Eeuwige bestemming: Hemel of nieuwe aarde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Carlo
Verkenner
Verkenner

Eeuwige bestemming: Hemel of nieuwe aarde?

Berichtdoor Carlo » 06 jan 2004 19:18

Beste mensen,

vaak hoor je mensen zeggen: Straks mogen we eeuwig bij God in de hemel zijn. Maar is dit wel juist? Openbaring spreekt van een nieuwe hemel en aarde als eeuwige bestemming! NIet een hemel zoals we die nu kennen maar een wolkenhemel. Oftewel hemel en aarde zullen dan één zijn en niet meer gescheiden ( want God zal alles en in allen zijn). Botsen deze twee beelden niet met elkaar: hemel of nieuwe hemel en aarde?

Ik hoorde pas een dominee zeggen dat er sprake zal zijn van continuiteit want God laat niet varen wat Zijn hand begon, dus Hij zal niet 'zomaar' de aarde voorgoed vernietigen alsof die er nooit geweest zou zijn!

Hoe kunnen we dit nu vatten: is de eeuwige bestemming nu hemel of hel OF nieuwe aarde/hemel of hel?
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

joris

Berichtdoor joris » 06 jan 2004 19:38

volgens mij staat in de bijbel dat de hemel op de aarde neerdaalt. Daar komt de uitdrukking; de hemel op aarde ook vandaan.
Overigens, hemel of niet, kan me niet schelen. HEt gaat er mij om dat ik eeuwig bij God wil zijn!

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 06 jan 2004 20:45

**Aangezien ik de aantekeningen aan de andere kant van Nederland heb liggen vraag ik iemand anders hier te corrigeren dan wel aan te vullen wanneer het helemaal verkeerd is, bij deze :D **

Inderdaad, dat van die continuïteit is een veel voorkomende gedachte. Dit komt namelijk voort uit de grondtekst waarin het woord 'vernieuwen' (als in: hemel en aarde worden vernieuwd) twee betekenissen kan hebben, nl. 1. vernieuwen (opnieuw beginnen, met een schone lei) 2. vernieuwen (het bestaande maken tot iets totaal nieuws).
In de zinsnede 'nieuwe hemel en nieuwe aarde' wordt het tweede bedoelt.

Wat Joris zegt is ook waar, maar minder plastisch dan hij het uitdrukt. Ik zal van de week in dit topic nog een boektitel geven van een boek dat in een aantal studies ingaat op het begrip dat de hemel en de vernieuwde aarde één zullen zijn. Als je er eens goed over na gaat denken is het prachtig! :mrgreen:

Tot ziens dus.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 jan 2004 22:43

Oftewel we kunnen nog een eeuwigheid van deze aarde genieten :wink
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 06 jan 2004 22:53

ja volgens mij wel. En voglens mij is het eeuwige leven begonnen zodra je Jezus hebt leren kennen. We gaan gewoon door, straks als JEzus terug is gekomen, maar dan in volmaaktheid! Wow@ Daar wil ik bij wezen!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 jan 2004 13:45

Ik ga uit van een nieuwe aarde.
Met Jeruzalem ter grootte van een grove 2000x2000x2000 km.

Ik heb geen reden om aan te nemen dat we eeuwig in de (ook nieuwe) Hemel zullen zijn.
En al helemaal niet om aan te nemen dat we eeuwig gaan zingen oid Afbeelding
..

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 07 jan 2004 18:14

Even mijn gedachten hierover, voornamelijk afkomstig uit de bedelingenleer waar ik me enige tijd geleden in verdiept heb.

Ik denk dat de wereld bevolking uit 3 groepen bestaat:
- de Joden, het door God gekozen volk. Zij zullen de nieuwe aarde beërven.
- de christenen, de mensen die Jezus als Verlosser hebben aangenomen. Zij zullen samen met Jezus/God in de hemel regeren over de nieuwe aarde.
- de heidenen, zij geloven niet in Jezus en zijn geen Jood. Zij zullen uiteindelijk in de hel belanden, de plaats waar God niet is.

Misschien is het een beetje kort door de bocht, maar dit is ongeveer hoe ik denk dat het zit.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 jan 2004 19:04

Volgens mij ondergaat een niet gelovige jood hetzelfde lot als een niet gelovige niet jood. Er is maar één weg, en als je die niet erkent maakt het niet uit of je jood bent of niet. Er staat niet voor niets ergens in de bijbel (als ik het goed heb) dat het echt nazaat van Abraham de gelovigen zijn en niet de joden (tenzij ze geloven natuurlijk).

Overigens heb ik het toch niet zo op de bedelingen leer (dat is toch dat de geestesgaven zoals gebedsgenezing en spreken in tongen e.d. ook niet meer voor nu zien maar alleen voor de eerste gemeenten om hen te helpen groeien of zoiets?)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 07 jan 2004 19:58

@mic schreef:Overigens heb ik het toch niet zo op de bedelingen leer (dat is toch dat de geestesgaven zoals gebedsgenezing en spreken in tongen e.d. ook niet meer voor nu zien maar alleen voor de eerste gemeenten om hen te helpen groeien of zoiets?)

Nee, het is iets anders. Deze leer deelt de tijd in in 7 tijdperken:
1. Geweten / individuen / gescheiden van God (Adam tot Noach)
2. Menselijk bestuur / Volkeren / verstrooid (Noach tot Abraham)
3. Belofte / Abraham / zijn nageslacht uit alle volkeren (Abraham tot Mozes)
4. Wet / Eén volk buiten alle volkeren (Mozes t/m Jezus)
5. Genade / Christus / Zijn nageslacht uit de volkeren (Opstanding tot ?)
6. Volheid der tijden / Volkeren / geoordeeld en vergaderd
7. Koninkrijk / individuen / gemeenschap met God

Maar goed, dit heeft al niet meer echt met het topic te maken. Ik ga nog even zoeken naar bijbelteksten om mijn meningen over de nieuwe hemel en aarde te onderbouwen.

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 07 jan 2004 23:35

- de christenen, de mensen die Jezus als Verlosser hebben aangenomen. Zij zullen samen met Jezus/God in de hemel regeren over de nieuwe aarde.
- de heidenen, zij geloven niet in Jezus en zijn geen Jood. Zij zullen uiteindelijk in de hel belanden, de plaats waar God niet is.

Ik kan dit niet rijmen met wat Paulus zegt, namelijk dat er geen onderscheid meer is tussen Jood en Griek. Waarom zouden wij dan dat onderscheid wel weer gaan maken? Bovendien klopt dit niet met het idee dat hemel en aarde dan een zullen zijn. Dus geen onderscheid meer.

Inderdaad, dat van die continuïteit is een veel voorkomende gedachte. Dit komt namelijk voort uit de grondtekst waarin het woord 'vernieuwen' (als in: hemel en aarde worden vernieuwd) twee betekenissen kan hebben, nl. 1. vernieuwen (opnieuw beginnen, met een schone lei) 2. vernieuwen (het bestaande maken tot iets totaal nieuws).
In de zinsnede 'nieuwe hemel en nieuwe aarde' wordt het tweede bedoelt.

Klopt! in het Grieks zijn er twee woorden voor nieuw: neos ( in het NL gebruikt in woorden als neo-calvinisme etc.) wat betekent dat het nieuw is maar wel uit iets voorkomt -continuiteit- dus. HEt tweede woord is keinos wat iets compleets nieuws betekent. In Openbaring 21 staat het woord keinos voor nieuw. Dus de nieuwe hemel en aarde zullen geen kopie zijn van de eerste hemel en aarde, maar verschoond nieuw zijn ( maar wel!
continuiteit)

Ik ga uit van een nieuwe aarde.
Met Jeruzalem ter grootte van een grove 2000x2000x2000 km.

zouden die groottes niet symbolisch zijn bedoeld: als beeld van de volmaaktheid van Jeruzalem ( ronde getallen)?
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 08 jan 2004 12:11

Erna82 schreef:Even mijn gedachten hierover, voornamelijk afkomstig uit de bedelingenleer waar ik me enige tijd geleden in verdiept heb.

Ik dacht dat deze theorie het 1000-jarig vrederijk betrof (>opname christenen in hemel, vervulling van beloften dat Kanaän aan het volk Israel wordt geschonken).

Waar wordt op gebaseerd dat deze 'takenverdeling' ook voor de nieuwe schepping zou gelden?
..

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 08 jan 2004 13:02

Erna82 schreef:Ik denk dat de wereld bevolking uit 3 groepen bestaat:
- de Joden....
- de christenen...
- de heidenen...

Volgens mij heb je maar 2 groepen mensen (bijbels gezien): Joden en heidenen. Iedereen die geen Jood was, was heiden. Wij dus ook. Iedereen die in Christus gelooft als de Verlosser die is een christen, of 'ie nu Jood is of heiden.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Terug naar “Archief”