mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 08 feb 2004 21:59

En hier nog een! Ben het helemaal met SDG en Napoleon eens.

Ik behoor ook tot de Ger.Gem en nog wel een hele grote ook. Wat is het toch verblijdend dat we zo'n groeiende gemeente hebben.

Ja, ja.... :?

Wel qua (doop)leden, maar er wordt maar zo weinig gemerkt van een bloeiende gemeente. Het lijkt mij dat juist die mensen die wel aan het Heilig Avondmaal aangaan willen dat er nog veel meer zouden aangaan en toch iets zouden uitstralen van: Kom ga met ons, en doe als wij?
ja, dat is mijn mening dan he.....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2004 20:16

Uhm, hoe heette dit topic ook alweer?
En over welke kerk gaat het nu?

En wie maakt zich hier allemaal schuldig aan? :oops: :oops: :oops: (ik ook...)

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Berichtdoor SDG » 09 feb 2004 22:28

TheKeimpe schreef:Uhm, hoe heette dit topic ook alweer?
En over welke kerk gaat het nu?

En wie maakt zich hier allemaal schuldig aan? :oops: :oops: :oops: (ik ook...)


Je hebt helemaal gelijk. Mea culpa...
Maar het onderwerp is belangrijk genoeg! Gaan we verder onder "Gereformeerde Gemeenten onder vuur" of onder "Van der Zwaag"?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 12 mar 2004 11:26

marle schreef:Ik zelf zie dit als positief. Ik weet van twee mensen (die van buitenaf bij ons ingekomen zijn, uit GGiN) die dit als zeer negatief zien, en de dienst waarin het H.A. gehouden wordt ook niet bij ons in de kerk komen. Echter, als je met deze mensen praat en het puntje bij paaltje komt, weten ze niet hoe snel ze erom heen moeten praten. Of men zegt zoals bovenbeschreven staat: “Het moet gegeven worden.”...

Bij sommige mensen lijkt het er wel op alsof ze zo zijn: ze zeggen: "Wij kunnen onszelf niet bekeren", en "Het gaat niet zo maar", en ondertussen leven ze doodgemoedereerd door. Hel of hemel? Ach, het lot is al bepaald door de uitverkiezing. Je krijgt geen zinnig geestelijk gesprek met ze, want het ware geestelijke leven hebben ze niet. En enige poging om de Bijbel eens goed te lezen, om te ontdekken wat er nou echt staat, daar trekken ze ook geen minuut voor uit, is mijn indruk.
Ik herinner mij een man, die een loodzware versie van de christelijke leer aanhing. Op een gegeven moment ging hij sterven. Mijn vader is bij hem geweest. Hij probeerde met hem wel eens wat te praten over het geestelijke, maar er was niet over te praten. "Ja, u denkt dat het zo maar gaat" was zijn formule. En daarmee was alles gezegd. Alles bleef verder rustig bij die op sterven liggende man. Van enige verontrusting bleek niets. Zo iemand gaat de eeuwigheid tegemoet...!!
Van dat soort mensen kan ik echt triest worden. Is het ze dan echt om het even of ze voor eeuwig gelukzalig zullen zijn, of voor eeuwig verloren? Dat kun je je toch niet voorstellen?! Wat doen zij zichzelf aan?! Straks voor eeuwig verloren zijn..., omdat er nooit enige beweging in hun gemoed was om zich eens bezig te houden met het eeuwige, omdat ze nooit eens met ernst daarom baden, omdat ze nooit zochten. "Tsja, haha, maar dàt gaat zo maar niet, hè!" Hoor ik hier de farizeeër die verachtelijk neerziet op de schare die de wet niet kent?
Voor eeuwig verloren... En dat doet ze niks? De Hervormde (GB, bevindelijk) dominee in mijn woonplaats hield afgelopen woensdagavond een preek over Mattheüs 26:36-46. Ik pik de verzen 38 en 39 er eens uit: Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toe; blijft hier en waakt met Mij.
En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.

Als Christus oog in oog staat met het moment dat hij de toorn van God op zich gaat nemen, grijpt Hem dat op een verschrikkelijke manier aan. Er worden in de grondtekst heel sterke en dramatische woorden voor gebruikt, zo legde de dominee uit. De angsten grijpen Christus zó gruwelijk aan, dat Hij de controle over zichzelf verliest. Hij moet de toorn van God op zich gaan nemen, die aan lichaam en ziel geleden wordt. Omdat Hij volmaakt is, ziet Hij dat beter en helderder dan welk mens ook, en daarom grijpt het Hem zo vreselijk aan.
En dan zijn er mensen die blijkbaar wel denken dat het wel mee zal vallen...?? Die met de dood vlak voor zich nog zeggen: "Het gaat zo maar niet." Die daar apathisch onder blijven...?? Je zou toch de genadetroon alsnog bestormen, en uitroepen: "Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens." (Joh. 6:68 ) Dan vraag je je niet meer af of het wel zin heeft... nee, dan weet je dat er niks anders op zit!
Ongelofelijk... als ik dat hoor, dan denk ik wel eens: je zou zulke mensen toch aan hun haren willen meesleuren. ("Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde"; Lukas 14:23.)
De dominee die hier vaak voorgaat in de Ger. Gem. zei eens: "O, u zegt dat u daarop wacht? Nou, dat vindt de duivel prima, hoor. En u wacht, en u wacht. En ondertussen doet u uw werk. En u wordt steeds ouder. En u wacht nog steeds... BIDDEN!! STRIJDEN!! ZOEKEN!! Dat is wat de Schrift zegt!"
Mensen die er apathisch onder blijven... ik kan me er werkelijk niks bij voorstellen. Ik herinner mij een avond, bijna 9 jaar geleden dat het was alsof ik even iets te zien kreeg van de hemel. II Cor. 12:4 kwam op een zeer bijzondere manier mij in gedachten. Het gebeurt wel vaker dat je een tekst in je gedachten krijgt, maar dit was anders. Ik zag er allerlei beelden bij, en het maakte een enorm diepe indruk op mij. In de tekst staat: "Dat hij opgetrokken is geweest in het paradijs, en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken." Ik ervoer het alsof ik - met eerbied gesproken - even mee mocht kijken over de schouder van de beschreven persoon. Er kwamen overigens nog wat meer woorden mij voor de geest dan die in deze tekst staan, ontdek ik nu. Ik kan ze vinden in I Cor. 2:9: "...Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen..." In ieder geval was het onvergetelijk voor mij. Ik zag daar hoe het leven in deze wereld toch zo afsteekt tegen dat hemelse leven. Dan beleef je iets waar geen woorden voor zijn.
Nou ja, het zal wel duidelijk zijn hoe raar zo'n onbewogen houding is...

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 mar 2004 11:39

amen
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

egel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 feb 2004 10:49
Contacteer:

Berichtdoor egel » 24 mar 2004 21:52

Je proeft hun verlangen om daar ooit nog eens in te mogen terugkeren. Helaas zal dat op 1 meil 2004 nooit meer mogelijk zijn


omega

waarom kunnen ze na 1 mei niet meer terug de hervormde kerk zal gewoon blijven bestaan

ik durf zelfs te zeggen dat ze dan misschien juist wel weer terug komen

voor meer info verwijs ik je naar de volgende site's

www.sowinfo.nl

www. comitehervormdekerk.nl

[url][/url][url][/url]

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 12:55

Ik vind de leer die de Oud Ger Gem uitdraagt goed, behalve dan dat ze infralapsariers zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 13:18

Haha, zijn het infralapsariers? Nooit geweten, al heb ik er dan bijna 15 jaar in de kerk gezeten.. :wink: En jij bent dus supralapsarier weermannetje?

Ik vind het zelf te onzinnig om er een standpunt over te hebben eigenlijk... :shock:

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 13:28

Zeker weten wel, dat is het grootste verschil tussen GGN en OGG.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 13:30

Nou, zo leer je nog eens wat... :wink:

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 14:13

Waarom ben je er dan niet meer? Dan heb je daar dus een mening over!

bloempjuh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 apr 2004 13:46

Berichtdoor bloempjuh » 15 apr 2004 14:18

caprice schreef:
Omega schreef:Ik heb diverse oud-ger. gem. collega's. Opvallend is hun respect voor de de hervormde kerk. Je proeft hun verlangen om daar ooit nog eens in te mogen terugkeren. Helaas zal dat op 1 meil 2004 nooit meer mogelijk zijn.

Misschien nog met de bezwaarden. Die kunnen bij hen lid worden.

Wat het sobere leven betreft ben ik het met hen eens. Ik had dat graag ook meer gezien in de Gereformeerde Gemeenten.
Alleen de leer legt volgens mij teveel nadruk op de uitverkiezing.


Waarom gaan ze dan niet naar de hervormde kerk als ze daar tog het verlangen naar hebben en trouwuns waarom moet je sober leven God houdt van vreugde en er staat nerguns in de bijbel dat we sober moeten leven :mrgreen:

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 14:38

Zodra jij leert zien dat je een zondaar bent, dan leef je denk ik niet zo vrolijk meer verder. Dat bedoelen ze met sober leven bij de OGG.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2004 14:51

Het Weermannetje schreef:Zodra jij leert zien dat je een zondaar bent, dan leef je denk ik niet zo vrolijk meer verder. Dat bedoelen ze met sober leven bij de OGG.

sober is iets anders dan somber hoor! :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 17:30

Het Weermannetje schreef:Waarom ben je er dan niet meer? Dan heb je daar dus een mening over!


Dit is niet het topic om daarover te praten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten