Gershwin schreef:*Wat is eigenlijk de meerwaarde van een dominee (of voorganger) boven een gewoon gemeentelid?
we gaan gewoon de vragen af
de meerwaarde? ik weet het niet precies. in principe is volgens mij de verhouding tussen predikant en gemeente vergelijkbaar met de verhouding tussen leraar en schooklas (lerende functie), hulpverlener en hulpvrager (pastorale functie), en broeder en zuster (in het geloof).
uiteraard dienen we een predikant met eerbied en respect te behandelen, maar dit is iets wat niet louter en alleen op een predikant van toepassing is, maar op alle mensen. ik weet niet of je van meerwaarde kunt spreken, denk het eigenlijk niet, hoewel een predikant wel een bepaalde functie (treffelijk ambt, zogezegd

) bekleedt.
*Hoe weet je of een dominee/voorganger inderdaad een gelovige is?
in principe uit zijn belijden van geloof. en uiteraard ook aan de vruchten die geloof met zich mee zou moeten brengen (liefde, verdraagzaamheid, vervuldheid met de Heilige Geest). dit is (natuurlijk?) per persoon in verschillende mate aanwezig, maar zou toch bij elke christen in bepaalde mate te bespeuren moeten zijn.
*Welke eisen mag je aan een een dominee/voorganger stellen als gemeente?
allereerst geloof en vervuldheid met de Heilige Geest (wat overigens ook een eis van God aan de "gewone" gemeenteleden is, maar dat terzijde), en verder vaardigheid in de "technische kant", dus of hij een fatsoenlijke preek kan houden, of hij begaafd genoeg is in het pastoraat en niet als een olifant door een porseleinkast walst, of hij recht in de leer is (dus leerstellig aansluit bij de gemeente), en natuurlijk ook of hij een bepaalde gemeente aankan. ik krijg altijd de kriebels als ik zie dat een zojuist afgestudeerde ds. beroepen wordt in een ontzettend grote gemeente. natuurlijk is de kerkeraad verder ook belangrijk, en die dient een predikant in te werken in de gemeente, maar misschien is het beter dat een predikant eerst bij een kleinere gemeente aan de slag gaat. Ahold stelt tenslotten ook geen net afgestudeerde aan als algemeen directeur. maar goed, misschien denk ik teveel buiten de Godddelijke Leiding om.