(je) kinderen het evangelie vertellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

(je) kinderen het evangelie vertellen

Berichtdoor columbus » 31 dec 2003 10:13

hallo mensen

ik probeer mn zoontje ,6 jr, te vertellen over bijbel, over Jezus en alles wat erbij hoort. maar soms denk ik wel eens dat ik teveel vertelt erover.
maar het is zó belangrijk en wat kan je hem nu wel vertellen, wat niet?

ik vertel hem over de beloftes van Jezus, over onze schulden,zonden enz.
maar hoe leg je hem uit over de hel? op een kinderlijke manier?

tips zijn welkom :)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 31 dec 2003 10:33

Over de hel kun je niet iets positiefs zeggen natuurlijk, of dat het niet zo erg is om naar de hel te gaan. Ik denk dat je gerust mag zeggen hoe het in de hel is. Daar moet je niet bedekt over praten.
Het is zeker geen gemakkelijk onderwerp. Maar het is wel goed om er openlijk over te praten met je kind. Mijn ouders hebben dat bij mij ook altijd gedaan en ik ben daar heel blij om.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Vin

Berichtdoor Vin » 31 dec 2003 10:46

Het is heel belangrijk... is dat zo? Als een kinderlijk geloof genoeg is, moet dat kind dan zo vroeg mogelijk in alle dingen onderwezen zijn? Wees niet bang om je kind(eren) de tijd te geven om te groeien in en naar God, net als God ons de tijd geeft: ons leven. Ik zou zeggen, probeer je kind het een beetje te laten leiden wanneer het aan de volgende stap toe is.

Net als met sexualiteit: 'Waar komen babies vandaan?' "Mama's buik". En dan later, 'Hoe komen ze in de buik?' Vertel van de liefde van Jezus en als je voor Hem kiest zal je bij Hem zijn. Als je dan niet kiest, ja.. dan zal je daar niet zijn. En dat is de hel toch? Zonder God's liefde zijn.

joris

Berichtdoor joris » 31 dec 2003 12:07

vertel de mooie verhalen! En betrek JEzus bij alles wat je doet. Samen in het bos: wat heeft de Here God dat mooi gemaakt he, zullen we Hem daarvoor danken?

gebruik de kijkbijbel!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 31 dec 2003 15:10

He Columbus

Tja kinderen en geloof, ligt altijd moeilijk, (heb zelf enige ervaring, nee heb zelf geen kinderen, maar heb nu twee keer achter elkaar kerk en recreatie in de vakantie op een camping gedaan (waarvan ik overdrijf echt niet 95% onchrstelijke gezinnen))
je neemt een bijbelverhaal (ik heb eigenlijk een hekel aan het woord verhaal maargoed) liefst uit de kinderbijbel zorg ervoor dat het begrijpbaar is, en lees of liever gezegd vertel het hem, maak het duidelijk met een voorbeeld uit 'tijd' maar wel dat het tot de verbeelding vanh et kind spreekt en probeer het kind de volgende dag of aan het einde van de week het terug te vertellen als het er niet helemaal uitkomt, help hem dan op weg, of neem hem gewoon een keer mee naar de kerk en stel jezelf open voor de vragen idj hij je stelt, kinderen steken vaak meer op in de kerk dan je zult verwachten ( of op de zondagschool)

Ga samen met hem bidden en vraag ook waarvoor hij wil dat je bid, leer samen christelijke kinderliedjes. en kan zo nog wel meer opnoemen
dus vragen of meer suggesties nodig...

groeten rosekapje
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 31 dec 2003 15:12

en om over de hel terug te komen, vraag eens wat hij ervan weet of wat hij erover wil weten, wees eerlijk en ga samen op onderzoek uit als je het antwoord ook niet weet...
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

caprice

Berichtdoor caprice » 31 dec 2003 16:37

Lees voor uit de kinderbijbel van Vreugdenhil.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 dec 2003 17:46

dat is een mooie kinderbijbel ja. Die van Evert Kuijt is ook leuk, daar staan nog een aantal vragen achter elk verhaal.

ja, over de hel praat ik wel, heel belangrijk, maar het is wel eens moeilijk om niet te ver te gaan. hij moet wel beseffen en weten waar het over gaat, zonder hem bang te maken.
dat kan ook door hem op Jezus te wijzen daarna als Redder enz.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 31 dec 2003 17:51

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 31 dec 2003 20:42

Natuurlijk kan je wel wat vertellen over de hel, maar drijf dit niet te ver door. Toen ik in groep 5 van de basisschool zat had ik een meester die daar heel vaak en in details op in ging. Zodat ik (en anderen) er heel angstig van werden en niet meer konden slapen.
Vertel gerust wat, maar laat dat nooit het laatste zijn. Wijs altijd op Jezus macht en liefde!
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

joris

Berichtdoor joris » 31 dec 2003 21:20

volg gewoon de otnwikkeling van een kind.
eerst ontdekken, een hoop liefde, later pas leren wat wel en niet mag. De hel speelt niet zo''n grote rol toch in een mensenleven? als je leert hoe je mag doen hoef je niet explicite te leren wat je niet moet doen.

in de bijbel stat: leert hen de weg die zij mogen gaan.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 31 dec 2003 21:23

Oké maar als je verteld over de liefde van God en over dat we eens bij Hem mogen zijn, zullen er denk ik ook vragen komen over hoe het dan zit als je Jezus niet lief hebt. En ik denk dat dat het moment is om voorzichtig over de hel te praten. Maar gebruik het niet als middel om je kind bang te maken.
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 jan 2004 00:51

zaterdag vond ik een mooi boekje over dit onderwerp.
het heet 'De plichten der ouders' door J.C. Ryle, Den Hertog, Houten

echt heel makkelijk leesbaar en niet te dik, zo'n 50 bladzijdes.
heb het gelezen en vond het super.

Terug naar “Archief”