Status van dominees/voorgangers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Status van dominees/voorgangers

Berichtdoor Gershwin » 08 jan 2004 14:41

Naar aanleiding van een paar andere posts vraag ik me af,

*Waarom je volgens sommigen geen kritiek op dominees zou mogen hebben

en, in het verlengde daarvan:
*Wat is eigenlijk de meerwaarde van een dominee (of voorganger) boven een gewoon gemeentelid?
*Hoe weet je of een dominee/voorganger inderdaad een gelovige is?
*Welke eisen mag je aan een een dominee/voorganger stellen als gemeente?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Napoleon
Moderator

Re: Status van dominees/voorgangers

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2004 15:40

Gershwin schreef:*Wat is eigenlijk de meerwaarde van een dominee (of voorganger) boven een gewoon gemeentelid?

we gaan gewoon de vragen af :)

de meerwaarde? ik weet het niet precies. in principe is volgens mij de verhouding tussen predikant en gemeente vergelijkbaar met de verhouding tussen leraar en schooklas (lerende functie), hulpverlener en hulpvrager (pastorale functie), en broeder en zuster (in het geloof).

uiteraard dienen we een predikant met eerbied en respect te behandelen, maar dit is iets wat niet louter en alleen op een predikant van toepassing is, maar op alle mensen. ik weet niet of je van meerwaarde kunt spreken, denk het eigenlijk niet, hoewel een predikant wel een bepaalde functie (treffelijk ambt, zogezegd :D ) bekleedt.

in principe uit zijn belijden van geloof. en uiteraard ook aan de vruchten die geloof met zich mee zou moeten brengen (liefde, verdraagzaamheid, vervuldheid met de Heilige Geest). dit is (natuurlijk?) per persoon in verschillende mate aanwezig, maar zou toch bij elke christen in bepaalde mate te bespeuren moeten zijn.

allereerst geloof en vervuldheid met de Heilige Geest (wat overigens ook een eis van God aan de "gewone" gemeenteleden is, maar dat terzijde), en verder vaardigheid in de "technische kant", dus of hij een fatsoenlijke preek kan houden, of hij begaafd genoeg is in het pastoraat en niet als een olifant door een porseleinkast walst, of hij recht in de leer is (dus leerstellig aansluit bij de gemeente), en natuurlijk ook of hij een bepaalde gemeente aankan. ik krijg altijd de kriebels als ik zie dat een zojuist afgestudeerde ds. beroepen wordt in een ontzettend grote gemeente. natuurlijk is de kerkeraad verder ook belangrijk, en die dient een predikant in te werken in de gemeente, maar misschien is het beter dat een predikant eerst bij een kleinere gemeente aan de slag gaat. Ahold stelt tenslotten ook geen net afgestudeerde aan als algemeen directeur. maar goed, misschien denk ik teveel buiten de Godddelijke Leiding om.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

wina
Mineur
Mineur

Re: Status van dominees/voorgangers

Berichtdoor wina » 08 jan 2004 18:15

Gershwin schreef:Naar aanleiding van een paar andere posts vraag ik me af,

*Waarom je volgens sommigen geen kritiek op dominees zou mogen hebben

en, in het verlengde daarvan:
*Wat is eigenlijk de meerwaarde van een dominee (of voorganger) boven een gewoon gemeentelid?

* Opbouwende, op de bijbel gegronde kritiek,mag altijd.

* Er is geen meerwaarde, wel moeten wij hem hoogachten, en bijstaan, omdat hij rekenschap moet afleggen.

*Dat kun je zien aan zijn vruchten.

*Hij mag in ieder geval niet manipuleren, en moet een dienende houding aannemen.
Weest blij in de Heer !

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 jan 2004 10:48

Aangezien een dominee ook een zondig mens is hoef je hem nooit en te nimmer tot een heilige verklaren en alles maar goedkeuren wat hij doet en zegt.

Daarentegen mag je ook van uitgaan dat hij door God op die plek is gesteld. Als je puur naar de kerk gaat om te horen waar je de dominee weer af kan zagen, ben je wel heel erstig slecht bezig.

Sinds kort durf ik woorden van de dominee in twijfel te trekken. Maar dan gaat het alleen om traditionele en uiterlijke zaken waar hij zijn uitspraak over doet, en niet over de bijbel.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 09 jan 2004 17:01

Ik weet niet of ik recht van spreken heb in deze, gezien het feit dta mijn man dominee is...

In de Bijbel staat dat degenen die de gemeente wel regeren dubbele eer waardig zijn.
Natuurlijk moet een predikant erop gewezen worden als hij fout gaat. Dat zal meestal door de kerkenraad gedaan worden, maar ik denk dat als gemeente leden je de dominee zult moeten kunnen benaderen. Ik weet dat dat in sommige gemeenten in Nederland erg moeilijk is. De dominee staat op zo'n hoog voetstuk... Hier is dat gelukkig wat minder!

Dominees zijn gewonen mensen van vlees en bloed, een zondaar door genade zalig geworden. Wel is hij, als het goed is, door God geroepen tot de taak van Herder en Leraar in een bepaalde gemeente. Hij voelt zich tot die taak geroepen, of dat nu een grote of kleine gemeente is. Wel zal hij dat met wijsheid moeten doen. Maar ook de gemeente is daarin verantwoordelijk. Sommige mensen denken dat de ds alles maar moet doen, en zijn in de wiek geschoten als een oudeling op bezoek komt in plaats van de ds...!

Verder heeft een ds veel gebed nodig. Hij is als het ware de vaandeldrager, en wordt dus vooral door Satan aan gevallen. Ook een dominee is iemand die twijfels kent, en donkere tijden. Hij heeft dus gebed nodig van de gemeente.

En zoals er al staat: hoe ga je naar de kerk? Biddend dat de ds mag weten gedragen te worden door het gebed, en uitziend om het woord van God te horen? Of alleen maar om kritiek te geven?
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 jan 2004 19:40

Maar, weten jullie, ik begrijp niet zo goed waarom mensen er altijd automatisch van uit gaan dat een dominee een 'kind van God' is en waarom ze er automatisch van uit gaan dat hij echt geroepen is (en niet alleen zijn onderbuikgevoelens volgt) en waarom ze aan die 2 zaken de onfeilbaarheid of in elk geval het hoge gezag van een dominee ophangen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 09 jan 2004 19:57

Gershwin schreef:Maar, weten jullie, ik begrijp niet zo goed waarom mensen er altijd automatisch van uit gaan dat een dominee een 'kind van God' is en waarom ze er automatisch van uit gaan dat hij echt geroepen is (en niet alleen zijn onderbuikgevoelens volgt) en waarom ze aan die 2 zaken de onfeilbaarheid of in elk geval het hoge gezag van een dominee ophangen.

waaromg geloofj e ze niet gewoon? bovendien, dat kan je in hun leven zien als het goed is.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 10 jan 2004 01:55

Idd,

Wat mij opvalt is dat bij bv bij de ger gem in ned (waar mijn ouders lid zijn) de paar voorgangers die ze hebben alleen maar in grote gemeentes staan, en niet in de kleinere.

Daarom lijkt het mij niet echt een roeping meer ook, en denk ik dat er door voorgangers ook wel op gelet wordt wat hun (financiele) situatie wordt in een bepaalde gemeente.

Dan ben je mijns inziens ook niet echt goed bezig.

Ik geloof echt dat het zo is.Misschien zijn het wel foute gedachten, maar er zijn minder grote gemeentes die zonder voorganger zitten dan grote(re).

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jan 2004 07:59

dode zee schreef:In de Bijbel staat dat degenen die de gemeente wel regeren dubbele eer waardig zijn.

Misschien kun je de tekst aangeven?

Ik denk dat je iedereen met respect moet benaderen. En een Ds is dus ook gewoon een mens die ook graag op een goede manier benadert wil worden. Gewoon met respect.
Dus als je kritiek hebt je het gewoon met hem bespreekt en niet met iedereen om je heen maar niet met degene die het betrefd.
En een dominee heeft wel van God een bijzondere positie gekregen. Herder en Leraar van Zijn gemeente.

Bij ons in de kerk hebben ze telkens als er een predikant weggaat een hele lijst met eisen waaraan een predikant zou moeten voldoen.
Zoals: goed met de jeugt om kunnen gaan enz.
Ik ben daar eigenlijk altijd tegen want dan heb je er 1 waarvan je denkt dat die het kan maar dan kan hij het niet met de jeugd uit jou gemeente.

Voor mij moet een predikant gewoon geloven wat God in Zijn woord zegt en leven naar Zijn woord. Een herder en leraar zijn. Ik wil merken aan hem dat wat hij verkondigt van de preekstoel ook zijn leven is.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 08:58

joepie schreef:
dode zee schreef:In de Bijbel staat dat degenen die de gemeente wel regeren dubbele eer waardig zijn.

1 Timotheus 5:
17 Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
18 Want de Schrift zegt: Een dorsenden os zult gij niet muilbanden; en: De arbeider is zijn loon waardig.
19 Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, anders dan onder twee of drie getuigen.

joris

Berichtdoor joris » 10 jan 2004 09:27

volgens mij is eer daar geen eer maar beloning.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jan 2004 09:40

caprice schreef:
joepie schreef:

1 Timotheus 5:
17 Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
18 Want de Schrift zegt: Een dorsenden os zult gij niet muilbanden; en: De arbeider is zijn loon waardig.
19 Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, anders dan onder twee of drie getuigen.

:) Dank je!

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 09:49

joris schreef:volgens mij is eer daar geen eer maar beloning.

Dan had dat er wel direct gestaan, want eerst staat er 'dubbele eer waardig', en in de volgende tekst 'arbeider zijn loon waardig'.

Kanttekening:
33) dubbele eer waardig
Dat is, meerder of overvloediger. Onder welke eer ook hun onderhoud verstaan wordt, gelijk de volgende verzen uitwijzen, en het woord eer bij de Hebreën zo gebruikelijk is. Zie Matth. 7:10,11, enz.

Mattheus 7 vers 10,11:
10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jan 2004 09:57

Er staat wel bij: die arbeiden in het woord en de leer.
Dus ook zij hebben een dubbele verantwoordelijkheid.
Het zal ze dus dubbel aangerekend worden als zij zich niet houden aan het woord en de leer.

angel

Berichtdoor angel » 10 jan 2004 13:58

joris schreef:
Gershwin schreef:Maar, weten jullie, ik begrijp niet zo goed waarom mensen er altijd automatisch van uit gaan dat een dominee een 'kind van God' is en waarom ze er automatisch van uit gaan dat hij echt geroepen is (en niet alleen zijn onderbuikgevoelens volgt) en waarom ze aan die 2 zaken de onfeilbaarheid of in elk geval het hoge gezag van een dominee ophangen.

Als je er vanuit gaat dat ieder mens van nature voor God wegvlucht, zoals Adam in het paradijs, dan heeft mijns inziens iemand die zijn onderbuikgevoelens volgt en dominee wordt daar een roeping voor moeten hebben. Dominee worden is namelijk het tegenovergestelde van vluchten voor God en daarom kun je niet over wat 'onderbuikgevoelens' spreken zonder daarbij de roeping door de Heilige Geest te betrekken!!

In Hem verbonden, :D

Angel

Terug naar “Archief”