sobere kerst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

sobere kerst

Berichtdoor johannes1 » 20 dec 2003 22:13

als ik her en der eens kijk en lees zie ik dat de kerstbomen weer versierd worden de feestversieringen opgehangen. voelen we ons niet schuldig dan? we herdenken met de kerst de geboorte van Jezus Christus die voor onze zonden aan het kruis heeft gehangen. hoe vaak hebben we al niet Hem verworpen en dan maken we met Zijn geboorte er ook nog een feest van.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 20 dec 2003 22:35

tis wat mij betreft een feestje waard hoor! Dat Jezus zich wilde verlagen om de weg tot God voor ons weer vrij te maken! Geweldig erg dat het nodis was, maar ongelooflijk tof dat het gebeurd is!

Kerst vier ik nooit maar dan ook nooit zonder de gedachte aan pasen.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 dec 2003 07:23

Misschien moet je de geschiedenis van de geboorte van Jezus nog eens goed door lezen.
Dan zuk je zien dat bij de geboorte er velen waren die een feestje hielden.
Denk maar eens aan de engelen die zongen.
De herders die naar bethlehem gingen.
Simeon en Hanna. De Wijzen, namen zelfs goud wierook en mirre mee!
Het was wel een feestje waard als eindelijk de langverwachte messias wordt geboren.
En het is inderdaad goed om erbij de bedenken waarom het moest gebeuren. Maar het is toch machtig mooi, en je mag en zeer blij mee zijn, dat Christus voor onze zonde wilde sterven en daarvoor op aarde wilde komen.
Wat een genade!
Daar wordt je blij van, verdrietig dat het zo moest, maar bovenal wordt ik van eerbied stil.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 dec 2003 08:56

Ik vindt het mooi als we een feest maken met kerst.
Maar wel Zijn feest en niet de onze.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 21 dec 2003 14:24

nee juist ons feest! Voor JEzus was het eignelijk maar een afgang toch?

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 21 dec 2003 21:51

Kerst...

Gezelligheid is prima, extra licht en kaarsen etc is erg leuk.

Maar ik stoor me heel erg aan overdadig eten en drinken. Doe mij maar gewoon lasagne ofzo :) Er mag best extra aandacht aan eten besteed worden maar waarom zo dom 10 gangen oid? Nergens voor nodig.

Freten, terwijl ergens anders mensenn doodgaan van de honger.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 21 dec 2003 22:43

ezri schreef:Kerst...

Gezelligheid is prima, extra licht en kaarsen etc is erg leuk.

Maar ik stoor me heel erg aan overdadig eten en drinken. Doe mij maar gewoon lasagne ofzo :) Er mag best extra aandacht aan eten besteed worden maar waarom zo dom 10 gangen oid? Nergens voor nodig.

Freten, terwijl ergens anders mensenn doodgaan van de honger.

Idd jah, daar houd ik ook niet zo van.

Laat mij maar gewoon normaal doen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 dec 2003 23:44

joris schreef:nee juist ons feest! Voor JEzus was het eignelijk maar een afgang toch?

eh... nee ik denk het toch niet.
Omdat alles gericht moet zijn op God en zijn eer is juist kerstfeest gericht op God en het offer wat Jezus heeft volbracht. Het is volgens mij geen afgang maar puure genade en liefde wat hij heeft gedaan voor ons. Dus wij mogen blij zijn, maar het is wel Zijn Feest en niet de onze.
Wij vieren Zijn leiden voor ons. Dus het feest is alleen gericht op Hem.

b.t.w. het is wel een feest voor ons, maar dat alleen omdat Jezus in ons woont dus een feest voor Jezus in ons.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 08:16

ja oke.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

sobere kerst

Berichtdoor tanteoranje » 22 dec 2003 09:20

Dat heb ik nooit gesnapt: waarom uitgebreide maaltijden met kerst? En waarom niet altijd op zondag en maandag kerst. Maar volgens mijn man kan dat niet i.v.m. kerkelijk jaar. Jammer!

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 09:23

omdat kerst een feest is van gemeenschap en een maaltijd het teken is van gemeenschap. niemand gaat met zijn vijanden aan tafel immers?

Kerst in het weekend? liever niet, vindt het zo veel leuker.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 22 dec 2003 20:02

zo rond de kerstdagen komen mensen bij mij aan de kraam die helemaal in de zenuwen zijn voor de komende kerstdagen. normaal kopen ze voor pakweg 5 euro, nu weten ze van gekkigheid niet wat ze moeten nemen en gaan met een tas noten naar huis t.w.v. 60 euro!!!
ik vraag echt wel eens aan die mensen of ze wel genoeg in huis hebben voor de kerstdagen en sommige zijn zelfs in staat om dan nog meer te nemen!
nee, ik kies voor een sobere kerst. oké, een glaasje extra en een iets groter biefstukkie, maar dan vind ik het wel(letjes).
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 dec 2003 10:54

Ik hoorde van de week een preek waarin uitgelegd werd wat kerst betekent. Kerst staat voor chrristus. Wat moet ik dan met een kerst-christus-boom e.d.???????

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 dec 2003 16:17

essieee schreef:Ik hoorde van de week een preek waarin uitgelegd werd wat kerst betekent. Kerst staat voor chrristus. Wat moet ik dan met een kerst-christus-boom e.d.???????

tja, soms ben ik bang dat die kerstboom voor veel mensen inderdaad "het licht der wereld" is. gezelligheid en plezier als hoogste norm, en om voor te leven.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 26 dec 2003 16:54

Hm ja, ik sluit me helemaal aan bij Ezri.
Zo onderhand is Kerst een freetfestijn geworden.

Hier thuis hebben we ook een uitgebreidere maaltijd, en komt de hele familie eten.
Maar ik vind het wat nep : waarom alleen met Kerst?

Iedereen reageert ook altijd zo verbouwereerd als ik zeg dat we geen kerstboom hebben. Snap ik ook niet. Alsof daar je goeie kerst vanaf hangt.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Terug naar “Archief”