Berichtdoor HereIam » 02 jan 2004 15:04
Er zijn overigens ook enorm veel vooroordelen jegens evangelischen bij veel reformatorische mensen. Vaak omdat men alles vanuit eigen kaders wil bekijken en beoordelen. Je ziet dat er dan werkelijke kennis uiteindelijk ontbreekt. Bijvoorbeeld kwam ik dit net tegen op internet, een artikel uit het RD van 2001.
===
Doop
In de doopopvatting van veel evangelischen ziet hij een terugdringen van het begrip genade. „Ze zien de doop als een daad van de mens. De mens die de keuze van het geloof heeft gemaakt, onderstreept die keuze met de daad van de doop.
Dat je behouden wordt, is zo niet van het begin tot het eind aan Gods genade te danken, maar aan de beslissing die je neemt voor Jezus.”
--
pfff... hier wordt nogal iets gezegd. Dat je je laat dopen is voor de meeste evangelischen een daad van gehoorzaamheid aan het Woord van God; met Hem sterven en weer opstaan (Rom.6). Of was de Moorman bijv. ook iemand die alle eer naar zichzelf wilde trekken?
Prof. Maris zet vraagtekens bij de plaats van de voorganger in evangelische gemeenten. „Dikwijls werpt iemand zich op als leider van een gemeente. Dat is iets anders dan een ambtsdrager. Die is geen leider, maar dienaar. Bij veel evangelische gemeenten vind je een doperse, autoritaire structuur, waarin de voorganger niet de dienaar van het Woord is, maar de drager van het Woord.”
-
alsof iemand zomaar oudste of voorganger wordt? Alsof Evangelischen geen 'ambten' kennen? Oudste, diakenen, bedieningen als Herder en Leraar functioneren er net zo goed. ALLEEN!! Zij zijn niet degene die alleen de kerk vormen, Evangelischen kennen denk ik sterk het Priesterschap aller gelovigen, zoals we dat lezen in het NT.
De hoogleraar begrijpt de aantrekkingskracht van de evangelische beweging. „In de evangelische beweging staat de mens meer centraal dan bij de Reformatie. Het is de mens, die de goede keuze kan maken. Dat past bij de psychologische invloed in onze samenleving, die de mens met zijn verlangens en mogelijkheden in het middelpunt zet.”
-
Zelf ken ik de reformatorische en evangelische gemeente behoorlijk goed. De mensgerichte preken in de reformatorische kerken zijn anders ook niet van de wind. Heb je al de kenmerken dat je behouden bent? Hoe zit het met jouw bevinding? Preken gaan heel vaak over bekering van de mens. Dat noem ik nu mensgericht, als daar vaak eenzijdig de nadruk op ligt. Bij Evangelischen beheerst het grootste gedeelte vaak van de dienst de lofprijzing en aanbidding van God. Niet alleen het Woord wat verteld: Hoe kom ik tot behoudenis?
Er wordt bij evangelischen vaak inderdaad meer gekeken naar de mogelijkheden en bekwaamheden, middels gaventesten ed. Tegelijkertijd zie ik daar ook iets Bijbels in; wat doe jij met de Talenten als de Heer weer terug komt?
Heel mooi vind ik het om te zien, dat hier op het forum mensen elkaar willen ontmoeten en van elkaar willen leren. Dat is verderrijkend! God zegene ieder daarin! [/b]