hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Merel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2002 22:50

Berichtdoor Merel » 10 dec 2002 21:25

Waarom zou je je schamen voor een hoed?
Heb ik nog nooit gedaan.
Op de bruiloft van WA en Maxima hadden toch de deftige dames toch ook een hoed op? Dus m.a.w. als je naar de koningin een hoed op doet, zou je dat naar Gods Huis dan niet doen? Vind ik de meest logische zaak van de wereld. En t staat nog leuk ook! :mrgreen:

Gebruikersavatar
rutgernation
Mineur
Mineur
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:57
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 10 dec 2002 21:29

dat argument van dat als je het naar de koningin doet dan moet het ook naar God vind ik raar. Het is namelijk zo dat niemand die naar de koningin gaat een hoed op doet. Het is alleen wel gebruikelijk dat vrouwelijke ministers (overigens net als de koningin zelf) een hoed dragen. Maar dat is niet uit eerbied voor de koningin ofzo, maar gewoon om mee te pronken en een zo bijzonder mogelijke hoed op te doen. Ga maar aan die vrouwelijke ministers vragen, ze zullen heus niet zeggen ja dat doen we voor de koningin.

Het is natuurlijk wel prima om een hoed te dragen, daar gaat het niet om. Maar het gaat er in de discussie om of het een gebod is. En of je dus fout bent als je het niet doet!

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 10 dec 2002 21:40

En t staat nog leuk ook!
ik vind hoedjes bij vrouwen leuk :) Volgens mij is het weglaten van een hoed in de kerk meestal een statement. En dat lijkt me niet ok.

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Berichtdoor Wilko » 10 dec 2002 21:46

Men valt wel over het woordje 'echte bekeerden' zeg. Trauma's van ofzo?

Natuurlijk kunnen de kanttekeningen het fout hebben, tegelijkertijd moet gezegd worden (en met vrij grote zekerheid) dat zij meer kennis hadden van Schrift en dus ook meer de verbanden zagen dan wij. Zij konden beter Schrift met Schrift vergelijken.

Ik weet niet wat de motieven of achterliggende redenen zijn voor hun commentaar. Maar duidelijk ageert Paulus tegen het feit dat vrouwen demonstratief hun hoed afdeden omdat ze gelijk wouden zijn aan hun mannen.

Wat was de gewoonte die tijd? Was dat dat vrouwen de hele dag met een hoofddoek om liepen (zoals de moslims?). Nee toch! Paulus heeft het namelijk over het bidden of profeteren. Het meest logisch is gewoon te denken aan de openbare erediensten waarbij vrouwen ook wilden spreken, maar het is haar niet toegelaten (1 Kor. 14:34) en ook geen hoed meer op wilden hebben (1 Kor. 11). Dit houdt absoluut verband met elkaar en waarom zou 1 Kor. 14:34 dan alleen op de eredienst slaan en 1 Kor. 11 niet?
Vrouwen wilden zich dus profileren in de gemeenten en niet zozeer thuis.

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 10 dec 2002 22:46

jezus kijkt niet wat je draagt of aanhebt
hij kijkt aleen naar je hart of je in hem gelooft
bij ons in de kerk lopen de vrouwen ook niet met hoedjes
dat is een wet in het oudetestament
groeten van connie

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 11 dec 2002 09:59

jezus kijkt niet wat je draagt of aanhebt
hij kijkt aleen naar je hart of je in hem gelooft
bij ons in de kerk lopen de vrouwen ook niet met hoedjes
dat is een wet in het oudetestament
groeten van connie
dat is te simpel. Het is waar dat God voornamelijk het hart aanziet, maar wat in het hart is komt ook in het uiterlijk naar buiten. Ik zie binnen de kerken waar ik uit komt dat vrouwen een hoed afzetten op het moment dat ze zich willen profileren als 'moderne vrouw'. Dat zegt eigenlijk best veel daarover. En waarom andere in de gemeente aanstoot geven?

Gebruikersavatar
rutgernation
Mineur
Mineur
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:57
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 11 dec 2002 15:22

Maar er zijn ook mensen die van huis en kerk uit niet geleerd hebben hoedjes te dragen, die dat dus nog nooit hebben gedaan en dat helemaal niet gewend zijn. Voor hun geldt dus niet dat ze zich profileren, ze zijn het niet gewend. Vind je dat die het op basis van die tekst zouden moeten gaan doen?

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 11 dec 2002 16:54

Maar er zijn ook mensen die van huis en kerk uit niet geleerd hebben hoedjes te dragen, die dat dus nog nooit hebben gedaan en dat helemaal niet gewend zijn. Voor hun geldt dus niet dat ze zich profileren, ze zijn het niet gewend. Vind je dat die het op basis van die tekst zouden moeten gaan doen?
eigenlijk wil ik niet voor alle mogelijke problemen een oplossing bedenken of aandragen. Het hangt allemaal zo van de persoonlijke beleving af.

Gebruikersavatar
rutgernation
Mineur
Mineur
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:57
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 11 dec 2002 17:22

Hmmm, hangt het niet van de bijbel af?

Gebruikersavatar
Merel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2002 22:50

Berichtdoor Merel » 11 dec 2002 21:39

dat argument van dat als je het naar de koningin doet dan moet het ook naar God vind ik raar. Het is namelijk zo dat niemand die naar de koningin gaat een hoed op doet. Het is alleen wel gebruikelijk dat vrouwelijke ministers (overigens net als de koningin zelf) een hoed dragen. Maar dat is niet uit eerbied voor de koningin ofzo, maar gewoon om mee te pronken en een zo bijzonder mogelijke hoed op te doen. Ga maar aan die vrouwelijke ministers vragen, ze zullen heus niet zeggen ja dat doen we voor de koningin.


Nee, dat staat er ook niet! Het is gewoon een etikette regel. Het is netjes, keurig, of hoe je het noemen wilt. Dus als je in de "hogere kringen" een hoed draagt, zou je dat niet naar de kerk doen dan? Als je daar (hogere stand) bij wilt horen pas je je aan. Dus in de kerk ook gewoon een hoedje op, of het nu een gebod is of niet. De hele situatie uit een ander oogpunt benaderen heet dat. En wat betreft het pronken, dat ligt aan de vele keus van nu. Vroeger had je 5 modellen, nu eindeloos veel. En dan krijg je dat gemier. :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 12 dec 2002 13:36

Ik snap nog steeds niet wat jullie zeuren over die hoed. Nergens in de Bijbel hebben ze het over een hoed. Wel over gedekte hoofden. Dus als je wil kun je er ook tijdens het bidden een hoofddoekje op doen.
Goedkoper en even functioneel. Of een stuk papier, weet ik veel.
Ik ga gewoon met gedekte hoofd naar de kerk. Alleen loop ik altijd met gedekt hoofd. Namelijk mijn haar! Ik ben nog niet kaal gelukkig.
En als ik naar de koningin zou gaan deed ik dat ook gewoon met ongedekt hoofd zoals de ministers.
Alleen op prinsjesdag dragen ze een hoed als wedstrijd wie nu de mooiste heeft, en de duurste. Helemaal niet uit eerbied voor de koningin!

Trouwens ook de koningin zie je regelmatig zonder hoed bij officiele gelegenheden, dus die vergelijking is zo krom als maar zijn kan.
slaat nergens op dus.

Gebruikersavatar
Merel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2002 22:50

Berichtdoor Merel » 12 dec 2002 15:21

Brrr...k zou bijna bang van je worden! :|

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 12 dec 2002 18:28

joepie is niet voor de poes.. :)

Gebruikersavatar
Merel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 nov 2002 22:50

Berichtdoor Merel » 12 dec 2002 18:40

Nee, dat staat er ook niet! Het is gewoon een etikette regel. Het is netjes, keurig, of hoe je het noemen wilt. Dus als je in de "hogere kringen" een hoed draagt, zou je dat niet naar de kerk doen dan? Als je daar (hogere stand) bij wilt horen pas je je aan. Dus in de kerk ook gewoon een hoedje op, of het nu een gebod is of niet. De hele situatie uit een ander oogpunt benaderen heet dat. En wat betreft het pronken, dat ligt aan de vele keus van nu. Vroeger had je 5 modellen, nu eindeloos veel. En dan krijg je dat gemier.


He Joepie...dit stukje gelezen??? :?:

joepie

Berichtdoor joepie » 12 dec 2002 20:16

Ja merel. Vandaar mijn reactie. Het is namelijk helemaal niet zo.
Het heeft niks met hogere kringen te maken.

En de norm van de Bijbel hoort toch onze uitgangsnorm te zijn?
Niet die van de zogenaamde hogere kringen, dat wij onze norm dan toch tenminste net zo hoog horen te leggen als zij?

Kom nou toch!

Want dat zou dan toch betekenen dat de mannen tenminste een jacket moeten dragen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 134 gasten