Indrukken van Zijn Heerlijkheid aan Zijn Volk op aarde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Indrukken van Zijn Heerlijkheid aan Zijn Volk op aarde

Berichtdoor columbus » 05 jan 2004 23:22

Ik lees in boeken en hoor in de preek soms dat God Zijn Volk op aarde indrukken geeft van Zijn Heerlijkheid, van de hemel ook.
Mag ik vragen hoe dat ik dat moet zien? hoe ervaar je dat? Of is dat iets wat je niet kunt vertellen zo 123?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 jan 2004 23:30

Tja, weet ik niet. Valt bij mij een beetje in de categorie 'Zo lust ik er nog wel een paar'. Dat is zo persoonlijk. Ik kan zeggen dat ik soms de stralen licht in een bos zo mooi vind dat ik daar iets van God's heerlijkheid in zie, maar je kan dan net zo makkelijk Boedha of niks invullen. Je ziet het dus gewoon in alles wat positief is dan. Waarin zien we de heerlijkheid? In al het goede.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 jan 2004 23:32

waarom ik het vraag is hierom, het schijnt zo geweldig te zijn, nu ben ik nieuwschierig hoe dat is, is het een visioen of zo?

ik heb ook momenten dat ik idd b.v. de natuur zie dat ik denk, ja dat is echt super mooi.
maar is er nog iets?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 jan 2004 23:39

columbus schreef:waarom ik het vraag is hierom, het schijnt zo geweldig te zijn, nu ben ik nieuwschierig hoe dat is, is het een visioen of zo?
...
is er nog iets?

Misschien wel, maar ik denk niet dat ze het zo bedoelen. Ik vind het altijd jammer als het wel zo word gepresenteerd. Dan gaan we ons dus inderdaad afvragen waarom wij dan niet dat visioen krijgen, of die bliksemschift van boven die ons verlicht en kracht geeft. Ik ben blij met de kleine dingen. Soms zoek je naar iets groots, en zie je juist de grootsheid van het kleine niet.

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: Indrukken van Zijn Heerlijkheid aan Zijn Volk op aarde

Berichtdoor Brion » 05 jan 2004 23:47

columbus schreef:Ik lees in boeken en hoor in de preek soms dat God Zijn Volk op aarde indrukken geeft van Zijn Heerlijkheid, van de hemel ook.
Mag ik vragen hoe dat ik dat moet zien? hoe ervaar je dat? Of is dat iets wat je niet kunt vertellen zo 123?

Mooie vraag, en de moeite waard om eens over na te denken.
Ik kan het ook niet zo 123 vertellen. In een hiervolgend bericht schrijf je dat het "geweldig schijnt te zijn" en je hebt het zelfs over een visioen.
Misschien kan het ook wel iets kleiners zijn dan dat "geweldige" of dat grootse of indrukwekkende. Ik herken wel iets in wat Vin schrijft, over die lichtstralen in dat bos.

Misschien (ik denk zo maar wat hardop) zou je de vraag ook eens om kunnen draaien? Stel je gelooft in God, en je ziet nooit iets van "Zijn Heerlijkheid", zou het dan niet moeilijk zijn om toch in God te blijven geloven? Ik denk dat iedere gelovige iets ervaart van die "Heerlijkheid".
In heel kleine persoonlijke ervaringen. En die hoeven wat mij betreft niet zo geweldig te zijn, maar wel heel waardevol.

berichtje nog even ge-edit: ik kan het niet laten :D
Ik lees nu de reaktie van Vin hierboven, en vind het zo treffend dat hij het ook over dat "kleine" heeft......Eigenlijk schrijven we precies hetzelfde, maar dan in andere woorden.....Ik ga toch maar eens in telepathie geloven denk ik :D

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 jan 2004 12:38

columbus schreef:waarom ik het vraag is hierom, het schijnt zo geweldig te zijn, nu ben ik nieuwschierig hoe dat is, is het een visioen of zo?

ik heb ook momenten dat ik idd b.v. de natuur zie dat ik denk, ja dat is echt super mooi.
maar is er nog iets?
Ja persoonlijke aanraking van God wordt het meestal genoemd. Ken je het gevoel van een vriend(in) die ook van jouw houdt, wederzijds zegmaar? Dat is nog maar een heele zwakke afspiegeling daarvan. In het licht van zo'n aanraking vallen ook je onzekerheden en twijfels weg omdat je weet dat zoiets alleen maar van God afkomstig kan zijn. (zelf houd ik het ook nooit droog dan)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 06 jan 2004 15:14

Bijvoorbeeld iemand die op je weg wordt geplaatst, een stuk uitleging van de bijbel die je raakt, maar een visioen ofzo zou ook kunnen. Persoonlijk zie ik het meest van Gods heerlijkheid door mensen hier op aarde waar de Geest in werkt en in de bijbel. Soms lees je een stuk en dan wordt zo'n tekst opeens gewoon levend en zie je de troost, grootheid, heerlijkheid en almacht van God er door heen... of misschien maar een glimps ervan...

Een beetje zoals Paulus die afdaald in de hemel en daar dingen zie die niet in mensen woorden gevat kunnen worden.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joris

Berichtdoor joris » 06 jan 2004 19:20

ik kan nooiot zoveel met het woord heerlijkheid. Weet neit goed wat dat betekent.

Maar ik denk dat voor mij de stukjes van God zijn waarvan ik onder de indruk ben, die kleine knipoogjes: drie keer dezelfde bijbeltekst aangereikt krijgen van iemand. Een geweldig mooie troostvolle begrafenismeemaken. Een genezing van iemand die doodziek was, een gesprek met een soulmate, enzovoort.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 06 jan 2004 22:07

ik denk zelf wel eens dat het, om Vin's voorbeeld te gebruiken, een mooie lichtstraal is in een bos. alleen een christen zie daarin iets geweldigs, ontvangen van God en een mens die niet in God geloofd zie dat ook als mooi maar dan als iets vanzelfsprekends.
we zien het beide maar we geven er een andere betekenis aan.

Terug naar “Archief”