Bewijs van verhaallijnen door derden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bobbelingman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Bewijs van verhaallijnen door derden

Berichtdoor Bobbelingman » 18 dec 2003 21:01

Ok je heb de bijbel met allerlei verhalen, wat ik me nu afvraag is, zijn er bepaalde verhalen of feiten ooit vastgelegd door derden (niet christen)
En dan heb ik het specifiek over de farao tijdperk tm de Romeinse tijd.
Hebben zij ook het één en ander vast gelegd waardoor verhalen in de bijbel (iniedergeval voor mij) geloofwaardiger worden.
Graag als het kan online bronnen vermelden waar ik het één en ander terug kan lezen hierover.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 dec 2003 01:36

Kijk eens op het forum www.credible.nl, daar staan een heel groot aantal topics en discussies die daarover gaan.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 dec 2003 15:15

Ik vind het een beetje vreemd, dat niemand de bijbel serieus neemt als historische bron, terwijl verslagen van, pak weg, Plautus wel altijd serieus genomen worden. Er zijn natuurlijk zaken (zoals de opstanding) die voor een ongelovige (ook voor een ongelovige ooggetuige) erg onwaarschijnlijk zijn, maar voor een groot deel beoogt de bijbel geschiedschrijving. Of je daar dan God in wilt zien is een tweede, maar historische beschrijvingen in de bijbel zou je sowieso gewoon serieus kunnen nemen, ook als niet-christen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 19 dec 2003 17:38

Waarom zou de Bijbel als historisch document niet serieus genomen worden? Het bevat toch, net als alle andere boeken, een beschrijving van een bepaald tijdperk? Volgens mij worden ook grote delen van de Bijbel bevestigd door parallelle geschiedschrijvingen. Veel verhalen in de Bijbel zijn geschreven met een geschiedkundig doel, de religieuze betekenis is er pas later aan gegeven. Natuurlijk dient de Bijbel, net als elk ander oud boek, op het terrein van de geschiedschrijving wel nauwkeurig en kritisch te worden onderzocht, maar hij kan zeker van waarde zijn in historisch onderzoek.
The proof of the pudding is in the eating.

Rockje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rockje » 19 dec 2003 20:01

Gershwin schreef:Ik vind het een beetje vreemd, dat niemand de bijbel serieus neemt als historische bron, terwijl verslagen van, pak weg, Plautus wel altijd serieus genomen worden. Er zijn natuurlijk zaken (zoals de opstanding) die voor een ongelovige (ook voor een ongelovige ooggetuige) erg onwaarschijnlijk zijn, maar voor een groot deel beoogt de bijbel geschiedschrijving. Of je daar dan God in wilt zien is een tweede, maar historische beschrijvingen in de bijbel zou je sowieso gewoon serieus kunnen nemen, ook als niet-christen.

ik vind het juist fout dat je de bijbel als geschiedenisboek ziet!!! het is een boek waarin staat hoe tot God te komen en hoe met elkaar te leven maar een geschiedenisboek ist niet.....
waarom gaf God mij twee benen terwijl hij wist dat ik een OV-jaarkaart krijg....

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 20 dec 2003 19:43

Vergeet ook niet dat vooral het OT vaak een nationalistisch Joods geschrift is. De Joden gebruikten JHWH om zichzelf te bevestigen. Op zich een normaal procede dat alle volkeren gebruiken om zichzelf te legitimeren maar velen huiveren nog dit ook toe te passen op de bijbel.

Het uitverkoren volk is een techniek die zo oud is als de straatstenen.
Afbeelding

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 21 dec 2003 22:21

Alles wat in de Bijbel staat is geschreven door mensen die geinspireerd zijn door de Heilige Geest. Er staan dus geen verhalen in van niet- christenen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 21 dec 2003 22:56

bloempie19 schreef:Alles wat in de Bijbel staat is geschreven door mensen die geinspireerd zijn door de Heilige Geest. Er staan dus geen verhalen in van niet- christenen.

Ik vind dit toch allemaal wat te gemakkelijk. De schriftkritiek heeft ons nu net geleerd dat de bijbel een heel menselijk boek is waarin mensen hun ervaringen met het "goddelijke" hebben neergeschreven.
Afbeelding

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 22 dec 2003 12:15

Inspector Morse schreef:
bloempie19 schreef:Alles wat in de Bijbel staat is geschreven door mensen die geinspireerd zijn door de Heilige Geest. Er staan dus geen verhalen in van niet- christenen.

Ik vind dit toch allemaal wat te gemakkelijk. De schriftkritiek heeft ons nu net geleerd dat de bijbel een heel menselijk boek is waarin mensen hun ervaringen met het "goddelijke" hebben neergeschreven.

Zelfs als reformatorisch Christen ben ik het in dezen met Inspector Morse eens. Daarnaast is het wel zo, dat ervaringen met het goddelijke niet in twijfel mogen worden getrokken, tenzij het tegendeel voor de volle 100% is bewezen.

Buiten dat: wie heeft bepaald dat alles wat in de Bijbel staat is geïnspireerd door de Heilige Geest? Waarom staat het apocriefe boek Henoch dan niet in de Bijbel? Of Handelingen 29? Er wordt onder andere in Jozua en Samuël lovend over de boeken van Henoch gesproken. Bovendien wordt hij aangeduid als een man Gods. En dan niet zijn boeken opgenomen in de Bijbel? Dat is op zijn minst vreemd.

Deze gegevens zijn voor mij geen reden om te twijfelen aan de waarheid van de bijbel. Wat ik wel vind, is dat de reformatie een bijna ongezonde manier van lezen van de Bijbel heeft ingevoerd (denk aan kleding voorschriften en dergelijke), die het zicht op Jezus als onze verlosser behoorlijk heeft vertroebeld.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 dec 2003 22:51

Buiten dat: wie heeft bepaald dat alles wat in de Bijbel staat is geïnspireerd door de Heilige Geest? Waarom staat het apocriefe boek Henoch dan niet in de Bijbel? Of Handelingen 29? Er wordt onder andere in Jozua en Samuël lovend over de boeken van Henoch gesproken. Bovendien wordt hij aangeduid als een man Gods. En dan niet zijn boeken opgenomen in de Bijbel? Dat is op zijn minst vreemd.

Deze boeken zijn niet opgenomen in de Bijbel, omdat deze mensen alleen hun goddelijke ervaringen hebben geschreven, maar daarbij niet geinspireerd waren door de Heilige Geest. Het zijn dus hun eigen woorden, niet Gods woorden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 dec 2003 10:13

bloempie19 schreef:

Deze boeken zijn niet opgenomen in de Bijbel, omdat deze mensen alleen hun goddelijke ervaringen hebben geschreven, maar daarbij niet geinspireerd waren door de Heilige Geest. Het zijn dus hun eigen woorden, niet Gods woorden.
Dus verdienen ze net zoveel gezag als de oudvaders, of beter gezegd, de oudvaders verdienen niet meer gezag als de apocriefe boeken.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 23 dec 2003 10:30

bloempie19 schreef:

Maar wie heeft dan ooit bepaald welke boeken wel geinspireerd zijn geweest en welke niet? Is dat historisch zo gegroeid? Heeft daar ooit een of ander concilie uitspraak over gedaan? En wat zijn de argumenten om het ene boek wel zo'n geinspireerde status toe te kennen en het andere boek niet? Samengevat: waarom is de Bijbel zoals die nu is?
The proof of the pudding is in the eating.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 30 dec 2003 16:32

Ik heb weleens gehoord dat op een vergadering van wijze mannen iedereen daarover hetzelfde voelde. Voelde iedereen dat een boek apocrief was, dan was het zo. En andersom. Er was geen verdeeldheid in gevoelens. Maar precies weet ik het ook niet.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 30 dec 2003 17:26

Inspector Morse schreef:

Wat is ons geloof als we de Bijbel niet van kaft tot kaft voor waar aannemen???

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 dec 2003 17:41

Dr.Jakob van Bruggen heeft een mooi boek geschreven over o.a.dit onderwerp. Het kompas van het christendom, ontstaan en betekenis van een omstreden bijbel.
echt een aanrader
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”