Hoe/wanneer zijn de Evangelische gemeentes ontstaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Hoe/wanneer zijn de Evangelische gemeentes ontstaan

Berichtdoor columbus » 02 jan 2004 01:04

hallo, ik heb een vraagje.

wanneer zijn de Evangelische gemeentes, voor zover je die kan samenbundelen, in Nederland ontstaan? of is het vanuit het buitenland hierheen gekomen?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jan 2004 12:28

Volgens mij is Johan Maasbach er voor de oorlog in Den Haag mee begonnen....................................

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 13:01

Toen er een groep mensen constant gingen klappen in een hervormde kerkdienst :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jan 2004 13:39

hijwel schreef:Toen er een groep mensen constant gingen klappen in een hervormde kerkdienst :mrgreen:

Jij hebt een goed beeld van evangelischen. :lol:

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 02 jan 2004 14:23

Nee hoor, ergens rond 1850 bij diverse opwekkingen her en der. In engeland, wales (1904 grote opwekking), Ierland, Amerika......op een heleboel plaatsen waren toen grote opwekkingen waarbij mensen met bosjes vervuld werden van enorm zondebesef en hun hart aan de Heer gaven. Toen ontstond ook het Leger des Heils en rond 1900 ontstond in de Verenigde Staten de pinksterbeweging.

Ik ben nu bezig in een boek met de levensbeschrijving van Smith Wigglesworth, een evangelist uit die periode. Hij werd geboren in 1859 in Engeland en was loodgieter. Hij predikte over de hele wereld het evangelie.
Hij was zo sterk vervuld met Gods Geest dan het gebeurde dat hij in de trein zat en iemand zonder enige aanleiding zei: meneer, u overtuigt mij van zonde! De man viel op zijn knieen, beleed zijn zonde aan de Heer en kwam tot geloof en vervolgens de rest van de treincoupe ook.

Wigglesworth beschrijft zelf dat hij meermalen "door de kracht van God tegen de grond geslagen" werd en ook sprak hij in tongen. Op zijn gebed werden vele duizenden mensen genezen van allerlei kwalen, benen groeiden aan, kankergezwellen vielen op de grond etc etc.

Uit deze tijd is het begin van de evangelische beweging.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 02 jan 2004 14:44

De Evangelische Beweging is er val aller eeuwen. De meeste Evangelischen hebben altijd in de gewone traditionele kerken gezeten.

De eerste Evangelische denominaties ontstonden al rond 1750 in de tijd van Wesley (Methodisten). Daarna inderdaad Baptisten, Vrij Evangelischen, Leger des Heils, Vergadering van Gelovigen en begin 1900 de Pinksterbeweging (eerst ook als bewegin in de traditionele kerk, later als gemeente zelf).
Na 1950 is de Evangelische Beweging zowel als aanhangers, als Evangelische Gemeenten gegroeid. 1958 Had je bijv. de evangelisatie campagne op het Malieveld met T.L. Osborn en later mensen als Billy Graham, e.a. In de tijd onstonden er Evangelische organisaties en vooral een enorme groei aan evangelische gemeenten.

Er zijn in Nederland ongeveer 250-300.000 mensen die naar een evangelisch georienteerde gemeente gaan. Zeker een evengroot aantal mensen heeft evangelisch 'bloed', maar blijft in zijn traditionele kerk.

Wereldwijd is de Evangelische Beweging naast de RK de grootste denominatie. Geschat wordt rond de 700 miljoen. De Pinkster, charismatische beweging groeit daarvan het hardst en wordt geschat op zo'n 450 miljoen.

In Nederland stelt de Evangelische Beweging vergeleken met continenten als Afrika en Zuid Amerika steeds minder voor.

Een aantal algemene kernmerken van Evangelische Gemeenten:
Autoriteit van de Bijbel alleen.
Letterlijke interpretatie Schrift
Persoonlijke geloof, redding van de ziel door genade alleen.
Bekering en toewijding.
Levensheiliging
Nadruk op evangelisatie en zending.
Oecumenische instelling.
Veelal geloofsdoop en algemene verzoening
Aanbod van vrije genade aan een ieder

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jan 2004 15:02

Together, we can. But we won't.

Goodbye.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 02 jan 2004 15:04

Er zijn overigens ook enorm veel vooroordelen jegens evangelischen bij veel reformatorische mensen. Vaak omdat men alles vanuit eigen kaders wil bekijken en beoordelen. Je ziet dat er dan werkelijke kennis uiteindelijk ontbreekt. Bijvoorbeeld kwam ik dit net tegen op internet, een artikel uit het RD van 2001.

===
Doop
In de doopopvatting van veel evangelischen ziet hij een terugdringen van het begrip genade. „Ze zien de doop als een daad van de mens. De mens die de keuze van het geloof heeft gemaakt, onderstreept die keuze met de daad van de doop.
Dat je behouden wordt, is zo niet van het begin tot het eind aan Gods genade te danken, maar aan de beslissing die je neemt voor Jezus.”
--
pfff... hier wordt nogal iets gezegd. Dat je je laat dopen is voor de meeste evangelischen een daad van gehoorzaamheid aan het Woord van God; met Hem sterven en weer opstaan (Rom.6). Of was de Moorman bijv. ook iemand die alle eer naar zichzelf wilde trekken?

Prof. Maris zet vraagtekens bij de plaats van de voorganger in evangelische gemeenten. „Dikwijls werpt iemand zich op als leider van een gemeente. Dat is iets anders dan een ambtsdrager. Die is geen leider, maar dienaar. Bij veel evangelische gemeenten vind je een doperse, autoritaire structuur, waarin de voorganger niet de dienaar van het Woord is, maar de drager van het Woord.”
-
alsof iemand zomaar oudste of voorganger wordt? Alsof Evangelischen geen 'ambten' kennen? Oudste, diakenen, bedieningen als Herder en Leraar functioneren er net zo goed. ALLEEN!! Zij zijn niet degene die alleen de kerk vormen, Evangelischen kennen denk ik sterk het Priesterschap aller gelovigen, zoals we dat lezen in het NT.

De hoogleraar begrijpt de aantrekkingskracht van de evangelische beweging. „In de evangelische beweging staat de mens meer centraal dan bij de Reformatie. Het is de mens, die de goede keuze kan maken. Dat past bij de psychologische invloed in onze samenleving, die de mens met zijn verlangens en mogelijkheden in het middelpunt zet.”
-
Zelf ken ik de reformatorische en evangelische gemeente behoorlijk goed. De mensgerichte preken in de reformatorische kerken zijn anders ook niet van de wind. Heb je al de kenmerken dat je behouden bent? Hoe zit het met jouw bevinding? Preken gaan heel vaak over bekering van de mens. Dat noem ik nu mensgericht, als daar vaak eenzijdig de nadruk op ligt. Bij Evangelischen beheerst het grootste gedeelte vaak van de dienst de lofprijzing en aanbidding van God. Niet alleen het Woord wat verteld: Hoe kom ik tot behoudenis?
Er wordt bij evangelischen vaak inderdaad meer gekeken naar de mogelijkheden en bekwaamheden, middels gaventesten ed. Tegelijkertijd zie ik daar ook iets Bijbels in; wat doe jij met de Talenten als de Heer weer terug komt?

Heel mooi vind ik het om te zien, dat hier op het forum mensen elkaar willen ontmoeten en van elkaar willen leren. Dat is verderrijkend! God zegene ieder daarin! [/b]

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 02 jan 2004 18:34

Evelien schreef:
hijwel schreef:Toen er een groep mensen constant gingen klappen in een hervormde kerkdienst :mrgreen:

Jij hebt een goed beeld van evangelischen. :lol:

Ja en 50 jaar later vallen ze ook nog massaal om :mrgreen:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jan 2004 18:37

Ik zou wel eens een evangelische dienst bij willen wonen, wie weet er een in de buurt van Leersum?

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 02 jan 2004 19:58

essieee schreef:Ik zou wel eens een evangelische dienst bij willen wonen, wie wiet er een in de buurt van Leersum?

Wellicht kunnen deze links je helpen:

Veenendaal:
-Evangelische gemeente
http://www.regenboogveenendaal.nl/
- Baptistengemeente
http://www.baptisten-veenendaal.nl/infovd1.htm
- Volle Evangelie Gemeente (charismatisch)
http://www.berea.net/veenendaal/index.html

Doorn:
-Behoudend Evangelisch
http://www.zoeklicht.nl/kapel.htm
-Baptistengemeente
http://www.baptistengemeentedoorn.nl/

Als je vragen hebt over deze gemeenten, hoor ik het wel

Shalom

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 02 jan 2004 20:09

essieee schreef:Ik zou wel eens een evangelische dienst bij willen wonen, wie weet er een in de buurt van Leersum?

Niet in de buurt van Leersum, maar als je eens met mij mee wil naar de pinkstergemeente wordt je met de auto gehaald en gebracht.
Laat maar ff weten of je dat leuk lijkt.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 02 jan 2004 20:25

HereIam schreef:
essieee schreef:Ik zou wel eens een evangelische dienst bij willen wonen, wie wiet er een in de buurt van Leersum?

Wellicht kunnen deze links je helpen:

Veenendaal:
-Evangelische gemeente
http://www.regenboogveenendaal.nl/
- Baptistengemeente
http://www.baptisten-veenendaal.nl/infovd1.htm
- Volle Evangelie Gemeente (charismatisch)
http://www.berea.net/veenendaal/index.html

Doorn:
-Behoudend Evangelisch
http://www.zoeklicht.nl/kapel.htm
-Baptistengemeente
http://www.baptistengemeentedoorn.nl/

Als je vragen hebt over deze gemeenten, hoor ik het wel

Shalom

Als iemand te kennen geeft eens een Evang. dienst te willen bijwonen, om te zien hoe er het daar toegaat, moet je hem écht niet verwijzen naar een baptisten gemeente. Niet dat ik maar iets tegen een baptisten gemeente heb, maar daar zal hij zeker geen beeld krijgen van een Pinkstergemeente, daar zij de volwassendoop wel gemeen hebben, maar bij de baptisten ligt de nadruk niet zo op de aanwezigheid van de Heilige Geest.
Weest blij in de Heer !

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jan 2004 20:53

btw volgens mij staat dit in de verkeerde rubriek
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 02 jan 2004 23:32

onze gemeente is gewoon ontstaan uit een alphacursus. Romantisch he?

Terug naar “Archief”