Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Aanbod van genade

Berichtdoor Sabra » 30 dec 2003 03:29

Laatst had ik een gesprek met iemand, en die durfde te beweren dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen voor de uitverkorenen.

Wie onderschrijft dit en waarom, en wat zijn de zogenaamde bijbelse argumenten voor deze dwaalleer?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Aanbod van genade

Berichtdoor @mic » 30 dec 2003 11:58

Sabra schreef:Laatst had ik een gesprek met iemand, en die durfde te beweren dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen voor de uitverkorenen.

Wie onderschrijft dit en waarom, en wat zijn de zogenaamde bijbelse argumenten voor deze dwaalleer?
Ik vermoed dat ermee bedoeld wordt: Jezus is gestorven voor zondaren die hem aannemen, die hem aannemen zijn ook uitverkoren, dus is Jezus naar de aarede gekomen voor de uitverkorenen. Maar dat betekent dat je hier werkt met voorzien geloof, en dat wordt door de DL als dwaalleer gezien.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 30 dec 2003 12:15

@mic schreef:
Sabra schreef:Laatst had ik een gesprek met iemand, en die durfde te beweren dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen voor de uitverkorenen.

Ik vermoed dat ermee bedoeld wordt: Jezus is gestorven voor zondaren die hem aannemen, die hem aannemen zijn ook uitverkoren, dus is Jezus naar de aarede gekomen voor de uitverkorenen. Maar dat betekent dat je hier werkt met voorzien geloof, en dat wordt door de DL als dwaalleer gezien.
Misschien moet je het geheel van de DL nog eens lezen, dan weet je precies wat ze verwerpen en wat ze voorstaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 dec 2003 12:29

Als je het vanuit Gods kant bekijkt is dit wel juist. Maar het is onjuist om dit te zeggen. Omdat dat het aanbod van Genade niet is.
God is naar de aarde gekomen om de wereld zalig te maken van zonde.
Dit is het aanbod.

Verder als je het bekijkt vanuit Gods kant (wat we niet moeten doen) is het wel juist. Want God weet wie er zalig worden. God is alwetend, dus kun je stellen dat Jezus op aarde is gekomen om te sterven voor de mensen die in Hem geloven. Hij is niet gestorven voor de mensen die niet naar Hem hebben gezocht en of niet geloven.

Ik heb het gevoel dat ik het verkeert kan hebben, maar ik heb wel het idee dat het zo geleerd wordt door de ger. gem. en reformatoren.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 13:23

volgens mij is Jezus anar de aarde gekomen om de weg naar God weer te openen. OFwel: om ons met God te verzoenen. Middel daartoe washet kruis en de opstanding. En aan het kruis nam Jezus alle zonden van de hele wereld op zich, dat was zoveel dat de lucht er zwart van werd! Al die zonde kleefde aan Jezus, al die vuiligheid kwam daar samen op Golgotha en is meegegaan in het graf. Toen het licht werd zei Jezus; het is volbracht! Niet: ik ben klaar, haal me nu maar van het kruis. Maar: de weg is vrij!
Prijs de HEer, de weg is open, naar de Vader, naar elkaar!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 dec 2003 14:11

Jezus is naar deze aarde gekomen om ALLE mensen tot de Vader te leiden.

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 14:30

Sabra schreef:Jezus is naar deze aarde gekomen om ALLE mensen tot de Vader te leiden.
om de weg vrij te maken.

Ik heb ]ezus volgens mij nooit iemand zien ''over halen''. Hij verteld alleen wie Hij is en laathet aan de msnen zelf over om te geloven of niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 dec 2003 14:38

Dat ben ik helemaal met jou eens, Joris, maar hier zijn nogal veel mensen die geloven dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen om de uitverkorenen tot God te leiden.

joris

Berichtdoor joris » 30 dec 2003 14:45

ja ik begrijp wel waarom je ALLE benadrukt. maar ik denk dathet niet terecht is. Ik bedoel: we denken altijd dat JEzus gestorven is om onze zonden te vergeven en zo. Dat God een volk uitverkiest. Alsof het KONINkrijk om ons zou draaien!

Jezus is gestorven omdat God van zijn mensen houdt en de weg wil openen zodat we bij HEm kunnen komen. Daar zou ik graag de nadruk op willen leggen. HEt is God die van ons houdt en ons bij zich wil hebben, niet andersom. En daarom doet hij een stapje naar ons toe om toch congruent, eerlijk en betrouwbaar te blijven> Hij had immers gezegd dat er betaald zou moetne worden voor de zonden? Oke, dan Jezus! Beetje plastisch zo, maar zo zit het ovlgens mij wel.

Wij houden ons bezig met wie van ONS wel bij God mogen horen en wie niet.
Maar we moetne dat omdraaien volgens mij en nite altijd zo naar anderen kijken. We moeten gericht zijn op God en dus ook bekijken wat en hoe HIj is: groot, genadig, ik ontferm mij over wie ik mij ontferm staat er in de bijbel. En ik ben genadig voor wie ikg enadig ben.
Pats, tik over de vingers: afblijven, lieve mensejes!

God heeft het tegen jou!!!! Luister naar zijn stem! Wandel over het pad door de rode zee! Wandel over het kruis wat is neergelegd om de kloof te overbruggen! ROept God wel iedereen? ROept God mij? Was dat nou God die ik hoorde roepen? Doe normaal! Niet mee bemoeien! is jouw zaak niet! maak het goed tussen jou en God, daar gaat het om. Waarom, omdat jij dat verident? Nee, omdat God het verdient.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 dec 2003 20:26

hijwel schreef:

Als je het vanuit Gods kant bekijkt is dit wel juist. Maar het is onjuist om dit te zeggen. Omdat dat het aanbod van Genade niet is.
God is naar de aarde gekomen om de wereld zalig te maken van zonde.
Dit is het aanbod.

Verder als je het bekijkt vanuit Gods kant (wat we niet moeten doen) is het wel juist. Want God weet wie er zalig worden. God is alwetend, dus kun je stellen dat Jezus op aarde is gekomen om te sterven voor de mensen die in Hem geloven. Hij is niet gestorven voor de mensen die niet naar Hem hebben gezocht en of niet geloven.

Ik heb het gevoel dat ik het verkeert kan hebben, maar ik heb wel het idee dat het zo geleerd wordt door de ger. gem. en reformatoren.

dat is ook mijn idee erover. God weet al van eeuwen wie er zalig worden.
voor ons mensen is dat niet belangrijk om te weten.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 31 dec 2003 10:23

hijwel schreef:
Hij is niet gestorven voor de mensen die niet naar Hem hebben gezocht en of niet geloven.

Jezus zegt: Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten en die naar Mij niet vraagden.
Wij zoeken God niet vanuit onszelf. Het is God die in ons werkt.
Ik ben gekomen niet voor rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 dec 2003 12:44

bloempie19 schreef:hijwel schreef:
Hij is niet gestorven voor de mensen die niet naar Hem hebben gezocht en of niet geloven.

Jezus zegt: Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten en die naar Mij niet vraagden.
Wij zoeken God niet vanuit onszelf. Het is God die in ons werkt.
Ik ben gekomen niet voor rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering!

Je hebt helemaal gelijk! Kan ik dan wel zeggen: "Hij is niet gestroven voor mensen die niet zalig worden". Ik denk eigenlijk niet.

Het moelijk in het discussie vindt ik het volgende: Ik vindt het aanbod heel mooi. Maar tegelijk als je zegt: jezus is voor iedereen gestroven.
Dan zou dus iedereen in de hemel komen. nee?
Zit er toch een voorwaarde aan? als je in hem gelooft.

Dus Jezus is gestorven voor iedereen die in Hem gelooft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 31 dec 2003 12:47

daarom hou ik er van om te zeggen dat Jezus aan het kruis de weg heeft opengemaakt. Hij heeft de mensheid verzoent met God. En dus kan iedereen tot God komen. KAN, want niet iedereen doet dat. En zal dan helaas niet gered worden.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 02 jan 2004 18:02

Nee, Joris, het is niet Bijbels om te zeggen dat Jezus de weg geopened heeft. Dat is maar een deel van wat Hij deed. Het is namelijk een daadwerkelijk zaligen van al de Zijnen, en wie dat zijn weten wij niet, en gaat ons ook niets aan!

God weet wie er uitverkoren zijn, wij niet. Voor ons geldt dat Christus zegt: komt allen tot Mij...etc.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad... Dat is niet de uitverkoren wereld, al proberen sommigen dat er van te maken! Maar er staat in de Bijbel dat God niet wil dat er iemand verloren gaat...wat wel gebeurt, omdat men uit ongeloof bij Hem vandaan blijft!
Door Christus offer is het inderdaad weer moeglijk met God verzoend te worden, en die verzoening is door Hem tot stand gebracht, en wordt ons om niet geschonken. Wij hoeven dus niet te keizen, naar voren te komen, ons aan Jezus te geven etc, om zalig te worden! Wij moeten geloven, iets wat we uit onszelf niet kunnen en niet willen! Maar door Christus' offer wil Hij dat nou geven aan arme zondaren die het buiten Hem niet meer kunnen vinden, en die Hij liefheeft met een eeuwige liefde! Voor hen is Hij gestorven, voor degenene die naar Hem niet vroegen, voor een Petrus, een Paulus, een John Newton die slavenhandelaar was, voor een Whitefield die he zelf wel kon en hard probeerde heilig te leven, voor een Spurgeon die liep met z'n zonden en er niet overheen kon kijken, voor een.... en voor een dode zee, die het zelf allemaal zo goed wist, en zelf wel een deel van de zaligheid zou aanbrengen door gebeden en lezen...en die zo heilig wsa, en beter als de buren die immers niet naar de GerGem gingen, maar die kwam te zien door Gods oneindige liefde dat alles nou volbracht was, en dat het offer van Christus nou reinigde van alle zonden! En dat dode zee niets anders verdiend had dan de eeuwige dood, en van God verstoten te worden! Maar nu was Christud daar, en Zijn bloed reinigt van alle zonden, ook de zonden van dode zee!
Maar als God dat niet te zien geeft, en onze ogen niet opened dan hebben we niets, dan staan we nog alleen! Want wij zijn blind! En als je denkt dat je maar gewoon kunt geloven dan weet je niet wie je bent, noch wie God is, dan weet je niets van zonden, en niets van Gods heiligheid!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

joris

Berichtdoor joris » 02 jan 2004 23:16

en jij?

Terug naar “Archief”