Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 12 mei 2004 13:10

Het Weermannetje schreef:
Yael schreef:Wat erg dat je niet naar Jezus wil gaan, terwijl Hij met Zijn armen wijdt uitgespreid staat. Het ligt aan jou zelf als je verloren gaat, en kun je je niet verschuilen achter je zogenaamde onmacht niet te kunnen en willen komen. Heb je dat ooit weleens beleden aan de Heere dat je niet wil en niet kan komen? Dat kun je wel of je het nu met je hart doet of niet.


Puur remonstrants! :mrgreen:

Christus staat niet met Zijn armen wijd, zolang ik niet wil hoor. Het ligt zeker aan mijzelf dat ik verloren ga, maar ik heb al gekozen dus wil ik nu niet meer naar Jezus toe.


Wat een onzin deze laatste uitspraak, lees het zelf nog eens .... en edit het want dit kan gewoon niet.

Weermannetje, wat is je bedoeling? De discussie van 1944 t/m 1953 over doen? Als er 1 geschrift is wat jij zou moeten kennen in een dogmatische discussie is het geschrift van ds. Kersten dat hij heeft laten herdrukken, "Het Merg van het Evangelie" van Fisher. In dit voorwoord neemt hij afstand van de logicale redenatie van Steenblok en geeft duidelijk aan dat het een ONVOORWAARDELIJK AANBOD van GENADE is aan IEDEREEN. Jij stelt een Voorwaardelijk aanbod en nog erger een selectief aanbod.

Wat meer gebeurd in discussies is dat in deze topic verschillende discussies dwars door elkaar lopen en jij knalt de ene uitspraak t.o.v. een andere uitspraak waar jezelf mee tegen spreekt. En hierdoor worden degenen waar je mee discussieert constant heen en weer geslingerd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2004 13:24

Het Weermannetje schreef:Puur remonstrants! :mrgreen:

Christus staat niet met Zijn armen wijd, zolang ik niet wil hoor. Het ligt zeker aan mijzelf dat ik verloren ga, maar ik heb al gekozen dus wil ik nu niet meer naar Jezus toe.


Ten eerste: er valt niets te grijnzen bij zo'n aantijging. Heb je de Dordtse Leerregels al wel eens gelezen?
Lees Hoofdstuk 1, paragraaf 16 maar eens goed door.

Zolang wij geen vast geloof hebben, maar we de "middelen gebruiken", mogen wij niet twijfelen aan Gods goede bedoelingen met ons! (En als we dat niet doen, die middelen gebruiken, dan zullen we ons daar helemaal niet druk om maken.)

OFF-TOPIC: staan de DL ook ergens op internet?

Gebruikersavatar
kootje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 24 jan 2003 12:59
Locatie: Zeist (hoewel een Zeeuwsch harte)

Berichtdoor kootje » 12 mei 2004 13:29

Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2004 13:29

Aragorn schreef:Christus staat niet met Zijn armen wijd, zolang ik niet wil hoor.

ik doen een voorstel om alles wat we gaan zeggen tegen elkaar bijbels te onderbouwen.

Ik kan zeggen: nee dat is niet zo, jij zegt: ja dat is wel zo. Maar laat God maar spreken.

oke, mijn eerste vraag aan jou: "hoe leg jij de gelijkenis van de verloren zoon uit?"

je mag ook een wedervraag stellen (die ik zal proberen bijbels te beantwoorden"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 12 mei 2004 13:32

YEP

http://www.theologienet.nl/dordtse_leerregels.htm

Hoofdstuk 1 paragraaf 16

1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 13:38

Bijbels svp.... de Dorse Leerregels horen niet bij de bijbel... dat valt dus niet onder een bijbelse onderbouwing.

Tja Weermannetje.... Als je het niet wil aannemen ga je verloren ben ik bang. ALs je blijft roepen: Ik kan het niet, terwijl God je allang de kracht heeft gegeven om het aan te kunnen nemen... red je het niet. Ik hoop dat je God je ogen open wil doen.... want je bent blind.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 12 mei 2004 13:44

Marnix schreef:Bijbels svp.... de Dorse Leerregels horen niet bij de bijbel... dat valt dus niet onder een bijbelse onderbouwing.



Het is een weergave wat de bijbel zegt zoals onze voorouders het hebben vastgelegd nav ondermeer de discussie van de vrije wil.

Ik heb de teksten met verwijzingen niet bij de hand en op internet nog niet gevonden. Maar laten we terug gaan naar de topic. (Dit bedoel ik ook richting Weermannetje)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 15:18

Het is een uitleg van de bijbel.... maar je kunt de bijbel op meer manieren uitleggen (kinderdoop, volwassendoop etc...)

Kom dus niet met een bepaalde uitleg van de bijbel, maar met de bijbel zelf en leg die uit!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 12 mei 2004 15:50

Marnix schreef:Het is een uitleg van de bijbel.... maar je kunt de bijbel op meer manieren uitleggen (kinderdoop, volwassendoop etc...)

Kom dus niet met een bepaalde uitleg van de bijbel, maar met de bijbel zelf en leg die uit!


oh, vandaar dus de naam "Dogmatiek / Kerkleer". Volgens mij moet je die discussie maar voeren in een andere topic. Deze discussie gaat over aanbod van genade. En aangezien over dit onderwerp een predikant geschorst is in 1950 en een kerk gescheurd is in 1953, zou ik voorzichtig zijn om met zo'n opmerking te komen.

Nogmaal back to the topic

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 15:54

Dat het Dogmatiek/kerkleer heet, wil toch niet zeggen dat we het alleen maar over de dogmatiek van de gereformeerde kerken mogen hebben?

En JUIST door die verschillende uitleg zijn die scheuringen er gekomen.. :roll:

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 12 mei 2004 15:57

Aragorn schreef:Dat het Dogmatiek/kerkleer heet, wil toch niet zeggen dat we het alleen maar over de dogmatiek van de gereformeerde kerken mogen hebben?

En JUIST door die verschillende uitleg zijn die scheuringen er gekomen.. :roll:


ok, nu back to the topic

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 16:50

Speedy schreef:
Marnix schreef:Het is een uitleg van de bijbel.... maar je kunt de bijbel op meer manieren uitleggen (kinderdoop, volwassendoop etc...)

Kom dus niet met een bepaalde uitleg van de bijbel, maar met de bijbel zelf en leg die uit!


oh, vandaar dus de naam "Dogmatiek / Kerkleer". Volgens mij moet je die discussie maar voeren in een andere topic. Deze discussie gaat over aanbod van genade. En aangezien over dit onderwerp een predikant geschorst is in 1950 en een kerk gescheurd is in 1953, zou ik voorzichtig zijn om met zo'n opmerking te komen.

Nogmaal back to the topic


Gelukkig ben ik geen predikant en kan ik dit wel gewoon zeggen.

Tja ik denk dat we niet veel verder komen, de standpunten worden door iedereen over het algemeen wel bijbels onderbouwd.... Ondanks dat zijn we het nog niet met elkaar eens.

En nu is dit heerlijke nieuws openlijk aan ons allen bekendgemaakt door dezelfde Heilige Geest, Die tot hen gesproken heeft. Het is zoiets heerlijks, dat zelfs de engelen er meer over zouden willen weten. 13 Gebruik dus uw verstand en wees nuchter. Kijk vol verwachting uit naar de dag waarop Jezus Christus terugkomt en God Zijn genade aan u zal bewijzen. 14 Gehoorzaam God omdat u Zijn kinderen bent. Geef niet toe aan de verlangens van vroeger, toen u nog niet beter wist. 15 Wees heilig in alles wat u doet, want de Here Die u heeft geroepen om Zijn kind te worden, is heilig. 16 Hij heeft dat Zelf gezegd: "Wees heilig, want Ik ben heilig." (A) 17 U roept God aan als uw Vader. Maar dat brengt wel verantwoordelijkheid mee; Hij beoordeelt ieder naar zijn daden. Daarom moet u, zolang u hier op aarde woont, ontzag voor Hem hebben. 18 U weet toch wat een geweldige losprijs God heeft betaald om u vrij te kopen van het lege bestaan dat u, net als uw voorouders, leidde. U bent niet vrijgekocht met iets wat vergaat, zoals zilver en goud, 19 maar met het kostbare bloed van een volmaakt en vlekkeloos lam: Het bloed van Christus. 20 God kende Hem al vccr het ontstaan van de wereld, maar heeft Hem pas in deze laatste tijd terwille van ons bekendgemaakt. 21 Daarom vertrouwen wij op God, Die Christus uit de dood heeft laten opstaan en Hem grote macht en majesteit heeft gegeven. Ons geloof en onze hoop zijn op God gevestigd. 22 Nu u aan de waarheid gehoor hebt gegeven, bent u innerlijk gezuiverd en kunt u de broeders oprecht liefhebben. Heb elkaar dan ook altijd van harte lief. 23 U hebt een nieuw leven gekregen; niet door geboorte uit uw ouders, want aan dat leven komt een einde; maar een nieuw leven door wedergeboorte uit God, Die door de levende Christus Zijn woord tot ons blijft spreken. 24 In de Boeken staat er dit over: "De mens is als gras en zijn pracht als een veldbloem. Het gras verdort en de bloem valt af, 25 maar wat God heeft gezegd, geldt voor eeuwig." (B) En daarmee wordt het goede nieuws bedoeld, dat u is bekendgemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 12 mei 2004 20:17

Marnix schreef:
Speedy schreef:
Marnix schreef:Het is een uitleg van de bijbel.... maar je kunt de bijbel op meer manieren uitleggen (kinderdoop, volwassendoop etc...)

Kom dus niet met een bepaalde uitleg van de bijbel, maar met de bijbel zelf en leg die uit!


oh, vandaar dus de naam "Dogmatiek / Kerkleer". Volgens mij moet je die discussie maar voeren in een andere topic. Deze discussie gaat over aanbod van genade. En aangezien over dit onderwerp een predikant geschorst is in 1950 en een kerk gescheurd is in 1953, zou ik voorzichtig zijn om met zo'n opmerking te komen.

Nogmaal back to the topic


Gelukkig ben ik geen predikant en kan ik dit wel gewoon zeggen.

Tja ik denk dat we niet veel verder komen, de standpunten worden door iedereen over het algemeen wel bijbels onderbouwd.... Ondanks dat zijn we het nog niet met elkaar eens.

En nu is dit heerlijke nieuws openlijk aan ons allen bekendgemaakt door dezelfde Heilige Geest, Die tot hen gesproken heeft. Het is zoiets heerlijks, dat zelfs de engelen er meer over zouden willen weten. 13 Gebruik dus uw verstand en wees nuchter. Kijk vol verwachting uit naar de dag waarop Jezus Christus terugkomt en God Zijn genade aan u zal bewijzen. 14 Gehoorzaam God omdat u Zijn kinderen bent. Geef niet toe aan de verlangens van vroeger, toen u nog niet beter wist. 15 Wees heilig in alles wat u doet, want de Here Die u heeft geroepen om Zijn kind te worden, is heilig. 16 Hij heeft dat Zelf gezegd: "Wees heilig, want Ik ben heilig." (A) 17 U roept God aan als uw Vader. Maar dat brengt wel verantwoordelijkheid mee; Hij beoordeelt ieder naar zijn daden. Daarom moet u, zolang u hier op aarde woont, ontzag voor Hem hebben. 18 U weet toch wat een geweldige losprijs God heeft betaald om u vrij te kopen van het lege bestaan dat u, net als uw voorouders, leidde. U bent niet vrijgekocht met iets wat vergaat, zoals zilver en goud, 19 maar met het kostbare bloed van een volmaakt en vlekkeloos lam: Het bloed van Christus. 20 God kende Hem al vccr het ontstaan van de wereld, maar heeft Hem pas in deze laatste tijd terwille van ons bekendgemaakt. 21 Daarom vertrouwen wij op God, Die Christus uit de dood heeft laten opstaan en Hem grote macht en majesteit heeft gegeven. Ons geloof en onze hoop zijn op God gevestigd. 22 Nu u aan de waarheid gehoor hebt gegeven, bent u innerlijk gezuiverd en kunt u de broeders oprecht liefhebben. Heb elkaar dan ook altijd van harte lief. 23 U hebt een nieuw leven gekregen; niet door geboorte uit uw ouders, want aan dat leven komt een einde; maar een nieuw leven door wedergeboorte uit God, Die door de levende Christus Zijn woord tot ons blijft spreken. 24 In de Boeken staat er dit over: "De mens is als gras en zijn pracht als een veldbloem. Het gras verdort en de bloem valt af, 25 maar wat God heeft gezegd, geldt voor eeuwig." (B) En daarmee wordt het goede nieuws bedoeld, dat u is bekendgemaakt.


Kan je aangeven welke tekst dit is en welke vertaling?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 20:28

1 Petrus 2. Vertaling Het Boek... Ik weet niet of die serieus wordt genomen door jou ;) Anders wil ik wel even de statenvertaling erbij zetten hoor. ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 08:13

Speedy schreef:
Het Weermannetje schreef:
Yael schreef:Wat erg dat je niet naar Jezus wil gaan, terwijl Hij met Zijn armen wijdt uitgespreid staat. Het ligt aan jou zelf als je verloren gaat, en kun je je niet verschuilen achter je zogenaamde onmacht niet te kunnen en willen komen. Heb je dat ooit weleens beleden aan de Heere dat je niet wil en niet kan komen? Dat kun je wel of je het nu met je hart doet of niet.


Puur remonstrants! :mrgreen:

Christus staat niet met Zijn armen wijd, zolang ik niet wil hoor. Het ligt zeker aan mijzelf dat ik verloren ga, maar ik heb al gekozen dus wil ik nu niet meer naar Jezus toe.


Wat een onzin deze laatste uitspraak, lees het zelf nog eens .... en edit het want dit kan gewoon niet.

Weermannetje, wat is je bedoeling? De discussie van 1944 t/m 1953 over doen? Als er 1 geschrift is wat jij zou moeten kennen in een dogmatische discussie is het geschrift van ds. Kersten dat hij heeft laten herdrukken, "Het Merg van het Evangelie" van Fisher. In dit voorwoord neemt hij afstand van de logicale redenatie van Steenblok en geeft duidelijk aan dat het een ONVOORWAARDELIJK AANBOD van GENADE is aan IEDEREEN. Jij stelt een Voorwaardelijk aanbod en nog erger een selectief aanbod.

Wat meer gebeurd in discussies is dat in deze topic verschillende discussies dwars door elkaar lopen en jij knalt de ene uitspraak t.o.v. een andere uitspraak waar jezelf mee tegen spreekt. En hierdoor worden degenen waar je mee discussieert constant heen en weer geslingerd.


Als jij de woorden van ds. Kersten wil verdraaien... Er is idd een voorwaardelijk aanbod, alleen moet deze voorwaarde niet vanuit de mens komen. En, ik spreek mezelf nergens tegen hoor!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 90 gasten