mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 17 dec 2003 16:42

Harrrtelijk dank voor jullie reacties zover. De presentatie is goed gelukt en we hebben een leuke discussie op gang gebracht!


moppie schreef:
Verder weet ik dat er over oud gergemmers veel vooroordelen zijn.

De zwartekousen kerk bijv.
Ik weet dat er bij mijn ouders veel jongeren in spijkerbroek en sportschoenen naar de kerk gaan. Dat kunnen andere kerkgenootischappen vaak niet geloven.

Ze worden als wereldvreemd afgeschilderd wat plaatselijk wel zo kan zijn bijv in kleine dorpen, maar toch valt dat over het algemeen wel mee hoor.


Hehe... bij de presentatie hadden we allemaal zwarte sokken aangetrokken, om zeg maar dat vooroordeel uit te beelden inderdaad!
(de leraar vond het vreselijk origineel :mrgreen: )

Maar de discussie die na de presentatie volgde, ging eigenlijk alleen maar over uiterlijke dingen.
De hele klas viel ons aan op uiterlijke dingen, als kleding, Avondmaal, langzaam zingen, enz.
Dat vind ik weleens erg jammer, dat er zo weinig respect voor elkaars kerk is. Zeker als het over een zwaardere kerk gaat, heeft iedereen zn commentaar al klaarstaan.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 17 dec 2003 17:11

Ikke21 schreef:
moppie schreef:Van ger gem naar oud gergem en andersom kun je wel zo overstappen maar niet van de gergem in ned naar de oud gergem om dat je dan eerst op nieuw belijdenis moet doen. Hun verbonds leer is anders zegt men.


Moppie, wat jij zegt over het opnieuw belijdenis doen als je van de ger.gem in ned naar de oud ger.gem in ned gaat, is echt klinklare onzin, absoluut niet waar. Bij mijn ouders uit de kerk zijn er mensen verhuist en zijn naar de oud ger.gem gegaan en hoeven echt helemaal niet opnieuw belijdenis te doen. Dus ik snap niet helemaal waar je dit vandaan haal.


andersom wel. mijn zusje is van oud ger gem met haar vriend meegegaan naar ger gem en ned. het kan zijn dat het plaatselijk verschilt maar het gebeurt wel omdat men kiest voor een andere leer.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 17 dec 2003 17:13

caprice schreef:
moppie schreef:HEt is idd zo dat er wel grote verschillen zijn met ger gem in ned maar dat de verschillen met gergem alleen maar culuur erschillen zijn.

Van ger gem naar oud gergem en andersom kun je wel zo overstappen maar niet van de gergem in ned naar de oud gergem om dat je dan eerst op nieuw belijdenis moet doen. Hun verbonds leer is anders zegt men.

Is het echt zo dat er geen wezenlijke leerverschillen zijn met de Gereformeerde Gemeenten? :?: :!:


volgens mij niet. de verschillen zitten hem voornamelijk in haardracht, kleding, tv internet en dat soort dingen

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 dec 2003 17:33

moppie schreef:andersom wel. mijn zusje is van oud ger gem met haar vriend meegegaan naar ger gem en ned. het kan zijn dat het plaatselijk verschilt maar het gebeurt wel omdat men kiest voor een andere leer.

Het verschilt blijkbaar plaatselijk, want ik ken ook iemand die de OGG als tussenstation tussen GG en GGiN gebruikt heeft :?
Van de GG naar de GGiN kan niet in 1x, dus toen maar zo :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 17 dec 2003 19:34

moppie schreef:
caprice schreef:
moppie schreef:HEt is idd zo dat er wel grote verschillen zijn met ger gem in ned maar dat de verschillen met gergem alleen maar culuur erschillen zijn.

Van ger gem naar oud gergem en andersom kun je wel zo overstappen maar niet van de gergem in ned naar de oud gergem om dat je dan eerst op nieuw belijdenis moet doen. Hun verbonds leer is anders zegt men.

Is het echt zo dat er geen wezenlijke leerverschillen zijn met de Gereformeerde Gemeenten? :?: :!:


volgens mij niet. de verschillen zitten hem voornamelijk in haardracht, kleding, tv internet en dat soort dingen


volgens ds. C. Meeuwse (ik citeer nu uit het boekje "de plaats van de ger. gem. in de ger. gezindte) is dit waarom GG en OGG niet samen zijn:

Men had bezwaren tegen de psalmberijming van 1773 en wilde dat de predikant het oude ambtsgewaad in ere hielden (kuitbroek en bef). Wezenlijke leergeschillen met onze gemeenten (GG dus, nap.) zijn er niet.


best triest, dat er over zulke kleine dingen zo (vergeef me het woord) gemekkerd wordt....
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 17 dec 2003 19:43

mj valt het op dat heel veel mensen in de ger.gem.ned. zo fanatiek zijn. andere kerken deugen vaak niet etc..
in de oud.ger.gem. zijn de mensen wat gemoedelijker. meer begripvoller.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Arthur
Verkenner
Verkenner
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:28

Berichtdoor Arthur » 17 dec 2003 20:03

Over het algemeen wordt de OGG toch wel gekenmerkt door een overwaardering van de hyperbevindelijke Lyriek.

Bij de Ger. gem is dit duidelijk minder aanwezig.

Naast het ambstgewaad en de psalmberijming, was in 1907 ook het verschil in inzicht over het al dan niet vereisen van een theologische opleiding een breekpunt.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

caprice

Berichtdoor caprice » 17 dec 2003 21:58

Napoleon schreef:volgens mij niet. de verschillen zitten hem voornamelijk in haardracht, kleding, tv internet en dat soort dingen

volgens ds. C. Meeuwse (ik citeer nu uit het boekje "de plaats van de ger. gem. in de ger. gezindte) is dit waarom GG en OGG niet samen zijn:

Men had bezwaren tegen de psalmberijming van 1773 en wilde dat de predikant het oude ambtsgewaad in ere hielden (kuitbroek en bef). Wezenlijke leergeschillen met onze gemeenten (GG dus, nap.) zijn er niet.


best triest, dat er over zulke kleine dingen zo (vergeef me het woord) gemekkerd wordt....

Zou iemand uit de Gereformeerde Gemeenten die overgaat naar de Oud Gereformeerde Gemeenten er beter aan doen dan iemand die het omgekeerde doet?

Zingen ze er dan trouwens nog steeds Datheen?

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 17 dec 2003 23:12

caprice schreef: Zou iemand uit de Gereformeerde Gemeenten die overgaat naar de Oud Gereformeerde Gemeenten er beter aan doen dan iemand die het omgekeerde doet?

Natuurlijk niet. De ene kerk is echt niet beter dan de andere hoor. Plus dat in iedere streek de 'zwaarte' van de kerk anders is. De ger gem in Noord Holland kun je bijv. niet vergelijken met Zeeland.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 17 dec 2003 23:53

caprice schreef:
Zingen ze er dan trouwens nog steeds Datheen?


in een paar kerken nog maar. Bij ons allang niet meer.




Inderdaad Napoleon, ik vond het ook wel triest dat er om die paar kleine uiterlijke verschillen een hele kerkscheuring plaatsvond.
Waar was dat nu voor nodig?
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 18 dec 2003 14:11

@tlantis schreef:Mijn beeld van de OGG:
Erg naar binnen gericht, weinig missionair, zeer behoudend, sober van uiterlijk, vaak wettisch en erg sterk gericht op uitverkiezing. Veel leden van deze kerk lijken hun eigen kerk heilig verklaard te hebben en buiten de OGG deugd er maar weinig. Ze lijken zo gericht op regeltjes en uiterlijk vertoon dat je jezelf af en toe wel eens afvraagd of de mensen hun vertrouwen wel op God stellen en niet ophun religie. Velen uit deze kringen lijken hun belijdens geschriften en boeken van reformatoren op gelijke hoogte met de bijbel te behandellen. Ik ben er van overtuigd dat er velen ware gelovigen binnen deze kerk verblijven, maar ik ben er bang voor dat deze kerk mensen vaak ook uitnodigd erg religieus, maar weinig gelovig te zijn.


Sluit ik me bij aan
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
DireStraits
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 24 okt 2003 09:25
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor DireStraits » 18 dec 2003 20:44

Wat is het bestaansrecht van de Oud-Gereformeerde Gemeenten? Als ik het zo hoor is er eigenlijk geen verschil met de (veel grotere) Gereformeerde Gemeenten. Volgens mij hebben ze in de OGG niet al te veel dominees en een vergrijzend ledenbestand. Zou de jeugd die nu opgroeit in de OGG die kerk trouw blijven? De kloof tussen de veranderende mening van de jeugd en de traditionele mening van de kerk is straks misschien wel zo groot, dat de nieuwe generaties de OGG de rug toekeren en de kerk leegloopt, naar de Gereformeerde Gemeenten bijvoorbeeld.
The proof of the pudding is in the eating.

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 18 dec 2003 23:30

Een verschil is ook, dat de dominees bij de GG eerst onderwijs krijgen op een theologische school, voordat ze in het ambt mogen. Bij de OGG is dit niet zo.
Ik heb al verschillende keren van mensen uit de OGG te horen gekregen, dat ze denken dat de dominees van de GG niet bekeerd zijn, maar alleen maar met hun verstand kennis hebben van de Bijbel.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 dec 2003 02:05

DireStraits schreef:Wat is het bestaansrecht van de Oud-Gereformeerde Gemeenten? Als ik het zo hoor is er eigenlijk geen verschil met de (veel grotere) Gereformeerde Gemeenten. Volgens mij hebben ze in de OGG niet al te veel dominees en een vergrijzend ledenbestand. Zou de jeugd die nu opgroeit in de OGG die kerk trouw blijven? De kloof tussen de veranderende mening van de jeugd en de traditionele mening van de kerk is straks misschien wel zo groot, dat de nieuwe generaties de OGG de rug toekeren en de kerk leegloopt, naar de Gereformeerde Gemeenten bijvoorbeeld.
Als de OGG de kloof tussen de mening van de jeugd en traditionele mening niet op kan vangen, denk ik niet dat GG dat wel kan....

Ik heb al verschillende keren van mensen uit de OGG te horen gekregen, dat ze denken dat de dominees van de GG niet bekeerd zijn, maar alleen maar met hun verstand kennis hebben van de Bijbel.
Bij sommige GG dominee's denk ik dat ook wel es ja...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 19 dec 2003 09:17

@mic schreef:
DireStraits schreef:Wat is het bestaansrecht van de Oud-Gereformeerde Gemeenten? Als ik het zo hoor is er eigenlijk geen verschil met de (veel grotere) Gereformeerde Gemeenten. Volgens mij hebben ze in de OGG niet al te veel dominees en een vergrijzend ledenbestand. Zou de jeugd die nu opgroeit in de OGG die kerk trouw blijven? De kloof tussen de veranderende mening van de jeugd en de traditionele mening van de kerk is straks misschien wel zo groot, dat de nieuwe generaties de OGG de rug toekeren en de kerk leegloopt, naar de Gereformeerde Gemeenten bijvoorbeeld.
Als de OGG de kloof tussen de mening van de jeugd en traditionele mening niet op kan vangen, denk ik niet dat GG dat wel kan....

Ik heb al verschillende keren van mensen uit de OGG te horen gekregen, dat ze denken dat de dominees van de GG niet bekeerd zijn, maar alleen maar met hun verstand kennis hebben van de Bijbel.
Bij sommige GG dominee's denk ik dat ook wel es ja...

Dat zou niet mooi zijn, zeker niet als ze zelf denken bekeerd te zijn. Maar God kan wel onbekeerde mensen bekeren met onbekeerde mensen als middel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten