Wat is roeping???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kootje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 24 jan 2003 12:59
Locatie: Zeist (hoewel een Zeeuwsch harte)

Wat is roeping???

Berichtdoor kootje » 23 dec 2003 13:25

Wat verstaan we precies onder roeping? Ik doel meer op een roeping tot predikant. Kun je 'graag dominee, evangelist, zendeling, etc. willen worden' een roeping noemen? Of gaat roeping gepaard met een (bijzondere) ervaring? Zo ja, aan welke eisen dient die ervaring te voldoen, wil het een roeping zijn?
Wie kan me helpen?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 23 dec 2003 13:31

Ik denk:

Roeping is dat je overtuigt ben van het feit dat God je op die plaats wil hebben. Voor de rest is God volgens mij vrij in de manieren om dat duidelijk te maken. Het kan door een speciaal teken, maar het kan ook gewoon in geloof ontstaan, of dat je merkt dat je de gave hebt gekregen om het Woord te brengen.

joris

Berichtdoor joris » 23 dec 2003 15:08

Volgens mij voelt iedereen die God kent en met God wil leven een roeping. de een denkt dat ie domino moet worden, de ander juist kroegbaas om zo jongeren te bereiken met het evangelie.

Gebruikersavatar
kootje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 24 jan 2003 12:59
Locatie: Zeist (hoewel een Zeeuwsch harte)

Berichtdoor kootje » 24 dec 2003 13:23

Zijn er ook bijbelteksten waar dit op wordt gebaseerd?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

joris

Berichtdoor joris » 24 dec 2003 14:14

"" probeer te ontdekken wat de Heer graag wil"" efeze 5:10.

"" werk aan uw heil in diep ontzag voor God, want hij is het, die in uw werkzaam is en u in staat stelt te willen en te doen wat in overeenstemming is met zijn plan'' filippi 2:13



"" moge hij door zijn macht ervoor zorgen, dat u al uw goede voornemens kunt uitvoeren en dat alles wat u op grond van uw geloof doet, tot volle ontplooiing komt. 2 thes 1:11.

De tendens is duidelijk volgens mij; leg je oude leven af, trek je nieuwe leven aan en leef zoals Godhetje te leven geeft.

Gebruikersavatar
ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mar 2003 19:25
Locatie: Oosterland
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 26 dec 2003 10:21

Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 26 dec 2003 10:26

Kvind het een hele interessante vraag. Ik wil graag zendeling worden namelijk.....

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 dec 2003 11:28

Acire schreef:Kvind het een hele interessante vraag. Ik wil graag zendeling worden namelijk.....
Wat ik me afvraag, zendeling als roeping is dat niet iets wat de mens ervan gemaakt heeft? Is het niet gewoon een opdracht voor iedereen, maar dat wij ons graag verschuilen achter "ik heb geen roeping gehoord"
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mar 2003 19:25
Locatie: Oosterland
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 27 dec 2003 09:24

Rups, zeker heeft iedere gelovige een roeping om te getuigen, maar niet iedere gelovige heeft een roeping tot zendeling, predikant, etc. Voor het ambt zijn ook gaven en kennis nodig.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 27 dec 2003 10:05

joris schreef: de een denkt dat ie domino moet worden, de ander juist kroegbaas om zo jongeren te bereiken met het evangelie.


Precies!

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 dec 2003 12:30

Mariamagdalena schreef:
joris schreef: de een denkt dat ie domino moet worden, de ander juist kroegbaas om zo jongeren te bereiken met het evangelie.


Precies!


en ook je werk mag je bijv soms een roeping noemen. Verder kun je ook denken aan mensen die op je weg geplaatst worden met problemen, levenscrisis en geloofscrisis.

Gebruikersavatar
kootje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 434
Lid geworden op: 24 jan 2003 12:59
Locatie: Zeist (hoewel een Zeeuwsch harte)

Berichtdoor kootje » 02 jan 2004 13:32

Rom. 10:15
Hoe zullen zij prediken indien zij niet gezonden worden?

Verder beginnen enkele brieven met: Paulus, een GEROEPEN apostel van Jezus Christus (1Kor, Gal) Dat er een roeping is, is dus buiten kijf. Wat die roeping inhoudt, weet ik nog steeds niet.
Gaven zijn er nodig, Paulus zegt bijvoorbeeld in Tit. 1:7-9

Want een opziener moet onberispelijk zijn, als een huisverzorger Gods, niet eigenzinnig, niet genegen tot toornigheid, niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker;
Maar die gaarne herbergt, die de goeden liefheeft, matig, rechtvaardig, heilig, kuis;
Die vasthoudt aan het getrouwe woord, dat naar de leer is, opdat hij machtig zij, beide om te vermanen door de gezonde leer, en om de tegensprekers te wederleggen.

Ik denk dat de roeping tot predikant, zendeling, etc. niet te vergelijken is met bijvoorbeeld 'je geroepen voelen iemand te helpen'. Als ik een oude vrouw op de straat zie liggen, voelt ieder rechtgeaard mens zich geroepen die vrouw op te rapen. Dat is bij de roeping tot predikant anders, dunkt me.

Ik vraag me af in hoeverre 'roeping' te maken heeft met je psyche.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Gebruikersavatar
DireStraits
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 24 okt 2003 09:25
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor DireStraits » 02 jan 2004 17:21

Moet je perse een roeping hebben als je ouderling of diaken wordt?
The proof of the pudding is in the eating.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jan 2004 18:21

DireStraits schreef:Moet je perse een roeping hebben als je ouderling of diaken wordt?


Ik denk dat je wel de vrijmoedigheid moet hebben om het aan te mogen nemen!

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 jan 2004 12:59

@mic schreef:
Acire schreef:Kvind het een hele interessante vraag. Ik wil graag zendeling worden namelijk.....
Wat ik me afvraag, zendeling als roeping is dat niet iets wat de mens ervan gemaakt heeft? Is het niet gewoon een opdracht voor iedereen, maar dat wij ons graag verschuilen achter "ik heb geen roeping gehoord"


Daar had ik pas een boeiend gesprek over met een jongen die ieder jaar een aantal maanden in Roemenie helpt. Hij zei dat veel mensen het zien als een avontuur, die mensen komen geschokt en met een burnout terug. Hij voelde op gegeven opgenblik heel sterk dat hij daar moest helpen, en niet zomaar 1 keertje. Ook hij heeft het moeilijk gehad, maar red zich nu.

Ik denk dus, vooral bij een grote taak als zendeling dat je het echt sterk moet ervaren dat God daar een plan voor je heeft. Onder de opdracht voor je naasten te zorgen kom je toch niet uit. Ook in Nederland, in je iegen straat misschien wel, is er genoeg (zendings)werk te doen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten