Kerk kiezen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 mei 2003 08:28

joepie schreef:Ik zeg niet dat de kerkkeus dezelfde moet zijn als die van de ouders. Maar dat je beide dezelfde kerkkeus maakt lijkt me een vereiste.
En in het geval van onze dochter was het zelfs zo dat zij al bewust een kerkkeus had gedaan, en dat ze die keus niet opzij wilde zetten voor een verkering. Want voor haar was de keus voor God belangrijker dan de keus voor een vriend. God zal altijd voorrang krijgen, en als ze die God niet in dezelfde kerk konden dienen dan zou e het zeker weer uitmaken.
En zo dachten zij er allebei over. Hoe moeilijk dat ook zou zijn.


ik heb daarom ook besloten om al niet eens aan de verkering te beginnen.. ik had net een bewuste keuze voor de kerk gemaakt waar ik nu in zit, en die jongen was van de ger gem. hij was er niet eens zo serieus mee bezig en wist het eigenlijk ook allemaal niet.. toen hebben we gezegdL: dan is het niet zo slim om dan wat te beginnen, want dan kom je er misschien wel helemaal niet uit, en dan heb je een probleem

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 13 mei 2003 17:41

Ik denk, als je echt van elkaar houdt kom je er altijd uit. Het punt is dat mensen altijd scheiding maken tussen wat je gelooft en tussen liefde. Maar geloof=liefde en liefde=geloof.

Dus eigenlijk zie ik voor mezelf het probleem niet. Ik hoor momenteel niet bij een kerk, maar als mijn vriendin de vaste overtuiging zou hebben dat ze naar een bepaalde kerk moest, dan zou ik waarschijnlijk meegaan.

Als je je liefde laat lopen vanwege een bepaald kerkverband, dan is er iets heel erg mis.. :?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 mei 2003 17:44

kijk, ik weet gewoon dat ik bij de juiste kerk zit, ik had er net bewust voor gekozen.. die jongen was er niet echt serieus mee bezig, wilde gewoon bij zijn eigen kerk blijven.. dan zeg jij: hmm om een kerkverband moet je het niet laten.. nou het was gewoon duidelijk dat het heel moeilijk zou worden om het eens te worden... dan lijkt mij het verstandiger om er niet aan te beginnen...

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2003 13:12

Ik denk dat er pas echt iets helemaal mis zit als je om een meisje/jongen voor die kerk kiest.
Je kiest toch voor God en wilt Hem dan toch dienen zoals Hij dat van je vraagt, en niet zoals je meisje dat wil?
Ik zou pas voor een kerk kunnen kiezen als ik weet dat daar de juiste leer verkondigt wordt, de tucht gehandhaafd, en de sacrementen juist bediend worden. En niet omdat daar nu toevallig de jongen of het meisje van mijn dromen zit.
Laten we wel wezen God kies je voor HET Leven, en met een verkering moet je nog maar afwachten of het voor jouw aardse leven voldoende is.
Want verliefd is iedereen weleens een beetje, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook houden van gaat worden voor de rest van je leven, dus of je ook met die persoon je hele verdere aardse leven wilt delen.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 14 mei 2003 13:49

zucht....
whatever..

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 09:37

Twee geloven op een kussen enz..................................
Dat is toch absoluut aan de orde als je allebei christen bent. Of beschouwen wij verschillende kerken als verschillende geloven? Misschien dat dit zo wordt gezien in de Ger. Gem, wat ik me voor kan stellen, maar dat is toch niet waar? God is echt niet anders in een andere kerk. Het zijn de menselijk tradities die anders zijn.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 09:47

Het geloof is in iedere kerk ook anders, de ene kerk leert bijvoorbeeld dat je God alleen maar liefde is en dat je jezelf kan bekeren en de andere kerk leert dat je in zonde gevallen bent en dat je alleen door genade zalig kan worden en zo zijn er nog heel veel verschillen.
Als ik al kijk naar de kerk waar mn ouders gaan of naar de kerk waar mn vriend (en ik) heen gaan, daar zijn al zo veel verschillen.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 09:49

Juist de tradities en cultuur dus.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 09:57

ik weet niet of dat met tradities te maken heeft, de leer is gewoon heel anders. Onder een traditie en cultuur versta ik heel wat anders.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 09:59

Volgens mij is de echte Leer hetzelfde. De bijbel is toch echt hetzelfde in alle kerken. Alleen de menselijke leer, de interpretaties van de kerken verschillen dus.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 10:03

Sabra schreef:Volgens mij is de echte Leer hetzelfde. De bijbel is toch echt hetzelfde in alle kerken. Alleen de menselijke leer, de interpretaties van de kerken verschillen dus.


Oke God is in iedere kerk hetzelfde, we geloven allemaal in dezelfde God en toch zijn er hele grote verschillen! Weet niet of dat een menselijke leer is, ik geloof dat er niet in iedere kerk de waarheid wordt verkondigd!!

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 10:05

Tja, de vraag is dan in welke kerk wel de waarheid wordt verkondigd.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 10:06

Ik denk dat de meeste dat in hun eigen kerk vinden, maar ik denk dat als je ogen echt door God geopend worden dat je dan pas ingaat zien wat de waarheid is!!

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 10:11

Ik denk dat er niet verschillende waarheden zijn. Er is maar een waarheid en dat is de bijbel. Alle verschillende kerkverbanden zijn voortgekomen uit verschillende opvattingen en interpretaties van mensen. Ook sluit ik het menselijk ego niet uit als het vroeger ging om het stichten van weer een nieuw kerkverband. De waarheid zit niet in de kerken, maar in de bijbel. Veel kerken zijn op bepaalde onderdelen dan ook niet meer bijbels.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 10:16

Sabra schreef:Ik denk dat er niet verschillende waarheden zijn. Er is maar een waarheid en dat is de bijbel. Alle verschillende kerkverbanden zijn voortgekomen uit verschillende opvattingen en interpretaties van mensen. Ook sluit ik het menselijk ego niet uit als het vroeger ging om het stichten van weer een nieuw kerkverband. De waarheid zit niet in de kerken, maar in de bijbel. Veel kerken zijn op bepaalde onderdelen dan ook niet meer bijbels.



Tuurlijk is er maar een waarheid en dat is de bijbel (oude vertaling) maar deze ene waarheid wordt niet in iedere kerk geleerd, dat is nou juist de fout!!
Ik kan nu wel tegen jou gaan zeggen van, bij ons in de kerk is de waarheid maar dat geloof jij toch niet en ik denk dat dat ook helemaal niet goed is, ik kan mijn mening niet op iemand leggen!!
Maar daarom ben ik er wel van overtuigd dat als God onze ogen komt te openen en wij echt bekeerd mogen worden, dat wij dan pas zien wat de waarheid is en dan kan het ook zo zijn dat je het niet meer eens bent met de leer die bij jezelf in de kerk verkondigd wordt en dat je gaat zoeken naar de waarheid, waar je uiteindelijk dat ook zal komen!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten