Christenen onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Christenen onder vuur

Berichtdoor hijwel » 08 jan 2004 22:48

Ik zie een topic over Ger. Gem onder vuur.
Maar wat vindt je dat Christelijk nedelerland zou moeten doen?
Wat doe Christelijke nederland verkeert?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 08 jan 2004 23:06

Christelijk Nederland doet verkeerd:
- Jaagt teveel naar eer, geld, goed, carriere en kapitalisme.
- Bekommert zich misschien te weinig over de armen.
- Maakt te veel ruzie met PKN en S(O)W.
- Dragen hun geloof (hebben ze dat wel?) niet uit.

Vin

Berichtdoor Vin » 08 jan 2004 23:33

Wat is Christelijk Nederland? Jammergenoeg, en dit vind ik echt triest, is de term mij veel te breed om antwoord op te geven. Misschien doet Christelijk Nederland dat wel verkeerd; 't is hutspot. Uiteenlopend van Niks tot Farizeer. En nu met de PKN? Dan weet ik het zelfs binnen mijn eigen gemeente niet meer.

Christelijk Nederland heeft niet eens de Zoon van God meer gemeen. Dat is verkeerd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jan 2004 23:58

Het verkeerde aan christelijk Nederland is het ontbreken van dat christelijke.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 09 jan 2004 00:02

Beetje meer gericht op God zou niet verkeerd zijn denk ik. Beetje minder gericht op zichzelf.
Beetje minder leer, beetje meer HEer. We hebben een levende God, dus we hoeven niet alleen in Hem te geloven, we mogen met hem LEven. Sterker nog: Hij wil in ons leven!

(ik ben tevreden over mijng emeente)

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jan 2004 00:04

joris schreef:Beetje meer gericht op God zou niet verkeerd zijn denk ik. Beetje minder gericht op zichzelf.
Beetje minder leer, beetje meer HEer. We hebben een levende God, dus we hoeven niet alleen in Hem te geloven, we mogen met hem LEven. Sterker nog: Hij wil in ons leven!

Maar wat is de Heer zonder leer?
Dat moet toch samengaan?
Ik las het een keer ergens, maar de uitleg waarom ben ik vergeten.

joris

Berichtdoor joris » 09 jan 2004 00:06

caprice schreef:
joris schreef:Beetje meer gericht op God zou niet verkeerd zijn denk ik. Beetje minder gericht op zichzelf.

Maar wat is de Heer zonder leer?
Dat moet toch samengaan?
Ik las het een keer ergens, maar de uitleg waarom ben ik vergeten.
ach beetje leer is niet verkeerd natuurlijk, tis handig om van elkaar te wetne waar je voor staat en waar je voor gaat.
maar vaak neemt het gesprek (ruzie) over de leer de plaats in van de Heer.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 jan 2004 01:23

de leer is toch het Woord?
dat is juist heel belangrijk want God spreekt juist door het Woord en de bedienig van het Woord.
en een beetje leer is niet genoeg denk ik.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Berichtdoor joris » 09 jan 2004 10:13

nee, de leer is niet het woord. We moeten weer proberen om net als de apostelen te leven met JEzus. Hij leeft immers in ons. Paulus bijvoorbeeld preekte nooit over de wonderbare visvangst of over muntje in de vis van de bek. Wij vermoeiens ons daar constant mee. Als je van de zondagsschool komt hheb je die verhalen tig keer gehoord.

We moeten leven met God, Hij spreekt nog iedere dag.

maar wij hebben net als alle andere godsdiensten van ons geloof een leersysteem gemaakt. Sommige zaken zitten zo dichtgetimmed als een belastingsformulier: gelooft u dit....?bij ja, ga door naar vraag 4. De uitkomst is: u bent nog niet bekeerd. OF: u bent een dwaalleraar. Wee u.

De Leer is voortgekomen uit gesteggel van mensen. God heeft dat niet bedacht.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 jan 2004 10:56

(lief initiatief Hijwel, het is inderdaad makkelijk om er 1 kerkgenootschap uit te pikken, maar we moeten allemaal onze hand in eigen boezem steken)
Mjah, soms denk ik inderdaad dat christelijk nederland veel te weinig uitdraagt. Het enige wat naar buiten komt en de bevolking bereikt zijn onze conflicten onderling.
Hoewel ik anderzijds wel geloof dat er in stilte een hoop moois gebeurd, helaas komt dat nauwelijks in het nieuws.

We zijn ook best schijterig, durven we onze mond nog open te trekken, of willen we veel liever bij de massa horen, niet te veel opvallen. ook voor de laatste mobiel gaan, met iedereen meepraten en vooral niet laten merken dat je wet dat er meer is dan alleen dit aardse bestaan.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jan 2004 15:01

Gisteren zag ik op tv een programma waarin iemand zich afvroeg wat er zou gebeuren als christenen ineens allemaal een of andere jurk aan zouden moeten, zodat iedereen kan zien wie christen is (was naar aanleiding van vergelijking met Hare Krishna's). Zou er dan veel veranderen? Bijna alle mensen die mij kennen, weten wel dat ik christen ben, behalve mijn leerlingen misschien. Toch komt het gesprek niet zo makkelijk op 't onderwerp geloof. Hoe zit dat bij jullie?

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 09 jan 2004 16:57

Er zijn inderdaad niet heel veel momenten waarop ik met ongelovige vrienden over het geloof praat. Het komt er gewoon niet zo vaak op. En ze zijn er ook niet in geïnteresseerd, anders zouden ze me wel vragen.

joris

Berichtdoor joris » 11 jan 2004 21:11

is bij mij ook zo hoor. Maar als Jezus in je leeft kunnen mensen toch eigenlijk niet er om heen leven?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 11 jan 2004 21:25

Ik denk dat je niet moet kijken naar wat 'christelijk Nederland' verkeerd doet of hoe 'christelijk Nederland' het beter moet doen of van God uit moet dragen....

Ik denk dat we eerst naar onszelf moeten kijken (net zo iets als van een beter milieu begint met jezelf), want ik moet meer getuigen en misschien minder vaak in discussie gaan :oops:

God daarbij om hulp vragen, Hij kan je helpen om Jezus Liefde te laten zien en het Vuur van de Geest doen laten branden!
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jan 2004 23:28

Christelijk Nederland zou zich moeten afvragen hoe het meer van Jezus in zich zou kunnen krijgen. Zonder Jezus zijn we ten dode opgeschreven, maar wij mensen bekommeren ons meer om belijdenisgeschriften, uiterlijkheden, psalmberijmingen, bijbelvertalingen, kerkgenootschappen en andere randzaken.

Het woord van God moet verkondigt worden aan de mensen, maar dat is niet meer onze core-business. De meeste christenen zijn in zichzelf gekeerd en hebben geen oog meer voor de mensen die nog niet/nooit van Jezus gehoord hebben. Ze staan als toeschouwers op een tribune, met hun ruggen naar de wedstrijd gekeerd.

Terug naar “Archief”