groot effect. Dit komt omdat die kinderen nog erg veel de 'grote mensenwereld' naspelen. Ze spelen dan niet alleen de positieve dingen na maar ook de negatieve dingen.
Om terug te komen op te stelling, of het een goed idee is om Chr. games in te voeren: geweld is geweld, dus dat is geen argument om te zeggen dat ze beter zijn. Laten ze maar een gedegen game bouwen. Als 'tie goed in elkaar zit en leuk is wordt het vanzelf een hit. Of je op die manier kan evangeliseren denk ik niet. Tgaat veel mensen om het vechten en niet om de boodschap.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Vin

Berichtdoor Vin » 15 jan 2004 15:33

Floefloe schreef:Vin: Meneer mag dan wel met de VUT zijn maar meneer heeft helemaal gelijk. Misschien heb je niet goed gelezen maar hij haalt een onderzoek uit science aan. Jarenlang is er onderzoek naar gedaan of gewelddadige televisie programma's en spellen effect hebben op kinderen. Uiteindelijke conclusie is dat dit idd zo is. Vooral op jongere kinderen (onder de 12 jaar) is er een groot effect. Dit komt omdat die kinderen nog erg veel de 'grote mensenwereld' naspelen. Ze spelen dan niet alleen de positieve dingen na maar ook de negatieve dingen.

Oh jij bent natuurlijk in een veel betere positie dan ik om te beoordelen of hij gelijk heeft ;) Ik heb zeker wel goed gelezen hoor.

Zie ik je nu echt zeggen dat een publicatie in Science bewijst dat iets zo is? Nou dan kan de bijbel wel de papierversnipperaar in. Denk je misschien niet dat er minstens zoveel onderzoeken zijn die precies het tegendeel bewijzen? Misschien had meneer er beter aan gedaan om iets over de ouders en het voorbeeld van de grote mensen te zeggen, in plaats van het op de docenten of tv te schuiven.

Kinderen spelen de grote mensenwereld na. Ja daar kan ik me wel in vinden. Dus, wat denk je... is een computerspelletje de grote mensenwereld die ze naspelen, of is het misschien erger wanneer papa tijdens het kijken naar het journaal zit te vloeken over alle moslims die het land uitgetrapt moeten worden? Er zitten zo veel kanten overal aan.

Vin

Berichtdoor Vin » 15 jan 2004 15:45

Laat ik mijn eigen standpunt ook even nuanceren...

Televisie heeft een TOTAAL andere impact dan computerspelletjes. Televisie weegt wat dat betreft een stuk zwaarder mee in negatieve gedragsvorming. Dat men alles graag over één kam scheert is een luie maar vooral ook belachelijke voorstelling van zaken. Maar ja, 't gaat hier dus over spelletjes :)

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 15 jan 2004 19:09

In een spel is voor mij (en ik denk dat dat voor velen geldt), de gameplay het belangrijkst. En of die nu aantrekkelijk wordt door balletjes op de goede plek neer te laten komen of door een heel leger overhoop te schieten boeit mij niet zoveel.
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 jan 2004 19:32

Om even op het eerste onderwerp terug te komen: ik vind het een cool idee, hoewel ik mijn vraagtekens zet bij de motieven van de fabrikant :? Volgens mij moeten christenen zo vaak mogelijk bij de heersende cultuur inhaken; dit is echter een discussie apart.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 19:35

Je kunt je keuze tot computerspellen natuurlijk ook beperken tot spellen die wel aan de eisen voldoen, zoals:

- Geen bloedvergieten, moord en doodslag
- Geen ander geweld
- Geen onbijbelse of spottende dingen

Kortom, onschuldige spelletjes.
Hierbij denk ik bijv. aan Midtown Madness.
(Wel die 'muziek' uitschakelen uiteraard!)

jaop

Berichtdoor jaop » 16 jan 2004 11:41

waarom zou je trouwens je kind van 6 aan computerspellen willen helpen? heeftie niks beters te doen ofzo?

Terug naar “Archief”