Kerk kiezen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 10:23

[quote="Ikke21]
Tuurlijk is er maar een waarheid en dat is de bijbel (oude vertaling) maar deze ene waarheid wordt niet in iedere kerk geleerd, dat is nou juist de fout!!
[/quote]

De enige waarheid is de Statenvertaling? Met alle respect, maar de waarheid zit hem niet in deze vertaling. Ook de NGB en de NV zijn goede vertalingen in mijn ogen. En als je kijkt naar het buitenland, daar zijn ook weer andere vertalingen, als ik jou goed begrijp hebben we alleen in Nederland de juiste vertaling die de waarheid bevat. Nee toch?
Ik ben het niet met je eens dat de bijbel niet meer wordt geleerd in bepaalde kerken. Misschien kun je die noemen. Ik kom in veel verschillende kerken maar ik hoor nooit dat men de bijbel ontkend, of helemaal niet opent.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 10:30

Sabra schreef:[quote="Ikke21]
Tuurlijk is er maar een waarheid en dat is de bijbel (oude vertaling) maar deze ene waarheid wordt niet in iedere kerk geleerd, dat is nou juist de fout!!


De enige waarheid is de Statenvertaling? Met alle respect, maar de waarheid zit hem niet in deze vertaling. Ook de NGB en de NV zijn goede vertalingen in mijn ogen. En als je kijkt naar het buitenland, daar zijn ook weer andere vertalingen, als ik jou goed begrijp hebben we alleen in Nederland de juiste vertaling die de waarheid bevat. Nee toch?
Ik ben het niet met je eens dat de bijbel niet meer wordt geleerd in bepaalde kerken. Misschien kun je die noemen. Ik kom in veel verschillende kerken van maar ik hoor nooit dat men de bijbel ontkend, of helemaal niet opent.[/quote]

Tuurlijk zit het hem niet in de vertaling, maar als je naar de nieuwe vertaling kijkt waar Heere met 1 e geschreven wordt, dat is toch door de mensen veranderd en dat vind ik niet kloppen, niet dat het om die e gaat natuurlijk maar ik noem maar een voorbeeld.
En ik bedoel ook niet dat we alleen in Nederland de juiste vertaling hebben, ik hoop dat we die in ieder land hebben en het christelijk geloof wordt tenslotte niet alleen in Nederland verkondigd.
Ik denk dat je mijn stukje helemaal verkeerd begrijpen heb want ik bedoelde ook niet dat de bijbel niet meer geleerd wordt, maar dat je de bijbel op zoveel verschillende manieren kan uitleggen.
In sommige kerken wordt gezegd dat God alleen maar liefde is en tuurlijk is God liefde maar er staat in de bijbel God is barmhartig maar Hij is ook rechtvaardig en dat wordt vaak overgeslagen!!
Wat voor kerken kom je allemaal en met welke leer ben je het zelf eens?

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 10:37

Het klopt dat in sommige kerken bijna uitsluitend over de liefde wordt gesproken, maar in de orhtodoxe kerken komt dit weer niet of nauwelijks naar voren.

Wat ik zelf geloof? Daar ben ik nog lang niet uit. Ik ben tot nu toe nog niet echt in veel kerken geweest waar ik mij thuis voel. Ik ben nog een beetje zoekende. Bovendien zoek ik het niet in een leer, maar in de verkondiging en de sfeer/houding in en van de gemeente.

Leer is voor mij absoluut onbelangrijk. De bijbel en een bijbels leven lijden is hetgeen waar ik naar opzoek ben

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 10:41

oke maar de kerk verkondigd toch een bepaalde leer waarbij jij je aan wil gaan sluiten als je gevonden hebt wat je zoekt?

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 10:43

Ik sluit me niet aan bij een leer, ik wil mij uitsluitend aansluiten bij de bijbel. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om een kerk te vinden. Bij veel kerken moet je de leer onderteken als je belijdenis wilt doen, maar ik kan veel dingen niet onderschrijven en dat begint al bij de belijdenisgeschriften en de formulieren. Die zijn in mijn ogen niet bijbels op alle punten.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 10:49

Sabra schreef:Ik sluit me niet aan bij een leer, ik wil mij uitsluitend aansluiten bij de bijbel. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om een kerk te vinden. Bij veel kerken moet je de leer onderteken als je belijdenis wilt doen, maar ik kan veel dingen niet onderschrijven en dat begint al bij de belijdenisgeschriften en de formulieren. Die zijn in mijn ogen niet bijbels op alle punten.



Je sluit je natuurlijk wel aan bij een leer die volgens de bijbel is en volgens jou ook bijbels is....als je openbare geloofsbelijdenis aflegt dan belijdt je ook dat het woord dat in die kerk verkondigd wordt de enige zuivere leer/waarheid is en dat je je daarbij aansluit.

Waarom zijn de formulieren volgens jou niet bijbels?

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 10:57

Dat bedoel ik nou. Ik ga toch niet beamen dat in die ene kerk de enige en zuivere waarheid wordt verkondigd. Daarme impliceer je dat andere kerken het dus niet hebben. Hallo????????????????????????????


Ik zeg niet dat de formulieren onbijbels zijn, sommige belangrijke punten zijn onbijbels.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 11:03

Dus dan zal je nooit belijdenis in de kerk gaan doen?
Maar er kan natuurlijk maar 1 leer zijn waar jij het mee eens bent voor jou dan ook maar 1 waarheid, tenminste zo zie ik het, je kan niet vanuit iedere kerk iets goed vinden en daar belijdenis over doen.

Hiermee zeg ik niet dat er maar in 1 kerk bekeerde mensen zitten, want dat geloof ik nou ook weer niet, maar wel geloof ik dat je als je echt bekeerd word en je zit in een kerk waar absoluut niet de zuivere leer wordt verkondigd, dat je naar een andere leer gaat zoeken.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 15 mei 2003 11:14

Beste Ikke,

Ik zal nooit een leer vinden waar ik het helemaal mee eens ben, dat kan ook niet omdat er zoveel verschillende dingen geleerd worden in de kerken. Ik hecht daarom niet zoveel belang aan wat de officiele leer van de kerk is, maar hoe de gemeente ermee om gaat. Ik moet me thuis voelen tussen de mensen.

Belijdenis afleggen zal ik denk ik daarom ook nooit kunnen nee, daar heb je gelijk in. Dat vind ik jammer, maar daar leg ik me maar bij neer. Maar ik weiger om dingen te onderteken of te onderschrijven die duidelijk onbijbels zijn.

Ik weet niet uit welke kerk jij komt, als ik zo lees wat je allemaal zegt denk ik dat je Ger. Gem (in Ned) bent? Termen zoals de zuivere leer enzo, daar kan in niet zoveel mee. Nogmaals ik kijk niet naar een leer maar of iets bijbels is. Misschien bedoelen we hetzelfde maar dan zitten langs elkaar te praten omdat ik leer anders uitleg dan jij.

Je hebt het over een kerk waar absoluut niet de zuivere leer verkondigd wordt. Daar kan ik ook niets mee. Ik geloof namelijk niet in het feit dat een kerk de zuivere leer zou kunnen hebben. Alle kerken hebben onbijbelse punten in hun theologien, dogma's, kerkverordeningen, of verkondiging. Als ik het ergens niet mee eens ben, dan probeer ik daar over te communiceren.
Voorlopig ga ik het grootste gedeelte van mijn leven naar de NHK en daar voel ik mij in mijn studentengemeente erg thuis. Bij mijn ouders is het echt huilen met de pet op, terwijl het een gemeente uit hetzelfde kerkverband is. Ik ben dan ook niet opzoek naar een andere kerk als ik het ergens niet mee eens ben of als ik vind dat het zo onbijbels is dat het slecht voor me is. Maar ik ga dan opzoek naar een andere gemeente.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 11:19

ik ben inderdaad ger.gem. in ned opgevoed, maar heb zelf gekozen voor de christelijk gereformeerde kerk

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 15 mei 2003 11:25

Oke maar ik geloof wel dat er een zuivere leer is, maar niet dat tie in een kerk verkondigd wordt...wat mijn ouders dus wel geloven, die zeggen dat wat zei geloven waar is.....maar ik heb wel eens de uitdrukking gehoord van God kijkt niet op aarde neer en die propt (met eerbied gezegd) niet Zijn kinderen in een hokje, die zitten over alle kerken verdeeld en door alle landen.
Soms denk ik wel eens we weten het allemaal zo goed te vertellen, maar wat doen we er zelf mee, de ene gaat misschien links van de weg en de andere rechts van de weg, maar we zitten er allebei naast.....
Laten we eerst zelf maar eens gaan leven zoals God dat van ons vraagt, ook al kunnen we dat uit ons zelf niet, we moeten God wel zoeken, want wie God vroeg zoekt zal Hem vinden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten

cron