"Refo"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

"Refo"

Berichtdoor janneke » 30 okt 2002 23:04

Tsja...de topic zegt al wel veel denk ik. Het woord REFO, hoe staan jullie daartegen over, en wat verstaan jullie eronder? Je ziet vaak dat veel mensen het weer anders opvatten...Hoe doen jullie dit?

Gebruikersavatar
Koss
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 okt 2002 22:21
Locatie: Burgum
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 30 okt 2002 23:22

das een goeie vraag
leaver dea as slaaf

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 31 okt 2002 00:39


Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 31 okt 2002 08:27

Refo?! Ik zou er niet gelijk negatief over denken, meestal word het woord "refo" als scheldwoord gebruikt.
Meestal word er dan bij geoordeeld op het uiterlijk, dat vind ik zelf heel erg flauw. Ieder mens heeft zijn/haar eigen principes, en die moeten door iedereen gerespecteerd worden.
Ik zie er zelf misschien niet echt uit als een "refo" maar ik heb wel dezelfde denkwijze, principes.
Dus, dat.

Gebruikersavatar
D
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor D » 31 okt 2002 20:59

Bij refo denken mensen toch vaak aan stijve mensen. Daarom kan je volgens mij beter zeggen dat je christelijk bent...of christelijk melevend ofzoiets!

En dan kan je gedrag/uiterlijk hetzelfde zijn...maar volgens mij blijft refo gewoon een negatief gevoel opwekken.
AbcD

Gebruikersavatar
D
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor D » 31 okt 2002 21:01

Ik sprak vandaag trouwens een niet christelijke collega. We hadden het even over refoweb! Hij vroeg mij wat refo was/ waar het voor staat e.d.

Dus dat zegt wel dat de mensen zonder enig kerkelijke achtergrond het woord refo niet eens kennen. Een rede temeer om je gewoon als christen te voorstellen?!
AbcD

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 01 nov 2002 13:42

Dus dat zegt wel dat de mensen zonder enig kerkelijke achtergrond het woord refo niet eens kennen.


Volgens mij hebben "wij" dat woord zelg gecreërd, als wijze van een scheldwoord.
Dus, dat.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 01 nov 2002 13:48

OP een reformatorische school is het woord refo echt negatief. MAar dat komt omdat de een niet strenger wil zijn als de ander!! Het deelt wel makkelijk in.. is het een zware refo of niet !!! (je merkt dat ik er ook aan mee heb gedaan, echt slecht :oops: :oops: )
Nu zie ik refo meer als reformatorisch in het algemeen,dus niet meer negatief.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 nov 2002 14:00

De term Refo kan positief gebruikt worden indien het een aanduiding is van wat voor soort Christen dat je bent. Bijvoorbeeld om je te onderscheiden van Katholieken, Evangelischen, Lutheranen enz... Helaas weten maar heel weinig mensen wat de term nu juist precies betekent. In het zuiden klinkt dit als één of ander exotisch woord. Veel zin heeft de term dan ook niet denk ik. Het is meer de benaming geworden van een soort subcultuur waarin sommigen meer refo willen zijn dan anderen en dit op allerlei manieren willen tonen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 01 nov 2002 14:06

Acire schreef:OP een reformatorische school is het woord refo echt negatief. MAar dat komt omdat de een niet strenger wil zijn als de ander!! Het deelt wel makkelijk in.. is het een zware refo of niet !!! (je merkt dat ik er ook aan mee heb gedaan, echt slecht :oops: :oops: )
Nu zie ik refo meer als reformatorisch in het algemeen,dus niet meer negatief.

idd, dit herken ik gewoon, later word iedereen natuurlijk ouder en geef je daar niet zo meer om
Dus, dat.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 01 nov 2002 14:08

Ja, en als je van school afbent, en je komt in 'de wijde wereld *humhum* dan is reformatorisch juist een makkelijke term om jou soort geloofsbeleving aan te duiden!!!

Gebruikersavatar
rutgernation
Mineur
Mineur
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:57
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 01 nov 2002 15:28

[quote="Inspector Morse"]De term Refo kan positief gebruikt worden indien het een aanduiding is van wat voor soort Christen dat je bent. Bijvoorbeeld om je te onderscheiden van Katholieken, Evangelischen, Lutheranen enz..."quote]

Aaaah, ik denk NIET dat het goed is om een woord te hebben om daarmee te kunnen aanduiden wat voor SOORT christen je bent.
Als je christen bent betekent dat dat je Christus aanvaardt als je Verlosser. En het is volgens mij absoluut niet goed (!!!) om vervolgens je met een andere naam te gaan onderscheiden van andere christenen, eenheid hoort het grote doel te zijn, geen onderscheiding!!!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 nov 2002 16:16

Eenheid moet volgens jou het grote doel zijn. Dat zeel heel moeilijk worden hoor. Kijk eens wat een verschil tussen geloofsbelevenis (en -belijdenis!) er is tussen bijvoorbeeld Katholieken en Refo's. Je gelooft er toch zelf niet in dat dat ooit terug één groep zal worden? Al ik al maar zie wat een tegenstand er is tegen bijvoorbeeld SOW dan denk ik dat eenheid onmogelijk is.

EENHEID IN VERSCHEIDENHEID!!!!
Afbeelding

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 01 nov 2002 17:12

Inspector Morse schreef: Al ik al maar zie wat een tegenstand er is tegen bijvoorbeeld SOW dan denk ik dat eenheid onmogelijk is.


Dat gaat niet om het eenworden van kerken, dat is wel een goed punt, maar het gaat om de dingen die in de 'nieuwe kerkorde' staan(Andere huwelijkse relaties inzegenen, andere formulieren enz.)
~Get out and do what we were meant to do~

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Berichtdoor Wilko » 01 nov 2002 18:00

"REFO" wordt nooit door buitenkerkelijken gebruikt. Daar zeggen ze meestal wat spottend: GRRRRISTENEN.
Verder wordt het in kerkelijke kring vaak negatief gebruikt. Veelvuldig ook binnen de Geref. Bondskringen heb ik het idee. Daar heb je weer zo'n echte refo = rok = hoed = knotje = harmonium thuis = geen tv = RDNet = Reformatorisch Dagblad = Wegwijsbeurs = zondags voor twaalven thuis = (helaas) Refocafebezoeker = streng, bleek, sober, patserige auto, refomerkkleding die superdoor is = zwartekousen.

Daarom hou ik niet van "REFO", zeg maar gewoon: Gereformeerd, of nog beter Hervormd-Gereformeerd :mrgreen:
Overigens heb ik niks tegen op reformatorischen, ik ben het zelf ook en kan prima met ze opschieten, maar de typeringen behoren tot de karikatuur.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten