Weg uit je kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Erna82

Weg uit je kerk?

Berichtdoor Erna82 » 18 dec 2003 20:38

In het topic 'slapen in de kerk' wordt ook een discussie gevoerd over wanneer je een kerk zou mogen verlaten. Aangezien het een compleet andere discussie is en ik graag wil weten hoe jullie er over denken, open ik een nieuw topic.

Er wordt gesteld dat je een kerk alleen mag verlaten als er niet volgens de Bijbel wordt verkondigd en als je er met de kerkenraad niet uitkomt.

Ik ben het hier niet mee eens. Op mij komt het neer alsof ik persé naar dezelfde kerk moet als mijn ouders, terwijl ik vind dat ik daar een eigen keuze in mag maken. Mijn ouders zijn gereformeerd synodaal en ik ook. Maar ik kan nu niet zeggen dat ik dat mijn hele leven blijf. Daarmee zeg ik niet dat ik het niet eens ben met hun denkbeelden, maar ik mis af en toe wat vrolijkheid in de kerk. Ik zie niet in, waarom ik dan bijvoorbeeld geen lid zou kunnen worden van een baptistengemeente of daar gewoon af en toe kerken.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Weg uit je kerk?

Berichtdoor Hydro » 18 dec 2003 21:02

Erna82 schreef:Ik ben het hier niet mee eens. Op mij komt het neer alsof ik persé naar dezelfde kerk moet als mijn ouders, terwijl ik vind dat ik daar een eigen keuze in mag maken. Mijn ouders zijn gereformeerd synodaal en ik ook. Maar ik kan nu niet zeggen dat ik dat mijn hele leven blijf. Daarmee zeg ik niet dat ik het niet eens ben met hun denkbeelden, maar ik mis af en toe wat vrolijkheid in de kerk. Ik zie niet in, waarom ik dan bijvoorbeeld geen lid zou kunnen worden van een baptistengemeente of daar gewoon af en toe kerken.

Daarvoor ga je toch niet naar een kerk? Een kerk die voldoet aan al je "wensen" vindt je hier op aarde toch niet. Er zal altijd wel iets zijn waar niet in je "behoefte" wordt voorzien. Het gaat er om of in de kerk waar je zit het hele Evangelie verkondigd wordt, dus niet alleen maar een bepaald aspect. Zolang het hele Evangelie verkondigd wordt hoef je niet weg uit de kerk, zelfs niet als je het niet vrolijk genoeg vindt. Ok, ik denk dat het een een afhangt van het ander. Als in een kerk bijna alleen maar gepreekt wordt over de dankbaarheid die we moeten hebben over wat God voor ons gedaan heeft, dan zal dat zeker tot uiting komen in de dienst (meer vrolijkheid, zoals je het noemt). Maar of het goed is dat er maar op een aspect gewezen wordt, dat vraag ik me af.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 dec 2003 21:09

Als je volwassen wordt mag je je eigen keuzes gaan maken. Je kiest zelf of je christen wordt (niet of je christen blijft) en dus ook naar welke kerk je wil. Als je gaat trouwen met iemand van een andere kerk, zal toch minstens een van de twee moeten overstappen. Een goed moment voor (her)bezinning over dit onderwerp dus!

joris

Berichtdoor joris » 18 dec 2003 21:29

Leg je leven in de handen van God en leidt je leven met HEm, dan zal Hij je leven leiden. En daar waar Hij wil dat je zijn moet daar zal jij je plekje vinden.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 18 dec 2003 21:37

Het is niet zo dat ik op het punt sta om de kerk waar ik lid van ben te verlaten, maar in eerder genoemd topic werd er voor mijn gevoel erg moeilijk gedaan over het verlaten van een kerk. En dat snapte ik niet helemaal. Vandaar dat ik er een apart topic van maakte om het on-topic te houden en ik vraag me dus af wat wel/niet een reden zou zijn om je kerk te verlaten.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 dec 2003 21:49

God heeft je in een kerk geplaatst, je daar geboren laten worden en laten opgroeien, en dat moet je niet verachten. Je moet pas weggaan als Gods Woord niet zuiver gepredikt wordt.

joris

Berichtdoor joris » 18 dec 2003 22:01

caprice schreef:God heeft je in een kerk geplaatst, je daar geboren laten worden en laten opgroeien, en dat moet je niet verachten. Je moet pas weggaan als Gods Woord niet zuiver gepredikt wordt.
vindt ik redelijke onzin. Dan mag je ook nooit verhuizen.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 18 dec 2003 22:03

joris schreef:
caprice schreef:God heeft je in een kerk geplaatst, je daar geboren laten worden en laten opgroeien, en dat moet je niet verachten. Je moet pas weggaan als Gods Woord niet zuiver gepredikt wordt.
vindt ik redelijke onzin. Dan mag je ook nooit verhuizen.

Ik neem ff aan dat Caprice bedoelt het soort kerk. Maar dan ben ik het er nog niet mee eens. Even iets wat ik misschien te veel doorgetrokken heb:
Je ouders geloven niet, God heeft je niet in een kerk geplaatst......

joris

Berichtdoor joris » 18 dec 2003 22:07

J wordt niet ine en kerk geplaatst. een kerk is het gevolg van je beslissing om Jezus te volgen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 18 dec 2003 23:38

Ik ben het met je eerste zin eens. Je mag het als Gods voorzienigheid zien, dat Hij je laat opgroeien in een kerk waar Gods Woord zuiver gepreekt wordt. Het is geen toeval dat je in de kerk zit waar je nu in zit. Dat is Gods leiding. Daarom moet je er goed over nadenken als je van plan bent om naar een andere kerk over te stappen.
Maar met je tweede zin ben ik het niet helemaal eens. Mijn vriend zit in de OGG in Ned en ik in de GG. Mijn vriend stapt, als we gaan trouwen, over naar de GG. Daar kiest hij voor, omdat hij liever wil dat we bij hetzelfde kerkverband horen. En dit vind ik ook een goede reden om van kerkverband te veranderen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 dec 2003 01:34

Ik ben het met je eerste zin eens. Je mag het als Gods voorzienigheid zien, dat Hij je laat opgroeien in een kerk waar Gods Woord zuiver gepreekt wordt. Het is geen toeval dat je in de kerk zit waar je nu in zit. Dat is Gods leiding. Daarom moet je er goed over nadenken als je van plan bent om naar een andere kerk over te stappen
Als je in een andere kerk gaat kijken en het bevalt je daar goed kun je dat net zo goed als Gods voorzienigheid zien. Ik zou niet weten waarom het ene wel voorzienigheid zou zijn en het andere niet.

Kies een kerk waar je je thuis in voelt, die je legt en waar je denkt God beter te kunnen leren en dienen. Dat je niet zomaar voor een kerk zou mogen kiezen vind ik onzin. Bij de opleiding die je kiest kijk je toch ook gewoon welke je ligt en niet de opleiding die je ouders gedaan hebben?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 19 dec 2003 09:14

bloempie19 schreef:

Ik ben het met je eerste zin eens. Je mag het als Gods voorzienigheid zien, dat Hij je laat opgroeien in een kerk waar Gods Woord zuiver gepreekt wordt. Het is geen toeval dat je in de kerk zit waar je nu in zit. Dat is Gods leiding. Daarom moet je er goed over nadenken als je van plan bent om naar een andere kerk over te stappen.
Maar met je tweede zin ben ik het niet helemaal eens. Mijn vriend zit in de OGG in Ned en ik in de GG. Mijn vriend stapt, als we gaan trouwen, over naar de GG. Daar kiest hij voor, omdat hij liever wil dat we bij hetzelfde kerkverband horen. En dit vind ik ook een goede reden om van kerkverband te veranderen.

Als je samen een keuze moet maken omdat je allebei bij een ander kerkverband aangesloten bent zou je natuurlijk wel over kunnen stappen om de eenheid te bewaren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2003 12:45

Natuurlijk mag je de kerk verlaten wanneer je dat wil! Dat is toch de vrijheid van het individu?!! Of je motieven ook zuiver zijn is een zaak van eigen verantwoordelijkheid. Wat betreft de voorzienigheid en het argument dat je ergens 'geplaatst bent', dat kan je m.i. niet als grond voor een beslissing nemen. Je weet namelijk niet wat 'voorzien' is en wat je dus zou moeten doen; bovendien gaat de voorzienigheid door ons eigen handelen heen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 dec 2003 13:12

Dat bedoelde ik dus ook :P
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 19 dec 2003 17:49

De argumenten die Caprice gebruikt zijn de argumenten die ik ook uitgebreid aan heb moeten horen. Ik vind het een erg doorzichtige poging om je maar zo lang mogelijk in de eigen kerk te houden. Bijvoorbeeld:
-God heeft je niet voor niets in die kerk geplaatst, het is je plaats.
En al die mensen die God islamitisch en Rooms-katholiek heeft gemaakt? Zitten die ook op hun plaats? Je moet toch zelf je eigen plaats bepalen?
-Je moet zolang mogelijk in de kerk blijven en proberen de kerk zelf te veranderen.
De kerk is toch niet meer dan een verzameling van gelovigen? Als je iets anders gelooft, zit je dus fout en moet je naar een andere kerk.
Er wordt veel te veel waarde gehecht aan het instituut, veel te weinig aan je eigen verantwoordelijkheid en je persoonlijke opvattingen.
The proof of the pudding is in the eating.

Terug naar “Archief”