mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 23 dec 2003 13:42

Napoleon schreef:
@mic schreef:
Ik heb al verschillende keren van mensen uit de OGG te horen gekregen, dat ze denken dat de dominees van de GG niet bekeerd zijn, maar alleen maar met hun verstand kennis hebben van de Bijbel.
Bij sommige GG dominee's denk ik dat ook wel es ja...


bij sommige ds. twijfel ik zelfs aan het laatste nog wel.... :( eigenlijk vaker dan het eerste


Een dominee die bekeert is, die kan het toch haast niet laten om continu te vertellen van God's liefde in Christus voor zondaren? Zal zo'n iemand niet oproepen om ook die liefde van Christus te zoeken en aan te nemen?Hoe rijm je dat met dominee's die daar nooit over praten dan enkel en alleen dat er een middelaar is en dat we daar nog eens achter mogen komen?

janp
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2003 16:19

Berichtdoor janp » 24 dec 2003 09:39

Kaw schreef:
Napoleon schreef:
@mic schreef:
Ik heb al verschillende keren van mensen uit de OGG te horen gekregen, dat ze denken dat de dominees van de GG niet bekeerd zijn, maar alleen maar met hun verstand kennis hebben van de Bijbel.
Bij sommige GG dominee's denk ik dat ook wel es ja...


bij sommige ds. twijfel ik zelfs aan het laatste nog wel.... :( eigenlijk vaker dan het eerste


Een dominee die bekeert is, die kan het toch haast niet laten om continu te vertellen van God's liefde in Christus voor zondaren? Zal zo'n iemand niet oproepen om ook die liefde van Christus te zoeken en aan te nemen?Hoe rijm je dat met dominee's die daar nooit over praten dan enkel en alleen dat er een middelaar is en dat we daar nog eens achter mogen komen?

Hier spelen allerlei dogmatische visies een rol, zoals de visie op het verbond, de verhouding roeping, wedergeboorte, geloof, etc. Begint de wedergeboorte met ware ellendekennis of begint de wedergeboorte bij het kruis.? Hoe functioneren de drie stukken die nodig zijn om getroost te kunnen leven en sterven. Hoe werkt de Heere deze drie stukken in het leven van een zondaar?

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 dec 2003 11:51

janp schreef:
Kaw schreef:
Napoleon schreef:
@mic schreef:
Ik heb al verschillende keren van mensen uit de OGG te horen gekregen, dat ze denken dat de dominees van de GG niet bekeerd zijn, maar alleen maar met hun verstand kennis hebben van de Bijbel.
Bij sommige GG dominee's denk ik dat ook wel es ja...


bij sommige ds. twijfel ik zelfs aan het laatste nog wel.... :( eigenlijk vaker dan het eerste


Een dominee die bekeert is, die kan het toch haast niet laten om continu te vertellen van God's liefde in Christus voor zondaren? Zal zo'n iemand niet oproepen om ook die liefde van Christus te zoeken en aan te nemen?Hoe rijm je dat met dominee's die daar nooit over praten dan enkel en alleen dat er een middelaar is en dat we daar nog eens achter mogen komen?

Hier spelen allerlei dogmatische visies een rol, zoals de visie op het verbond, de verhouding roeping, wedergeboorte, geloof, etc. Begint de wedergeboorte met ware ellendekennis of begint de wedergeboorte bij het kruis.? Hoe functioneren de drie stukken die nodig zijn om getroost te kunnen leven en sterven. Hoe werkt de Heere deze drie stukken in het leven van een zondaar?
Dat is geen excuus vind ik omdat je dan de theologie hoger gaat stellen dan wat Christus persoonlijk voor jouw betekent, en zoals je Hem heb leren kennen. (nu zeg ik niet dat je de theologie weg moet doen, maar van slechts theologie krijg je een koude lege kerk)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 dec 2003 14:09

janp schreef:
Kaw schreef:
Napoleon schreef:
@mic schreef:
Ik heb al verschillende keren van mensen uit de OGG te horen gekregen, dat ze denken dat de dominees van de GG niet bekeerd zijn, maar alleen maar met hun verstand kennis hebben van de Bijbel.
Bij sommige GG dominee's denk ik dat ook wel es ja...


bij sommige ds. twijfel ik zelfs aan het laatste nog wel.... :( eigenlijk vaker dan het eerste


Een dominee die bekeert is, die kan het toch haast niet laten om continu te vertellen van God's liefde in Christus voor zondaren? Zal zo'n iemand niet oproepen om ook die liefde van Christus te zoeken en aan te nemen?Hoe rijm je dat met dominee's die daar nooit over praten dan enkel en alleen dat er een middelaar is en dat we daar nog eens achter mogen komen?

Hier spelen allerlei dogmatische visies een rol, zoals de visie op het verbond, de verhouding roeping, wedergeboorte, geloof, etc. Begint de wedergeboorte met ware ellendekennis of begint de wedergeboorte bij het kruis.? Hoe functioneren de drie stukken die nodig zijn om getroost te kunnen leven en sterven. Hoe werkt de Heere deze drie stukken in het leven van een zondaar?


Maar daar draait het toch ook om????

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jan 2004 22:20

JialiKelly schreef:Graag wil ik van jullie horen hoe jullie tegen de Oud Gereformeerde Gemeenten (In Ned.) , en tegen de mensen die daartoe behoren, aankijken.

Ik zit zelf bijvoorbeeld in de Oud Ger Gem, en de meeste mensen reageren heel verbaasd als ik dat zeg, omdat ze het niet verwachtten...
Toen vroeg ik me af : hoe denken jullie dan dat 'Oud Ger Gem'ers' zijn?


Een jaar of tien geleden dacht ik dat de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland de zwaarste kerk binnen de reformatorische gezindte was. Maar ik weet niet of dat beeld klopte. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zijn misschien wel de zwaarsten.

Van binnenuit ken ik de Oud Gereformeerde Gemeenten nauwelijks. In mijn woonplaats heb je er niet een. Daarom kom ik er nooit. Anders was ik er uit nieuwsgierigheid ongetwijfeld wel eens een dienst gaan bezoeken.
Wel heb ik twee keer een man horen preken die van de Oud Gereformeerde Gemeenten is. Eerst als lerend ouderling, later als dominee. Dan heb ik het over D. Monster. Die tweede keer dat hij preekte, ging het over Psalm 1, en ik weet nog dat mijn vader die preek nogal waardeerde.

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor SDG » 30 jan 2004 00:14

Wil je een eerlijk antwoord? Ja natuurlijk wil je dat...

Onze indruk is, dat dit kerkverband nog in stand wordt gehouden door een handjevol mensen dat is opgegroeid in de OGG en daar puur op basis van traditie geen afstand van durft te doen. Inhoudelijk leeft het niet, zo is onze indruk. We hebben het meegemaakt dat een kind uit dit kerkverband met een klasgenootje meeging naar een dienst in een ander kerkverband, waar het heilig avondmaal bediend werd. Het kind wist niet wat het zag, want een bediening van het heilig avondmaal had het nog nooit meegemaakt!!!
We kennen van dichtbij mensen die naar de OGG gaan, enkel en alleen omdat de familie van oudsher naar die kerk gaat. We kennen van dichtbij de mensen die blij zijn als hun zoon of dochter verkering krijgt met een meisje of jongen uit de GerGem of uit een Geref. Bondsgemeente: dat zijn dan legitieme redenen om te ontvluchten aan een kerkverband waar geen leven meer in zit. Let wel, ik oordeel niet, ik signaleer alleen maar. Een kerkverband waar het heilig avondmaal niet meer bediend wordt, omdat er tòch niemand aangaat, daar is toch geen leven meer? Het is triest genoeg, want de redenen waarom OGG's zich indertijd hebben losgemaakt van (meestal) de hervormde ker, waren destijds meestal zeker legitiem! Anno 2003 lijkt het echter een aflopende zaak, omdat het leven erin gemist wordt.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2004 00:29

Ik kan me vergissen hoor, heb niet zoveel kennis van gereformeede gemeente en oud gereformeerden. Maar wat ik er van gehoord heb is dat in 1 van beide of beide stromingen mensen vaak door angst worden overheerst. Weinig mensen gaan aan het avondmaal want ze weten niet of ze daar wel naartoe mogen, je bent als je niet iets bijzonders meemaakt nooit helemaal zeker van je redding of soms nog erger, als je dat niet meemaakt is er een grote kans dat je niet in de hemel komt.

Ik weet niet of dit beeld klopt hoor, daarom vraag ik het hier even! Hoe zit dat precies?

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Brion » 30 jan 2004 00:39

SDG schreef: Het kind wist niet wat het zag, want een bediening van het heilig avondmaal had het nog nooit meegemaakt!!!

(.........)

Een kerkverband waar het heilig avondmaal niet meer bediend wordt, omdat er tòch niemand aangaat, daar is toch geen leven meer?
SDG


Is dit een feit of een veronderstelling? Gewoon een eerlijke vraag, want ik weet het ook niet. Wat ik wèl weet, is dat slechts een paar mensen de vrijmoedigheid hebben om aan het heilig avondmaal deel te nemen, maar heb eigenlijk nog nooit gehoord, dat het daarom ook niet meer bediend wordt. Ik kan het me ook niet zo goed voorstellen dat men van tevoren zeker weet, dat niemand aan zal gaan.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 30 jan 2004 07:47

Marnix schreef:Ik kan me vergissen hoor, heb niet zoveel kennis van gereformeede gemeente en oud gereformeerden. Maar wat ik er van gehoord heb is dat in 1 van beide of beide stromingen mensen vaak door angst worden overheerst. Weinig mensen gaan aan het avondmaal want ze weten niet of ze daar wel naartoe mogen, je bent als je niet iets bijzonders meemaakt nooit helemaal zeker van je redding of soms nog erger, als je dat niet meemaakt is er een grote kans dat je niet in de hemel komt.

Ik weet niet of dit beeld klopt hoor, daarom vraag ik het hier even! Hoe zit dat precies?


Ik denk dat ze misschien wel terecht angst hebben, zie ook onderstaande tekst uit 1 Korinthiers 11, daarom gaat er ook een innerlijke strijd met veel gebed om vrijmoedigheid om aan te gaan vooraf.

1 Korinthiërs 11
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 30 jan 2004 13:23

SDG,

ik ken gelukkig betere gevallen.
Ik heb op Danielkamp best wel veel OGG-jongeren meegemaakt, en daauit heb ik een heel wat beter beeld.

Sowieso zou ik graag zien dat de OGG en de GG een werden, ipv het proces tussen GG en GGiN :cry: Daar moet ik echt niet aan denken, zoals al eerder aangegeven is er echt een verschil in visie tussen de GG en de GGiN (ook al wil ene ds anders doen geloven). Maar met OGG-ers is er geen wezenlijk verschil, en als ik met deze jongelui praat, dan is er echt wel ruimte voor evangelieverkondiging.

Daar heb ik een heel veel negatievere ervaring mee toen ik met een meisje uit de GGiN sprak. Dit na dat een dominee uit de GG een inleiding had gehouden met een zeer duidelijk nodigend karakter. Zij was het absoluut niet met hem eens, want "God moet het doen". Deze ervaring heb ik dus nooit met OGG-ers gehad.

Gebruikersavatar
SDG
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 02 jan 2004 23:29

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor SDG » 30 jan 2004 23:10

Brion schreef:
SDG schreef: Het kind wist niet wat het zag, want een bediening van het heilig avondmaal had het nog nooit meegemaakt!!!

(.........)

Een kerkverband waar het heilig avondmaal niet meer bediend wordt, omdat er tòch niemand aangaat, daar is toch geen leven meer?
SDG


Is dit een feit of een veronderstelling? Gewoon een eerlijke vraag, want ik weet het ook niet. Wat ik wèl weet, is dat slechts een paar mensen de vrijmoedigheid hebben om aan het heilig avondmaal deel te nemen, maar heb eigenlijk nog nooit gehoord, dat het daarom ook niet meer bediend wordt. Ik kan het me ook niet zo goed voorstellen dat men van tevoren zeker weet, dat niemand aan zal gaan.


In het verhaal wat ik vertelde, was in elk geval een feit dat dit kind nog nooit een bediening van het heilig avondmaal had meegemaakt, terwijl het wel altijd trouw met de ouders mee ging. Feit is ook dat in de OGG(iN) en ook in de GGiN maar weinig predikanten meer zijn. Wil het avondmaal bediend kunnen worden, dan moet er toch een predikant aanwezig zijn. De weinige predikanten die er nog zijn in dergelijke kerkverbanden, zullen de weinige vrije zondagen die ze hebben ongetwijfeld benutten om in zoveel mogelijk vacante gemeenten de sacramenten te bedienen, maar het is onvermijdelijk dat deze -vaak hoogbejaarde- predikanten niet elke vacante gemeente viermaal per jaar kunnen aandoen voor het bedienen van doop en avondmaal. Dopen gebeurt dan nog weleens tijdens een weekdienst, maar het heilig avondmaal bedient men toch bij voorkeur op de dag des Heeren.

Artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis noemt als kenmerken van de ware kerk: de reine prediking van het Evangelie, de reine bediening der sacramenten en het gebruik van de kerkelijke tucht. Als het avondmaal niet bediend wordt, kan er voor mijn gevoel dus ook geen sprake zijn van een ware, levende kerk.

Over het onwaardiglijk eten en drinken, de angst om zichzelf een oordeel te drinken (1 Kor. 11: 27): die opmerking wordt door Paulus gemaakt omdat er in zijn tijd misstanden heersten. Mensen gebruikten het heilig avondmaal alsof het een gewone maaltijd was, gingen zich te buiten aan de wijn en maakten dus een heel oneerbiedig en slordig gebruik van de dis des Heeren.

Wie echter het leven buiten zichzelf in Jezus Christus zoekt, bekent daarmee dat hij/zij midden in de dood ligt en mag met een biddend hart toetreden. Het avondmaalsformulier zegt niet dat er alleen maar plaats is voor hen die het leven buiten zichzelf in Christus gevònden hebben. Het avondmaal is ook niet ingesteld om mensen met een verzekerd geloof nog eens van hun verzekerde staat te bevestigen, maar juist ook tot versterking van het zwakke en kleine. "Komt tot Mij allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven", Matth. 11:28.

Let wel, ik houd geen pleidooi voor een gemakkelijke avondmaalsgang, alsof het allemaal niet zo nauw komt. Lees het avondmaalsformulier maar eens goed, pak er een goed boek bij (bijvoorbeeld C. Harinck "Ons Avondmaalsformulier" of A. Elshout "Doet dat tot Mijn gedachtenis").
Wèl zou ik willen waarschuwen voor een houding t.o.v. het avondmaal waarin nog van alles en nog wat wordt toegevoegd aan datgene wat Schrift en belijdenis ons leren. Je moet toch eerst wel dìt hebben meegemaakt en dàt hebben geleerd... Pas toch op voor zo'n voorwaardelijke prediking! Dat is gezelschapstheologie, dat hebben de mènsen er allemaal bijgemaakt in de 19e eeuw. De angst om zich een oordeel te eten en te drinken, is in veel gevallen ongegrond, maar wordt gevoed door een prediking die een eenzijdig, onvolledig beeld schetst van de redenen waartoe het heilig avondmaal is ingesteld.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Berichtdoor Brion » 30 jan 2004 23:35

Dag SDG, dank je zeer voor dit uitgebreide antwoord. Jij houdt niet van half werk zo te zien......

Wat je vertelt over het aantal predikanten, daar had ik niet aan gedacht.
Ik begrijp het nu veel beter. Toch heb ik nog wel mijn twijfels of er gemeenten zijn waar het avondmaal NIET meer wordt bediend. Maar misschien kunnen anderen ons hier meer over vertellen.

Verder kan ik me goed vinden in de rest van je bericht.
Eén zin pik ik er nog even uit:
je schrijft: ".....Lees het avondmaalsformulier maar eens goed...."
Ik denk dat we allemaal goed kunnen lezen, maar dat we allemaal verschillend interpreteren. Althans, dat is de praktijk. En geldt ook voor de Bijbel of HC. En dat zal ook nooit anders worden denk ik.
Of dat een goede of slechte zaak is? Ik weet het niet.....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2004 14:41

Ik denk dat ze misschien wel terecht angst hebben, zie ook onderstaande tekst uit 1 Korinthiers 11, daarom gaat er ook een innerlijke strijd met veel gebed om vrijmoedigheid om aan te gaan vooraf.

27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.


Moet je dan zelf goed geloven om aan het avondmaal te mogen? Moet jij goed leven? Of moet je beseffen dat je zondig bent en dat je maar op 1 manier gered kan worden en dat is door Jezus. Als je dat gelooft mag je aan het avondmaal, om de dood van Jezus et verkondigen totdat Hij komt (zoals dat in mijn kerk zo mooi gezegd wordt). Lees Johannes 3:16 en Romeinen 10:9 wat de criteria zijn om behouden te worden. Geloof in Jezus dood en opstanding. Als je dat gelooft mag je aan het avondmaal, ook al zondig je dagelijks.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2004 18:58

Marnix schreef:
Ik denk dat ze misschien wel terecht angst hebben, zie ook onderstaande tekst uit 1 Korinthiers 11, daarom gaat er ook een innerlijke strijd met veel gebed om vrijmoedigheid om aan te gaan vooraf.

27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.


Moet je dan zelf goed geloven om aan het avondmaal te mogen? Moet jij goed leven? Of moet je beseffen dat je zondig bent en dat je maar op 1 manier gered kan worden en dat is door Jezus. Als je dat gelooft mag je aan het avondmaal, om de dood van Jezus te verkondigen totdat Hij komt (zoals dat in mijn kerk zo mooi gezegd wordt). Lees Johannes 3:16 en Romeinen 10:9 wat de criteria zijn om behouden te worden. Geloof in Jezus dood en opstanding. Als je dat gelooft mag je aan het avondmaal, ook al zondig je dagelijks.


[ :| Het is nogal van het onderwerp af, maar vooruit...]
Als ik je verhaal op zich zo zie, denk ik: klinkt op zich nog niet eens zo verkeerd. In het avondmaalsformulier wordt gesproken over het kennen van drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid. Net zoals de Catechismus dat doet. Maar ik zie dat jij het ook hebt over beseffen dat je een zondaar bent. Dat is dus een bevindelijk kennen.

Er zijn denk ik twee uitersten, die beiden niet goed zijn.
Aan de ene kant heb je kerken waar zowat niemand aan durft te gaan. Want o..., we zouden ons toch eens vergissen! Het zou toch eens blijken dat er geen waar werk van God in onze ziel gevonden wordt! Als ik dieper berouw had..., ja dàn zou ik wel aan mogen gaan. (Want dat berouw moet toch wel minstens zoveel meter diep zijn.) En zo gaat men dan zijn leven lang door, en komt er nooit uit. (Want ik wil niet beweren dat iemand nooit eens een keer zou mogen concluderen dat het maar beter is om deze keer niet aan te gaan. Er zal toch niet voor niks een zelfbeproeving zijn...?)
Aan de andere kant denk ik ook dat het andere uiterste bestaat: een kerk waar iedereen aangaat, en waar vaak niet meer beseft wordt wat de heiligheid van God is, en wat het is om tegen God gezondigd te hebben. Van zieleworstelingen om Gods genade weet men niet. Dan gaan mensen giechelend aan, terwijl ze aan allerlei andere dingen denken. Bij de zelfbeproeving hebben ze niet eens serieus stilgestaan. Dat is een formaliteit geworden. Ook dàt is een gevaar! Dat gevaar ontstaat wanneer men in remonstrantisme vervallen is. Als de genade geen wonder meer is.

Ik kwam in het kader van dat laatste een stukje tegen in een artikel uit CV Koers, wat op die site staat van die artikelen over dat boek van K. van der Zwaag:
Als het gaat om zondebesef, signaleert dr. Hendriks in 'zijn' gereformeerd-vrijgemaakte kerken een duidelijke invloed van het Angelsaksische evangelicale denken. Hij is daarover bezorgd: ,,Ik mis soms, in wat ik daarover lees, een bepaalde diepgang. Ik denk aan de diepe tonen van de psalmen, waarin de dichter 'uit de diepte' tot God roept, zoals psalm 130 het verwoordt. Zondebesef mag niet vervlakken tot een algemeen gevoel van: ik faal zo nu en dan in mijn leven en Jezus helpt me er weer bovenop.''
En K. van der Zwaag constateert ook al grote invloed van de evangelische beweging en Willow Creek en zo in de Gereformeerd-vrijgemaakte kerk, zie Afwachten of verwachten?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2004 19:36

TheKeimpe schreef:SDG,

ik ken gelukkig betere gevallen.
Ik heb op Danielkamp best wel veel OGG-jongeren meegemaakt, en daauit heb ik een heel wat beter beeld.

Sowieso zou ik graag zien dat de OGG en de GG een werden, ipv het proces tussen GG en GGiN :cry: Daar moet ik echt niet aan denken, zoals al eerder aangegeven is er echt een verschil in visie tussen de GG en de GGiN (ook al wil ene ds anders doen geloven). Maar met OGG-ers is er geen wezenlijk verschil, en als ik met deze jongelui praat, dan is er echt wel ruimte voor evangelieverkondiging.


Die GGiN'ers kunnen inderdaad erg 'heavy' zijn. Mijn zus heeft ooit eens in Kootwijkerbroek op kamers gewoond bij mensen van de GGiN. Die gingen altijd helemaal in Barneveld naar de kerk. In Kootwijkerbroek was echter ook een GG. De mensen waren erg oud. Maar op de vraag of ze dan niet gewoon daar naar de kerk konden (die GG dus), antwoordden ze: "O nee, die zijn véél te licht!" (Echt gebeurd!) Ondertussen viel er geen zinnig geestelijk gesprek met ze te voeren, want ja, het moest je maar gegeven worden, en zij hadden het niet.

Daar heb ik een heel veel negatievere ervaring mee toen ik met een meisje uit de GGiN sprak. Dit na dat een dominee uit de GG een inleiding had gehouden met een zeer duidelijk nodigend karakter. Zij was het absoluut niet met hem eens, want "God moet het doen". Deze ervaring heb ik dus nooit met OGG-ers gehad.


In dat kader kwam ik laatst nog wat moois tegen van ds. G. Wisse, die later ook prof. was.
Nadat hij allerlei appelerende woorden heeft geschreven, schrijft hij ten slotte:
"Ja, maar dat moet God in ons doen," zegt ge. Ja zeker; en daarom moet gij het doen. Vraag God, of Hij u dat geheim en wonder eens leren wil. En zolang ge dit zegt, ja zegt en anders niets; zolang zult gij u niet bekeren, en als ge nu eens tot deze daad komt, op het woord dat God spreekt, dan zegt ge dat niet meer op die manier, maar dan zegt ge: "En dit heeft God gedaan."
(De droefheid naar God, blz. 98 )


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten