Berichtdoor Napoleon » 31 dec 2003 15:26
De stelling van de topic-opener: er wordt hier op het forum teveel over wettische/leerstellige zaken gesproken, en te weinig over persoonlijke dingen die met het geloof verband houden (vat ik het zo een beetje goed samen?).
eerst en vooral wil ik stellen dat wetticisme een vreselijk groot gevaar is (het is niet voor niets dat er in de Bijbel zo voor gewaarschuwd wordt), maar in een discussie (en een forum is toch grotendeels een discussieplatform waar je verschillende inzichten naast elkaar kunt leggen) is het vaak toch gemakkelijk als er een duidelijke (vraag)stelling is. daarom is het gemakkelijker over concrete dingen te praten dan over gevoelszaken. bovendien, ik gebruik het forum vooral om bepaalde dingen te leren, en te proberen uit te vinden wat de waarheid is. hoewel ik mijn gevoel nooit helemaal uitschakel bij een discussie, voer ik ze toch meestal niet op gevoel. als ik over persoonlijke zaken wil spreken, zoek ik daar eerder een vriend voor op, omdat ik dan ten eerste weet dat die mij begrijpt (of dat op zijn minst probeert), en ik een persoonlijk gesprek daar geschikter voor vindt.
wel zijn er inderdaad discussies die ook mijns inziens kant nog wal raken, en waar alleen mensen bezig zijn hun onopgeefbare standpunten op te dringen aan andere mensen, die tegenovergestelde onopgeefbare standpunten hebben.
ik ontken niet dat wetticisme een groot probleem is in de refo-gezindte (om toch die term maar te gebruiken de meesten zullen wel weten wat ik bedoel, en ik ben bang dat zij die het niet weten het ook niet wíllen weten), maar volgens mij wordt dat juist op zo'n forum wel extra uitvergroot.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid